Lumina Satelor, 1951 (Anul 30, nr. 1-52)

1951-10-14 / nr. 34-36

Sibiu, 14 Octomvrie 1951 Parafax. PTI s'a aprobat cu IVr. 04.560 1944 Anil 30 Nr. 34-36 Să sărbătorim cu cinste Luna Prieteniei Româno-Sovietice La 7 Oct. a început în toată ţara noastră Luna Prieteniei Româno-Sovietice. In această Lună oamenii muncii de la noi îşi vor arăta toată dragostea şi recunoştinţa lor faţă de marea noastră vecină şi prietenă Uniunea Sovietică pentru tot sprijinul dat până acum cu mărinimie Patriei noastre dragi. In această Lună vor răsuna voioase fabricile şi ogoarele, cazărmile şi şcolile, birourile şi laboratoarele de cântecele slavei şi mulţumirii pentru zorii vieţii noui, care s’au revărsat asupra noastră prin dărnicia neasemuită a Ţării Socialismului. In această lună poporul nostru muncitor îşi va afirma şi mai mult puternica alipire şi recunoştinţa adâncă pentru marele popor sovietic şi pentru tovarăşul Stalin cel mai mare prieten al oamenilor muncii din ţara noastră şi va învăţa din măreaţa pildă sovietică să-şi iubească şi mai mult patria şi să lupte pentru întărirea inimosului lagăr al păcii, în fruntea căruia stă cu neclintită statornicie URSS. Să sărbătorim deci cu cinste Luna Prieteniei Româno-Sovietice. mm Şcolile Bisericii Biserica este lumina lui Hristos în lume. La începutul lunei octombrie şi-au deschis porţile lor pentru anul şcolar 1951/52 şi şcolile Bisericii: Institutele teologice universitare şi Şcolile de cântăreţi bisericeşti din cuprinsul Patriarhiei Ortodoxe Române. Institutele teologice universitare din Bucureşti, Sibiu şi Cluj îşi primesc cu drag studenţii pentru a-i face ucenici ai lui Hristos şi se străduesc ca în patru ani de învăţătură şi deprindere duhovnicească săi pregătească pentru a fi vestitori înţelepţi ai Evangheliei, păstori buni de suflete şi slujitori credincioşi ai sfintelor noastre altare. Şcolile de cântăreţi bisericeşti de pe lângă Sf. Patriarhie, din Bucureşti, din centrele mitropolitane : Sibiu şi Craiova, de pe lângă scaunele episcopale: Buzău, Galaţi, Oradea, Roman, de la mănăstirile Cozia, Suceava şi din fosta reşedinţă vlădicească bănăţeană , Caransebeş, îşi aleg cu bucurie elevii lor dintre cei cari isprăviră 7 clase elementare, pentru a-i pregăti în cei 3 ani de rugăciune, cântare şi carte să fie inimoşi şi pricepuţi cântăreţi de strană, destoinici conducători de coruri şi credincioase ajutoare preoţimei în toate lucrările de mântuirea sufletelor. Şi pe lângă această îndatorire aceste şcoli medii tehnice începând cu noul an şcolar şi-au mai luat asupra lor şi greaua sarcină de a creşte şi da studenţi aleşi pe seama Institutelor teologice universitare. Astfel se leagă firul zilelor de azi cu cel al îndepărtatelor veacuri apuse, când floarea preoţimei se ridica din rândurile cântăreţilor de strană. Să sprijinim din tot sufletul şcolile Bisericii. a Mnorano BiHHESIS mmmescs Se împlinesc 3 ani Duminecă 21 Oct. a. c. se împlinesc 3 ani de când s'a consfinţit sărbătoreşte la Alba Iulia actul istoric al refacerii unităţii de credinţă în sânul poporului nostru din Ardeal. In acea zi măreaţă fraţii noştri din fosta biserică unită au mărturisit sărbătoreşte prin delegaţii lor legiuiţi, clerici şi mireni că ascultând de glasul conştiinţei lor sau hotărît să se întoarcă la sânul Bisericii ortodoxe, rupând orice legături cu Papa, legături pe cari de nevoie le-au primit înaintaşii lor la 1700. In toate bisericile din Ardeal vor fi înălţate rugăciuni de mulţămită. Duminecă 21 Oct. a. c. după sf. Liturghie. Răspunsul tovarăşului I. V. Stalin la întrebările corespondentului ziarului Pravda cu privire la arma atomică Pravda din 6 Oct publică următorul răspuns al tovarăşului I. V. Stalin la întrebările corespondentului ziarului Pravda cu privire la arma atomică. Întrebare : Ce credeţi despre zarva pe care a stârnit-o zilele acestea presa străină în legătură cu