Lupta, noiembrie 1894 (Anul 11, nr. 2429-2452)

1894-11-26 / nr. 2449

26 NOEMBRE 1894 de-o data distrugerea definitivă a domniei partidului liberal. Azi s’a împărţit deputaţilor proectul de lege depus de ministrul lucrărilor publice, relativ la construirea şi exploatarea căilor ferate prin iniţiativă privată. Azi s’a închis Sinodul de oarece n’a putut să ţie şedinţă, fiind totdeauna incomplect. Mâine d. T. Ionescu, va prezenta Camerei un proect de lege modificător al legei Sinodului. După noul proect Sinodul poate să ţie şedinţe cu majoritatea membrilor în viaţă. Duminică, 27 curent, la orele 8 şi jumătate seara, se va săvârşi căsătoria religioasă a simpaticului profesor de la şcoala Normală Carol I şi de la gimnasiul Şincai, Constantin Zamfirescu, cu gentila d-şeară Maria Gr. Popescu. Facem pentru viitorii soţi urările cele mai sincere de o desăvârşită şi nestrămutată fericire, iar fericiţilor părinţi, cari îşi văd realizată o intimă şi scumpă dorinţă a lor, felicitări călduroase. Ziarele maghiare publică sub titlul «Resboî contra daco-românismului» ştirea, că Lipot Ovâry lucrează iarăşi la o nouă broşură, prin care are să dea de minciună Liga, pe agenţii ei, şi «pamfletul lui Roberto Fava» apărut la Parma, pe care de altfel, l’a combătut şi Moldovan Gergely în cea din urmă publicaţiune a sa. Nu pregetă oficina maghiară («Othon» ), de unde să vede a fi dată informaţia, să facă elogii «nepreţuitului patriot» Ovâry, care neîncetat a luptat contra insinuărilor româneşti, publicându-şi articolele în ziarele italiene : Peruveranza, Gazella, Diritto, şi colaborând regulat la ziarul francez Epoque (cumpărat de stăpânii sei N. R.) D. Profesor universitar Al. D. Xenopol se află în Capitală. Cu părere de reți aflăm, că d. R. Peters nu va mai da concursul său orchestrei de la Hugo în «concertele de promenadă» cam sub buna sa conducere, începuseră a fi atât de frequentate de câtre iubitorii de muzică. Şcolare D-ra Viorica Istrati a fost numită profesoară de limba română, gratuit la divisionarea școalei profesionale No. 1 din București. * D-nii I. Ganea şi P. Gheorghiu, revisori școlari de Buzeu se află în Capitală în afaceri de serviciu. * S’a înființat o şcoală de cătun în satul Comăneasca, comuna Scorţarii-Vechi, plasa Vădeni, judeţul Brăila. * A 27-tea serbare a aniversărei fundărei şcoalei normale Carol I, se va face în ziua de 30 Noembre curent. * D-l S. G. Vîrgolici, inspector general al învăţămîntului secundar, a făcut azi o inspecţie amănunţită externatului secundar de fete Nr. 1 din Bucureşti. * Şcoala din comuna Costeşti, jud. R. Sărat, s’a închis pe timp de 10 zile, din causa epidemiei de scarlatină. * Conferinţele săptămânale ale Corpului didactic urban din Buzău, se urmează cu regularitate. Miercuri seara s’a ţinut sub preşedinţia revisoruluî şcolar. S’a tratat despre: «Corectarea caietului şi composiţii“. * D-ra Maria G. Pohrib, absolventă a facultăţeî de litere şi filosofie, s’a numit pe ziua de 1 Decembrie a. c. profesoară suplinitoare de limba română la externatul secundar de fete din Beriad, în locul decedatei Adela Simionov. Din Iaşi D. Rombuatz, inginer electrian din Bruxelles va trimite în curând primăriei Iaşi un proect şi un deviz de condiţiune pentru înfiinţarea unui tramway cu cai şi a mai multe omnibusuri (tram-care) pe stradele principale