Lupta, octombrie 1893 (Anul 10, nr. 2115-2140)

1893-10-14 / nr. 2126

0 OCTOMBRIE 1893 D-nul Al. Râmniceanu, prefectul judeţului Muscel, a încetat azi din viaţă. * * * D-nul Gavrilescu, inspector sanitar se află la comuna Netoţi (Prahova) unde febra bântue cu furie. * * * Numirile în personalul jandarmarieî s’au stabilit in consiliul de ministrii d’aseară.* * * La Patrie de astăzi scrie: «O simplă întrebare confraţilor de la Lupta. «Toată presa independentă se ocupă de faimoasa afacere Schwalb. Numai Lupta pare că nu ştie nimic despre existenţa ei. «Pentru ce?» Iată răspunsul nostru : Aproape toată presa s’a ocupat de cunoscuta afacere Skupiewski. Numai Lupta n-a vorbit nimic despre ea. Pentru ce ? Acuma să mai răspundă şi La Patrie, căci noi am răspuns. * DIN STREINITATE — Ziarele din Viena anunţă că a sosit acolo, venind din Abazia, d. dr. Dokici, primul ministru al Serbiei, însoţit de sora lui. D. Dokici se află încă foarte suferind. — Presa rusă spune că ministrul de marină din Rusia a hotărît să mărească flota din marea Baltică, în care scop a comandat din străinătate 22 copiluri noul. — După „Polit. Correspondenz“ corniţele Kalnoky pleacă săptămâna viitoare în concediu. El va sta 3 săptămâni în Elveţia şi în Italia septentrională şi se va întoarce la Viena pe la 15 Noembrie. — Celebrul profesor doctor Rudolph Wîrchow a serbat la Berlin, la 21 Octombrie, a 50-a aniversare a naşterei sale. — Reichstagul german nu se va întruni decât pe la finele lunei Noembrie, când între primele lucrări, se va ocupa cu convenţiile încheiate de Germania cu Spania, România şi Serbia. Camerile de comerci şi surori din ţară vor fi invitate a se uni la această măsură salutară pentru comerciul nostru şi a lucra în consecinţă. Bustul Cogălniceanu. — Ştirea despre programa înaugurărei bustului mult regretatului bărbat de stat M. Cogâlniceanu, publicată prin „Românul“ și alte ziare, a fost prematură, spune „Covurluiul.“ Până acum nu s’a fixat nimica definitiv în această privire, decât numai data înaugurărei care va fi la 24 octombrie, iar nu la 14. Consiliul nostru comunal sesizat de această chestie în şedinţa de eri, a luat act cu mulţumire de oferirea bustului făcut de d. senator V. A. Ureche şi de fixarea locului de aşezare în Parcul Municipal, hotărînd în acelaş timp a participa în corpore la serbare. Totodată s’a ales o comisie compusă din d-l primar Poenaru şi din d-nii consilieri d-l Vizzu şi Scriban, care să alcătuiască programa serbărei. Locul de aşezare a bustului va fi în mijlocul rondului principal de flori de la intrarea în Parcul Municipal. Deja postamentul bustului este făcut. Sufragiul universal în Austria Viena, 24 Octombre.—Camera deputaţilor. — D. Hohenwoart, în numele conservatorilor, s’a declarat în contra proectuluî reformei electorale al guvernului. Acest proect provoacă pericole grave pentru Stat, ruinând cu încetul temelia clasei burgheze şi aceia a ţăranilor. D. Staadnicki, polonez, se teme că dacă acest proect este adoptat, Rusia va obţine o influenţă asupra maselor în Galiţia.* • * Serbările franco-ruse Paris, 24 Octombre.—D. de Mohrenheim a răspuns delegaţiunilor Lorenei că este foarte atins de sentimentele exprimate. El le va transmite Ţarului şi îi va da cartea sa de aur în luna viitoare, când se va duce la St. Petersburg. El va spune Ţarului că ofiţerii ruşi au fost obiectul unor manifestaţiuni entusiaste. ft ft Ni se telegrafiază: Belgrad, 24 octombrie.