Luptătorul, octombrie-decembrie 1952 (nr. 1400-1474)

1952-10-14 / nr. 1411

Marele exemplu al partidului lui Lenin-Stalin Pline de măreție, urmărite cu adâncă emoție și cu un interes uriaș de către comuniștii și oamenii muncii din toate țările, se desfășoară la Moscova lucrările celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice. Victoria istorică a poporului sovietic în Marele Război pentru Apărarea Patriei, dezvoltarea uriașă, într’un ritm fără seamăn, a economiei naționale, ridicarea necontenită a bunei stări materiale și a culturii poporului sovietic, întărirea unității moral-politice a societății sovietice și a prieteniei popoarelor U.R S.S., gruparea în jurul Uniunii Sovietice a tuturor forțelor lagărului păcii și democrației — toate aceste succese istorice dobândite de poporul sovietic, care își găsesc o strălucită oglindire în Raportul C.C. al P.C. (b) ’a U.R.S.S. prezentat la Congres de tovarășul Malenkov, sunt rezultatul politicii înțelepte, staliniste, a Partidului Comunist și al muncii lui organizatorice pentru înfăptuirea acestei politici.. Raportul C.C. al P.C. (b) al U.R.S.S. scoate în evidență continua întărire a partidului, subliniind că cea mai caracteristică trăsătură a situației lui interne este unitatea cucerită în lupta împotriva dușmanilor leninismului. Unitatea rândurilor partidului s-a dovedit izvorul forței și invincibilității sale, condiția hotărîtoare a victoriei în Marele Război pentru Apărarea Patriei. Partidul, curaț induse de elementele dușmane, oportuniste, străine, a înlăturat posibilitatea de a fi, în momentul încercărilor grele, prins între două focuri: întregul popor sovietic și marele partid bolșevic văd în tovarășul Stalin pe apărătorul glorios al unității partidului Drumul mărețelor victorii ale P. C.(b) al U.R.S.S. dovedește că de o mie de ori aveau dreptate Lenin și Stalin când arătau că izvorul nesecat al forței comuniștilor stă în legăturile lor cu massele. Forța P.C. (b) a U.R.S.S. constă în aceea că este legat prin legături de sânge cu massele largi, fiind un partid cu adevărat popular, a cărui politică corespunde intereselor vitale ale poporului, care, la rândul lui, sprijină în unanimitate politica partidului, înfăptuind în mod consecvent principiul leninist-stalinist că partidul este puternic nu numai prin numărul membrilor săi, ci, în primul rând, prin calitatea lor, P.C. (b) al U.R.S.S. a ridicat la o înălțime nemaiîntâlnită calitatea de membru alând o mare însemnătate partidului educației politice a membrilor de partid, desfășurând puternic democrația internă de partid și critica și autocritica. P.C. (b) al U.R.S.S. a ridicat la un nivel înalt activitatea organizațiilor de partid și a comuniștilor. In decursul perioadei analizate de Raportul prezentat de tovarășul Malenkov, P.C. [(b) al U.R.S.S. s’a afirmat cu și mai multă putere ca cea mai măreață forță mobilizatoare, educatoare și transformatoare cunoscută în istoria omenirii. P.C. (b) al U.R.S.S. a cultivat la membrii săi minunatele calități leninist-staliniste — înaltă principialitate, claritatea țelului, energie nesecată, voință de fier, curaj și fermitate în lupta pentru învingerea greutăților. A fi un adevărat bolșevic este cea mai înaltă aspirație pentru comuniștii din lumea întreagă. P.C. (b) a U.R.S.S. a fost crescut și educat de marii săi întemeietori și conducători ca un partid căruia îi este străină orice mulțumire de sine, care după victorii, oricât de însemnate ar fi ele, nu se culcă niciodată pe lauri, care năzuește mereu înainte, scoate la iveală orice lipsuri și luptă neîmpăcat pentru lichidarea lor. Aceste trăsături, proprii bolșevismului, străbat întregul Raport al C.C. al P.C. (b) U.R.S.S., care trasează un măreț proalgram, bazat pe învățăturile lui Lenin și Stalin, pentru întărirea mai departe a partidului. In primul rând, Raportul trasează cu putere sarcina dezvoltării consecvente a autocriticii și criticii de jos. Autocritica și critica de jos constă-Din „Scânteia” Nr- 2478 trte o armă încercată a partidului în lupta împotriva lipsurilor, greșelilor și oricăror fenomene bolnăvicioase care subminează organismul sănătos al partidului. Tocmai de aceea, arată tov. Malenkov, trebue "dusă o luptă necruțătoare, ca împotriva celor mai răi dușmani ai partidului, împotriva acelora care se bat mereu cu pumnul în piept susținând că sunt devotați partidului, dar în realitate împiedică dezvoltarea criticii, sunt intoleranți față de critica de