ale Iaşului. Un reprezentant al d-sale d. Guilleu, a vizitat deja luna trecută Iaşul, luând toate informaţiile necesare. * Parchetul de Iaşi a făcut era noaptea o importantă captură. De mai multă vreme procurorul de Vasluiu urmărea pe un oarecare Constantin Talpeş, fost primar al comunei Pietreşti din judeţul Vasluiu, care comisese mai multe tăişuri în acte publice şi diferite furturi în dauna nenorocitei comune administrate de dânsul. Toate cercetările fură zadarnice. Talpeş nu se putea găsi nicăieri. De abia mai zilele trecute în urma unui denunţ, parchetul de Vaslui căpătă ştiinţă că Talpeş s’ar fi adăpostit în Iaşi. Informaţiuni luate, se făcu o descindere la Dimitrie Ibănescu, cântăreţ la biserica Satului Teodor. Acesta declară că intr’adever a avut în gazdă pe un anume Talpeş într’o noapte, dar că s’a mutat de la el, luându-şi casă cu chirie în Tataraşi, strada Fulger, 5. Transportându-se la faţa locului, parchetul a găsit pe un individ despre care Ibănescu a declarat că e Talpeş. Din hârtiile lui s’a constatat, că dânsul e intr’adever fostul primar de Pietreștî. El a fost arestat și înaintat, sub escortă, parchetului de Vasluiu. [Jurnalul). Revista Viaţa No. 42 apare mâine cu următorul sumar: In preajma unui concurs de Urechiă. In satul meu (poezie) de I. Gorun. Mama de A. Vlahuţă. La muza troglodită (poezie) de Vasilachi Pterodontul. Vieţa în trecut de V. A. Urechiă. Influenţa legilor de poliţie sanitară asupra poeziei române de Igor. O execuţie de R. Afacerea grea de Aur. Două baluri de Constanţa Hodoş. Un nou Cuvier (ilustraţia) de Lili. Ştiri, bibliografie etc. CULISELE PARLAMENTARE Din partea majorităţei au să vorbească la răspunsul la Mesagiu d-nii C. C. Arion, M. Balş şi N. Filipescu. * Toată lumea se întreabă azi la Cameră, de ce nici un deputat n’a luat cuvântul la legea asupra alienaţilor. Un liberal arătând pe d-nii dr. Felix, M. Deşliu şi toţi funcţionarii de cari era înconjurat d-nul Catargiu spune: — Cum o să spui că măsurile cari le iau în privinţa nebunilor nu sunt bune ? Nu vezi, că K.K. Lascar, are tot aparatul gata ca să dovedească cu experienţe. — Aşa e în înprejurări de astea, o opoziţie cuminte face exces de linişte şi astâmpăr. * Mâine la ordinea de zi a Camerei sunt numai petiţii şi indigenate. UN CONCERT La 10 Decembre va da un concert in sala Ateneului, d-ra Marie Grigorescu. Se poate ca publicul din Bucureşti să nu cunoască pe această distinsă cântăreaţă de oarece numai în jurul acestei românce nu s’a făcut nici un zgomot până astăzî. De toate cele alte românce cari au trecută graniţa ţărei s’a povestit minuni, despre succesele tuturor s’a vorbit cu entusiasm. Credem însă că putem spune fără teamă că pe când cântăm cu toţii succesele de multe ori aparente ale unora dintre românce, ignorăm cu desăvârşire succesul real al uneia dintre compatrioatele noastre. D-şoara Maria Grigorescu, din Piatra, după ce a absolvit cursurile şcoalei centrale din Iaşi, şi pe acelea ale claselor de canto, piano şi armonie de la conservatorul din Iaşi, a plecat la Millano, unde după trei ani de studii serioase, a obţinut licenţa de la conservatorul din Millano şi mai mult, chiar dreptul de a fi profesoară de canto în Italia. Este o distincţie pe care foarte, foarte puţini se pot mândri că au dobândit-o. D-şoara Grigorescu are o voce