Lupta, ianuarie 1893 (Anul 10, nr. 1898-1920)

1893-01-15 / nr. 1907

Direcţiunea C. F. R. a făcut o importantă comandă de şine la fabricele belgiene din jurul Lierului. Pentru supravegherea fabricaţiunei acestor şine ce represintă o valoare de 4.500.000 lei s’a trimis inginerul Dem. Poienaru de la lucrările nuoi. Destul de cunoscut pentru importanta lucrare făcută la, Slatina cu podul de fier de peste Olt, alegerea d-lui Poienaru și impunea se nu putem decât felicita pe d-l Ene de alegerea făcută. Paris, 25 Ianuarie. — D. Kretzulescu a dat d-lui Carnot scrisoarea regelui Carol, prin care ÎI notifică căsătoria Prinţului Moştenitor al României. Azi sunt deschise toate liniile ferate afară de linia Bucureşti Ciulniţa- Slobozia. Se speră că cel mult pănă poimâine va fi deschisă şi această linie. Comunicaţia cu Călăraşul se face pe linia Buzeh-Faurel, care de eri s’a deschis din nou. * * Direcţia C. F. a cheltuit sume enorme luna aceasta pentru deschiderea liniilor. Afară de aceasta, direcţia a suferit pagube enorme din cauză că trenurile n’au putut circula. Ajutorul dat de soldaţi a fost nu numai de mare folos pentru deschiderea mai repede a liniilor dar şi pentru realizarea unor însemnate economii. Noi suntem însă cu desăvîrşire contra speculei ce se face cu soldaţii permanenţi, cari sunt datori să facă slujba soldăţească, iar nu pe servitorii ori când guvernul are nevoe de muncitori. Conferinţa d-lui Lupul Antonescul, întitulată „Datoria şcoalei“, ce vrea să se ţină astă-seară, s’a amânat din cauza dârei sale pentru concertul d-lui Lassalle Ziua când se va ţine această conferinţă se va anunţa la timp. Secţiunea ligei Predeal aduce viile sale mulţumiri dnei Irina Câmpineanu şi d-lor Wilhelm Rhein şi Peter Sheeser pentru donaţiunile de câte una sută lei, pe care au binevoit a i le face, precum şi d lor Iulius Gärtner şi Ioan Călin pentru acele de câte 20 de lei. Primim spre publicare următoarea scrisoare a bătrînului artist Millo , Roma, 25 Ianuarie.— S’a simţit o sguduitură de cutremur de pământ la 1 după ameazi la Roma, Neapole şi în provinciile meridionale. Fraga, 25 Ianuarie.—Cifrele exacte ale victimelor din Ossegg sunt următoarele: 17 morţi şi 7 răniţi, nu mai lipseşte nimeni. St. Petersburg, 25 Ianuarie.—Un prînz de gală s’a dat la palatul de iarnă în onoarea emirului din Bukhara. Au asistat împăratul, împărăteasa, prinţii şi marii demnitari. Paris, 25 Ianuarie.—Camera. Răspunzând unei întrebări înprivinţa frigurilor aftoase, D. Viger a zis că boala aceasta există in Franţa în stare endemică şi că ea nu se datorează numai transporturilor de animale din frontiera belgiană sau germană. S-au luat toate măsurile de precauţiune; vagoanele plumbuite ce aduc oile din Germania şi austria sunt desinfectate. Ministrul studiază mijlocul de a aduce direct la Paris vagoanele cu stanie şi a le trimete înapoi goale, fără să mai poată servi la transportul animalelor franceze. PETRECERI Teatrul Naţional. — Jouî Renegatul piesă în versuri, de d. Mircea C. Dimitriade Muzica de cunoscutul violoncelist d. C. Dimitrescu. Spectacolul va începe cu Dădaca lui Petrică. (ii) * Opera. — Vineri pentru a doua oară'Amicul FricZ, .Balet şi o romanţă cântată în româneşte de d-ra Pinkert. * * * Teatrul Maicau. —joui Mam’estlle mtouche. •» * * Palatul Atheneului. — Jouî 14 şi Duminică 17 Ianuarie 1893. Doue concerte date de ’celebru! bariton LASSALLE de la opera din Paris Cu concursul D-rei Elodia Casella harpistă și a D-lui Ernest Narice, pianist. Biletele se găsesc la magazinul de muzică Const. Gebaurt. * ** * Stabilimentul Hugo. — Marţea, Joia şi Duminica Baluri mascate. * * * Sala băilor Eforiei.