Magazin Sălăjean, noiembrie 2003 (Anul 8, nr. 211-230)

2003-11-26 / nr. 228

de Cristina GHIORGILIU Andrei Anescui spune... Se apropie ziua de 1 Decembrie când, cu mic cu mare, unii vor să ne scoată din case pentru a ne manifesta bucuria. Pentru succesul operațiunii, mai marii zilei au decis că trebuie cheltuit mulți bani și multă energie pentru marcarea corespunzătoare a Zilei Naționale a României. Și uite așa se născu o mare fanfaronadă. De ce îndrăznesc a spune astfel de vorbe? Pentru simplul fapt că, în opinia mea, patriotismul, sau dragostea de țară, sau mândria de a fi român, sau oricum altfel vreți să-i spuneți, nu se naște din manifestări organizate cu fast și minciună, ori prin impunerea unor sentimente de acest gen. Patriotismul se clădește în timp, patriotismul are în el o doză de mândrie, dar fără a fi impus sau fals. Acum mulți ani, eram de 1 decembrie într-un oraș din inima Transilvaniei și, cu toate că nu aveau loc parade militare sau mai știu cu ce seminarii și simpozioane docte, am simțit pentru prima dată în viață sentimentul de apartenență la acest popor. Și asta, deoarece am văzut arborate la câteva balcoane steagurile tricolore. Un gest simplu, pornit din inimă, al unor oameni cu adevărat români. Sunt convinsă că, dacă le-ar fi impus cineva să fluture steagul național, n-ar fi făcut-o. Un fapt simplu, plin de discreție, dar cu o încărcătură imensă, le-a fost la îndemână pentru a-și manifesta ceea ce simt. Ei, acei oameni, ne-au învățat pe noi, adolescenții și tinerii de atunci, ce înseamnă și cum se trăiește o astfel de zi. Anul trecut am participat la manifestările prilejuite de Ziua Națională a României, la Zalău. Chiar dacă a fost însoțită de unele stângăcii ale celor prezenți, de unele exagerări în discursuri, parada celor câteva zeci de militari și cele câteva steaguri fluturând la geamuri au creat o atmosferă. Era și aceasta o manifestare programată, în care se simțea o anumită rigiditate și o doză de fals, dar era totuși ceva mai discret și nu lăsa impresia că tot ceea ce se petrece este impus, atent calculat și studiat. Anul acesta, au năvălit peste noi manifestările impersonale, cu titluri bombastice (dacă nu chiar stupide), parade militare grandioase și cheltuieli imense pentru a satisface dorința de afișare a unor sentimente care la mulți dintre cei care le-au ordonat, lipsesc cu desăvârșire. Vrem să copiem prin fastuozitate alte popoare, dar nimeni nu ia în calcul că acele națiuni chiar cred în țara lor, în neamul lor, în conducătorii și în eroii lor. Noi ne-am pierdut până și eroii în zbaterile noastre zilnice, printre luptele interminabile pentru putere și bani, printre ceea ce pentru majoritatea românilor, reprezintă viața și moartea. E drept, când ajungi să renegi propriul neam, propria țară, este echivalent cu a-ți pierde propria conștiință, înseamnă că te renegi pe tine însuți. Dar, oare, nu suntem nevoiți să o facem? Nu suntem forțați să apelăm la aceste gesturi? Oare cei care au inventat acest fast și această minciună care se va petrece de 1 Decembrie ce au făcut? Consider că ne-au furat încă un drept. Acela de a ne bucura de ziua națională, adică de a fi români și de a ne împărtăși sentimentele. Și așa românii au rețineri în a-și manifesta ceea ce simt; mulți, chiar dacă trăiesc emoția firească a patriotului (ce cuvânt devalorizat), se abțin să arate acest lucru. Tocmai de aceea, ei, românii pe care mai marii zilei vor să-i scoată în stradă de 1 Decembrie, simt minciuna și ipocrizia, și dacă nu-i veți vedea în număr mare pe străzi, să fiți siguri că acesta e motivul. Ziua Națională trebuie să fie o zi sfântă. Însă, poporul român nu este lăsat să se bucure - așa cum știe el, de 1 Decembrie. Și pe aceasta ne-au furat-o. SOCIAL Pag. 2 • MAGAZIN SĂLĂJEAN • COTIDIAN DE