admirabilă. De arta cu care cântă, cred că nu este nevoe să mai spun nimic, când am arătat succesele sale de la conservatorul din Millano. D-sa nu este numai o bună executantă, este o muzicantă învăţată, căci a luat licenţa, studiind armonia şi contrapuntul. Am crezut că e bine să dăm aceste notiţe asupra acestei concertiste pentru ca publicul ştiind cine e, să se grăbească a o asculta. REICHSTAGUL GERMAN Prima şedinţă. — Atitudinea socialiştiilor. — Un scandal. Berlin, 6 Dec. — Azi Reichstagul a ţinut prima şedinţă la noul palat. Preşedintele a strigat: trăiască împăratul. Toţi deputaţii s’au sculat în picioare, afară de socialişti. O indignare prelungită s’a produs în contra acestora. Preşedintele D. de Levetzow, şi vice-preşedinţii, D. D. Rud şi Biarklin au fost realeşi cu aclamaţiuni. Preşedintele a blamat cu severitate atitudinea socialiştilor. Deputatul Singer a voit să expuie punctul de vedere al socialiştilor, însă a fost împiedecat de strigătele de indignare ale deputaţilor şi ale preşedintelui. RIDICOLI Poliţia ţine cu orice preţ să se facă ridicată. Nu e zi fără ca raportul ce ni se trimite despre întâmplările din capitală, în ultimele 241 ore, să nu ne ofere materia cea mai interesantă de zeflemele. Nu se putea dar ca şi raportul de azi să facă excepţiune. LAPTA Aşa se spune în raport, că la secţia 31 se află un copil «ca de 12 ani». Oare acel copil nu poate să dea nici o esplicare asupra părinţilor sei ? Este oare aşa de mărginit la minte şi nu poate spune de unde este ? Atunci avem în faţa noastră un curios şi interesant cas de microcephal şi veai face poliţia de nu-l înaintează facultăţei de medicină. La secţia 7 se află arestat un individ, care a furat o pereche hamuri; la secţia 8 unul care a furat 3 kilogr. carne; iar la secţia 13 un altul, care, furînd 2 felinare de trăsură, le-a vîndut unui birjar pe 5 lei. Oare în aceasta trebue să se mărginească atribuţiile poliţiei? Dar n’aţî auzit încă, Domnilor, că aseară un om a fost aproape omorît pe ^strada Fântânei de o trăsură, că mai alaltă erî o doamnă era,să fie^sdrobită de o altă trăsură pe calea Victoriei, că se sparg prăvăliile oamenilor şi alte multe, multe, şi credeţi că prin arestarea zilnică a cîtorva nenorociţi cari împinşi poate de o neagră miserie, au furat ca să poate mînca, aţi garantat siguranţa capitalei. Fiţi mai serioşi, domnilor agenţi, veghiaţi la aplicarea strictă a ordonanţelor făcute tot de d-voastră, fiţi ,mai deştepţi asupra vieţei şi averea locuitorilor, şi nu vă mai faceţi ridicoli. CUIIIERUL SEREI Ofrandă.—D-na N. Gentili a bine-voit să ofere lei 200 pentru îmbrăcarea a 8 elevi săraci de la gimnasiul I. Maiorescu din Giurgiu. Liga.—Liga Culturală, secţiunea Slănic, s’a ţinut la 13. o. adunarea Generală. In această alegere s’a constituit comitetul nou în urmetorul chip : Preşedinte dl. I. Vines, V.Preşedinţi, d-nii Al. Slăniceanu şi M. Theodorescu, Casiel D. St. Iorgulescu, Secretar Dl. P. Lucaciu. (fratele distinsului luptător de peste munţi) Membrii domnii C. Palmneanu şi G. Paulian. Biroul Ligei Culturale Cadouri.—La librăria C. Müller a sosit un bogat asortiment de cărţi pentru cadouri (livres d’étiennes), şi foarte frumoase decoraţii pentru «pomi de crăciun.» Cărţi nouî.—D. Duiliu Zamfirescu a pus sub presă un volum de poezii, scrise în ultimii şeapte ani de când lipseşte din ţară. Titlul volumului va fi «Alte orizonturi.