—Colonelul Granasovici e numit ministru la Paris și la Bruxel, iar d. Gheorghevici la București în locul d-lui Boskovici, pus în disponibilitate. Ştiri mărunte A apărut partea a IlI-a a Cursului elementar de muzică pentru usul şcoalelor în genere de d. C. M. Cordoneanu. Prețul 1 left. DIVERSE Dezertor împuşcat. — Zilele trecute, un soldat evreu deşertat din armată şi îndesit de părinţii săi, fiind prins, autorităţile militare respective îl trimiseră, sub escortă, la arestul militar de la Galata. Ajungând pe şăsul Bahluiului desertorul, care prinsese gust de libertate în repetitele rânduri în cari desertasă, se încercă să fugă de sub escortă. Soldatul care-l escorta îl somă de trei ori să se oprească. Neascultând de aceste somații, escorta trase trei focuri asupra lui. Al treilea foc nimerindul, fugarul căzu mort la pământ. Camera de comerţ şi telalii. Pentru a pune capăt şarlatăniilor şi şantagelor comise de telalii de falimente, camera de comercifi a circumscripţiunei Iaşi a decis să adereseze o circulară tuturor camerilor de comercifi din străinătate, prin care să le invite a interveni pe lîngă fabricanţi şi marii comercianţi din străinătate şi să ’i îndemne ca, orice poliţă vor fi având de încasat safi de protestat în reionul acestei circumscripţii, să fie treimeasă camerei de comerţ, care va regula încasarea safi protestarea poliţei prntr’un avocat conştiincios şi onest, fără nici un profit pentru camera de comercial. ŞTIRI TEATRALE Mai multe piese originale sa fi primit de direcţia Teatrelor. Autorii d-nii Macedonski, Mircea Dimitriadi şi A. din Dorna. * * * . Ieri s’a distribuit rolurile din Saul piesă a d-lor Macedonski şi Cincinat Pavelescu. Vor ţine rolurile principale d-na Al. Romanescu d-nii Nottara și Vasilescu. - ---------------——- *** INTEMPINARI Moarte subită. — Alaltă erî Duminică, d. Solomon Giinsberg, magasiner la d. Schmierer din Galaţi, intrând în cârciuma Feldman din strada Brăilei, i s’au făcut răni şi imediat a căzut pe un scaun şi a murit. Autorităţile respective s’au transportat imediat la faţa locului şi s’a constatat că moartea a provenit din apoplexie fulgerătoare. Pentru fire.—In noaptea de 3 spre 4. c. indivizi Tudor Oprea Bugoae șiChiru Mihăilescu, mahalagii din Alexandria, mergeafi spre casă după ce se cinstiseră în mai multe cârciumi. Cel din urmă schimbase cu acest prilej o monedă de aur şi lăsase să se audă în adâncul pungii sale şi sunetul altora. Ajungând în apropiere de biserica Sf. Apostoli, într’un loc izolat, Bugeac sări asupra tovarăşului şefi, cu gând de-al asasina şi a-i lua banii. II şi trântise jos, când din fericire sergentul de noapte zărindu-i interveni. Bugeac fu dus la poliție, unde i s’a făcut proces-verbal și s’a înaintat procurorului. EDIŢIA A II * ULTIME INFORMAŢII HOLERA Buletin de mişcare a bolnavilor de holeră pe ziua de 12 Octombre ii ore dimineaţa, (până la 13 Octombrie ii ore dimineaţa). După cum se vede din acest buletin oficial, holera a început să se încuibe pe la sate. La Gropenî sunt acum 12 bolnavi, la Vlădenî 5. E îngrijitor acest lucru mai ales că iarna s’a apropiat. * * * D-nii miniştrii Carp, Ghermani, Al. Lahovari, I. Lahovari şi Tache Ionescu au asistat aseară la reprezentaţia de la Teatrul Liric. Pentru ca să arăte publicului că cea maî perfectă armonie există în cabinet ’şi-au făcut vizite prin loji. D. Carp s’a dus chiar în loje la d. general Manu.* * * Un ordin de la direcţiunea vămilor este dat de câteva zile vămei Burdujenî. Toţi voiajorii ce vor sosi din Bucovina şi Galiţia, având paspoarte austriace, vor trebui să-şi vizeze paspoartele la consulatul din Cernăuţi. Ar trebui să esplice direcţiunea vămilor dacă a înţeles că şi voiajorii cam deşi îşi au paşpoarte din Bucovina şi Galiţia însă sosesc din localităţi mai îndepărtate şişî-au vizate paşpoartele de consulatele române din lapja Paris, Berlin sau Viena, «bun pentru a intra în România», se fie nevoite a se opri şi la Cernăuţi unde trebue să’şi vizeze paşpoartele după cum cer funcţionarii vamali din Burdujenî. Această esplicaţie este cu atât mai necesară, că se întâmplă o mulţime de încurcături pasagerilor la Burdujeni.