Luptătorul, octombrie-decembrie 1949 (nr. 492-567)

1949-10-14 / nr. 503

i 4 SA IMPUNATATIM PROTECTIA MUNCII IN ÎNTREPRINDERILE POPORULUI MUNCITOR Cu un elan deosebt se desfășoară in intreprinderile poporului muncitor lupta pentru construirea unei vieți noi, mai fericite și mai lumnoase, pentru toți oamenii muc GW. Paralel insă cu eforturile dârze ce se pentru construirea depun so ia Hamului in țara noastră tot mai intensă și mai largă devine și acțiunea pentru îmbunătățirea nivelul de trăia ai oamenilor ramet. Dar a vorbi de îmbunătățirea nivelului de viață al munciorilor, înseamnă In primul rând a lupta necontenit pentru ușurarea condiilor de muncă înseamnă a lupta și lua măsuri pentru prevenirea de accidente, nntr’un cuvânt, pentru o protecție a muncii din zi in zi mai bună. Nu există întreprindere sau ateier în era noastră ,nu pare să nu se fi luat măsuri concrete pentru o mai bună pază a sănătății muncitorilor, pentru protecția muncii lor. In regimul nostru de democrație populară, regim în care omul este cel mai prețios capital, nu este întâmplător deci faptul că în fața admnistraților întrprinderi rara organizațiilor de Partid și sadic care stă ca o sarcină de mare importanță preocuparea permanentă pentru protecția muncii. In întreprinderile din regiunea noastră, s'au obținut succese importante In privința organizării protecției muncii. La »Steaua Roșie* la „Partizanil", „Proletarul", Exploatarea de cărbuni» Comănești, in abilcție de cherestea din oraș și der, se poate constata jui mare deosebire intre situația din trecut și cea din prezent în privința protecției muncii. In sălile făbricilor, in ateliere, s’au pus mașinilor apărători, s’au dat haine de protecție unui mare număr de muncitori, sălile însăși au devenit mai luminoase. Oricine își poate aduce aminte cum pe vremea patronilor, fabrica Partizanii din Bacău arăta ca o închsoare: geamurile erau vopsite ca să nu se „vadă afară” și ca să nu pătrundă o rază de lumină. Cine vizitează astăzi fabrica Partizanul, își dă seama că este o deosebre ca da la cer la pământ în felul cum era organizată protecția muncii od moară și asuzi. In întreprinderile în care organzațiile sindicale și de Patid s’au preocupat de o cât mai bună organizare a protecției muncii, și au mobilizat conducerile ca să ia măsuri în acest scop s’a văzut efectul de supra producției. îndată . Depășirile însemnate de plan realizate la Steaua Roșie și la alte fabnei de regiune vădesc eforturire mari depuse de oamenii muncii mobilizați de Patid. Ei au muncit mai bine și cu mai mult spor datorită in primul rând faptului că puteau manei fără nici o grja, sa se ®imti mai repede și mai in voie pe lângă mașini, știind că munca și viața lor le este proteguită de măsurile tehnice luate de către întreprindere. Mai există insă in regiunea noastră întreprinderi în care acțiunile de protecția muncii prezntă încă unele aspecte negative. La Metalurgia Bacău, bunăoară, în sala cuptoarelor din cauza că furnul nu este evacuat, atmosfera este aproape insuportabilă, de nerespirat. Această situație ar putea fi ușor înlăturată prin instalarea unui ventilator puternc. Și la „Steaua Roșe” mai sunt unele lucruri de făcut în ce privește protecția muncii. Muncitorii de la mașinile de fabricație nu au primit saboți, fiind astfel nevoiți să meargă iesculți prin apă, iar la oța de alegeri de la mașina 6 a există un singur ventilator de inciizie, insuficient pentru sală care este mare, muncitoarele fiind astfel nevoite să lucreze în frig. La exploatarea de cărbuni Comănești organizarea protecției muncii mine prezintă unele aspectate Inadmisibile. Astfel în mine sunt anumite porțiuni de cablu electric vechi cu izolația defectuoasă, iar în unele locuri nezolat, fapt care ar putea provoca accidente. Deasemeni, tot la minele de cărbuni nu se folosesc toate mașinele