“ * Săptămâna viitoare va apărea în editura Samitca din Craiova un frumos şi interesant volum intitulat «Glume şi Poveşti» de Dumitru Stăncescu. Pentru şcoală. — Dl. Preda Ionescu, proprietar în comuna Amărăşti, jud. Dolj, a oferit casele sale pe timp de «buî ani spre a servi ca local de şcoală în acea comună. Pentru românism.—Ziarele italiene publică informaţiunî asupra adunărei din Sibiu. Intr’un mod foarte călduros să esprimă despre mişcarea Românilor următoarele : 11 Faro Rognagnolo, Gazzetta di Messina, Gazzetta Piementese, La Lega Lombarda, Nerona Fedele, La Sera, 11 Resto del Carlino, 11 Rimnovamento, II Veneto, La liberia cattolica, La Difesa, La Riforma, 11 Paose, L'osservatore Cattolico. Premii. — La romanul Alexandru III și Blestemul soartei pe tronul Țarilor ce apare în editura Ig. Hertz că dă gratis un premiu consistând din vestitul tablou Moartea lui Ivan cel cumplit şi o prea frumoasă broşa de damă,, sau un ac de cravată pentru bărbaţi. D-nii cari doresc aceste premii, să cumpere numai romanul din editura Herz singurul adevărat şi nu o compilaţie cu un roman vechi , care a rămas nevândut, al unor evrei care se feresc de-a spune numele lor şi cari vor să specule numai bunacredinţă a cetitorilor, promiţând ca premiu acelaşi tablou pe care îl dă librăria Hertz singurul proprietar al lui. Atragem atenţiunea cetitorilor, de a cere numai romanul din editura lg. Hertz. IIVETXILTTXIMI TIFLE Uzând de apa minerală purgativă descoperită de curând de d. Constantin Mircea la via sa din podgoria Copou, judeţul Iaşi, am scăpat de boala ce sufeream de mai mult timp, numită Febre gastrice şi care boală nu am putut-o combate nici cu o apă purgativă din streinătate cu etichete luxoase. Aduc mulţumirile mele mele dor asociaţi la această apă, Mircea şi Ionescu care mi-au oferit gratuit o butelie şi care a fost, suficientă pentru a putea fi salvat de această boală. V. Pompilianu Iaşy 1894 Noembrie 24 FETUR 33 OERI Teatrul Naţional. — Azi Fatinitza. Sâmbătă. — Operă cu d-na Bellincioni, Faust. Duminică :Microbii Bucureştilor. * Teatrul Liric.—Duminică trupa română, în beneficiul personalului artistic. Sa-i spui? comedie în 3 acte de Labiche şi A. Duru. Spectacolul va începe cu Noapte de Octombrie. Palatul Atheneului,Sâmbătă,reprezentare dată de d. Millo. Bărbatul care îşi ucide femeia şi Millo director, comedie. EFORIA SPITALELOR CIVILE SPublicafiune In ziua de 12 Decembrie 1894 orele 3 p. m., se va ţine licitaţiune publică orală la Eforie pentru rearendarea în cornplul d-luî Valerian D. Comşa pe restul periodului 1894—1899 a morei dupe apa Doftana din judeţul Prahova. Condiţiunile de rearendare precum şi orice alte informaţiunî relative se pot lua la Serviciul Bunucilor Eforiei. Garanţia pentru a fi admis la licitaţie va fi de lei 1750. Se pune în vederea d-lor concurenţi articolele 68 şi 79 din legea asupra comptabilităţei publice. No. 20742. 