Magazin Sălăjean, ianuarie 2002 (Anul 7, nr. 1-20)

2002-01-15 / nr. 8

MAGAZIN SĂLAJEAN 15 ianuarie 2002 B» A plecat, dar a uitat să se întoarcă Tentația de a pleca în Statele Unite ale Americii este deosebit de mare pentru unii dintre sălăjenii noștri. Pe undeva, este normal acest lucru. Nivelul de trai este scăzut, banii sunt puțini, iar oamenii își pierd speranța că o vor duce mai bine, în aceste momente apare o ultimă soluție, respectiv plecarea între țară unde munca este bine plătită și de unde se poate veni acasă cu buzunarele pline. Fenomenul migrării este întâlnit mai ales în rândul tinerilor care, întrebați despre planurile de viitor, răspund în unanimitate că ar vrea să plece "dincolo" pentru a face bani. Din păcate, fenomenul de imigrare nu este răspândit numai în rândul tinerilor, ci și în rândul celor care au trecut de prima tinerețe și care, deși au un loc de muncă sau deține o funcție importantă, intenționează să ajungă pe alte meleaguri, în speranța că se vor întoarce acasă mai bogați. Referitor la locurile unde, mai nou, românul vrea să muncească, nu putem afirma decât că s-a cam terminat cu Italia, Germania și Spania, motiv pentru care, în momentul față, marea țintă este țara tuturor posibilităților, adică SUA. Unul dintre sălăjenii noștri care s-a îndreptat spre această țară, în toamna anului trecut, este primarul comunei Horoatu Crasnei, Dorel Torgie, care însă, a uitat să se întoarcă. în aceste împrejurări, liderul Primăriei din Horoatu Crasnei a rămas viceprimarul Călin Holhoș care a declarat că, de când a plecat, primarul nu a dat nici un semn de viață nimănui, cu excepția soției sale căruia i-a telefonat. Prin urmare, viceprimarul face ce trebuia să facă primarul, iar primarul nu face, probabil, decât bani, cu toate că, înainte de a pleca, se presupune că ar fi afirmat că merge doar în excursie, și nu în alte scopuri. Având în vedere că au trecut câteva luni bune de la plecarea sa, suntem rezervați în ceea ce privește adevăratul obiectiv al trecerii sale peste ocean. Din păcate, sistemul legislativ îi permite primarului să stea pe "tușă" șase luni, după care se poate reîntoarce pentru ași relua drepturile de lider al Primăriei. Oricum, prin plecarea sa și prin faptul că, în toate aceste luni, nu a purtat discuții decât cu soția de Primărie a uitat), primarul "american" a demonstrat că nu a putut face față tentației de a poposi pe meleagurile americane, chiar dacă este liderul unei comune din România. Pe undeva îl înțelegem, că doar " în Horoat nu se câștigă la fel de mult ca în State," nu? ■ Adrian LUNGU Banca Comercială Română Sucursala județeană Sălaj informează clienții actuali și potențiali, persoane fizice și juridice următoarele: Pentru a răspunde cerințelor clienților, BCR va converti GRATUIT (fără comision), până pe 31 ianuarie 2002, valutele II în EURO, în conturile de disponibilități la vedere și depozitele la termen. La casele de schimb ale băncii vânzarea și cumpărarea valutelor se va face conform cursurilor afișate. în ceea ce privește schimbul valutar numerar valute N - numerar alte valute (inclusiv EURO) se efectuează cu comisionul pereceput în mod obișnuit de către bancă. Pentru ca trecerea la EURO este pentru fiecare dintre noi o provocare și pentru că se apropie momentul în care circulația sa va deveni efectivă, BCR vine în sprijinul clienților cu o ofertă atractivă în EURO. Deschidere de conturi curente și depozite Sumele minime de deschidere a conturilor: - 100 EURO pentru cont curent - 1000 EURO pentru depozit - Vânzare și răscumpărare Cecuri de călătorie în EURO, - Certificate de depozit cu discont în valoare nominală de 1000 EURO; - Credite pentru cumpărarea / construirea de locuințe și pentru cumpărarea de terenuri intravilan (avans minim 15%) Pentru informații suplimentare contactați cu încredere unitățile BCR din Zalău, Jibou, Cehu Silvaniei, Șimleul Silvaniei și Sărmășag și fiți convinși că aveți în Banca Comercială Română un partener de înceredere. ECONOMIC - SOCIAL Primăria verifică