Lupta Moldovei, octombrie-decembrie 1952 (Anul 8, nr. 1904-1980)

1952-10-14 / nr. 1915

ANUL VIII, Nr. 11915 PROLETARI DIN TOATE ȚARILE, UNITÎ-VS! MARȚI 14 OCTOMBRIE 1952 I 4 PAGINI 20 BANI Pentru cauza păcii Popoarele lumii se pregătesc cu însuflețire în vederea Congresului popoarelor pentru apărarea păcii care se va desfășura la Viena în luna Decembrie. Oamenii de diferite profesiuni, orientări politice, ideologice sau credințe religioase văd în acest eveniment excepțional un prilej minunat da a-și afirma cu tărie hotărîrea lor fermă de a apăra pacea, împotriva intențiilor criminale ale ațâțătorilor lar.»un nou război.Tot mai puternică devine convingerea tuturor, că războiul nu este ceva care nu poate fi împiedicat și că numai popoarele, cărora le este dragă pacea, sunt în stare să se opună intențiilor agresive ale unui grup de trustmeni care doresc să-și rotunjească și mai mult averile fabuloase, cu prețul sângelui popoarelor. Lucrările Congresului popoarelor Asiei și din Zona Pacificului pentru apărarea păcii, de la Pekin, au dovedit încă odată cât da uriașă este dorința de pace a acestor popoare care se alătură luptei în Europa împotriva remilitarizării și transformarea popoarelor în carne de tun. Lupta unită a sutelor de milioane de oameni cinstiți demonstrează cu prisosință cât de mare este distanța între planurile agresive și transpunerea lor în realitate, aceasta arată cum crește și se întărește zi de zi mărețul și invincibilul lagăr al păcii, în fruntea căruia se află marea Uniune Sovietică. Și în Patria noastră, oamenii muncii din întreprinderi și uzine, de pe ogoare și din instituții, gospodiriele din cartiere iau parte cu însuflețire la alegerea Comitetelor de luptă pentru pace și la desbaterile publice în legătură cu apărarea păcii. In regiunea Iași au luat ființă până la 8 Octombrie un număr de 3024 Comitete de luptă pentru pace, iar alte 150 Comitete noi vor fi înființate în scurt timp, o massă de sute de mii de cetățeni au luat parte la aceste alegeri, ridicând probleme în legătură cu activitatea vechilor Comitete și luându-și angajamente de luptă și muncă dârză în slujba cauzei păcii. In întreprinderile ETACS, de pildă, în fața tuturor muncitorilor, stahanovistul Balint Martin și a exprimat în cuvinte emoționante dârza sa hotărîre de a-și mări eforturile în muncă pentru întărirea Patriei dragi, pentru întărirea lagărului păcii. In comuna Bogdana, raionul Vaslui, țăranii muncitori s'au angajat, cu prilejul alegerii Comitetelor de luptă pentru pace, sa îndeplinească înainte de termen însămânțările de toamnă, să-și achite la timp obligațiile către stat, să demaște pe chiaburi și uneltele lor care caută să slăbească încrederea oamenilor muncii în forțele păcii, întreaga acțiune a Comitetelor de luptă pentru pace, desbaterile publice organizate de acestea, cum au fost, de pildă, adunările cetățenești de la Școala elementară de fete Nr. 2 și de la Liceul Nr. 1, sunt strâns împletite cu lămurirea cetățenilor asupra importanței alegerilor pentru Marea Adunare Națională. In regiunea noastră au fost înființate, în cinstea Congresului Național pentru apărarea păcii, numeroase brigăzi ale păcii, dovezi vii a nețărmuritei dorințe de muncă pașnică a constructorilor socialismului în Patria noastră. Dacă până la 15 Septembrie existau în regiunea Iași 37 brigăzi ale păcii, astăzi numărul lor a crescut cu încă 56 brigăzi, realizând astfel un total de 93 brigăzi ale păcii. In rândurile lor se află numeroși stahanoviști și fruntași în producție, ca de pildă, stahanoviștii Petrea Gh. și Budeanu C. de la Atelierele Principale C. F. R.