Luptătorul, aprilie-iunie 1950 (nr. 644-717)

1950-06-11 / nr. 701

A i 4 ► de la Doi ani naționalizare Au trecut doi ani de la înfăptuirea marelui act al naționalizării, doi ani de la punerea pietrei de temelie a orânduirii socialiste în țara noastră Prin smulgerea celor mai însemnate mijloace de producție din mâinile capitaliștilor și trecerea lor în patrimoniul oamenilor muncii, capitaliștii au primit o puternică lovitură. Actul revoluționar al naționalizării trecând în proprietatea poporului cele mai importante întreprinderi industriale, bancare, minere și de transporturi ale țării a lipsit vârfurile capitaliste de uriașe averi, de controlul lor asupra bogățiilor țării noastre, de formidabile mijloace de care se împotriva puteau folosi marilor interese ale țării, împotriva regimul politic profund democratic care s-a instaurat în locul dominației burghezio-moșierești, dominație de cruntă exploatare a clasei muncitoare și a țărănimii muncitoare. Sub conducerea Partidului nostru, călăuzit de învățăturile marelui Partid al lui Lenin și Stalin, clasa muncitoare din țara noastră a putut săvârși acest mare act revoluționar, datorită căruia, tipul înfăptuirii socialismulu, vii pentru a cărui realizare au căzut pe poziția de luptă din adânca ilegalitate sute și mii de buni tovarăși, membrii devotați ai Partidului Comunist Român, a luat formele concrete ale îndeplinirii în fapt, actul naționalizării, fiind prima mare etapă pe drumul edificarii socialismului în țara noastră. , Cum foloseau capitaliștii pozițiile lor dominante din economia țării e în amintirea tuturor. Actele de sabotaj Pe scară atinsă erau practicate de dușmanii poporului cu înverșunată ură. Nu se dădeau înlături de la nici o uneltire odioasă, de la distrugerea pieselor la principalele mașini până la semănarea haosului și a desorganizării în întreaga viață economică a țării. Alungarea vârfurilor capitaliste din economia țării, a doborît pe cei mai fioroși dușmani ai clasei muncitoare de totdeauna și a dat putința Partidului de a conduce pe oamenii muncii spre cuceririle uneia din cele mai puternice poziții pentru a porni spre făurirea socialismului. Dela marele act revoluționar săvârșit de către clasa muncitoare sub conducerea Partidului său au trecut abea doi ani—și în ce măsură s’a schimbat fața țării! Răsturnarea burghezo-moșierimii și preluarea de către popor a uriașelor mijloace de producție, a dat putința Partidului nostru de a trece la câștigarea de noui poziții pe drumul înfăptuirii socialismului. Elaborarea și înfăptuirea primului Plan de Stat a fost un mare succes al clasei muncitoare din tara noastră. Cu ajutorul neprecupețit al Uniunii Sovietice-marea noastră prietenă-în materiale tehnice prețioase, în tehnicieni care aduc cu ei înalta știință sovietică, în sfaturi de înaltă valoare isvorâte di i uriașa experiență primului Stat Socialist din lume, clasa muncitoare din țara noastră sub conducerea Partidului Muncitoresc Român, și-au putut duce la bun sfârșit sarcina sa. Al doilea Plan de Stat are la bază realizările uriașe ale primului Plan, se înfăptuește prin întreceri socialiste, cu neasemuit elan, de către oamenii muncii din R.P.R. Câteva lunii ne mai despart numai de primele începuturi ale marelui Plan de perspectivă, plan cincinal a cărui realizare va constitui un salt Revoluționar spre înfăptuirea socialismului. Nu e domeniu in care realizați de mare importanță să nu se fi produs în acest răstimp de doi ani. In toate compartimentele vieții opționale progresele sunt uimitoare. Partidul, forța conducătoare în R P.R. a fost îndreptarul uriașei activități desfășurate de întreg poporul muncitor sub conducerea clasei muncitoare pe drumul construirii socialismului. înalta știință leninist-stalinistă a călăuzit neîncetat Partidul pe drumul acestei gigantice munci de construire a unei rî Cif î nnai nont-uni y*• imvm* «_* poporul