legalitatea suprafețelor de teren începând de săptămâna trecută, Primăria municipiului Zalău a demarat o acțiune de identificare a suprafețelor de teren existente pe raza orașului, folosite în mod abuziv de unii proprietari. Cu alte cuvinte, Primăria verifică legalitatea suprafețelor de teren, pe care unii proprietari le dețin, dar nu plătesc nici o taxă pentru el. Astfel, conform unor surse din cadrul instituției amintite, până la sfârșitul lunii februarie situația va trebui încheiată, astfel încât măsurătorile care urmează a fi efectuate de specialiști ai Biroului de Fond Funciar și Urbanism din Cadrul Primăriei, să nu ocolească nici o proprietate din municipiu, în urma constatării, dacă în cazul în care se demonstrează că proprietatea deținută nu corespunde cu actele de fond funciar, constatându-se că suprafața de teren este mai mare, pentru suprafața respectivă se va încheia un contract de închiriere cu Primăria Zalău. Pe baza acestuia se va închiria surplusul de teren la prețul de 100 de lei pe metru pătrat, la care se adaugă indicele de zonă. Plata către Primărie se va face în două tranșe, mai precis în lunile martie și iunie, iar banii rezultați din taxa respectivă vor fi direcționați în interesul comunității. Cel puțin așa am fost informați. Se pare că acțiunea a demarat prin verificarea proprietăților de teren situate pe strada 22 Decembrie (fosta Crasnei), precum și pe străzile limitrofe. ■ Olivian VĂDAN Funcționarii publici ai Consiliului Județean vor intra în grevă Vicepreședintele Sindicatului "Publicus" din cadrul Consiliului Județean Sălaj, Cosmin Vlaicu, a declarat că, pe data de 15 ianuarie, membrii Sindicatului vor intra în grevă japoneză, ca urmare a nemulțumirilor privind drepturile salariate și neacordarea bonurilor de masă. Cosmin Vlaicu a mai adăugat că acțiunea va continua în data de 18 ianuarie cu o grevă de avertisment pe parcursul căreia activitatea va fi oprită între orele 8.00 și 10.00 și se va finaliza cu o grevă generală în data de 24 ianuarie, când activitatea salariaților va fi întreruptă. Prin intermediul acestor greve, membrii Sindicatului "Publicus" din cadrul CJS cer drepturi salariale care să fie mărite în funcție de creșterea inflației și acordarea bonurilor de masă. Cosmin Vlaicu a menționat că acest gen de acțiuni vor avea loc în toată țara, astfel încât guvernanții să ia cunoștință de nemulțumirile și de drepturile revendicate de salariații din Administrația Publică Locală. în opinia lui Vlaicu, salariații din Administrația Publică au rămas pe ultimul loc la capitolul salarii, motiv pentru care pot fi considerați ca fiind cei mai văduviți dintre salariații din Administrație. Cât privește acordarea drepturilor cerute de către membrii Sindicatului, Cosmin Vlaicu s-a arătat destul de optimist declarând că, în urma grevelor, revendicările ar putea fi acceptate. Prin urmare, Sindicatul "Publicus" va intra în grevă, în speranța că poate, poate își vor primi drepturile cerute. ■ Adrian LUNGU Noi credite pentru producătorii agricoli a Consiliul Județean Sălaj anunțat, într-un comunicat, că producătorii agricoli vor fi sprijiniți de către Casa de Economii și Consemnațiuni prin intermediul unor credite, conform ordinului Ministerului Agriculturii, Alimentației și Pădurilor nr. 97/2001. Cu ajutorul acestor credite, producătorii agricoli își vor putea achiziționa tractoare, combine, mașini și utilaje agricole, precum și instalații de irigat, însă singura condiție este ca utilajele să fie din producția internă. Durata de acordare a creditelor este de 5 ani, dobânda este de 44%, iar contractele se pot încheia la Filiala CEC Sălaj. Prin urmare, producătorii agricoli care intenționează să facă o agricultură de calitate se pot adresa filialelor CEC, unde pot obține informații detaliate cu privire la obținerea creditelor. Acțiunea este binevenită, mai ales că majoritatea agricultorilor nu își pot permite achiziționarea utilajelor agricole decât cu ajutorul unor credite acordate pe o perioadă mai lungă de timp. ■ Adrian LUNGU