Lupta Moldovei, aprilie-iunie 1947 (Anul 3, nr. 235-305)

1947-06-11 / nr. 289

4 Știri INTERNE Aseară a părăsit Capitala I. P. S. A, Patriarhul Alexei al Moscovei plecând Mănăstirile Moldovei, spre Ministerul Muncii, Asistenței și Asigurărilor Soiale face cunoscut privitor la plecarea muncitorilor români înscriși pentru Cehoslovacia că se vor constitui 30 de transporturi. In prezent s’a terminat trierea muncitorilor înscriși In judeee Bacă, Roman și Neamt, urmează Iași, Covurlui, Brăila. Celelalte județe se vor anunța la timp. * Consiliul Superior Economic a numit o comisie care ia stabli condițiile tehnice și comerciale are convenții pentru furnizarea de curent electric Bulgariei. Prin aceasa convenție încheiată pe 10 ani, Statul Român se obligă să construiască o linie electrică cu o tensiune normala de 60 km. de la sursa de energie până la primul stâlp de pe teritoriul bulgar. Energa va fi plutită în franci elvețieni. Biroul de conducere al asociației româno-bulgare In frunte cu d. P. Constantinescu—Iași a fost primit de d-l Dimitrie Ganev, ministrul Bulgariei în România pentru a-i aduce la cunoștința proclamarea d-sale ca președinte de onoare a asociației româno-bulgare. * Asistentul universitar Ion Rusu, suplinitor la catedra de istorie antică de la Universitatea din Cluj exercita în locul prelegerilor științifice o campanie anti-democratică de calomnii și de filmări. Studențimea irdinată a luat atitudine acum câteva zile părăsind in corpore sala la cursurile asistentului Ion Rusu, manifestându și astfel indignarea față de atitudinea sa provocatoare. Studențimea cere indepărtarea asistentului Ion Rusu de la Universitatea pe care o necinstește. In urma datelor culese și a angajamentelor perfectaț, Consiliul de Administrație a Casei Centrale a Asigurărilor Sociale, a luat hotârirea ca In luna Iulie cei peste o mie de asigurați care au fost duați de comisiunile respective la categoria primă urgență să fie trimiși în următoarele localități: Teiighel, Olănești, Sulca și Câmpulung-Muscel. Pe măsură ce în lunile următoare situația alimentară se va îmbunătați a avizat că numărul asiguraților ce vor fi trimiși la băi să sporească. Mercuri 11 Iunie 1947 Anul 111 Kr. 289 Proletari p lin foaie tarile unifîr î ZIAR PENTRU MOLDOVA AL PARTIDULUI COMUIST ROMAN REDACȚIA ȘI ADMINISTRAȚIA IAȘI, STRADA CUZA-VODĂ, 20 Lei 5000 Telef.: Redacția ți Administrația 1806 Tipografia 1805 Director:CONSTANTIN RUSU Comitetul de direcție: D. MIHALACHE CONST. RUSU ION NICULI C. CONSTANTINIU Redactor responsabil: SORIN PAVEL STRUJAN Guvernul italianlan întâmpină o vie oposiție în Parlament ROMA 10. — Ziarul„Am discutat chesiunea Incre hotări și o mare parte din nu au pubfica rezoluția Com derii in guvern. Totuși grai- deputații creștini-democrațimitetuul Central al Partiau- pările parlamentare s’au Liberalii s’au declarat pentrunit separat și au discutru guvern, in timp ce grutat această chestiune. părle comunistă, qualun Partidul Socialist (Xena) gistă și altele trebuiau să a hotărit să voteze contra hotărească in cursul zilei noului guvern. Ia fel au de azi Iul Italian, care a examinat de curând situatia politică în urma crizei guvernamentale provocate de Dr. De Gasped. Comitetul a ascultat raportul lui Jograil și a aprobat poliedica dusă de Biroul Politic al Partdului. Rezoluția face o analiza a cauzelor care au dus la crizei constată ca ea a fost provocată de dl. De Gasperi care n’a vrut cu niciun chip să colaboreze cu alte partide. Cea mai mare parte a conducerii partidului democrat»creștin a ledat în fata lui De Gasperi care a formatn guvern ce a mărit cont fuzia econom că și a încuraat speculanții. Partidul Comunist nu am probă politica actualului guom și crede ca este necesar să se apeleze din nou taară pentru d»și desemnaeprezentantii. In încheere rezoluția dorbește de necesitatea și trăinicia unității tuturor oameniilor numai