care ar putea aduce o ușurare a eforturur fizice al minerilor. Așa spre exemplu nu sunt fotosite havezele (mașini de tăiat) deși acestea ar aduce o mare ușurare muncii n m nâ .Unii tehnicieni „motivează* nefolosirea havezelor prin faptul că mutarea lor ar necesita multe eforturi și că nu pot fi folosite în muncă peste tot locul. La exploatarea de cărbuni din Comănești se mai constată de asemeni că minerii nu folosesc echipamentul de protecție ce s’a încredințat, administranția întreprinderii trecând peste acest fapt cu o surprinzătoare ușurnța. Fără îndoială că î privința organziri protecției muncii în întreprinderile din regiunea noastră mai avem încă multe de snfă atuii Această luptă pentru o mai bună protecție a muncii presupune în aclaș timp o mai atent preocupare față de pregătirea profesională a salariaților. Dn muncitor cu un mart nivel profesionsl, peângă că iși va organiza bine munca, reducând mai efortul fizic cunoscând mașina și îngrjnde, el se pune în afara oricărui accident întărind prin aceasta protecția muncii. Organizațiile de Partid și sindicate ca și conducerile întreprinderilor, au datoria să spmine teme ne, acolo unde exstă, școlile organizate în scopul ridicării caificării profesionale — iar acolo unde nu există asemenea școli, să se organizeze. Deasemeni, în ședințele sindicale și de Partid trebuesc analizate aspectele sub care se prezintă protecția muncii, anaizânduse părțile bune și făcându-se propuneri la vederea remedieri lipsurilor. În general, în întreprinderile noastre trebue să se acorde o atenție mai mare instruirii muncitorilor angajați sezonieri n întreprindere, a tineretului și femeilor. Nu trebue să exite întreprindere î n care să nu se dea tuturor minuritorior ndreptățiți echipamentul de protecție necesar, in acelaș timp trebueste dusă o intensă muncă de mobilizare a muncitorilor și tehncțenilor in vederea (Coftumase la pag.. 4-a) ANUL IV, SERIA, ligif. 563 4 FAffi 4 LEI VINERI 0 OCTOMBRIE 19491 ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN P. M. R. BACAU ȘI AL COMITETELOR PROVIZORII JUDEȚEAN ȘI ORĂȘENESC ediția lll-a STUDIAK Cursul soris - istoric al Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice Editura Partidului Muncitoresc Român Un guvern de unitate democrată, iată ce se spune în rezoluțiile Așa întâmpinăm 7 Noembrie In toată regiunea, muncitorii, tehnicienii și funcționari iși incordeazâ eforturile în întrecerea socialistă pornită in cinstea zilei de 7 Noembrie. Lupta pentru realizarea Planului de Stat până la 7 Noembrie ia un avânt din ce în ce mai mare în întreprinderile băcăuane si nemtene. In tot mai mute întreprinderi incep să se recolteze primele succese rezultate ale întrecerii socialiste in cinstea cetei de a 32-a aniversări a Revoluției Socialiste din Octombrie. adoptate în sutele și miile de meetinguri și demonstrații ale oamenilor muncii din Franța . In cadrul unui mare meeting care a avut loc la Mulhouse, Maurice Thorez a chemat pe toți oamenii muncii din Franța să sprijine Partidul Comunist Francez in lupta la Paris 13 (Agerpres). — Ziarul L’Humanite anunță că în cursul meetingului care a avut loc la Mulhouse cei peste 15.000 de participanți au cerut formarea unui Guvern de uniune democratica. La acest meeting a luat cuvântul Maurice Thorez, secretarul g ral al Partidului Comunist Francez. Apariția lui la tribună a fost salutată cu aplauze Îndelungate și cu strigăte de „Trăiască Thorez”. Analizând în prima parte a cuvântării sale, politica trădătoare muencheneză dusă de Daladier care a avut drept urmare isbucnirea războiului cu toate consecințele sale dezastruoase Thorez a declarat: Franța este azi amenințată de același pericol ca și pe timpul Muenchenului. Numai noi comuniștii am semnalat atunci pericolul care amenința Franța. Franța a fost trădată lui Hitler de oamenii