Lupta Sibiului, octombrie 1951 (Anul 8, nr. 1952-1977)

1951-10-14 / nr. 1963

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE. UNITIVA1 ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL PMR SIBIU , ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL SI Oii U LUI Anul VIII — Mr. 1963 , Duminecă, 14 Octombrie 1951 4 pagini — 4 Lei Oww 1Iba grăbim însămânţăriie de toamnă in regiunea Sibiu In lupta pentru îndeplinirea planului cincinal, țărănimea muncitoare are de îndeplinit o sarcină de seamă şi anume de a da ţării recolte cât mai bogate pentru ridicarea nivelului de traiu al poporului muncitor In anul acesta Jârănimea muncitoare, ajutată de clasa muncitoare și-a îndeplinit cu cinste aceasta sarcină realizând, datorită însușirii îndrumărilor partidului și aplicării metodelor agrotehnice sovietice, recolte bogate-Hotărîrea CC al PMR și a Consiliului de Miniștri, privind pregătirea şi executarea la timp și în bune condițiuni a însâmânțărilor și arăturilor de toamnă, a pus în fața organelor de partid și de Stat sarcini de mare importantă, de a căror ducere le îndeplinire depinde asigurarea recoltei celui de al doilea an al cincinalului, depinde asigurarea hranei poporului nostru muncitor. Gospodăriile agricole de stat şi cele colective, trebue să constitue un exemplu viu pentru ţărănimea săracă şi mijlocaşă. Ele trebue să fie în fruntea campaniei, să folosească tot mai mult avansatele metode agrotehnice, sovietice, semănând suprafeţe cât mai mari cu grâu în rânduri încrucişate. Un exemplu frumos ne oferă în această privință gospodăria de stat din comuna Valea Lungă, raionul Mediaş, care şi-a îndeplinit planul însămânțărilor încă de la 4 octombrie a. c., însămânţând în total 230 hectare cu grâu, dintre care 60 hectare în rânduri încrucişate şi 20 de hectare în benzi, apoi gospodăria de stat din Petreşti, raionul Sebeş, care la fel şi-a îndeplinit planul 100%, însămânţând în rânduri încrucişate 24 hectare şi 5 hectare în benzi. Gospodăriile de stat din raionul Făgăraş, au terminat deasemenea în întregime însămânțările din toamna aceasta. Exemple frumoase ne oferă şi gospodăriile colective din Arpaşul de Jos, din Vingard şi Apaldul de Sus, care aplică pe o scară tot mai largă avansatele metode agrotehnice sovietice, apoi gospodăria de stat Cisnădie Sibiu, a cărei grâu însămânțat din timp, a răsărit cu toate că a fost însămânțat pe timp de secetă. Acolo unde campania însămânțărilor a fost socotită ca o sarcină de frunte, lucrările sunt avansate. De exemplu gospodăriile de stat pe regiune au ajuns la un procentaj de 67,9% pe când în sectorul particular de abia s'a ajuns la un procent de 51,9%. In ce priveşte sectorul particular, acolo unde organizaţiile de partid au îndrumat sfaturile populare şi au fost exemple în această campanie, se situează în fruntea însămânţărilor. Aşa de pildă în comuna Vaida Recea 5' Heni, din raionul Făgăraş, exemplul comuniştilor a fost urmat de toţi ţăranii săraci şi mijlocaşi din diferite comune, încât raionul Făgăraş a reuşit să realizeze până la 12 octombrie 74,2% din plan In schimb celelalte raioane au rămas mult în urmă Raionul Sebeş a realizat de abia 53,9%, raionul Sibiu 43,3%, Agnita 30,9%, Sighişoara 43,8% şi Mediaş 33,6% faţă de planîntârzierea însămânțărilor în unele raioane se datoreşte în mare măsură comitetelor raionale de partidcare au subapreciat importanţa acestei campanii, neglijând măsurile trasate de Hotărîrea partidului şi