între massve muncitorești catolice, sociediste și comuniste și cere formarea unui guvern larg cu prezentarea tuturor curentelor existente. ROMA 10 — Adunarea Națională n'a avut încă de Apropiata încheere a unui Pact de asistență și prietenie româno-iugoslav Punct de vedere comun în vederea navigației pe Dunăre. Comunicatul guvernului BUCUREȘTI 10. Guvernul român a publcat un comunică cu privire la conversurile purtate cu delegația tuvernamemală a guvernului R publcii reJerative Populare Iugoslave. In acest comunicat se spune că in urma d scuțior purtate între 7, 8 și 9 iunie 1947, in cutrul cărora s’au desb tut probleme ce interesenz i uni bele firi si ajuns la un depl n ocod in toate privințele și s a luat hotarîrea încheierii unor convenții culturale ce va fi semnata la București. In vederea colaborării economici se va înfința o comisă mixtă, i , Problema navigației pe Dunăre a fost deasemeni distilată. S’a ajuns la o linie de vedere comună în ceea ce privește apararea suveranității statelor riverane și asupra puntelor de vere ce trebuesc adoptate la viitoarea conferință danubiană. S-a hotărât să se facă propuneri comune pentru un acord general al tuturor statelor care fac parte din sistemul apeor carpatice. Cele două delegații au hotărît să examineze posibilitățile pentru încheerea unui pact de prietenie, colaborare și asisență mutuală. Mari manifestații anti-franeffisie in Spania PARISIo. Cu ocazia aniversarii veniiii la putere Ini Sdazr, reinhiranii sancționată de Suveran BUCUREȘTI 10.— Monitorul O icid de azi publicő textul Legii Oficiilor, lege care a fost santionata ea de Suveran. spanioli și portughezi au manifestat împreună prin numeroase orașe ilirice împoriva regimului de teroare. In Galicia s’au format bataloaie de femei. La Puentenegro, comuniștii, republicanii, socialiști’ și price liștii au semnat un pact de acțiune comună, i Lc Parezane, mai isistanți' au snfit drapelul roș pn vârful celei mai înalte clădiri. In alte părți studenții ai oganizat meetinguri. Peste tot s'au aruncat multe manifeste din automobil* . Profesorii și studenții chinezi condamnă politica lui Ciang Kai Shek SHANGHAI 10 (Agerpres) Coresp. Agenției Tass translate: La conferința de presă a ziarșilor struni convocată de Liga Internațională pentru ajucarea drepturilor umane și de asociații a profesorilor de la universitatea din Shanghai, mai muți profesori au fact declarații cu privire la mișcarea studențească din China. . Deschizând conferința de presă, reprezentati Legii Dua Liu, a spus că luna trecută autoritățile au arestat 1900 de studenți, profesori și jurnilști la Wahan, 1810 la Milat, ICO la Canton, 100 la C'ung Ring și Chendu și 266 la Shanghai. Arestări masive sunt Lente 11 fecare zi întreaga țară și în fncare zi se prot dispariți misterioasa db studenti și ziariști. Cei arestați sunt băpușcați fără vină. D'. Shsnfei Li, profesor la una din Facultățile de la Shanghai, a declarat că dacă guvernul ar ține seamă de cererea studenților și le-ar permitesâ-și exprime doleanțele, în loc să utilieze forța împotriva lor, mișcarea studențească nu ar lua asemenea După părerea sa, proporții, măsurile extraordinare luate de guvern pentru a împiedica demonstrațiile de masă sunt ilegale. Guvernul face o gravă greșeală, a spus profesorul Shentei Li, atunci când folosește armata împotriva studenților. Un alt profesor a spus ca dacă guvernatorul Shanghaului Ugo Dang și-ar ține promisiunea de a elibera pe stuenții arestați studenții și prfesorii ar înca imidiat greva și și-ar relua ocupațiile lor Reprezentanții Asociației tuți, torturați și adesea imn profesorilor a dat cetire unei declarații scrise prin care se condamnă politica guvernului tinzănd li înăbușrea mișcării progresite în țară. Un conservator britanic despre situația din România Telegraph", d. Jenson Hi k, membu conservaor al parlamentului, ete între atlete că, deși