Lupta Moldovei, aprilie-iunie 1952 (Anul 8, nr. 1749-1825)

1952-06-11 / nr. 1809

ANUL VIII, Nr. 1809 MIERCURI 11 IUNIE 1952 ^ 4 PAGINI 20 BANI 4 ani de la actul revolutionar al naționalizării Se împlinesc 4 ani de la actul revoluționar de la 11 iunie 1948, când au fost smulse din mâinile burgheziei principalele mijloace de producție industrială, bancare și de transport. „Trecerea mijloacelor de producție industrială in mâinile clasei muncitoare — subliniază tovarășii Gh. Gheorghiu-Dej — a desființat exploatarea clasei muncitoare de către burghezie în întreprinderile naționalizate, a înlăturat piedica principală pe care o opunea capitalismul în calea creșterii forțelor de producție și a descătușat forțele creatoare ale celor ce muncesc, făcând posibil un ritm de creștere a producției și o ridicare a productivității muncii care era cu neputință în condițiile economiei capitaliste“. _ Tovarășul Stalin ne învață că trăsăturile principale ale legii economiei de bază a capitalismului contemporan sunt asigurarea profitului capitalist maximal prin exploatarea crâncenă, ruinarea și sărăcirea maselor muncitoare, prin înrobirea și jefuirea sistematică a populației din alte țări și în special din cele înapoiate, războaiele și militarizarea economiei naționale. Toate acestea se oglindesc cu o deosebită putere astăzi în situația economiei țărilor capitaliste, în frunte cu Statele Unite ale Americii. In opoziție însă cu această situație, trăsăturile esențiale ale legii economice de bază a socialismului sunt asigurarea satisfacerii maximale a necesităților materiale și culturale, în permanentă creștere, ale întregii societăți, prin creșterea și perfecționarea neîntreruptă a producției socialiste, pe baza tehnicei celei mai înaintate. Exemplul glorios al Uniunii Sovietice care, ducând o consecvență politică de pace, ridică mărețele construcții ale comunismului — dintre care prima mare construcție, Canalul Volga-Don a și intrat în exploatare, — care a realizat într’un timp de numai câțiva ani cinci mari reduceri de prețuri, și unde nivelul de viață al populației este în permanentă creștere — constitue un puternic factor mobilizator pentru oamenii muncii din lumea întreagă. Naționalizarea și prin aceasta crearea unui puternic sector socialist în economia noastră națională, e creat pentru prima oară condițiile necesare aplicării acestor principii și la noi. Partidul nostru, având în fruntea sa pe iubitul fiu al clasei muncitoare din țara noastră — tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, aplicând cu consecvență și în mod creator învățăturile marxism-leninismului, descătușând și îndrumând energiile creatoare ale masselor, înfăptuește cu succes politica de industrializare socialistă a țării ca bază pentru desvoltarea cu succes întregii economii. Intr’un timp ne mai pomenit de scurt, în numai patru ani, producția globală a întregii industrii devenit astăzi aproape triplată. Inadicele anual de creștere a industriei reprezintă o proporție planificată de peste 21 la sută, iar prin vântul în muncă al oamenilor muncii, acesta este cu mult depășit. Astfel, numai în anul 1951 aceasta a atins 28,7 la sută — indice necunoscut în nici o țară capitalistă din lume. Paralel însă cu aceasta, vechile întreprinderi degradate și desorganizate de capitaliști, au devenit cu totul de nerecunoscut în anii desvoltării lor socialiste. Combinatele siderurgice Reșița și Hunedoara, uzinele metalurgice ,,23 August“ și „Ilie Pintilie“ ca și sute și sute de alte fabrici și uzine, atât prin proporțiile desvoltării lor, cât și prin introducerea pe scară largă a tehnicii înaintate, au devenit adevărate citadele ale construcției socialiste. In regiunea Iași desvoltarea puternică a întreprinderilor Atelierele Principale C.F.R., a fabricilor „Țesătura“ și „Victoria“, crearea unor noi întreprinderi industriale ca de exemplu Combinatul forestier „Incomlemn“-Giurea, etc., transformă neîncetat viața oamenilor muncii. _ O mărturie vie și concretă a elanului creator al masselor muncitoare, eliberate din robia expoatării capitaliste, o constitue participarea însuflețită a mii și sute de mii de oameni ai muncii la construcția