* * * D. Inginer-geolog Math. M. Drăghiceanu, s’a întors din excursia sciinţifică întreprinsă în Bucovina cu directorul şcoalei Politechnice din Viena D. Toula. D-sa a mai făcut explorări geologice pe moşiile regale Broştenii şi Mălina până la Piatra-Neamţu. * * * D. general dr. Fotino va face mâine, 14 corent, inspecţie sanitară batalionului permanent din regimentul 22 dorobanţi din capitală şi companiei Arsenalului Armatei, iar poimâne arestului pieţi.* * Mâine, 14 corent, serbătoarea Sf. Paraschiva. Mitropolitul primat va oficia la biserica Sf. Vineri, al cărei hram se serbează mâine. # * * «Constituţionalul» spune că comptul exerciţiului bugetar 1892 —93 se soldează cu un excedent bănesc de 5 milioane lei. Până la 25 octombrie soldaţii din regimentul al 2-lea de roşiori vor fi ţinuţi tot sub corturi-Ar fi bine ca atunci când se fac schimbări de cazărmi sau reparaţii să se ia mesuri pentru ca soldaţii să nu fie lăsaţi la voia întîmplărei, stînd luni de zile în câmp. Eforia a câştigat azi la secţia I-a a Curţei de Apel, un important proces, pe care -1 avea de mult cu erezii defunctului Ralet. ft ft ft D. G. I. Ştefănescu-Goangă, secretarul general al Asociaţiunei generale a studenţilor din România (secţiunea Bucureşti) aduce la cunoştinţa studenţilor următoarele: Direcţiunea Operetei italiene a acordat, pe tot timpul duratei stagiunei sale, două loji de rangul III cu preţul pe jumătate. Direcţiunea Operetei franceze (Teatru Liric), a dispus reducerea de 25 la sută la toate locurile, afară de loji şi fotoliuri de orchestră, pentru orice număr de studenţi. D-nii studenţi, pentru a se bucura de aceste concesiuni, vor procede astfel: Pentru opera italiană. Se vor înscrie într’un registru, cu asemenea destinaţiune, care se află deschis în orice zi şi oră la societatea „Unirea"; numai 10 persoane pot asista la o representaţiune, ceil’alţi înscrişi peste acest număr, afi dreptul, în ordinea înscrierei, de a lua parte la representaţiunea imediat următoare. Se pot face înscrieri de mai înainte pentru anumite representaţiuni. Plata unui loc în loje este de 3 lei, la care se mai adaugă şi costul unei tichete de 5 bani; aceste sume se plătesc la înscriere. Pentru opereta franceză (Teatru Liric). Se vor libera, în număr nelimitat, tichete atât de la soc. „Unirea“, cât şi de la soc. „Studenţilor în medicină“. Aceste tichete, necesare justificării titlului de student, se vor presanta casierului teatrului.* ft ft ft ft * ft BULETIN ATMOSFERIC Bucureşti, 12 Octombre, 12 ore amează înălţimea Barometrică la 00 ...................... 7650.8 Temperatura aerului................................... 120.8 Vîntul . . . . ........................................... Calm Starea Cerului............................................. noros Temperatura maximă de ieri................ le.O „ minimă de astăzi .... 1°.0 „ la noi a variat între 170 şi 40.0 Km timp închis şi răcoros, astăzi dimineaţă ceaţă groasă. Barometrul foarte ridicat. A pluat la: Mihaileni, Odobeşti, Babadag, Ştefăneşti, R .Sărat, Ploeşti, Bârlad, Păşcani, Isaccea, Tecuci, Buhuşi, Bacǎu, Buşteni, Herşova. Ultime Telegrame BERLIN, 24 Octombre.