guvernului în această privinţă. O mare vină au sfaturile populare ca cel al oraşului Mediaş, care a neglijat complect problema însămânţărilor şi ale oraşelor Sibiu şi Făgăraş, care nu controlează îndeaproape sarcinile trasate, rămânând în urmă cu însămânţările de toamnă. In această campanie, SMT-urile au de îndeplinit sarcini de mare răspundere. Tractoriştii care lucrează pe pământurile gospodăriilor colective şi ale ţăranilor întovărăşiţi, trebue sa execute lucrări de bună calitate, fiindcă de aceasta va depinde recolta sporită la hectar. Să nu se mai repete cazuri cum a fost la gospodăria colectivă din Cristian, unde tractoriştii, în goană după „cantitate” au făcut alături de mântuială, lăsând fâşii de teren de câte 1—3 metri nearate, ceea ce a atras nemulţumirea justificată a colectiviştilor. Asemenea fapte care lovesc în alianţa clasei muncitoare cu ţărănimea muncitoare, trebuesc descoperite, iar vinovaţii pedepsiţi. Organele sindicatului agricol nu s-au preocupat îndeajuns de extinderea întrecerii socialiste, ceea ce a făcut ca randamentul muncii să scadă. Comisiile formate pentru a crea cât mai multe întovărăşiri, nu au dus o temeinică muncă de lămurire în rândurile ţăranilor săraci şi mijlocaşi pentru a le arăta importanţa lucrării terenului cu maşinile SMT-urilor, de aceea nu au reuşit să-şi realizeze sarcinile trasate de recenta Hotărîre a partidului, în ce priveşte crearea de nouî gospodării colective şi întovărăşiri. Comitetele executive nu au asigurat schimburile de seminţe prin bazele de recepţie Aşa se explică faptul că la gospodăriile colective din raionul Sebeş, nu s'au făcut aceste solumburi, iar pe de altă parte URCC nu a asigurat cooperativele cu cantitatea necesară de soluție pentru tratarea grâului, luându-se măsuri pentru com- I plectare de abia în 7 Octombrie a c. Aceste lipsuri au contribuit efectiv la întârzierea însămânțărilor din toamna aceasta-Comitetul executiv al sfatului popular regional, trebue să tragă la răspundere pe toți aceia care s'au abătut dela Hotărîrea partidului și guvernului privind această campanie și să asigure de îndată schimbul de semințe așa după cum prevede Hotărîrea, iar comitetele raionale de partid să controleze îndeaproape respectarea Hotărîrii de către sfaturile populare comunale şi raionale şi să mobilizeze organizaţiile de bază din satele şi comunele rămase în urmă în această campanie, la lupta pentru câştigarea bătăliei pe frontul însământărilor şi să demaşte fără cruţare pe toţi acei duşmani ai poporului muncitor care împiedică realizarea planului de însământări. Tovcăraşu! Gheorghe Gheorghiu-Dej a vizitat şantierul Buftea BUCUREŞTI, 14 (Agerpres). — Vineri dimineaţa tovarăşul Gheorghe Gheorghiu - Dej a vizitat şantierul centrului de producţie cinematografică de la Buftea. La vizitarea şantierului au luat parte N. K. Cerkasov, artist al poporului al URSS şi scriitorul S. P- Beliaevski, membri ai delegaţiei oamenilor de ştiinţă, artă şi cultură din Uniunea Sovietică, care participă la manifestările „Lunii Prieteniei Româno-Sovietice". Tev. N. Bella, preşedintele Comitetului Cinematografic de pe lângă Consiliul de Miniştri al R. P. R. a dat explicaţii cu privire la desfăşurarea lucrărilor pe şantier. In aceeaşi zi, N. K. Cerkasov şi S. P. Babaevski au vizitat şantierul platoului de filmare Floreasca. In cinstea Xitei de 7 Noembrie Pe şanterul „Gâtul Şerbetului“ minerii şi constructorii obţin mt succese Minerii şi constructorii