jos, a înăbușă și se răzbună pe cei care critică. Raportul C.C. al P.C. (b) al U.R.S.S. ne învață să luptăm împotriva subaprecierii criticii și împotriva atitudinii birocratice față de critică, împotriva acelora care transformă adunările, activele, plenarele, conferințele în parăzi, în locuri pentru autolăudare, împotriva acelora care, pe baza unor concepții dăunătoare și profund antipartinice, socotesc că critica de jos și înștiințarea organelor conducătoare despre lipsurile existente le zdruncină autoritatea. In acelaș timp Raportul arată că critica de jos nu se poate dezvolta de la sine, că ea trebue organizată, sprijinită și stimulată printr’o atitudine conștiincioasă și cinstită față de critică, prin asigurarea eficacității ei, prin crearea condițiilor necesare pentru ca toți oamenii muncii să critice cu curaj, fără teamă și la timp lipsurile din munca organizațiilor și instituțiilor In al doilea rând. Raportul subliniază necesitatea întăririi disciplinei de partid și de stat în rândul cadrelor cu funcții de conducere. Disciplina cere membrului de partid nu numai sa-și însușească hotârîtile partidului și guvernului ci să și lupte activ, cu energie și perseverență pentru îndeplinirea lor. Atitudinea formală, pasivitatea față de hotărîrîle partidului și guvernului sunt vicii care trebue stârpite. „Partidul nu are nevoie — spune tov. Malenkov — de birocrați anchilozați și indiferenți, care pun liniștea lor personală mai presus de interesele cauz ri, ci de luntă+ari, neobosiți și gata de sacrificiu pentru îndeplinirea directivelor partidului și guvernului, de oameni care pun interesele statului mai presus de toate”. Experiența partidului nostru confirmă însemnătatea învățămintelor prin care Raportul mobilizează pe comuniști împotriva acelor cadre conducătoare care cred că în partidul clasei muncitoare pot exista două discipline — una pentru conducători și alta pentru membrii de rând ai partidului — care socotesc că le este permis să facă orice, să încalce legile și să nesocotească rânduielile de stat și de partid, să-și facă de cap și să săvârșească acte arbitrare, să transforme domeniile ce le sunt încredințate n niște feude ale lor. In al treilea rând, Raportul C.C. al P.C. (b) subliniază cu putere indicația marelui Lenin că lucrul principal in munca organizatorică, în activitatea de conducere, este alegerea justă a cadrelor și controlul executării hotăririlor. In munca organizațiilor de partid, a instituțiilor de stat, nu e destul a emite hotărîri și directive; esențialul este ca ele să fie îndeplinite nu birocratic, ci în mod just. De aci necesitatea întăririi controlului îndeplinirii hotărîrilor, pentru aplicarea justă a liniei politice a partidului, pentru sporirea responsabilității cadrelor conducătoare, chiar și activiști buni, lăsați pe seama lor, fără controlarea și verificarea activității lor, încep să se strice și să se birocratizeze. O condiție esențială pentru eficacitatea controlului este îmbinarea controlului executării de sus cu controlul de jos, din partea masselor de partid și fără de partid. Raportul prezentat de tov. Malenkov arată că pentru a îmbunătăți compoziția calitativă a cadrelor de conducere este necesari justa organizare a studierii și selecționării cu(Continuare în pagina 4-a) Citiți in numărul de azi« Consultație: Calea marii gospodării socialiste in agricultură (pag. 2-a). Viața de partid: Luptăm pentru îmbunătățirea continuă a învățământului de partid (pag. 3-a). Ședința colectivului de sprijin a cenaclului literar „N. Balcescu“ din Bacău (pag 3-a). Răspunsuri la întrebări în legătură cu legea electorală (pag. 3-a)■ Concert în cadrul Săptămânii Muzicii Sovietice (pag. 3-a). Adevărata față a ațâțătorilor la război. Provocările mârșave ale titoiștilor (pag. 4-a). Mișcarea de protest din Franța împotriva terorii polițienești, (pag. 4-a), Congresul partizanilor păcii din țările Asiei și zona Pacificului (pag. 4-a). In cinstea celui de al XIX-lea Congres al P. C. (b) al U. R. S. S. Succesele muncitorilor forestieri Convocarea celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice a fost salutată cu bucurie și entuziasm de către muncitorii și tehnicienii combinatului forestier „11 Iunie“ din Roznov, care și-au luat cu acest prilej noi și însemnate angajamente în muncă, pentru a dezvolta realizările obținute în lupta pentru îndeplinirea planului anual în numai 11 luni. Datorită muncii depuse, colectivul acestui combinat a reușit ca