— Marţea, Joia şi Dumineca Baluri mascate Luni 18 Ianuarie 1893 mare serbare de Carnaval. Bal mascat Mobil. Abonamentele sunt valabile. Intrarea 3 lei.* te Se Sala Dacia. — Miercurea, Sâmbăta şi Duminica Baluri mascate. * * * Coloseul Oppler. — In toate serile reprezentaţii date de trupa de varietăţi. * * * Sala Carmen. — In toate serile reprezentaţii date de trupa de varietăţi. # * * Cafea Naţionala. — in toate serile concert-Rubinstein. Intrarea liberă.* di Sala Patak •—Cafea cântând. SIS * # Cafeneaua Imperială.— în toate serile concert Se vorbește de asemenea că d. Const. Lahovari va fi numit agent diplomatic la Pesta. După cât se spune, miniştrii ar fi ajuns la înţelegere în privinţa înaintărilor la gradul de general. Aşa, ar fi vorba să se înainteze generali, colonelii Popescu, Iarca şi Teleman. Zgomotele ce au circulat cu privire la neînţelegerile ce s’ar fi ivit între eforii spitalelor civile şi ministrul de interne sunt neîntemeiate. Singur d. e for Olănescu şi a dat încă de mult demisiunea, asupra căreia Insă ministrul nu s’a pronunţat. Probabil că această demisiune va fi primită, de vreme ce d. Olănescu e candidatul guvernului la col. III de Ilfov. In ce privește caşul d-luî Retoridi, chestiunea stă astfel: D. Retoridi a fost recomandat de efori pentru postul de director al eforiei, dar d. Catargul încă nu s’a pronunţat. Eforii nu fac de loc din această numire o chestiune de încredere. E aproape sigur însă câ d. Retoridi nu va fi numit. D-nu. Kiriac, Marinescu, Popescu etc., am prezentat azi la Senat în numele medicilor Eforiei spitalelor civile, un protest în contra art. 34 din proectul de lege modificător al legei sanitare, prin care se hotărăşte ca medicii numiţi de la 1885 fără concurs să -şi păstreze postul. Acest articol se face în vederea unui singur medic al Eforiei. Medicii prin protestul lor cer ca şah să se menţie concursul pentru toţi sah să se desfiinţeze pentru toţi. Secţia a IV-a a Senatului a admis proectul de lege comunală respingând însă după propunerea d-lui C. Enescu, articolul prin care să spune că primarul poate să fie ales dintre cetăţenii ce nu au fost aleşi consilieri comunali La Institutul Antirabic din Iaşi care de la moartea regretatului dr. E. Rizu a trecut sub direcţiunea distinsului prof. dr. E. Puşcariu, deabea redeschis se află deja în deplină activitate. Actualmente se află sub tratament un număr de persoane atât din oraş, cât şi din judeţe, muşcate de animale constatat turbate; multe din aceste cazuri sunt muşcături la faţă, muşcături care presintă o deosebită gravitate prin sediul şi natura lor. Până în present, toate, fără excepții! ne, se află pe deplin sănătoase. Madrid, 26 Ianuarie. — D. Ridgeway a sosit şi va rămâne aici până Vineri. Se asigură că Spania e hotărîtă să lucreze în înțelegere cu Franţa în chestiunea Marocului. Starea sănătăţii ducesei de Montpensier s’a agravat. Mult Stimabile d-le Redactor! Vin a solicita de la buna dv. voinţă ca să anunţaţi în mult preţiosul dv. ziar că representaţiunea mea de beneficiu cu piesa de ocaziune, Cucoana Kiriţa la Carantină îmi este cu neputinţă de a o juca în cursul Carnavalului curent, din cauza balurilor mascate, a nunţilor şi a multor alte serbări care ocupă toate sălile de spectacole mai convenabile. Prin urmare beneficiul meu va avea loc negreşit în a doua săptămână a postului pe la jumătatea lui Februarie. Un afiş special va anunţa ziua spectacolului şi locul. Distinsele persoane, care au binevoit a lua deja loji şi stale sunt respectuos rugate a păstra biletele, cari vor avea toată valoarea lor. Primiţi asigurarea distinsei consideraţiuni a servului d-v. Mîllo. Vineri la 15 curent, ora 1 p. m. Academia va ţine şedinţă stablita în localului ei din Calea Victoriei, No. 135. D. Gr. , G. Tocilescu va ceti un memoriu despre Principatul Iaşilor. D. D. C. Olănescu va ceti o odă închinată C Costaniţei Maria- Serviciul telegrafic Muniţii, 25 Ianuarie.