de pe şantierul „Gâtul Berbecului“ Sadu, întâmpină cea de a 34-a aniversare a Marei Revoluţii Socialiste din Octombrie cu noui succese în muncă. Echipa minerului Miron Borza, formată din tinerii Gh. Bălteanu, Dumitru Iancu, Aurel Iancu, Grigore Borză, Gh. Curca şi Alexandru Vasile, lucrând la fereastra de atac Nr. 4, au reuşit să depăşească norma de înaintare în stâncă cu 200 o/o, sfredelind o galerie de peste 250 metri în inima muntelui. Aceste succese le-au dobândit datorită unei bune organizări a muncii. Astfel, îndrumaţi de secretarul organizaţiei de bază, Anghel Popescu, ei şi-au întocmit un plan de muncă, potrivit căruia unul dintre tovarăşii din echipă vine la serviciu cu 1/2 oră înainte de începerea lucrului. Acesta verifică uneltele de muncă şi le pune în ordine. El face curăţenie la locul de muncă după metoda Voroşin şi pregăteşte burghiile, compilesorul, perforatoarele şi celelalte unelte pentru a fi gata de atac. In acest chip, echipa fruntaşe a tovarăşului Miron Borza înaintează zilnic cu 3 —3,20 metri în galeria tunelului. Ei sunt ajutaţi în muncă intens de organizaţia de bază. Nu acelaş lucru se poate spune însă de secretarul organizaţiei UTM, care a alunecat pe o pantă greşită, înfumurându-se. Este de dorit ca acest tânăr să-şi revizuiască atitudinea, şi să se alăture celorlalţi mineri care luptă pentru realizarea de nouă succese. CONST. PETRESCU Lucrează în contul lunei Noembrie Muncitorii şi tehnicienii întreprinderii „Libertatea“ Sibiu, întâmpinând ziua de 7 Noembrie cu nouă succese în muncă, au dat peste plan la secţia filatură 122.297 kg fire lucrând acum în contul lunii Noembrie. Secţia ţesătorie lucrează de asemenea de la data de 10 Octombrie în contul zilei de 3 Noembrie. Muncitoarele din această secție au realizat 69.462.000 bătăi de suveică peste plan. R. SÂRBULESCU coresp. Voi lupta cu şi mai mare elan pentru apărarea păcii Inima mea este plină de bucurie şi încredere în acţiunile lagărului păcii, în fruntea căruia stă marea Uniune Sovietică, iniţiatoarea şi susţinătoarea interzicerii armei atomice cu care imperialiştii încearcă să sperie întreaga omenire cu un nou măcel mondial. Ascultând la radio şi citind în presă răspusurile date corespondentului ziarului „Pravda“ de către tovarăşul Stalin, mi-a crescut mai mult încrederea în forţele păcii şi ale socialismului. Lagărul păcii, este mult mai tare decât îl credeau imperialiştii, iar deţinerea secretului armei atomice de către Ţara Socialismului, consolidează pacea şi ne întăreşte împotriva unei agresiuni din partea Statelor Unite. Imperialiştilor americani nu le convine interzicerea armei atomice. Dece? Pentru că intenţionează să atace Uniunea Sovietică, folosind bomba atomică. De aceea Uniunea Sovietică a fost silită să producă această armă atomică pentru a întâmpina pe deplin pregătită pe agresor. Uniunea Sovietică este astăzi totuşi pentru un control internaţional al producţiei de arme atomice şi a interzicerii ei, precum şi pentru folosirea bombelor fabricate, în scopuri civile şi de pace. Şi statele imperialiste sunt pentru un control însă ce fel de control? Continuarea producţiei de bombe atomice şi încă în cantităţi corespunzătoare cantităţii de materii prime de care dispune o ţară sau alta, batjocorind astfel năzuinţele de pace ale popoarelor. Intărindu-mi încrederea in forţele păcii, îmi voi mări eforturile mele, atât în cadrul Comitetului de luptă pentru pace de la uzinele „Independenţa“ cât şi la locul de muncă, pentru a contribui la consolidarea păcii, îmi voi da cât mai mult osteneala pentru ca cei ce muncesc la uzinele independenţa“ Sibiu, să lege lupta pentru pace cu munca lor în producţie, şi să cunoască evenimentele interne şi externe în legătură cu lupta pentru pace. GH. DOGARU secretarul Comitetului de luptă pentru pace de la „Independenţa" Sibiu A apărut în limbile: rusă, română, franceză, germană, engleză şi spaniolă „Pentru pace trainici, pentru democraţie populari!