experimentarea bombei atomice în Uniunea Sovietică! Răspuns : Intr-adevăr, recent a avut loc la noi experimentarea unuia din tipurile bombei atomice. Experimentarea bombelor atomice de diferite celibre se va face şi de acum inainte, potrivit cu planul apărării ţării roastre împotriva unui eac al blocului agresiv anglo-american. întrebare: In legătură cu experimentarea bombei atomice diferite personalităţi din Statele Unite dau alarma ţipând că securitatea Statelor Unite e primejduită. Există vreun temei pentru o asemenea alarmă! Răspuns : Nu există niciun temei pentru o asemenea alarmă. Personalităţii din Statele Unite nu pot să nu ştie că Uniunea Sovietică este nu numai împotriva folosirii armei atomice, ci şi pentru interzicerea ei, pentru încetarea fabricării ei. După cum se ştie, Uniunea Sovietică a cerut, în câteva rânduri interzicerea armei atomice dar de fiecare dată a primit un refuz din partea puterilor blocului Atlantic. Aceasta înseamnă că în cazul unui atac al Statelor Unite împotriva ţării noastre, cercurile conducătoare ale Statelor Unite vor folosi bomba atomică. Tocmai această împrejurare a silit Uniunea Sovietică să aibă arma atomică pentru a întâmpina pe deplin pregătită pe agresor. Desigur, agresorii vor ca Uniunea Sovietică să fie neînarmată în cazul unui atac al lor împotriva ei. Dar Uniunea Sovietică nu este de acord cu aceasta şi e de părere că pe agresori trebue să i întâmpini pe deplin pregătit. Aşadar, dacă Statele Unite nu intenţionează să atace Uniunea Sovietică alarma personalităţilor din Statele Unite trebue considerată ca lipsită de temei şi falsă deoarece Uniunea Sovietică nu are de gând să atace vreodată Statele Unite sau vreo altă ţară. Personalităţile din Statele Unite sunt nemulţumite de faptul că secretul armei atomice îl posedă nu numai Statele Unite ci şi alte ţări şi în primul rând Uniunea Sovietică. Eie ar vrea ca Statele Unite să aibă monopolul producţiei bombei atomice, pentru ca Statele Unite să aibă posibilitatea nelimitată de a intimida şi şantaja alte ţări. Dar la drept vorbind pe ce temei şi cu ce drept gândesc ele astfel ? Oare interesele menţinerii păcii cer un asemenea monopol? N-ar fi unjust să se spună că lucrurile stau tocmai invers, că tocmai interesele menţinerii păcii cer în primul rând lichidarea acestui monopol iar apoi şi interzicerea necondiţionată a armei atomice ? Eu cred că adepţii bombei atomice pot consimţi ca arma atomică să fie interzisă numai dacă vor vedea că nu mai au monopolul ei. întrebare. Ce părere aveţi despre un control internaţional asupra armei atomice ! Răspuns: Uniunea Sovietică este pentru interzicerea armei atomce şi pentru încetarea producţiei armei atomice. Uniunea Sovietică este pentru instituirea unui control internaţional în scopul ca hotărîrea cu privire la interzicerea armei atomice, la înotarea producţiei armei atomice şi la folosirea exclusiv în scopuri civile a bombelor atomice deja fabricate — să fie executată cu toată stricteţea şi conştiinciozitatea. Uniunea Sovietică este tocmai pentru un asemenea control internaţional Personalităţile americane vorbesc şi ele desprecontrol*, dar ,controlul" lor porneşte nu dela încetarea producţiei armei atomice ci dela continuarea acestei producţii şi încă în cantităţi corespunzătoare cantităţi de materie primă de care dispune o ţară sau alta. Aşadar,controlul american porneşte nu de la interzicerea armei atomice, ci de la legalizarea şi cer sfinţirea ei. Prin aceasta se legalizează dreptul aţâţătorilor la războiu de a extermina cu ajutorul armei atomice zeci şi sute de mii de locuitor paşnici. Nu este greu de înţeles că acesta nu este un control ci o batjocorire a controlului, o înşelare a năzuinţelor de pace ale popoarelor. Se înţelege că un astfel decontrol nu poate să satisfacă popoarele iubitoare de pace, care cer Interzicerea armei otnice și încetarea fabricării ei.