-Iași, Balint Martin, stahanovist la ETACS, și mulți alții. Aceste brigăzi sunt îndrumate de către un profesor, inginer, sau tehnician repartizați fiecărei întreprinderi de Comitetul de luptă pentru pace de la Institutul Politehnic. Dar dacă acestea sunt succese importante înregistrate cu prilejul alegerilor Comitetelor de luptă pentru pace, nu se poate trece cu ușurință peste deficiențele care mai există încă. Datorită faptului că nu a existat o suficientă colaborare cu UFDR-ul și cu organizațiile de UTM, în rândul noilor Comitete a fost ales un număr insuficient de femei, în procentaj de 35 la sută. Deasemeni, tinerii aleși în Comitete reprezintă deabea 18 la sută. Reiese deci cu claritate lipsa dezorientare privind alegerea unui număr cât mai mare de femei și de tineri în acțiunile concrete de luptă pentru pace. la In unele locuri, cum s-a petrecut Țibana, în raionul Negrești, chiaburii au început să submineze atmosfera de sărbătoare a alegerilor, prin acțiuni de provocare directă. Asemenea manifestări dușmanului de clasă au fost ale pe loc demascate și înfierate de țăranii muncitori. • Este de datoria Comitetelor regional și orășenesc de luptă pentru pace, este datoria tuturor oamenilor cinstiți strâns uniți în jurul Comitetelor de luptă pentru pace, să-și intensifice acțiunile de ordin organizatoric, în întâmpinarea acestui eveniment important, — Conferința orășenească și conferințele raionale ale Comitetelor de luptă pentru pace. Să folosim din plin toate acțiunile întreprinse de Comitetele de luptă pentru pace, în vederea popularizării marilor realizări ale regimului nostru, înscrise în noua Constituție. Să participăm cu însuflețire la pregătirile în vederea mărețului eveniment al Congresului Național pentru apărarea păcii și a alegerii deputaților în Marea Adunare Națională.•------------------- A apărut LUPTA DE CLASA Organ Teoretic și politic al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român Seria V-a, ANUL XXXII, Nr. 8 SUMAR . Pentru Congresul al XIX-lea al P. C. (b) al U. R. S. S. Către toate comitetele regionale, de ținut și C.5. ale partidelor comuniste ale Republicilor unionale. Modificări în Statutul P.C. (b) al U.R.S.S. Tezele raportului tov. N. S. Hrușciov la Congresul al XIX-lea al P.C. (b) al U.R.S.S.la Editorial: Al XIX-lea Congres al partidului lui Lenin și Stalin. S. Fărcășan ■ Pentru victoria realismului socialist în arta plastică din R.P.R. T. Petrescu : Cele trei formațiuni social-economice ale economiei naționale a R.P.R. (consultație). /. Marinescu : înăsprirea contradicțiilor dintre țările lagărului imperialist. Din experiența P.C. (b) al U.R.S.S. N. Cazmin: Despre munca politică în masse. August 1952 — Raportul tovarășului M. Malenkov, un îndrumar în munca organizațiilor de partid (pag. 2-a) — In comuna Muntenii de Jos din raionul Vaslui trebue grăbite însămânțurile (pag. 2-a) — Concurs de cântece în cinstea scllei de 30 Decembrie (pag. 2-a) IN NUMĂRUL DE AZI. — Conferința raională a Comitetelor de luptă pentru pace din Hârlău (pag. 2-a) — Raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej asupra proiectului de Constituție în discuția oamenilor muncii de la Atelierele Principale C.F.R. (pag. 3-a) — Lista circumscripțiilor electorale din regiunea Iași (pag. 3-a) — Sărbătorirea Lunii Prieteniei Chino-Sovietice în R.P. Chineză (pag. 3-a) — Populația din R.D. Germană ajută eroicul popor coreean (pag. 3-a) wimi mii im -------1 Congresul al XIX-lea al Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice Ședința din seara zilei de 9 Octombrie - MOSCOVA 13 (Agerpres) — TASS transmite : In ședința din seara zilei de 9 Octombrie au continuat discuțiile în jurul raportului lui Saburov, „Directivele Congresului al XIX-lea al partidului cu privire la cel de al 5-lea plan cincinal de dezvoltare a U.R.S.S. pe anii 1951—1955“. Aristov, care prezidează, dă cuvântul lui Kutîrev (regiunea Sverdlovsk). Profund convinși de justețea politicii partidului, a spus Kutîrev, au întâmpinat oamenii sovietici Congresul al XIX-lea al partidului. Uriașele realizări din toate sectoarele construcției comuniste exprprimă în mod concret, vizibil, puternicul avânt creator și hotărîrea oamenilor muncii din patria noastră de a lupta pentru victoria comunismului. Kutîrev a vorbit despre realizările Țarii Socialismului, ilustrându-le prin exemple din viața regiunii Sverdlovsk. In comparație cu perioada dinainte de război, producția regiunii s-a mărit de peste patru ori. Deosebit de rapid se dezvoltă construcția de mașini, a cărei greutate specifică era cu totul neînsemnată în trecut, în Ural. Colectivele întreprinderilor, sudate de