— Prinţul Bulgariei a plecat în timpul dimineţii pentru a visita familia Thurn şi Taxis, Viena, 25 Ianuarie. — „Politische Correspondenz“ află din Sofia că cercurile guvernamentale sunt convinse că în timpul acestei călătorii, Prinţul Ferdinand își va alege o sofiei. Se crede ca va fi o prințesă d’Orleans-Prințul se va întoarce după 3 săptămânii. Halle, 25 ianuarie. — La Nietleben au fost în cele 24 ore 13 cazuri noi de holeră , printre persoanele atinse și un doctor. EDIŢIA A II * Corpurile Legiuitoare CAMERA Şedinţa de la 14 Ianuarie 1893 Şedinţa se deschide la ora 17* p. m. sub prezidenţia d-lui general Manu. Prezenţi 95 dni deputaţi. Se votează recunoaşterea cetăţeniei d-luî Steriu şi d-lui Ioan Orăşescu. Se votează indigenatul d-lui Caragea. D. Mircea Dumitrescu citeşte raportul şi proectul de lege pentru modificarea unor articole din legea de la 1 Aprilie 1885 pentru combaterea filoxerei. Legea se votează în total cu o rectificare făcută de d. Carp, cu 52 voturi pentru și 2 cotra. D. ministru Olănescu depune un proiect de lege pentru modificarea legei drumurilor. Se votează un proect de lege pentru modificarea mai multor comune. La ora 6 p. m. Camera trece în secții. SENATUL Şedinţa dela 14 Ianuarie 1893 Şedinţa să deschide la ora 2 şi 30 sub preşedinţa d-lui G. Cantacuzino. Prezenţi 70 senatori. Se fac formalităţile obişnuite. Şedinţa se ridică la ora 3 fără un sfert şi Senatorii trec în secţii. - ------------------------------------------------------ ULTIME INFORMAŢII Să vorbeşte prin cercurile guvernamentale că se va face în curând următoarea mişcare în diplomaţie : D. Al. Em. Lahovari va fi numit ministru la Roma. D. loan Lahovari ministru la Paris. D. Rosetti Solescu, ministru la Londra. D. Papiniu la Belgrad. D. Al. Gr. Ghica, agent diplomatic la Sofia, va fi adus secretar general la minister. D. Filaliu, însărcinat de afaceri la Sofia. LOPTA î*^Sâei Au apărut de sub presă: Colecţiunea Şaraga alea Volumul Fiecare din aceste scrieri a autorilor noştri contimporani, cuprinde peste 250 pagini, într’un volum tipărit cu îngrijire, pe hârtie bună. In fiecare lună va eşi de sub presă câte un volum din această colecţiune. Cele apărute până acum sunt: 1. Elena Sevastos, Poveşti. 2. N. A. Bogdan, Poveşti şi Anecdote. 3. Mihail Canianu, Poesii populare (Doine ) 4. N. Gane, Poesii. 6. Logofătul Costache Konaki, Poesii vol. I. 6. Idem „ „ „ II. 7. Mihail Eminescu, Poesii complecte (Sub presă.) Se află de vânzare la toate librăriile principale din ţară. A apărut: O Exilată, de Pierre Loti. O broşură de 52 de pagine. Preţul 75 de bani. Deposit la librăria Alcalay. fp VPnjQPQ Moşia Tălpici din UG VC/ll Lu./ O judeţul Tutova cu gara Berheciu pe moşie, în întindere de 565 fălci, din care 40 fălci pădure mare, pusă la credit pentru 130.000 franci. Arendată cu 10.000 lei pe an. Doritorii de a o cumpăra să se adreseze la d-l Alex. Lefteria la ziarul „Lupta.