muncitor. In condițiile istorice ale celei mai ascuțite lupte de clasă am pornit la transformarea socialistă a agriculturii. In tote colțurile țării iau naștere nouă gospodării, colective, mlădițe ale vieții socialiste la țară. Zi de zi, inițiativele se desvoltă, oamenii muncii din orașe și sate, fac eforturi uriașe pentru a depăși obiectivele fixate. Turbă dușmanii de clasă din lăuntru și din aiara. Tumultul războinic al monopoliștilor americani nu abate delo munca pe oamenii muncii. Luptând pentru ipace, in frontul uriaș al păcii în fruntea căruia stă Uniunea Sovietică, marea campioană a păcii și libertății în lume, oamenii muncii din țara noastră construesc socialismul. Pacea și socialismul sunt sinonime. Ele nu se pot despărți. Constructorii socialismului apără pacea, căci pacea este necesară, o condiție indispensabilă pentru construirea socialismului. In acelaș timp orânduirea socialistă este o chezășie a păcii, căci socialismul se construește pentru viață, pentru viața din ce ’n ce tripi prosperă a oamenilor muncii. Construim pentru pace, construind socialismul pr vând în frunte Uniunea Sovietică, țara socialismului biruitor, condusă de genialul Iosif Vissarionovici Stpli'i, marele construireal socialismului și apărători entuziast al păcii. i Anul V Serial Nr. 7014 PAGINI 4 LEI Duminică 11 Iunie 1950 Înzestrarea unor gospodării agricole colective — Hotârîrea Consiliului de Miniștri — Consiliul de Miniștri, pentru a veni în ajutorul țăranilor săraci și mijlocași care s-au unit în gospodării agricole colective, a hotărît să înzestreze cu pământ arabil, clădiri alte bunuri, din patrimoniiul Statului, un număr de 87 de gospodării agricole colective. In Hotărîrea Consiliului de Miniștri se prevede că se aprobă trecerea din patrimoniul Statului în folosința pe veci a gospodăriilor agricole colective, a bunurilor menționate în dreptul fiecăreia: 1. — Gospodăriei Agricole Colective „Ilie Pintilie“’ din comuna Daia, jud. Alba, 33?,5944 h.2. teren arabil și fâneața 2. — Gospodăriei Agricole Colective „Viața Nouă’’ din comuna Sântana jud. Arad: două imobile, unul compus din cinci camere, dependințe, pivniță, două magazii, un grajd, un șopron și terenul din jurul imobilului în suprafață de 2.500 m.p. și altul, compus din trei camere, dependințe, șopron, pivniță și o suprafață de 2.500 m.p. 3. — Gospodăriei Agricole Colective „Grivițe Roșie“’ din comuna Vladimirescu, județul Arad, trei imobile, primul având patru camere, două bucătării, două grajduri, două pivnițe doi șoproane, o cocină, o plevărie și un teren de 2100 m.p., al doilea având patru camere, două bucătării, un grajd, două pivnițe, un șopron, o cocină și un teren de 3.300 m. p. și al treilea având trei camere, două bucătării, două grajduri, două pivnițe, un șopron, o cocină și un teren de 3.300 m.p. 4 Gospodăriei Agricole Colective „Descătușarea“ din comuna Slobozia, jud. Argeș: 82,81 ha. teren arabil, un imobil având 1S camere, o magazie, două pătule, un grajd, un coteț pentru 300 de păsări, remiză și 1,53 ha. teren în a jurul imobilului. 5. — Gospodăriei Agricole Colective „6 Martie" din comuna Tauteu, satul Moara de Râturi jud. Bihor 40,98 ha.. teren arabil, un imobil având 11 camere, un grajd și 0 cocină. 6.— Gospodăriei Agricole Colective „Gheorghe Doja“ din comuna Boriș, jud. Bihor: 135,23 ha. teren arabil, un imobil având 3 camere, o magazie, grajd și remiză. 7. — Gospodărie cole Colective „Secera Agrișl Ciocanul“ din comuna Sântimi’eu, jud Bihor: 119,75 ha. teren arabil, un imobil având patru camere, o magazie, un patul, un grajd, două remize și șoproane și un teren de 5.800 m.p 8. — Gospodăriei Agricole Colective „Steaua Roșie“ din comuna Mădărasșl, jud. Bihor: 33,1000 ha. teen arabil [ 9.— Gospodăriei Agricole Colective „Calea Socialismului“ din comuna Biharia, jud. Bihor: 10,2400 ha. teren arabil. 