angajamentele luate, nu numai să fie îndeplinite ci și depășite. Astfel planul pe întregul combinat pe trimestrul III a fost realizat la faza debitare în proporție de 115,6 la sută. In felul acesta colectivul combinatului a debitat la data 5 Octombrie — ziua deschiderii Congresului — în contul zilei de 22 Octombrie. La secția case prefabricate planul a fost realizat în proporție de 134,4 la sută, colectivul acestei secții producând la data de 5 Octombrie în contul zilei de 28 Februarie 1353. Colectivul secției lăzi, secție care și-a depășit planul de producție cu 8 la sută livra produse în contul zilei de 21 Octombrie-Paralel cu aceste succese, colectivul combinatului „11 Iunie“ din Roznov a reușit să mărească randamentul la cherestea cu 11,5 la sută și să mărească indicele de calitate a cherestelei pe luna Septembrie cu 2,1 la sută. Dintre succesele obținute de muncitorii stahanoviști și fruntași în producție de la acest combinat, în cinstea Congresului, se evidențiază cele realizate de echipa gateristului stahanovist Blănuță Gheorghe care aplicând metoda de lucru o echipă la 3 gatere, a reușit să obțină în medie o depășire de normă la cele trei gatere pe care le deservește de 25 la sută și o creștere a productivității muncii între 20 și 25 la sută. Deasemeni brigada păcii condusă de gateristul stahanovist Amariei Nicolae a înregistrat o depășire de normă la cele două gatere la care lucrează de 20 la sută. Datorită aplicării metodelor stahanoviștilor sovietici în cinstea celui de al XIX-lea Congres al Partidului Comunist (bolșevic) al Uniunii Sovietice, colectivul întreprinderii Metalurgice de Stat „Ceahlăul“ din orașul Piatra Neamț, și-a luat angajamente sporite în muncă, angajamente privind îndeplinirea planului anual înainte de termen. Angajamentele pe care colectivul acestei întreprinderi și le-a luat în cinstea Congresului, au căpătat viață, datorită aplicării pe o scară tot mai largă a avansatelor metode de muncă ale stahanoviștilor sovietici Bâkov — Bortkevici, Jandarova, Voroșin, Cotlear, Lidia Corabelnicova, etc. In luna trecută planul de producție a fost realizat în proporție de 106,5 la sută, iar productivitatea muncii a sporit cu 56 la sută. Strungarul fruntaș în producție Roșu Victor a reușit datorită aplicării metodelor stahanoviștilor sovietici să realizeze zilnic în cadrul întrecerii în cinstea Congresului câte două și trei norme de lucru, iar strungarul stahanovist Celin Mircea a realizat numai in ziua de 8 Octombrie 5 norme. Intense pregătiri pentru alegeri Mii de oameni ai muncii înscriși în listele de alegători 0anini din regiunea noastră se pregătesc cu însuflețire pentru alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. Chiar din primele zile numărul celor care s-au prezentat pentru a verifica dacă sunt înscriși în listele de alegători, este foarte mare, începând de la cei care pentru prima oară au posibilitatea să se înscrie în listele de alegători și până la cei mai în vârstă, oamenii muncii și-au manifestat dorința de a-și exercita îndatorirea patriotică de a participa la alegerile de deputați în Marea Adunare Națională. Numai până la data de 10 Octombrie s-au înscris în listele de alegători un număr de 14 950 muncitori, tehnicieni, funcționari, gospodine, țărani muncitori, colectiviști, învățători din raionul Moinești, 8.915 cetățeni din raionul Buhuși, 5.663 din raionul Bacău. Agitatorii instruiți de către organizațiile de partid desfășoară zi de zi o intensă muncă în rândurile cetățenilor cinstiți lămurindu-i de necesitatea de a se înscrie în listele de alegători, explicându-le că a participa la alegerile din 30 Noembrie, înseamnă a-ți aduce contribuția la întărirea și propășirea scumpei noastre patrii, la apărarea viitorului fericit al celor ce muncesc din țara noastră. Discuta cu însuflețire raportul tovarășului Gh. Gheorghiu Dej și legea electorală Pregătindu-se de alegeri oamenii muncii din întreprinderile, instituțiile și din satele regiunii noastre participă cu mult interes la dezbaterea raportului tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej asupra proiectului de Constituție și a legii electorale. Dezbaterea acestor documente fost făcută până în prezent de zeci de a mii de muncitori și tehnicieni în cadrul a 2.931 grupe sindicale din care 213 grupe la Bicaz, 730 grupe în orașul Bacău, 830 grupe în raionul Moinești, etc Aceste documente au fost studiate și discutate de 40.665 cetățeni în cadrul adunărilor ținute la 3.286 