1894, Noembrie 19. ULTIME TELEGRAME (Serviciul Agenţiei Române) RUSIA St. Petersburg, 6 Dec. „Oficialul1 publici mai multe uazuri imperiale ale ministrului agriculturii către două societăţi de agricultură rusească şi confirmând drepturile ce le-au fost conferite, ,sub domniile precedente. Ţarul declară, că aceste societăţi vor găsi la el totdeauna ajutor şi protecţii DIN CAMERA ITALIANĂ. Roma, 6 Dec. — Crispi a declarat în două rîndurî că nu poate să primească vr’o interpelare în privinţa afacerilor din Istria, peitru a nu crea un precedent, care ar putea să reuşască în detrimentul Italiei, dacă se consimte ca şi alte parlamente să se ocupe cu chestiuni interioare. După această declaraţiune, D. D. Imbriani şi Barzilal şi-au retras interpelările. DIN UNGARIA Viena, 5 Dec. — Ziarele de seară zic— bazând aprecierile lor pe corespondenţele din Budapesta— că evenimentele ce se produc ln Ungaria n’au nici o legătură cu sancţiunea legilor eclesiastice. Sancţiunea nu va avea nici o influenţie asupra soartei cabinetului Wekerle, care îşi va da probabil demisiunea, după votarea exerciţiului provizoriu. Se urmează deliberări în această privință în presența d-luî de Andrassy, ministru a latera. No- 2449 Casa de sanatate (SANATORIUM Bucureşti No. 41 şi 43, STR. TEILOR, No. 41 şi 43 Dirijată de dr. Saubner Tudori Institut, din nou reorganizat. Căutarea boalelor interne şi chirurgicale, precum şi a tuturor boalelor chronice. Tratarea boalelor de piele, a boalelor de ochi, gît, nas şi urechi. Operaţiuni: tratamentul boalelor gynecologice şi camere cu antreu separat pentru faceri. O moaşă cu diplomă locueşte în Institut. Tratament special al syphilisului şi boalelor uretro-genitale. Bolnavii se pot căuta cu orice medic sau chirurg. Discreţiune, preţuri moderate, reduceri, considerabile. Consultaţiuni zilnice de la 5—6 p. m. Noile prospecte, gratis şi franco, după cerere. Tip, moşia Poema de De vivizare sus din viblui în întindere 352 fălci sau 1000 pogoane aproximativ, având loc de arătură, imaş, fânaţ şi pădure. Doritorii se vor adresa la Administrația acestui ziar. MINISTERUL Agriculturei, Industriei, Comerciului şi Domeniilor .Publicaţiune Se aduce la cunoştinţa generală că, conform art. 17 din legea pentru înstrăinarea bunurilor Statului şi art. 30 din regulamentul acelei legi, s’a depus la primăria comunei Râncezii, planul parcelar şi tabela de loturile ce au a se vinde din proprietatea statului Râncezi împărţită în 20 loturi mici, situată în comuna Râncezi plasa Teleagenul judeţul Prahova. După art. 32 din regulament d-nul primar al comunei este dator a pune în vederea amatorilor planul şi tabela de loturi, în care se vede situaţia şi preţul fiecărui lot. Cererile pentru cumpărare se vor primi în zilele de 27 Noembre, 18 Decembre 1894, 8 şi 18 Ianuarie 1895, de către şef al ocolului silvic Văleni, delegat special al ministerului, care va remite fiecarui declarant chitanţă cu număr din registru special. Declaraţiunile vor fi făcute după un anume formular pe care primarul este dator a -l pune la dispoziţiunea sătenilor, doritori de a cumpăra loturi. Primarul nu poate primi nici o declaţiune de cumpărare. Bibliografie A apărut în editura librăriei Müller GHIVECI de DR. A. URECHIĂ cu o prefaţă de A. Vlahuţa, un frumos volum de 340 pagini.