“ ION N. GEZARESCU AVOCAT - CALEA MOȘILOR, 73. D. V. A. Ureche va anunţa mâine în Senat o interpelare ministrului de finanţe, asupra taxei ce se aplică cărţilor româneşti din ţările subjugate la intrarea lor în ţară. D. V. A. Ureche va cere suprimarea acestei taxe care îngreuează relaţiunile cu românii din ţările subjugate. Mâine Academia ţine şedinţă publică. D. D. Olănescu va citi nişte versuri. D. Gr. Tocilescu va citi un memoriu relativ la vechiul principat al Iaşilor. D. V. A. Ureche, va continua cu prezentarea documentelor inedite relativ la anul 1672 şi următorii. D. Cioroneanu, unul din cei mai de baştină conservatori din Ploeşti,şi-a dat demisiunea din consilier comunal, scandalizat de modul cum se lucrează de guvernamentali pentru reuşita candidature! d-lui R. Văcărescu. Slăbiciunea bărbătească (Impotenţa) se vindecă fără medicamente sigur şi durabil, la orice vîrsta şi de orice grad ar fi, în timp scurt şi fără întreruperea ocupaţiilor, înlăturare imediată a neputinţei în mod mecanic şi împuternicirea treptată prin Placa electro-metalică, patentată în Austro- Ungaria şi în streinătate, privileg. prin patent. Imper. şi Regal "Austro-Ungar. Premiată cu medalii de aur la Exposiţiunea de la Paris în 1889 şi la Nizza 1890. Diplomată de Société de Médicine de France şi de alte societăţi ştiinţifice. Placa electro-metalică a drului în medicină Borsodi pentru vindecarea neputinţei bărbăteşti înviază nervii slăbiţi şi dă puteri noul şi sensaţia de tinereţe fără întrebuinţare de medicamente. Numai purtarea pe corp neobservată a aparatului este de ajuns pentru că ea produce efectul dorit şi nervii oricât de slăbiţi se vindecă deja în scurtă vreme. nstrucţiuni foarte amănunţite însoţesc fiecare aparat. Discreţiunea garantată. Doctor în medicină F. Borsodi, Deposit pentru România, Serbia şi Bulgariei numai la d. Th. Radivon bijutier, calea Victoriei Nr. 32, Bucureşti. Broşuri explicative se trimet după cerere gratis şi franco. Corespondenţă română, franceză şi germană. Nota. Numita casă Radivon primeşte zilnic noutăţi în Bijouterie şi Argintărie în tot felul — Preţuri moderate. Th. Radivon 32. Calea Victoriei, fost Carapaţi. De arendat Se arendează de la Sf. Gheorghe viitor pe termen de 5 ani moşia Cătina, din jud. Buzău, pe unde va trece drumul de fer Buzeil-Pătărlagele, o oră departe de orăşelul Pătărlagi şi o oră de la moşia statului Craslav, unde este herghelia militară. întinderea moşiei e de 1500 pogoane, are livezi de pruni tineri de 15 ani vreo 50 pogoane, s fineţe, islaz, moară cu 2 pietre franţuzeşti, care aduce venit 3000 fr. pe an, piuă pe apa Bâsca, han şi altele. Povarnă cu 6 cazane, câte de 18 vedre de fabricat ţuică. Vase de stejar de 5000 vedre de ţuică, 100 tocitori borhot. Case cu 3 odăi mari şi antret şi altă casă în altă curte cu 2 odăi, şoproane şi altele. Pentru informaţiuni şi condiţiunile arendărei să se adreseze la d. A. Lefteriu adiţia ziarului „Lupta“ pentru amatorii de obiecte istorice Următoarele obiecte, provenind din mobilierul repausatului Domn Alexandru Vodă- Ghica, se găsesc de vânzare la d-na N. Basarabescu, Bucureşti, strada Armenească No. 14, pe preţurile fixe însemnate în dreptul fiecăruia: Un pat de stejar antic, sculptat în stil Renaissance. . . 1000 Lei Un biurou de stejar antic sculptat în acelaşi stil .... 1000 „ Un şifonier cu oglindă, de stejar idem................................ 2000 „ Un scrinișor de același lemn și sculptură........................... 500 „ Doue lampe de bronz adevărat făcute pentru expoziția din Londra din 1885 spre a înfățișa prin subiecte alegorice alianța Anglo-Francesă în răsboiul Crimeei........................... 800 Lei Total . . . 