comuniști, rezolvă cu curaj și cu succes cele mai complexe probleme tehnice în domeniul creării de noi mașini, pentru ca, după cum ne învață tovarășul Stalin, producția socialistă să se perfecționeze continuu pe baza tehnicii celei mai înalte. Vorbitorul a făcut o serie de observații critice la adresa Academiei de Științe și a Comitetului de Stat al Planificării. In încheiere, el a asigurat Congresul că oamenii muncii din regiunea Sverdlovsk își vor consacra toate forțele luptei pentru cauza Partidului lui Lenin-Stalin, pentru cauza comunismului. Ministrul industriei de construcții navale, Matișev, a arătat că proiectul Directivelor Congresului cu privire la noul cincinal a fost aprobat întru totul de poporul sovietic. Oamenii sovietici văd că partidul comunist, înarmat cu legea economică fundamentală a socialismului, descoperită și fundamentată științific de tovarășul Stalin, conduce ferm și sigur țara spre victoria comunismului. Realizarea noului plan cincinal va face Uniunea Sovietică și mai puternică. Intr-un ritm deosebit de înalt, se va dezvolta în noul cincinal construcția de mașini. In cuvântarea sa Malîșev a vorbit amănunțit despre realizările remarcabile ale acestei ramuri hotărîtoare a economiei naționale. In Uniunea Sovietică construcția de mașini a luat o uriașă dezvoltare și a asigurat transformarea țării dintr'o țară înapoiată, agrară într-o mare putere industrială. In ultimii ani au fost produse sute de tipuri de noi mașini cu înalt randament ceea ce a permis să fie reînoită aproape complet nomenclatura utilajului produs și să se înceteze fabricarea mașinilor învechite și cu randament scăzut. A fost pusă la punct producția a peste 340 de noi tipuri de mașiniunelte pentru tăierea metalelor cu aplicare generală și peste 1.000 de tipuri de mașini-unelte speciale și agregate de înaltă productivitate. Dacă în 1940 industria producea numai 84 de tipuri de mașini și unelte agricole, încă în 1950 numărul acestora a crescut la 222. Producția de utilaj metalurgic, turbine, și utilaj electric a crescut de câteva ori; au fost create excavatoare pășitoare, combaine carbonifere, linii automate de mașini-unelte și alte mașini complexe care ușurează munca omului și ridică productivitatea muncii. Marea experiență acumulată de constructorii de mașini, a subliniat Malîșev, ne permite să declarăm, că în noul cincinal ei vor îndeplini cu cinste sarcinile trasate de partid și de guvern. Ia cuvântul ministrul culturii bumbacului al URSS, Iusupov. In raportul de activitate prezentat de Malenkov și în proiectul Directivelor Congresului al XIX-lea al partidului cu privire la cel de al 5-lea plan cincinal, a spus vorbitorul, sunt oglindite în mod grăitor succesele Țării Sovietice și sunt stabilite principalele sarcini pe care și le propune partidul nostru în construcția comunistă. In noul plan cincinal se acordă o însemnată atenție culturii bumbacului, care în ultima vreme se dezvoltă rapid. Spre sfârșitul noului cincinal producția de bumbac brut va crește cu 55—65 la sută, creându-se astfel resursele de materii prime necesare pentru industria textilă și alimentară. Iusupov a subliniat că statul creează condițiile necesare pentru întărirea artelurilor agricole cultivatoare de bumbac. Aceste arteluri au fonduri suficiente pentru dezvoltarea gospodăriei lor obștești și pentru ridicarea necontenită a buneistări materiale a colhoznicilor. Se aplică pe scară largă măsuri pentru irigarea terenurilor cultivate cu bumbac. Se înfăptuește înzestrarea continuă a regiunilor cultivatoare de bumbac cu mașinile cele mai moderne. Totuși, acestea nu sunt încă destul de bine folosite. Creșterea producției de bumbac brut în anii următori, a subliniat vorbitorul, trebue să fie obținută în primul rând pe baza sporirii recoltei la hectar. Congresul întâmpină cu căldură apariția la tribună a lui Al. A. Suslov.. Congresul al XIX-lea al PC (b) al URSS și noua lucrare genială a tovarășului Stalin, „Problemele economice ale socialismului în URSS“, a spus Suslov, deschid perspective strălucite marșului victorios al țării noastre spre comunism și demonstrează din nou în fața întregii