10. — Gospodăriei Agricole Colective „T. Vladimirescu“ din comuna Harman, jud. Brașov, două imobile, unul având patru camere, un grajd, o cocină, o șură dublă, o magazie și pivniță și un teren de 1554 m.p. și al doilea ,având 5 camere, un grajd, șopron, șură, pivniță și un teren de 1205 m.p. 11. — Gospodăriei Agricole Colective „Victoria Socialismului“, din comuna Perișorul jud. Brăila, 49,25 ha. teren arabil și un imobil având cinci camere, o magazie, un patul, o pivniță, două grajduri, două cocine, un coteț și o remiză. Î2.— Gospodăriei Agricole Colective „Viață Nouă“ din comuna Valea Cânepii, jud. Brăila: 22,59 ha. teren arabil. 13. — Gospodăriei Agricole Colective „Lupta pentru pace“ din comuna Roma, satul Cotârgici ,jud. Botoșani: 35,50 ha. teren arabil. 14. — Gospodăriei Agricole Colective „Drumul păcii" din comuna Padina jud. Buzău: 83,50 ha. teren arabil și un imobil având opt camere, un grajd și un teren de 1,50 ha. 15— Gospodăriei Agricole Colective „Vasile Roaită“ din comuna Gherăseni, jud. Buzău: 37,50 ha. teren arabil și un imobil având 11 camere, un pătul, pivniță, două grajduri și o cocină. 16. — Gospodăriei Agricole Colective „7 Noembrie“ din comuna Găvănești jud. Buzău: 8.50 ha teren arabil. 17. — Gospodăriei Agricole Colective „16 Februarie 1933“ din comuna Baba Ana jud. Buzău: 57 ha teren arabil și două imobile unul având trei camere și o bucătărie și altul având un grajd și teren de 3300 mp. 18 — Gospodăriei Agricole Colective „Ilie Pintilie“ din comuna Pogoanele jud Buzău: 101,50 ha. teren arabil și un imobil având 23 de camere, două magazii, patul, grajd și un teren de 1 ha. 19. — Gospodăriei Agricole Colective „23 August" din comuna Giaca, Satul Legii, jud. Cluj: 89.1275 ha. teren arabil și un imobil având două camere, un grajd, șoproni, patul și bucătărid. 20. — Gospodăriei Agricole Colective „Viață Nouă“ comuna Mociu, satul Crișeni, jud. Cluj 561 5690 ha. teren arabil. 21. — Gospdăriei Agricole Colective „Vasile Roaită“ din comuna Viișoara jud. Constanța: 292 ha. teren arabil și un imobil având cinci camere, două grajduri, o cocină, un porumbar și un teren de 5000 m.p. „ 22.t . Gospodăriei..Agricole Colectiva „Viață Nouă“ din comuna Izvorul Mare, jud. Constanța: 104 ha. teren airabil și un imobil având trei camere, magazie, grajd, o sala pentru 300 si și o remiză. 23. — Gospodăriei Agricole Colective „Drumul lui Lenin“ din comuna Lanurile jud. Constanța: un imobil având cinci camere, grajd, cocină, coteț, pătat, și un teren de 2 ha. 24. — Gospodăriei Agricole Colective „Octombrie Roșu“ din comuna Petroșani jud. Constanța , un imobil având cinci camere, magazie, grajd, o fierărie, un teren de 5000 m.p. precum și o sala de oi și locul din jurul ei în suprafață de 4000 m.p. 25. — Gospodăriei Agricole Colective „Drumul Socialismului“ din comuna Almaliu, 3850 ha. jud. Constanța: teren arabil și un imobil având patru camere, magazie, grajd. 26. — Gospodăriei Agricole Colective „Filimon Sârbu“ din comuna Comuna, jud. Constanța și 2850 ha. teren arabil și un imobil având trei camere, magazie și două grajduri. 27. — Gospodăriei Agricole Colective „T. Vladimirescu“ din comuna Cudalbi jud. Covurlui, 51 ha. teren arabil și un imobil având șase camere, o magazie, grajd, o casă pentru ateliere și un loc de 2000 m.p. 28. — Gospodăriei Agricole Colective „30 Decembrie“ din comuna Oasele, jud. Covurlui, un imobil având șapte casiere, o magazie și un grajd. 29. — Gospodăriei Agricole Colective „11 Iunie 1948“ din comuna Pechea, jud. Covurlui, 106 ha. teren arabil. 30. — Gospodăriei Agricole Colective „Miciurin“ din comuna Roșcani, jud. Covurlui, un imobil având 11 camere. 