Muenchenului și Vichy-ului care au renunțat la Alsacia și Lorena în favoarea celui de al 3-lea Reich. In acel timp, Partidul nostru care se afla în ilegalitate, a fost singurul care a luptat împotriva acestei trădări. In prezent neerandhenezii trădează țara noastră imperialismului american. Planul Marshall și Pactul Atlanticului de Nord sunt mijloacele pentru colonizarea țării noastre. Potrivit prevederilor Planului Marshall a subliniat Thorez, drepturile Franței la securitate și la reparații de război au fost jertfite în favoarea magnaților industriei Ruhrului care au pus din nou stăpânire pe industria mineră și metalurgică din Germania occidentală nedenazificata și nedemocratizată. Trebue să vorbim limpede. Noi suntem pentru o înțelegere cu poporul german pe care nu l-am identificat niciodată cu călăii saț. 0 . Noi rămânem credincioși internaționalismului proletar. De ce însă este încurajată într’o măsură atât de mare, reaciunea germană ? Pentru că de acum înainte Germania revanșardă este considerată de către miliardarii americani drept un aliat în războiul pe care ei pregătesc împotriva Uniuinii Sovietice, reacțiunea ar dori ca poporul să uite faptul că seamnă pace socialismul înși capitalismul război. (Continuare în pag. 4-a) La Comănești a luat ființa o școală de maiștri mineri Prin grija Ministerului Minelor și Petrolului, la Comănești-Bacău, a luat ființă prima școală de maiștri mineri. Durata școlii este de luni de zile iar scopul ei este acela de a pregăti noi cadre de mineri calificați în conducerea exploatărilor carbonifere, din rândurile minerilor. Cursurile acestei școli sunt urmate de muncitorii mineri din bazinele carbonifere Comănești, Șorecani, Derna-Tătăruș, Surduc și Schela-Gorj. Ridicarea de noi cadre de maiștri mineri va da posibilitate încadrării exploatărilor carbonifere cu maiștri și tehnicieni pe măsura desvoltării industriei extractive din țara noastră. Comitetui Provizoriu orășenesc Bacău va prezenta darea de seamă asupra activității depuse, în fața oamenilor muncii din orașul nostru In dcursul celor patru ani de zile care s'au scurs dela instalarea Comitetului Provizoriu orașenesc, acesta a depus o rodnică activitae in direcția bunei gospodăriri și a propășirii orașului nostru Organ local al Puteni de Stat clădit pe principii revolutionare, Comitetul Provizoriu orășne se consideră ca o sarciă de onoare, aceea de a prezenta oameni or muncii din orasl nostru un raport de activtate asua a muncii depuse in acest intrval de timp Prezența masivă a cetățenilor băcăuani la aceasta adunare și participarea activă la discuții vor contribui în mare măsură la întărirea egăturile dintre Comlehr Provizorii și populația muncitoare a orașui nostru și va determina o intensiicare sprijinului acordat de oamenii muncii acțiunilor Iniațiat de Comitetu Provizoriu orășenesc, ară de ce se impune ca o sarcină de importantă pentru fiecare om al muncii, de a mare lua parte la aceasi« adunare. Folosind de plin întrecerea socialistă — ca metodă permanentă de muncă, oamenii muncii de la întreprinderea textilă „Pa uloiarul din Bacău își titețesc pe zi ce trece eforturie pentru a da viață angaja meritelor luate in cinstea zilei de 7 Noembrie. Datorită elanului cu care muncitorii au pornit la lucru a făcut posbil prima decadă a lunii ca in Octombrie la secția finte P«a nai să fe depășit cu 14.1 la sută iar la filatura Kam gam cu 122 la sută. La seca preparație, antrenate în intreda soda» Iste ior Cristofor Oga a depășit norma cu 65 la suta, Alexe Maria cu 50 la sută și Hanu Elena cu 32 la sută. Deasemeni au mai realizat însemnate depășiri de norme tovnășii: Zubreanu Maria cu 586 la sută, Goiac Miai cu 42 la sută, Chirteș Strasca cu 40 la sută și Vatamanu D. cu 38 la sută. Lucrând la câte 2 războaie tov. Dimitriu Tasica și Mendel Herscu au realizat peste normă o depășire de 45 la sută. Deasemeni țesătorii care au trecut să lucreze de la război a au realizat importante depășiri de norme. Astfel, echipa formată din tov. Caloianu Maria și Botezatu C. a depășit norma cu 45 la sută, aceea a tov. Boat C și Boboș Profira cu 30 la sută iar tov. Stoian M și Panaite Anghel cu 23 la sută. In prima decadă din Octombrie La fabrica „Proletarul“ din Bacău, planul a fost depășit cu 14,2 la sută la finite si 12,2 la sută. la filatura Kamaarn Doi U. T. M.