lumi forța și puterea inepuizabilă a orânduirii sociale socialiste sovietice, incontestabila ei superioritate asupra orânduirii sociale capitaliste. Cel de al 5-lea plan cincinal determină un nou avânt puternic al economiei naționale a URSS și va constitui o nouă etapă în crearea bazei tehnice-materiale a comunismului. Suslov a subliniat în continuare că, după cum ne învață clasicii marxism-leninismului, una din condițiile principale ale victoriei depline a comunismului este ridicarea continuă a nivelului cultural și a conștiinței politice a tuturor oamenilor sovietici, educația comunistă a oamenilor muncii. Este profund greșită, străină marxism-leninismului, așa numita „teorie a lipsei de conflicte“ care a căpătat o oarecare răspândire în rândurile oamenilor de litere și artă și care abate de la lupta activă împotriva rămășițelor și influenței ideologiei burgheze, împotriva a tot ceea ce împiedică mersul nostru înainte. Amintind indicația stalinistă că lupta între vechi și nou, între ceeace moare și ceea ce se naște este baza dezvoltării, Suslov a spus: „ Construirea culturii socialiste și educația comunistă a oamenilor muncii înseamnă ofensiva împotriva ideologiei burgheze reacționare, împotriva trântorilor și a delapidatorilor avutului obștesc, împotriva birocraților și a celor care încalcă disciplina de stat, ofensivă împotriva acelora care se ploconesc în fața culturii burgheze reacționare și a modului de viață capitalist, împotriva denaturărilor naționaliste și cosmopolite, dușmănoase ideologiei sovietice și prieteniei între popoare, împotriva apolitismului și lipsei de idei în literatură, artă și a știință. In continuare Suslov a vorbit despre învățământul public ca pârghie puternică a construirii culturii socialiste și a educației comuniste a oamenilor muncii. El a subliniat că în țară se înfăptuește cu succes indicația dată de Stalin la Congresul al XVIII-lea al Partidului de a face din toți muncitorii și din toți țăranii oameni culți și instruiți. Stalin, criticând în mod just lipsurile în organizarea propagandei de partid, a spus în continuare Susi >v, a arătat că una din principalele deficiențe în acest domeniu este lipsa unui material didactic care sa dea comuniștilor minimul necesar de cunoștințe în domeniul teoriei marxist-leniniste. Stalin a propus să se întocmească un curs elementar de marxism-leninism pentru membrii și candidații de partid, întocmirea unui asemenea curs va da un ajutor serios cadrelor noastre. Suslov a subliniat apoi că în centrul muncii ideologice și politice a organizațiilor de partid trebue să fie hotărîrile istorice ale Congresului al XIX-lea al partidului, noua lucrare genială a lui Stalin „Problemele economice ale socialismului în URSS“, mobilizarea oamenilor muncii pentru îndeplinirea și depășirea celui de al 5-lea plan cincinal. Delegații la Congres întâmpină cu aplauze prelungite apariția la tribună a lui A. N. Kosîghin. Noua lucrare genială a lui Stalin „Problemele economice ale socialismului în URSS“, a spus Kosîghin, indică partidului și poporului sovietic calea spre victoria deplină a comunismului în țara noastră. Stalin ne învață că, legea economică fundamentală a dezvoltării societății noastre este asigurarea satisfacerii maximale a nevoilor materiale și culturale mereu crescânde ale întregii societăți prin creșterea și perfecționarea neîntreruptă a producției socialiste pe baza tehnicii celei mai înalte. înțeleaptă politică stalinistă a asigurat o puternică dezvoltare a industriei grele și a agriculturii socialiste în țară și — pe această bază — dezvoltarea multilaterală a tuturor ramurilor industriei, a asigurat creșterea neîntreruptă a producției de articole de consum popular. In țară au fost create mari întreprinderi textile, de tricotaje, de confecțiuni, de blănuri, de încălțăminte și de pielărie, înzestrate cu tehnică modernă. Se dezvoltă noi ramuri— producția de fibre artificiale și sintetice, de imitații de plale, etc. Utilajul învechit cu randament scăzut este înlocuit cu mașini și agregate de construcție perfecționată. in perioada de după război, industria ușoară a fost înzestrată