“ Bucureşti, Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste şi muncitoreşti Nr. 41 (153) Cuprinde: Articol de fond O uriaşă contribuţie la cauza menţinerii şi consolidării păcii. Miron Constantinescu Clica fascistă a lui Tito „legalizează” capitalismul în Iugoslavia. Georges Cogniot „Europa unită”,o camuflare a reînarmării Germaniei Occidentale. Vicente Uribe Poporul spaniel luptă împotriva războiului şi mizeriei. J. Bering Despre constituţia americană şi realitatea sub guvernarea lui Truman. Jan Marek Note politice Informaţii De vânzare la magazinele Librăria Noastră şi la toate chioşcurile. Lei 8. Ceferiştii din staţia Sibiu, preiau în păstrare socialistă utilajul Iniţiativa colectivului de muncă din staţia Predeal care a luat în păstrare socialistă întreg utilajul, este urmată şi de colectivul de muncă al staţiei Sibiu. Până în ziua de 8 octombrie a. c. au fost încheiate 19 contracte de preluare în păstrare socialistă a utilajului. Primii care au încheiat asemenea contracte au fost acarii Cloţan Aron şi Patru Chiriac. Ei au înscris în contract că vor prelungi durata de funcţionare între două reparaţii capitale a macazurilor cu doi ani. Şi tovarăşul Simion Cloţan, impegat de mişcare, împreună cu cele două schimburi, au înscris în contract că vor prelungi viaţa de funcţionare a blocului Siemens-Pialske şi a aparatelor de telegraf şi telefon între două reparaţii capitale cu un an. C. SÂRBULESCU coresp. Pentru o recoltă îmbelşugată în anu viitori Gospodăria colectivă „Secera şi Ciocanul“ din Arpaşul de Jos, raionul Făgăraş, a terminat însămânţările Membrii gospodăriei colective „Secera şi Ciocanul“ din Arpaşul de Jos, raionul Făgăraş, depun toate eforturile pentru întărirea gospodăriei lor, ştiind că prin aceasta se va ridica şi nivelul de trai al tuturor colectiviştilor. încă din timpul secerişului, secretarul organizaţiei de partid şi preşedintele gospodăriei au discutat locurile în care va fi însămânţat grâul de toamnă. Iar după apariţia hlotărîrii partidului şi a guvernului privind însămânţările de toamnă şi după ce au prelucrat această Hotărîre cu membrii gospodăriei, primind fiecare sarcini precise, s’a trecut la traducerea ei în viaţă. Având în frunte organizaţia de bază, care a sprijinit efectiv această campanie, prin exemple personale, cum este comunistul Ioan Bogdan, Vassa Matei şi alţii, membrii gospodăriei au dus cu hotărîre lupta pentru realizarea planului de însămânţări. Cu maşina s-au însămânţat 45 hectare planificate cu grâu, dintre care 5 hectare în rânduri încrucişate, terminând însămânţările de toamnă. In această campanie s’au evidenţiat comuniştii, Ioan Bogdan, Vassu Matei, care este şi preşedintele gospodăriei şi a muncit efectiv în mijlocul colectiviştilor pentru reuşita campaniei. S’au mai evidenţiat şi colectiviştii Nicolae Bogdan, Emil Şerban, Cucu Constantin şi alţii. Acum membrii gospodăriei continuă cu succes recoltările şi arăturile de toamnă. P. PAUL a