sfârșitul răsboiuli a dispărut în rontăn a mult din ceace a fost rău. Referindu se la situația economică a româniei și la neajunsurile secetei, d-s.J constată că URSS a făcut tot ce a putut pentru a ajuta agriculture, dar a fost imposibil de a se evita foametea. LONDRA 10. Int’un articol (Agerpres), din .D dig imuluimim a Statelor Unite demascată de Britanici LONDRA 10. Dl. Marshall, ministrul de externe nord-american a declarat astăzi că aprobă orice rezoluție a Congresuli tinzând a favoriza crearea Statelor Unite ale Europei. După cum se știe Senatul și Camera Reprezentațțior studiază astăzi o astfel de rezoluție. Comentatoarea oficială a postului de radio Londra, Ironne DumaSi, comentând această știre a spus că guvernul britanic nu poate accepta acest gest. Statele Unite ale Europei, ca și teoria blocurilor occidentale sunt îndreptate exclusiv împotriva Uniunii Sovietice. Ori, poporele lumii în genere, și poporul b liante urmăresc nu divizarea Europei în două, ci o apropriere și înțelegere, între Est și Vest singura tare care poate aduce pace EXTERNE MOSCOVA ro. (Agerpres) 66 profesori de la universitățile din Illinois au propus formarea unui al treilea partid care să ducă Statele Unite pe Calea păcii. BERNA 10. (Agerpres) — Grave tulburări au avut loc în Cremona cu ocazia Congpsa al Paridului ,,Uomo Qua unque". Poliția a trebuit sa se retragă. Au intervenit unități blindate. Sunt numeroși morți. O MOSCOVA 10. (Agerpres). Comentând politica Social Democraților de dreapta, Poromariov scrie între atele în ziarul ,Pravda": Nu este prea târ ii ca Social Democrații să întindă o mână prietenoasa comuniștilor și împreună cu ei să apere cauza păcii și democrației. Recunoașterea acestei obligații tebuie să determine pe Socialisti Democrați de stânga să acționeze contra socialiștilor de dreapta. In aceasta constă garanția păcii. ATENA io. (Agerpres) - In Grecia ziarele de stânga a par pe ascuns. In ultimii timp au fost suspendate 12 ziare democrate. La fel ca l ►•pea fascist?. La Salonic și Mitilene au fost arestați 45 de ziariști democrați. * PARIS 10 (Agerpres)—Ziarul Francez „Le Populaire" acuză pe Generalul France de a fi instigat fuga lui Abd- E .Krim.* PARIS 10. (Agerpres). — Ambasadorii Franței la Washington Londra și Moscova au adus la cunoștința guvernelor respective o mică modificare care a fost efectuată la fontiera teitoriull Saare și care urmează să fe defintivată după semnarea tratatului de pace cu Germania.* LONDRA 10. (Agerpres)— D-i Lăzur Răduceanu a imprimat Iert pe un disc /a Zurice o scurtă dlocuțiune pentru emisiunea română a postului Londra expunând țe urile socialismuui Ivernuțon >1 Care nubuie să pășească la îndeplinirea misiunii istorice de întărire a fortului internațional al democrației, împioderand repetarea greșelilor din 1918. * VIENA 10. — D. Gruber ministrul de externe austriac a demisionat. * OTAWA 10.— In parlamentul canadian deputatul laburist Itreen a cerut imediata retragere a trupelor americane din țară.« PRAGA 10. — In Cehoslovacia se mai află acum 9400 prizonieri germani. Pre■a engleza anunțase tendențios că s’ar mai afla 40.000 Germani. 30- Azi Iașul primește vizita I. P. S. S. Patriarhului Alexei al Moscovei și intregei Rusii In urma inovatiei făcută de Mitropolitul Moldovei și reprezentanții autorităților, /. P. S. S. Patriarhul Alexa al Moscovei, va poposi in laș, azi dimineață pentru a da binecuvantarea socioșilor și a vizita credinmonumentele de artă bisericească și națională. Patriarhul Alexei e născut în Moscova la 1877 Oct. 27 și purta numele de Serghei Vladimirovici Simanschi. Este licențiat în drept la 1899 și licențiat al Academiei Duhovnicești din Moscova la 1904. Din 1906, ca ieromonarhul Alexei este numit rector al Seminarului Teologic din Tula, iar din 1911, rector al Sem. Teologic din Novgorod. In 1913, ca arhimandrit este hirotonit episcop vicar al eparhiei