socialismului, marele avânt al întrecerii socialiste, ca și nașterea formei ei superioare, a mișcării etahanoviste. Cine în țară n’a auzit de Anton Balint care a inițiat mișcarea pentru grăbirea circulației fondului de rulment și restituirea către stat a unor sume importante din acesta, de Ion Flatz care a inițiat mișcarea pentru valorificarea lucrurilor amănunte, de Vasi Nicolae — care luat inițiativa pentru deplina folosire a tehnicii, sau de inginerul Ion Ciucă din orașul Stalin care a inițiat mișcarea pentru educația tehnică a masselor. Numeroși oameni înaintați, iubiți și stimați de fiecare, au apărut și în regiunea noastră. Stahanoviști și fruntași în producție ca Andrasciuc Vasile, Barnea Gheorghe, de la Atelierele Principale C. F. R. Iași, Lang Constantin, Guțu Teodor, Platon Constantin și alții dela Atelierele C. F. R. Pașcani, Stoian Aurel, Niță C. loan dela depoul Iași, Carp Maria, Grădinaru Ruxanda, Marin Elena, etc. din industria textilă, sunt o adevărată mândrie a colectivelor de muncitori și tehnicieni din regiune. Vorbind însă de succesele minunate obținute în acești patru ani, noi nu putem să nu amintim în primul rând de uriașul ajutor material, tehnic, științific și organizatoric pe care noi l-am în permanență și continuăm primit să-l primim în proporții tot mai mari din partea Marii Țării a Socialismului, din partea Uniunii Sovietice. Tehnica nouă, cu care noi am înlocuit mai mult de o treime din vechiul utilaj industrial, metodele înaintate de muncă, materii prime de mare importanță, documentație tehnică, experiența stahanoviștilor și inginerilor sovietici—ne-au fost puse la dispoziție cu mărinimie și desinteres de marii noștri prieteni. De aceia oamenilor sovietici și tovarășului Stalin personal poporul nostru muncitor îi poartă o adâncă recunoștință și puternică prietenie. Ritmul impetuos de desvoltare economiei noastre naționale pe drumul socialismului, pune însă continuu în fața oamenilor muncii sarcini tot mai mari. Pretutindeni se impune accentuarea luptei pentru întărirea gospodăririi chibzuite a întreprinderilor, pentru mai justa folosire a utilajuui, a fondurilor de rulment. Concomitent cu desvoltarea înreprinderilor și crearea de noi întreprinderi se impune intensificarea luptei pentru însușirea tehnicii înaintate și pentru calificarea de noi cadre. O sarcină de mare importanță este însă însușirea continuă a modelor înaintate de muncă, și în special cele bazate pe glorioasa experiență a stahanoviștilor sovietici, ca bază pentru creșterea continuă a productivității muncii. Realizarea ritmică a sarcinilor planului cincinal, lupta pentru îndeplinirea lui înainte de termen, este o problemă de cea mai mare importanță ce stă în fața tuturor oamenilor muncii. La împlinirea a patru ani de la actul revoluționar al naționalizării, poporul nostru muncitor se găsește astfel pe pozițiile înaintate ale luptei pentru socialism, pentru înflorirea patriei, pentru pace, — și pășește hotărît înainte, sub conducerea fermă a partidului și iubitului nostru conducător, tovarnășul Gheorghe Gheorghiu-DeL IN NUMĂRUL DE AZI : /r= Pe "drumul unei vieți tot ] mai fericitei pag. 2-a fh— Elevii școlilor profesionale ale Direcției Rezervelor de muncă se pregătesc de examene pag. 2-a — Cronica teatrală: ; j „Student în anul III“, pag. 2-a’ — La gospodăriile de stat din Hălăucești și Pașcani au fost terminate reparațiile mașinilor agricole pag 3 a —Campionatul de șah interasociație al CGM pag. 3-a — Declarația Partidului Comunist Japonez pag 4-ai [ — Apelul prizonierilor de război coreeni din insula Kodedo adresat întregului popor coreean. A pag. 4-a Vom păși necontenit înainte sub conducerea Partidului și a tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej Se împlinesc 4 ani de când clasa muncitoare condusă de partidul său de avangardă a smuls din ghiarele exploatatorilor principalele întreprinderi industriale, miniere și de transport. ~ In acest timp clasa muncitoare a dovedit că știe să conducă mai bine decât burghezia și împotriva ei. Devenite bun al întregului popor muncitor, mijloacele de producție sunt îngrijite cu multă dragoste de cei ce muncesc, ca pe avutul