-iști da la Textila Buhuși lucrează în contul anului 1950 In urma angajamentelor luate in cadrul întrecerilor eganzate în cinstea zilei de 7 Noembrie tineretul din sala Nr. 1 de războaie a țesătorei bumbac, dela fabica „Txtila” din Buhuși s’a avântat și mai hotarit in marea bătălie pentru îndeplinrea înainte de termen planului Cel mai mare succes l-a realizat până acum UTMista Bostan Profira—decorată cu Medalia Muncii — care a data de 8 Octombrie nu numai că îndeplinise planul pe întreg anul, dar reușise până la această dată să realizeze în plus încă două norme lunare. Ea este urmată îndeaproape de țesătorul ATM-ist Weis Lebu care deasemenea a inceput să ia contul anului 1950 lucreze Întreaga sala a tineretului înregistrează o depășire zlnica intre 1825 la sută. Dornici de a realza succese și mai importante, tinerii de această sală au cerut să lucreze la câte 4 războaie mari deodată. In urma acestor cerințe, tehnicienii au și început munca de schimbare a războaielor lucrare care va fi gata cel mai târziu până la 1 Decembrie, dată de când toți tinerii țesători din sala nr. 1 vor lucra la câte 4 războaie deodată. Coresp. LAZAR GH 102 la suta paste norma a realizat un strungar dela "Metalurgia"-Bacau Luptând cu și mai mult elan pentru îndeplinirea angajamentelor luate în cinstea ziei de 7 Noembrie , oamenii muncii dela „Metalurgia” din Bacău obțin noi succese în Italia pentru îndeplinirea pianului până la 7 Noembrie. Astfel tov. Sverin Ioan— strungar printr-o mai bună organizare a muncii, a reușit să realzeze o depășire de normă de 102 la su. El face operația de strunjire și filatare cu acelaș cuțit care este în dublu sens, fără a l mai schimba de două ori. Lucrând la roți de batoză, tov. Sofronte Eugen, a depășit norma cu 98%. Deasemeni au depășit normele Secalof Neculai și Georgescu M. cu 30 la sută și 334 la sută. Printr’un regim sever de economii s’a reușit sa se reducă rebuturile la turnătorie cu 0,76 la sută facându-se astfel economii de grafit și cârlige pentru forme. La cooperativa Înainta* sectia Incitiminte tinerii muncitori Infimpinsiuni de 7 Noembrie cu noi succese In bătălia producției Organizați în două brigăzi de producție tinerii muncitori dela secția încălțăminte a cooperativei „Inainte” din Bacău, obțin noul succese în bătălia producției. Astfel brigada I având ca responsabil pe tovarășul M hai Alexandru a depășit norma cu 50 la sută iar aceea a tov. Zaidu Ion cu 70 la sută. Corespondent ! ANIUTTQO ■ închiderea școlii de cadre de instructori de pionieri de pe lângă județeană U.T.M-Bacău Miercuri 12 Octombrie ora 15 a avut loc la sediul Județenei U. T. M.-Bacău festivitatea de închidere a școlii de instructori de pionieri. In cadrul acestei școli s-au ținut 15 lecții cu lectori recrutați dintre activiștii județenelor P. M. R. și U. T. M.-Bacău. Aceasta școală a fost absolvită, de către 22 de tineri. Ședința festivă de închidere a școlii de conducători de pionieri a fost deschisă de tov. Zală, după care a luat cuvântul tovarășul C. Dumitrescu secretar al Județenei U. T. M.Bacău. Apoi au urmat împărțirea premiilor, constând din cărți ideologice, literare și documentare. După împărțirea premiilor a luat cuvântul în numele absolvenților școlii de conducători tov. Ovanez Vasile, care și-a luat angajamentul de a munci cu râvnă pentru o bună activitate pionierească.