cu peste 170.000 de noi mașini-unelte și mașini. Toate acestea au permis să se depășească considerabil nivelul dinainte de război al producției de țesături, încălțăminte, tricotaje și alte articole. In acest an producția industriei ușoare ,va depăși nivelul dinainte de război cu 43 la sută. Un tablou cu totul diferit, a spus Kosîghin, îl vedem în țările capitaliste, unde, în urma cursei înarmărilor se reduce considerabil industria civilă, scade producția de mărfuri de larg consum. In Anglia, de exemplu, care nu demult avea industria textilă cea mai dezvoltată și care ținea în mâinile sale aproape toate piețele mondiale principale de desfacere a mărfurilor textile, în 1951 producția de țesături de bumbac a scăzut cu 40 la sută în comparație cu perioada dinainte de război. Kosîghin a consacrat o parte însemnată a cuvântării sale problemelor asigurării materiilor prime pentru industria ușoară. El a făcut o serie de observații critice la adresa ministerului culturii bumbacului, care se ocupă slab de activitatea industriei de egrenare a bumbacului. Intr'o serie de regiuni și republici se subapreciază dezvoltarea cultivării inului. Sarcinile puse de noul cincinal în fața industriei ușoare, a spus Kosîghin, oglindesc viu grija stalinistă (Continuare în pagina IV-a) In raionul Vaslui De câteva zile în raionul Vaslui, din regiunea Iași, au început înscrierile în listele electorale. La sfatul popular orășenesc Vaslui au venit sute de cetățeni să se înscrie în listele de alegători. Printre cei dintâi care s-au înscris au fost muncitorul Florea Petru, gospodinele Ana M. Cojocaru și Eva Hafner, funcționarul Vasile Cucu, și alții. Vestea alegerilor pentru Marea Adunare Națională a stârnit mult interes și în satele Draxeni, Chetrosu, Cotârlaci, și altele, din comuna Gorodești. Zeci de ani de zile țăranii muncitori din Cotârlaci, nu au cunoscut altă viață decât aceea de robi pe moșiile fără hotar ale boierilor Isopescu-Necșești și Pascal. Astăzi, trăind o viață liberă, ei au venit în număr mare să se înscrie în listele de alegători. In prima zi, 109 țărani muncitori din comuna Corodești, s-au înscris. Printre cei dintâi au fost țăranii muncitori Cozma Blănaru și soția sa Anica, Vasile Bostacă, Vasile Corodescu, deputat, și alții. In comuna Rădeni, primii care s-au prezentat pentru a se înscrie în listele de alegători au fost colectiviștii. Ei au venit în frunte cu tovarășii Grigore Pomârneanu, Tanase Toader, și alți fruntași în muncă. Apoi s-au înscris pe rând țăranii muncitori Vasile Gavrilă, Ioan Turcu, și alții. Odată cu înscrierea în listele electorale, agitatorii din raion continuă să prelucreze în mijlocul oamenilor muncii raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej asupra proiectului de Constituție și legea pentru alegerea deputaților în Marea Adunare Națională. La punctul de agitație din satul Gura-Munteni, după ce agitatorul Toader Olanciuc a prelucrat raportul tovarășului Gheorghiu-Dej, au luat Gheorghe cuvântul mulți din cei prezenți. Astfel, țăranca muncitoare Anica I. Negrescu, a spus: „Sunt mamă a 9 copii. Toți trăiesc. Sunt mulțumită pentru că acum viața mea nu mai este ca în trecut. Copiii mei nu mai sunt nevoiți să îndure lipsuri. Partidul și guvernul au grijă de mamele împovărate. De aceea eu voi voia candidații pentru Marea Adunare Națională“. Luând cuvântul, tixanca muncitoare Maria, N. Dăniciuc, a spus intre altele: „Sunt văduvă de război și am 6 copii mici. Să vă spun drept, la început mă codeam de multe ori, când am auzit că și eu ar trebui să iau parte la treburile politice. Dar mi-a fost dat și mie să trăiesc adevărul... Știți, anul trecut cât de greu bolnavă am fost. Am scăpat cu viață numai datorită politcii partidului față de oamenii muncii, față de femei. Am fost trimisă la Băile Herculane, de unde apoi m-am înapoiat sănătoasă, cum mă vedeți. Așadar, oameni buni, datoria noastră este să întărim regimul nostru democrat-popular, și urmând cuvântul partidului, sa muncim cu tot dragul pentru viața noastră feriilă pe care am pornit să o clădim . țăranii muncitori se înscriu cu însuflețire în listele de alegatori 1 1 *