5300 Lei Aceste obiecte se pot vedea în toate zilele între 2—4 ore după amiazî. ât Furnisorul Curţii Regale F. NOVAK Calea Victoriei 61 şi 102 MÂNUŞI CRAVATEa etc. PLANURI DIN CELE MAI RENUMITE FABRICI Singurul representant la firmelor: Steinway (New-York), Bechstein, Schiedmayer & Sohn, Bősendorfer, Schiedmayer, Ränisch etc. NOU DE TOT: Planuri automatice cu orice fel de note, opere complecte etc. Pentru planuri se acordă plata şi în rate lunare D-rul Sterie Ciurcu Viena, IX Pelikangesse, Noia Cabinet de consultaţiuni cu celebrităţile medicale şi cu medicii specialişti din Viena CASA DE SCHIMB I. IN. FERMO Cumpără şi vinde efecte publice după cursurile cele mai exacte 23 — Strada Lipscani — 23 Cursul din 14 Ianuarie 1893 Cupoane exigibile şi efecte eşite la sorţi se primesc în plată fără scăzământ. Doctor C. Ioanid Strada Armenească, 7, (lângă biserică.) Consult, de la orele 3—5 pm. Pentru săraci şi studenţi gratis. BOALELE SECRETE NEPUTINŢA BĂRBĂTEASCĂ vindecă după cele mai noul metode radical fără durere şi impedicare, după experienţă de 23 ani Specialist în boale lumeşti DR THOR — No. 1, Strada Emigrata, No. 1. — intrarea numai prin Strada Sfinţii Voevozi Consultaţii de la 8 dim. până la 8 seara Loc separat de aşteptare pentru fiecare. COMSOLAŢIUNE Ocaziune CUMP.IVINDE —------*^*t**z-------- Ultime Telegrame Bomna, 26 Ianuarie.—„Agenţia Ştefani“ anunţă, că din cauza tratărilor barbare încercate de supuşii italieni din provincia Rio-Grande şi a asasinatului mi multora dintre ei, ministrul Italiei, la Rio-de- Janeiro a primit ordinul să informeze guvernul brasilian că guvernul italian aşteaptă o satisfacţie repede; în cazul contrar, el se va vedea oblig să ia măsuri în raport cu gravitatea împrejurărilor. Neapole, 26 Ianuarie. — Din cauza actelor de nedesciplina ale studenţilor, Universitatea a fost închisă. BIBLIOGRAFIE A apărut: Codicele de Şedință al României de Ioan Ph. Ghetu Licenţiat în drept, judecător de Instr. la tribunalul Prahova. Această importantă lucrare cuprinde: Constituţiunea, legea electorală, codicele civil, procedura civilă, codicele comercial, codicele penal, procedura penală, codicele justiţiei militare, codicele justiţiei marinei, codicele silvic fi toate cele-1alte legi, regulamente fi decrete, usuale de la anul 1839 până azi. (După ediţiunile oficiale). Preţul unui exemplar legat flexibil în piele, este de 20 lei. Se află de vânzare la librăria Socec, unde este şi depositul general, la toate librăriile din ţară şi la autor, în Ploeşti, care însă nu expediază exemplarele decât după priimirea costului. O pădure de vânzare Pădurea Cotina, de pe moşia Cătina, din jud. Buzău, în întinderea de 600 pogoane, se dă în tăere pe termin de 10 ani. Esenţa lemnului e următoarea: Ulm, mesteacăn, fag, stejar şi altele. Lemnul e bun pentru următoarele: Pari, inele, căpăţîne de car, drugi de casă, osie, haraci etc., asemenea lemne de stânjen. Doritorii se vor adresa la d. A. Lefteriu, Redacţia „Lupta.“ De vânzare Moşia Buhăeşti, din jud. Vaslui, în întinderea de 318 fălci arabile, afară de 15 fălci lăstar de pădure. Pământ excelent de bun. Păşunează 4.500 capete de vite. Braţe abundente. Cătun pe moşie. Gară pe moşie, 10 minute de la curte. Casă cu 4 odăi, hambar, vie de 4 pogoane. Apa Bârladul pe moşie. Moşia e cumpărată ,de la d. V. Pogor, vice-preşedintele Camerei care prin actul de vânzare garantează întinderea de 318 fălci. Arenda până acuma era de 6700 fr ; acuma deschizîndu-se linia ferată, se poate da cu 9000 fr., după preţurile din prejur. N’are nici un fel de sarcină. Doritorii se vor adresa la d. Alex. Lefteria, redacția „Lupta.“