lor cel mai de preț. Sub conducerea organelor de partid am căutat tot timpul să fiu în fruntea întrecerii socialiste. Am fost primul mecanic din Moldova care întrebuințând metoda Crivorios, am remorcat 110 tone supra brut iar în prezent întrebuințând metoda Marșrut și planul financiar al locomotivei — Claudia Baranowskaia, economisesc lunar în medie 50 tone combustibil convențional. In cursul anului 1951 am lucrat în mod voluntar timp de 7 luni pe șantierul canalului Dunăre-Marea Neagră. Cele văzute de mine m-au impresionat nespus de mult. Uriașa construcție socialistă face progrese pe zi ce trece. Peste tot se poate observa prețiosul ajutor pe care ni-l dă marea Uniune Sovietică. Uriașele escavatoare dislocă cantități enorme de pământ care sunt transportate cu vagoane ce se descarcă automat. Numai 3 minute curează descărcarea unei garnituri de tren. Atunci mi-am putut da seama de uriașa operă pe care o înfăptuește partidul, pentru binele celor ce muncesc. Cu inima plină de bucurie și cu deplină încredere în viitorul fericit spre care ne conduce cu hotărîre cel mai iubit fiu al poporului nostru tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, îmi iau angajamentul să muncesc mai mult și mai bine pentru îmbunătățirea transporturilor noastre, pentru pace și socialism. CRIȘU ION mecanic stahanovist Depoul CFR Iași Suntem recunoscători Partidului și tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej pentru viața nouă pe care ne-au creat-o Pentru noi muncitorii, aniversarea a 4 ani de la mărețul act revoluționar al naționalizării, constitue prilejul unei mari bucurii. Sub conducerea partidului nostru drag și a iubitului nostru conducător, tovarășul Gh. Gheorghiu- Dej, am dat la 11 iunie 1948 o lovitură nimicitoare burgheziei, smulgându-i principalele mijloace de producție industriale, bancare și de transport, punând astfel bazele unui puternic sector socialist în economia noastră națională. De atunci forțele de producție se desvoltă necontenit în țara noastră, s-au creiat noi ramuri de producție industriale, iar întreprinderile vechi, reorganizate și înzestrate cu tehnica nouă, au devenit de nerecunoscut. Numai fabrica noastră „Țesătura“, are acum o capacitate de producție dublată față de cea din trecut, avem un sector mare de filatură înzestrat cu mașini moderne, secții noi și ultramoderne de preparație, urzitorie, finisaj, etc. Aceasta, odată cu însușirea tehnicii înaintate de către muncitori și tehnicieni, ne dă posibilitatea să realizăm o producție superioară, să ridicăm necontenit productivitatea muncii și să reducem prețul de cost al produselor. Acum, la 4 ani de la naționalizare, colectivul întreprinderii noastre se află puternic angajat în bătălia pentru realizarea înainte de termen a sarcinilor planului cincinal, pentru consolidarea succesului reformei bănești. Aceasta va duce la înflorirea economiei Patriei noastre și la creșterea nivelului de trai al oamenilor muncii. Noi suntem adânc recunoscători partidului și tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, pentru că ne-a ajutat să scăpăm din ghiarele exploatării capitaliste și îi încredințăm că nu ne vom precupeți forțele pentru a ne îndeplini cu cinste mărețele sarcini pe care opera de construire a socialismului ni le pune în față. AlOISE NICULINA fruntașă în producție fabrica „Țesătura“ Spre noi succese în îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan Sarcina de mare răspundere încredințată iubitului conducător al poporului nostru, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, ca președinte al Consiliului de Miniștri, a umplut de bucurie inimile muncitorilor de la Atelierele CFR Pașcani, îmbinând acest important eveniment cu dorința arzătoare de lupta pentru consolidarea succesului reformei bănești, muncitorii, tehnicienii și funcționarii Atelierelor, adunați în cadrul unui însuflețit meeting, și-au luat entuziaste angajamente sporite în întrecerea socialistă. Astfel, planul de producție socotit în prenormă, va fi îndeplinit în 11 luni. Totodată productivitatea muncii va fi mărită cu 5 la sută pe cap de salariat. O preocupare de seamă va fi reducerea sistematică a prețului