—Arhiducele Albert de Austria a sosit la 12. El a fost primit la gara de împăratul şi de principii Enric, Frederic şi Leopold; i s’au făcut onoruri militare. Arhiducele s’a dus împreună cu împăratul la Postum unde i sa făcut o recepţiune strălucită. Azi a avut loc un prînz în familie, la care a luat parte ambasadorul Austriei. Mâine prânz de gală. BUDAPESTA, 24 Octombre. — împăratul şi împărăteasa a fi sosit venind din Goedwellse. Populaţiunea m i-a aclamat cu entusiasm. LONDRA, 24 Octombre. — Daily Croniche află din Odessa că comisiunea rusopersană se va întruni în primăvara viitoare, pentru a regula litigiile de frontieră între Rusia și Persia. MADRID, 24 Octombre. — Consiliul de miniștri a adoptat planul de campanie al ministruluide resboifi. Se păstrează secretul. NEW-YORK, 24 Octombrie.— „Herald“ află din Rio de-Janeiro că amiralul Mello a proclamat pe Frederick Lorena, comandantul unui vas insurgent, preşedinte provizoriu la Desterro. Mello a anunţat în proclamaţiunea sa că d. Peixotto a încercat să-l ucidă, consimţind a i se trimete un album care conţinea dinamită. PARIS, 25 Octombre.— După representaţia de la Operă, care a avut un succes mare şi care a produs un entusiasm enorm, amiralul Avellan şi ofiţerii ruşi s’au dus la gara Lyon, în mijlocul ovaţiunilor mulţimeî. De acolo a fi plecat la 1 şi 5. MADRID, 25 Octombre. — Ţarul a exprimat guvernului satisfacţiunea sa pentru dovezile de amiciţie date Rusiei cu ocasiunea şederei escadrei ruseşti la Cadix. ROMA, 25 Octombre.—Amiralul Seymour şi trei ofiţeri englezi, afi sosit ieri, pentru a asista la înmormântarea d-lui Vivign. Ei afi fost primiţi în mod cordial de autorităţi şi aplaudaţi în mod călduros de mulţime. VARŞOVIA, 25 Octombre.—Svonul despre moartea generalului Gurko, este neîntemeiat. Generalul a fost indispus câteva zile, însă starea sa s’a îmbunătăţit. -------Isatos;------- Societatea Presei CONVOCARE Dnii membrii ai societăţei sunt convocaţi în adunare generală extraordinară, Joi 14 curent, la orele 8 juni. seara. Această adunare se va ţine cu orice număr de membrii. Ordinea zilei: Comunicări. Votarea regulamentului Clubului. Comitetul FETE E CE 'R . Opera. — Vineri 15 Octombrie 1893, deschiderea stagiune! se va cânta Hughenotti, Operă în 4 acte, Musica de Mayerbeer. Balet.—In actul IIIDanţul bagneuselor. In actul III Danţul Ţiganilor. In actul IV Solo de prima balerină d-ra losefina Minoletti. Sâmbătă 16 Octombrie, Debutul d-reî Irma de Spagni şi al d-lui Mario Samarco, Rigoletto. Teatrul Naţional.—Joi, Fântâna Blanduziei şi Împricinaţii. Teatrul Liric.— Azi. La belle Helene, debutul d-rei Thibanet. Teatrul Hugo. — In toate serile repre ■ zentaţii. BIBLIOGRAFIE Geografiile şi cartele de desen cu puncte şi fără puncte după noul program analitic de d. A. Gorjan, vor eşi de sub presă o nouă ediţie peste 3 zile. No. 2126 Dr. I. Kiriac Locţiitor al D-l. Prof. Assaky Dă consultaţii pe boalele chirurgicale şi sifilitice de la ora 5 — 6 p. m., în toate zilele, în str. Primăverei, 38. Doftorul Vamali primeşte consultaţiuni pentru boale de copil şi de femei în toate zilele de la 8—g dim. şi de la 2—4 p. m. Calea Griviţei, 110 D-rul Gh. Beldiman — Galaţi — Otel Ragal — Consultaţii 4—6 BOALELE REGRETE * NEPUTINŢA BĂRBĂTEASCĂ Se vindecă după cele mai noul metode radical fără durere şi impedicare, după experienţa de 23 ani de specialistul în boale lumeşti. DR THOR — No. 1, Strada Emigrata, No. 1. — Intrarea numai prin Strada Sfinţii Voevozi Consultaţii de la 10—1 dim. şi dela 5—8 seara. Loc separat de aşteptare pentru fiecare. -A. "VAS MAGASINUL CU COLONIALE ŞI DELICATESSE FRAŢI VASILESCU „LA COCOŞ“ (fost mai ’nainte Ghiţă Fencu din strada Carol I, No. 29) SE VA MUTA de la Sf. Dumitru viitor alături, colţ cu strada Smârdan (Germană) şi strada Şelari, Casa Major Fănuţă. Ocasiune favorabilă pentru fabrici de spirt DE VÂNZARE, 8 cazane de aramă, 2 cazane de fer pentru topit, 2 cazane deaburi, 1 mașină de aburi, 1 pompă de apă, 2 pompe de plămadă, un aparat de destilat, un aparat de rectificat Ringhoffer, un aparat pentru destilat coniac, 3 rezervoare de câte 6.000 litruri. Orice deslușire la d-nii Hillmer & Ressel strada Stavropoleos, Bucureşti. Pălării pentru dame La 3 (15) Octombre s-a deschis în Magazinul Leon de pe Calea Victoriei 28, expoziţia de pălării de dame. Aceste pălării garnisite după ultima modă sunt aduse de d. Leon din cele mai principale case din Paris. Avis pentru curse ! H. MARCUS Bucureşti.—32 Str. Colţei 32.—Bucureşti Se însărcinează cu instalaţiuni de gaz, apă, water-closete lavoare şi băi. Mare deposit de Lămpi şi Globuri de Gaz Aeroforma în Metal, Bronz şi Cristal. Rog pe onor. public a visita magasinul meu şi se vor convinge că toate articole sunt de o qualitate superioară, iar condiţiune ori şi cărei instalaţiuni în această branşă sunt din cele mai avantagioase. De arendat me-a ispitit Stolniceni, judeţul Suceava, 20 minute de la gara Paşcani, 10 minute până la halta Muncel, putând face arendaşul arăturele chiar în toamna anului 1894 şi Podoleni, judeţu Neamţu cu gara pe moşie purtînd acelaş nume putându-se asemenea face arăturile în toamna viitoare. Pentru condiţiunile de arendare şi preţ a se adresa d-lor Iancu Prăjescu proprietarul domiciliat în Iaşi str. Carol safi Constantin Miclescu advocat domiciliat Bucureşti, calea Plevnei 12. Fabrica de ciment român şi var hidraulic din Breaza Florian Davidaşcu & CSS Recomandă onor. ingineri, architecţi, antreprenori de lucrări publice şi private şi onor. public doritor de a clădi cimentul român şi varul hidraulic produs de fabrica lor. Se furnisează tot-d’a-una în calitate superioară celor-’lalte produse similare indigene safi streine şi conform condiţiunilor ce se cer la diferitele servicii mai însemnate de lucrări publice. Preţuri curente şi informaţiuni se trimet imediat după cerere. A se adresa pentru orice comande administratorului, Titu Davilescu, gara Comarnic. I GRâtru de sămânţă, din varietăţile Indigene 1 şi aelimatate CELE MAI RODNICE, de la ferma agricolă C. C. Datculescu, $1 Slobozia- Galbenu, jud. R.-Sărat. Cu totul fără secară fără mătură, neatinse de ploae. 6.500 lei casele din strada Ciopor Nou 16. A se adresa 69 strada Călăraşilor, Bucureşti. Cea mai proaspătă apă minerală şi fără microbi este o „DORNA« Singura apă de băut în timpul zilei contra holerei. După analiza făcută de celebrul profesor d-r. Babeş, cu raportul către onor, mi■ nistru de Interne şi publicat în „Monitorul oficial“ No. 93, se constată că, apa minerală „Dorna“ este cea mai curată de microbi din toate apele streine. Această apă se bea cu Sirop, cu cogniac, cu vin, şi semplă la orice oră, şi este bine ca onor public să se grăbească a bea din această apă, deoarece este cea mai proaspătă pentru că soseşte la câte cinci zile noi transporturi. Pentru informaţiuni a se adresa la administraţie, strada Lipscani 61, Bucureşti. A se adresa lui C. C. Datculescu, directorul revistei agricole „Gazeta Sămteanului“ R.Sărat. 10.000 copaci de stejar In pădurea de la Corni, judeţul Botoşani.—staţiunea cea mai apropiata gara Vereşti sau Litenii—se află de vânzare 10,000 copaci de stejar, lemn de trebuinţă, în grosime de la 4—10 palme. Vânzarea se face în total safi în parte. A se adresa la casa: Bacal &Kibrick, Botoşani. 80.000 lei Sunt de dat cu împrumut, cu prima ipotecă 10%, a se adresa în Târgu-Ocna la Doctor Gheorghiu.