de Novgorod,de către patriarhul Grigorie al Antiohiei, care vizita atuncea Rusia. In 1921 episcopul Alexei este transferat în eparhia Leningradului. In 1926 este ridicat la rangul de Arhiepiscop și conduce eparhia Novgorodului. Din 1923, devine mitropolit al dului In timpul Leningrarăzboiului, în perioada blocadei orașului, a rămas în mijlocul credincioșilor. Este decorat pentru meritele sale în organizarea muncii patriotice cu ordinul „Drapelul Roșu al Muncii“. Din 1945 este Patriarh al Rusiei, ales în prezența tuturor reprezentanților bisericilor autocefale ortodoxe. A călătorit la Sf. Mormânt și a vizitat patriarhiile din Alexandria și Antiohia. I. P. S. S. Patriarhul Alexei este însoțit de Mitropolitul Grigorie al Leni și adusul de arhiepiscopul Voiotie al Dimitrovului, protoiereii de Moscova, Razumovschi și Marcov, cu arhidiaconul Antonenco. Fie bine veniți în mijlocul clerului și norodul lui moldovenesc. Preot Paul Miha I) Programul noului guvern ungar BUDAPESTA 10. - D-l Dyennes, noul prim-ministru maghiar a făcut azi în Adunarea Națională o expunere asupra situației politice. Domnia.S- a arătat că reorganizarea guvernului s’a făcut pe baze constituționale și că fuga lui F. Nagy se intorește exclusiv depozițiilor lui Bella Kovács. In întreaga Ungarie domnește cel mai deplin calm. Politica noului guvern este orientată în interior de respectul proprietatii particulare și al libertăților cetățenești iar în exterior de o prietenie sinceră cu toate popoarele danubiene în primul rând și apoi cu marii aliați și în special cu Uniunea Sovietică care a venit de atâtea ori la ajutorul Ungariei. Presa indiană despre planul britanic de împărțire a Indiei DESHI 10 (Agerpres) — Corespondentul agenției Tass transmite; Ziarul „Tribune", declară în editorialul său: „Crezarea plănuită a două domnioane în India este o cursă care e posibil să cadă politicienii Indiei care vor cere atunci Marii Britanii să continue să le dea așa numita prietenie și ajutor. De ce a acceptat dl. Churchill sa se opună instituirii a două Dominioane? Pentru că el simte că în felul acesta India nu obține absolut nimic. Amândouă jumătățile Indiei vor fi atât de slabe încât vor fi constrânse să ceară sprijinul Britaniei. Intr’o Indie împărțită Pakistanul și Hindustanul se vor suspecta reciproc și se vor teme de posibilitatea unei agresiuni străine. De aceea amândouă vor solicita ajutorul militar al Angliei. Dacă India ar rămâne unită în cadrul Imperiului Britanic ea nu ar avea nevoie de sprijinul militar britanic în măsura în care un asemenea sprijin va fi cerut de Pakistan și Hindustan. Unii rezisăm, împărțiți cădem. Ziarele „Scânteia“ și „România Libera“ ne roagă să anunțăm publicul ieșan că sosesc cu avionul la orele 19.30 și în dorința de a furniza cititorilor provinciali ultimele știri, edițiile de provincie convin toate știrile sosite până la prânz. Grevele din Franța LONDRA 10 (Agerpres) Greva lucrătorilor de la Căile Ferate din Franța a devenit generală. Vorbind despre hotărîrea machiei,de a nu d-lui vaexamina revendicările greviștilor până ce aceștia nu vor relua lucrul, Dl. Duclos, fruntaș comunist, a acuzat pe primul ministru francez de intransigentă. LONDRA 10 (Agerpres)— Greva din Franța a luat proporții în urma încetării lucrului de la 3 Uzine de energie electrică din Paris. Guvernul francez se întrunește mâine pentru a examina situația. Turiștii englezi, care se aflau la Paris s'au înapoiat în Anglia cu avioane britanice. umii fiiim ; PARIS 10 — In semn de simpatie pentru greva muncitorilor dela Calea i”,a!ă din Franța, muncitorii din Alger au intrat și ei în grevă. Greva muncitor ilor dela gaz și electricitate s’a extins și în provincie și a cucerit in primul rând localitățile Montpelier Toulouse și Marseille. In cursul zilei de emil, Ramadier a primit pe un delegat al sindicatelor de la căile ferate. Nu s-a ajuns la niciun acord,