de cost cu 1 la sută. Pe întregul an 1952 se vor realiza economii în valoare de 266.000 lei, la materiale și regie, din care până la 23 August, 176.000 lei In întâmpinarea zilei de 23 August, ziua independenței noastre, muncitorii și-au luat angajamentul să dea produse în contul zilei de 10 Septembrie. Productivitatea muncii va fi mărită cu 3 la sută față de luna Aprilie a.c., iar căderile în termen vor fi reduse cu 15 la sută față de media lunară a anului 1952. Se va duce o luptă hotărîtă pentru îndeplinirea ritmică a planului, pentru evitarea lucrului în asalt. Utilajul va fi revizuit și întreținut în cele mai bune condițiuni. Pentru rezolvarea problemei cadrelor se va extinde aplicarea metodei Cotlear, calificându-se 6-1 muncitori. . . In vederea ridicării producției și a productivității muncii, se va introduce în cadrul secției mecanice, inițiativa stahanovistului Nicolae Vasu. Pentru a se asigura îndeplinirea și chiar depășirea acestor angajamente, s-a hotărît intensificarea întrecerii socialiste, care va cuprinde 88 la sută din totalul salariaților. Deasemeni, se va sprijini activitatea brigăzilor de producție, calitate și economii. ORAȘELE UNIUNII SUBIETIVE. In clișeu ; o stradă din DIN ȚARA SOCIALISMULUI In rada unuia din cele mai tinere portur In rada portului Krasnoarmelsk — unul din cele mai tinere porturi ale Uniunii Sovietice, situat la intrarea în canalul Volga-Don — domnește mare animație. Aici si formează caravanele care peste câteva zile vor porni pe noua cap de apă. La Stalingrad au și sosit primele încărcături care vor fi transportate pe canal. Vaporul de mărfi „Briansk“ va transporta la Azov 1.500 m.c. de material lemnos.Aceeași cantitate va fi îndreptată spre Rostov. Șlepurile au adus la Krasnoi armeisk alte câteva debarcadere gări plutitoare, care vor fi plasați dealungul traseului canalului. Pe maluri, deasupra debarcaderului, unde se înalță un măreț monument al tovarășului Stalin, și crează un splendid parc. Tinereii agronoame Klara Eremina și Jenia Nesterova, absolvente ale Academiei agricole „Timireazev" supraveghează plantarea copacilor, a aleelor de trandafiri și a stratu#rilor cu flori. * O machetă a nodului hidraulic Kahovka La laboratorul Institutului unional de cercetări științifice în domeniul hidrotehnicei ,,B. E. Vedener ev“ din Leningrad are loc încercarea machetei viitoarelor instalații ale centralei hidroelectrice Kahovka. Experiențele se fac asupra așa numitei machete ci- aer, creată find pă indicațiile uni A. G. Aver «v, candidat în științe tehnice. Pe masă mare din lemn și plastilină, ti este așezată o machetă micșorată la scara 1/400 care reprezintă sctorul de 12 km. a Niprului cu zăgazul din pământ și palplanșe care vor îngrădi locul de construcția al barajului de beton, a centralei și al ecluzei. Prin machetă nu circulă apă ci fum. Prin sticla care acoperă macheta colaboratorii Institutului supraveghează circulația fumului care imită suficient de precis circulația apei. Dârele sale albastra dau o imagine destul de complectă modului cum va trece apa prin albia îngrădită de baraje. Calea urmată de dâra de fum este desemnată pe hârtie. Rezultatele acestor cercetări vor fi trimise constructorilor care lucrează la elaborarea proiecteii centralei hidroelectrice Kahovka Vacanța de vară a învățătorilor și școlarilor Anul acesta circa 900 învățători și alți salariați ai învățământului public din Armenia își vor petrece concediul în casele de odihnă din Takadzor, Sevan, Ahtala și Șuși. Câteva sute de membri ai sindicatului corpului didactic al școlilor elementare și medii vor face excursii la Moskva, Leningrad, Kiev, Soci, Tbilisi și alte orașe ale Uniunii Sovietice. Ei vor vizita locurile istorice, vor căpăta cunoștința noi despre economia și cultura republicilor frățești. 560 învățători se vor odihni în sanatoriile și casele de odihnă din Soci, Ialta, Thabuba și Kislovodsk. In orașele și raioanele repubLTV se vor organiza în lunile de vară tabere de pionieri și sanatorii pentru copii, unde se vor odhni peste 60.000 școlari. Deasemenea, vor fi organizate numeroase excursii turistice și de alpinism, la care vor lua parte zeci de mii de elevi.