—Preţul 2 lei 50 b. * Au apărut in editura librăriei Carol Muller şi se află de vînzare la toate librăriile din ţară POESII de I O AN N. ROMAN un elegant volum de 230 pagine cu preţul de 2 lei, 50 bani, una vie în mă-Dle vinzarerime de 2°fă,ci sau aproximativ 60 pogoane în Podgoria Uricanii lângă Iaşi, având case bune de locuit, atenante, 7 pogoane vie lucrătoare şi pivniţa de zid. Doritorii a se adresa în Iaşi la d. A. Nicolau str. Strâmbă No. 4, sau la administraţia acestui ziar. Via este arendată cu 700 lei neto pe an. Tv - __a moşia Palanca din De Vînzare jud. Vaslui, în întindere de 33 fălci sau 100 pogoane. Este arendata cu 800 lei neto anual. Doritorii a se adresa la Administraţia acestui ziar. DEVANZARE O PERECHE CASE, construcţie nouă, compuse din cinci camere spaţioase, bucătărie, sufragerie, pivniţă şi grădină, foarte bine întreţinute. Casele sunt situate în centrul Capitalei, în unul din cartierele cele mai curate şi sănătoase. Tramvayul trece pe dinaintea porţei. Doritorii să se adreseze la administraţia acestui ziar. Doctor Strică Medic practic Consultaţiunî speciale pentru boale de ochi şi de maladii interne Ore de consultaţie de la 3—5 p. m. Dimineaţa, de la 8—9, cei lipsiţi de mijloace se vor bucura de consultaţiunî operaţiuni şi medicamente gratuite. Strada Doamnei 8. Sarea purgativă de Bălţăteşti analizată de dr. în chimie Bernarth şi aprobată de Consiliul sanitar superior, găsindu-se analogă cu sărurile streine, Carls-Bad, Mariend-Bad şi Vichy...... în closă de 30—40 grame, este cel mai eficace ca purgativ. De asemenea este foarte folositoare contra boalelor chronice de stomach, ficat, intestinie şi rănichi, înlătură constipaţiilor rebele şi disposable la îngrăşare. Sarea minerală pentru băi, se întrebuinţează în băi generale, locale şi injecţiuni contra tuturor boalelor chronice de femei, a boalele scrofuloase şi rheumatismale. Depositul general al acestor săruri este la Piatra N. iar în detaliu ia orice farmacie şi drogherie principală. Dr. Cantemir. DR SAABNER TUDORI s’a mutat No. 26, strada Sălciilor, No. 26 (lângă casa de sănătate) Corul Sterie Giurcu Viena, IX Pelikangosse, No 10 Cabinet de consultaţiune cu celebrităţile medicale şi cu medicii specialişti din Viena DR A. MULLER LOCUIEŞTE laşi-- Strada Sculescu, 3 Consult, de la 8—9 şi de la 2—5. C. M. D. MICLESCU Licenţiat în drept fost magistrat, actualminte avocat al Statului pentru judeţele Tutova-Tecuci, fac cunoscut ca mă însărcinez cu predarea şi facerea actelor de notariat înaintea tuturor instanţelor din ţară de orîce grad de jurisdicţiune. Domiciliu: Bârlad, str.Parcu, casa L. Zilberman. Darele de consultaţiune de la 9—10 a. m. şi de la 7—8 p. m. O domnişoară absolventă a şcoalei centrale din Bucureşti se oferă a da lecţiunî de clasele primare, precum şi pentru limba franceză. Pentru informaţiunî a se adresa la administraţia acestui ziar. Medic-şef şi prof. la Institutul Maternitatea s’a mutat strada Română No. 152 Cabinet de consultaţiunî pentru faceri, boale de femei, copil şi sifilitice. De la orele 1 jum. până la 3 p. m. DR THOMESCU / Profesor supl. de clinică infantilă Medic-şef al spitalului de copil No. II. Strada Italiană, No. II bis BOALELE SECRETE NEPUTINŢA BĂRBĂTEASCA Se vindecă după cele mai noul metode radical fără durere şi împedicare, după experienţa de 23 ani de specialistul în boale lumeşti: sa ■ H ia g I HUI Uc SJJCvJaUDbUl IU UOiUO luuioşu Dr.St.Olchowski gr. t h q s’a mutat CALEA CĂLĂRAŞILOR 16 J Să consultaţi pentru boale Interne şi sifilitice de la cine 6—7 seara. — No. 1, Strada Emigrata, No. 1. — Intrarea numai prin Strada Sfinţii Voevozi Consultaţii de la 10—1 dim. şi dela 5—8 seara. Loc separat de aşteptare pentru fiecare HE PITES