31. — Gospodăriei Agricole Colective „Iga Banele din comuna Izvoarele jud. Covurlui: două imobile unul având patru camere, grajd, magazie, remiză, patul și un teren de 2000 m.p. și altul având trei camere, grajd, pătul și un loc de 4000 m.p. 32. — Gospodăriei Agricole Colective ,,13 iunie 1916” din comuna Vânători satul Odaia Mamolache, jud. Covurlui, un imobil având trei camere, dependințe, grajd, remiză și un teren de 1 ha. 33. — Gospodăriei Agricole Colective „Steagul Roșu” din comuna Cuza Vodă jud. Covurlui: 7 ha. teren arabil-34. — Gospodăriei Agricole Colective „1907” din comuna Măceșul de Sus, jud. Dolj: 72,55 ha. teren arabil și un imobil având 15 camere, două magazii, două pătule, două grajduri, două pivnițe, două cocine, două remize și șoproane.Urmare în N.Z. vMtov f I Citiți azi In pagina V-a Lupta femeilor — uriașă forță a cauzei a păcii și progresului In pagina IV-a Să lărgim și Să adâncim necontenit mișcarea pentru apărarea păcii In județul nostru prașila 1-a a porumbului e pe sfârșit. Munca desfășurată organizațiile de Partid de organele de Stat nu redeși rea grăbirii muncii prășitului a dat rezultate frumoase. In ziua de 8 Iunie după datele centralizate la secția agricolă a Comitetului Provizoriu Județean — mai era de executat prașila Lalui porumb pe o suprafață de 3.318 hectare. Deasemeni și la celelalte plante prășitoare prima prșila e pe sfârșite. In ceea ce privește prășilăria, ea a început cu toate culturile, fiind mai avansată la cartofi și sfecla de zahăr, aceasta cu excepția prășii Moinești. In plasa Moinești au început încă cea de a doua prășilă la, nici o cultura, deși sunt condiții favorabile pentru aceasta. Organizațiile de Partid din plasa Moinești în fruntcu Comitetul de plasă ca și organele de Stat trebue să a măsuri pentru cai plasila II-a să înceapă de îndată. Luptând pentru plan luptam pentru pace! Au mutat turla sondei Nr. 6 Tazlău în 4 ore însuflețiți de lozinca „Mai mult petrol pentru apărarea patriei pentru pace“, cu mai mult elan a intrrvit Iniril, în chir - —----------—| — —mineața zilei de 7 Iunie, echipa maistrului cazangiu Ștefănescu Gheorghe. Angajamentul acestei echipe era de a muta turla sondei Nr.6 Tazlău la sonda 218 Sovrompetrol Tazlău, întrebuințând tractoui sovietice marca Kirov, după ce turla a fost așezată pe șine a fost mutată la locul stabilit în timp de numai 4 ore. Cu acest prilej a fost depășit cu 300 la sută timpul programat pentru transport. Coresp. BUCĂTARII t Muncitorii fabricii de Spirt-Mărgineni obțin noi succese în munca în Muncind cu însuflețire cadrul întrecerii socialiste și având concursul tehnicienilor și maiștrilor, muncitorii din cele trei schimburi ale fabricii de Spirt-Mărgineni, au obținut în cursul lunii Mai, însemnate succese în lupta pentru îndeplinirea și depășirea Planului de Stat. Astfel, datorită unei bune organizări a muncă în scopul lichidării timpilor morți și prin utilizarea mai complectă capacității de producție a utilajului, muncitorii fabricii de Spirt-Mărgineni, au depășit Planul de producție la spirt rafinat pe luna Mai cu 5,9 la suta. Reduceri de consumuri Specifice In campania pe care o duce pentru introducerea unui sever regim de economii muncitorii fabricii de Spirt au recoltat în luna Mai, frumoase realizări. Astfel, printr’o rațională folosire a melasei, s’a realizat înf luna Mai o economie la melasa întrebuințată de 1 la sută, iar la combustibil s’a făcut o economie de 11.190 calorii mari. Economii de combustibil in depoul C.F.R. Bacău Mecanicii de pe locomotivele din depoul C.F. R. Bacău, continuând cu succes întrecerile socialiste, duc în permanență o acțiune susținută pentru obținerea de economii de combustibil. In cursul lunii Mai ei au reușit să economisească o cantitate de 392 tone de combustibil față de cantitatea planificată ceiace reprezintă importanta sumă de 1.081.000 lei. Eforturi inseminate pentru obținerea acestor economii au depus top. Teodorescu Gh. și Leonte Constantin de la mașina 50453, Ciorobea Gh. și Mazaniuc V le la mașina 50.615 și Lascău Gh., împreună cu echipa sa care lucrează la mașina 324.321