cercuri ale Frontului Democrației Populare, organizate pe cartiere, străzi, grupuri de case, etcin cadrul acestor discuții numeroși oameni ai muncii și-au manifestat dorința de a vota cu dragoste pentru candidații Frontului Democrației Populare, de a întâmpina ziua alegerilor cu noi succese în muncă. Muncitoarea Mihalache Maria dela uzina „Muncitorul Liber“ și-a luat angajamentul să realizeze zilnic câte două norme, stahanovistul Ion Romanescu de la fabrica „Proletarul“ s-a angajat ca până la data de 7 Noembrie să califice 10 țesători și 6 ajutori de maiștri, etc- In întâmpinarea Congresului Național pentru Apărarea Păcii Conferința pentru apărarea păcii din raionul Ceahlău Oamenii cinstiți din cuprinsul raionului Ceahlău au întâmpinat ca pe o sărbătoare conferința raională pentru alegerea noului comitet de luptă pentru pace care a avut loc în ziua de 12 Octombrie a. c. încă de dimineață au sosit din toate satele raionului Ceahlău țărani muncitori, reprezentanți ai organizațiilor de massă, femei muncitoare, învățători și preoți, în dorința de a participa la lucrările conferinței raionale pentru apărarea păcii. Participanții la adunare au ascultat cu mult interes darea de seamă asupra activității comitetului raional de luptă pentru pace, prezentată de tov. Cerchez Cristea. Vorbitorul a arătat entuziasmul cu care oamenii cinstiți din cuprinsul raionului Ceahlău au sprijinit acțiunile desfășurate de comitetul raional de luptă pentru pace în vederea mobilizării maselor tot mai largi de cetățeni la luptă activă pentru pace, activitate rodnică au desfășurat comitetele de luptă pentru pace din comunele: Borca, Secu, Buhalnița, Reteș, Corbu, Ceahlău, care au mobilizat țărănimea muncitoare lupta pentru întărirea patriei noastre, pentatru îndeplinirea obligațiilor către stat Membrii acestor comitete sau situat întotdeauna în frunte, au dus o intensă muncă de lămurire în rândurile țărănimii muncitoare, arătându-i necesitatea de a participa cu toate forțele și lupta pentru pace. Conferința raională pentru alegerea noului comitet de luptă pentru pace a constituit un nou prilej de manifestare a dorinței hotărîte pentru pace a masselor largi de cetățeni din raionul Ceahlău; acestea, și-au intensificat eforturile în munca de zi cu zi pentru a obține noi succese în cinstea Congresului Național pentru Apărarea Păcii și a Congresului popoarelor pentru pace care se va ține la Viena la 5 Decembrie. Numeroși participanți la conferință au luat apoi cuvântul, scoțând în evidență atât realizările, cât și lipsurile pe care le-a avut în activitatea sa vechiul comitet de pentru pace. Tovarășa Bistriceanu Ana iuptă arătat că membrii vechiului comitet nu au adus o susținută muncă pentru mobilizarea întregului activ al comitetului raional de luptă pentru pace. Ea și-a manifestat dorința ca în viitor să sprijine noul comitet de luptă pentru pace pentru ca acesta să poată antrena masse cât mai largi de cetățeni la luptă activă pentru pace. Tov, Onea Ion, Antoneasa Eugenia și alții care s au înscris la cuvânt au arătat că vechiul comitet de luptă pentru pace nu a dus o susținută acțiune de popularizare a celor mai vrednici luptători pentru pace. Discuțiile pe marginea dării de seamă au scos în evidență hotărîrea participanților la conferința raională de a sprijini în mod activ noul comitet de luptă pentru pace, pentru ca acesta să devină un factor puternic în mobilizarea oamenilor dornici de pace la acțiunile menite să întărească semnăturile puse pe Apelul Păcii. Prin vot deschis au fost aleși apoi un număr de 25 tovarăși ca membrii în noul comitet de luptă pentru pace. Printre aceștă se numără: Rusu Vasile, Bistriceanu Grigore, Rotaru Valeriu, Berhaus Sevastița, Hache! Victoria, Simcu Alexandru, Ursa Ana, preot Vlădescu, doctor Pavel I. și alții. Tot în cadrul conferinței raionale pentru apărarea păcii au fost aleși delegații care vor participa la conferința regională pentru apărarea păcii. Au fost aleși: Nichita C-fin, Gulai Gh., Ursu Ana, Cătălin Gh., Câmpeanu Gavril Lazarevîi iorguș, Bistriceanu Grigore, Veniamin Costache, Samachița Jana, Condrea Vasile, Podoleanu Gh., Costache Ecaterina, Cerchez Cristea, Catrinoiu Gh. și alții. Ei și-au luat angajamentul să ducă la conferința regională cuvântul de pace al masselor largi de cetățeni din cuprinsul raionului Ceahlău, hotărîrea lor de nezdruncinat de a fi activi apărători ai păcii, de a lupta cu toate forțele pentru întărirea patriei noastre dragi.