INFORMAȚIE, OPINIE ȘI PUBLICITATE • 26 NOIEMBRIE 2003, MIERCURI EDITORIAL Războiul pentru Căminul Cultural Vârșoli ■ al "n+i"-lea capitol Azi vară, când toată lumea a răsuflat ușurată, vârșolțenii, conducerea Consiliului Județean Sălaj și, mai ales, presa, în problema proprietății asupra Căminului Cultural fiind adusă, după 5 ani de plimbări prin instanțe, hotărâre definitivă și irevocabilă, Primăria Vârșolț s-a trezit, brusc, cu trei citații, care incită, din nou, spiritele comunității. Conform declarației primarului Breda Lajos, pe adresa Primăriei au sosit, de curând, trei citații de la Tribunalul Sălaj, Curtea de Apel Cluj și Curtea Supremă de Justiție, în care, pe scurt, se dorește o reverificare a documentelor care au stat la baza atribuirii clădirii în proprietatea administrației locale. Reamintim că aceste documente certificau construirea Căminului Cultural prin munca obștească a membrilor comunității. Primarul Breda, care în cei 5 ani de procese a achiziționat cunoștințe apreciabile de jurist, ne-a declarat că "citațiile sunt legale, dar acest lucru se va întâmpla pentru ultima oară". Breda a mai spus că a cerut Curții Supreme de Justiție ca reverificarea documentelor în cauză să fie făcută de Curtea de Apel Craiova și nu de cea din Cluj, în ceea ce privește procesul care va avea loc în 3 decembrie, ultimul din toată levatura din ciclul "Căminul Cultural Vârșolț", primarul Breda nu-și face probleme, fiind de părere că nu pot apărea nici un fel de surprize care să dea peste cap deciziile de până acum. în același timp, Breda speră încă într-un ultim ajutor din partea Consiliului Județean și al Prefecturii, astfel încât procesul să se deruleze fără hopuri. Mai trebuie spus că, în lunile în care clădirea a trecut în proprietatea administrației locale, au fost realizate lucrări de reabilitări, zugrăveli, într-o aripă a căminului a fost înființat un muzeu sătesc, iar câteva încăperi au fost închiriate unei societăți de cablu TV. "în general, clădirea arată bine", a mai spus Breda. ■ DEÁK Zoltán Se pregătește proiectul planului de școlarizare pentru 2004-2005 în cadrul conferinței de presă care a avut loc ieri, la Inspectoratul Școlar Județean Sălaj, inspectorul școlar general, prof. Ioan Drida, ne-a declarat că, în această perioadă, instituția pe care o conduce are în atenție pregătirea proiectului planului de școlarizare pentru anul școlar 2004-2005, pe care trebuie să îl predea ministerului până în 8 ianuarie 2004. La începutul săptămânii, a avut loc întâlnirea dintre membrii Consiliului Local de Dezvoltare și directorii grupurilor școlare din județ, cadru în care a fost discutat planul de dezvoltare al județului pe termen mediu și lung, pentru identificarea domeniilor de activitate în care vor pregăti elevi. De asemenea, în perioada 2-6 decembrie, vor avea loc testările elevilor în ceea ce privește opțiunile lor pentru anumite specializări. Toate aceste demersuri sunt făcute pentru ca Inspectoratul Școar Județean să aibă o imagine clară asupra numărului de clase pentru viitorul an școlar, a numărului de elevi și a specialităților. Ioan Drida a mai declarat că se are în vedere constituirea unor clase de arte și meserii în mediul rural, acolo unde nu există. Inspectorul general a spus că, până acum, s-a luat legătura cu cadrele didactice și comunitatea locală din Someș Odorhei, care au disponibilitate pentru școlarizarea elevilor în clasa a IX - a, dar se duc tratative și în comunele Bălan și Românași. "Dorim extinderea claselor de arte și meserii în mediu rural, deoarece, la ora actuală, există absolvenți ai clasei a VIII - a care nu au fost cuprinși într-o formă de învățământ, pentru că nu au avut bani de internat sau să facă naveta. Vrem să venim în sprijinul lor și să înființăm clase mai aproape de domiciliile lor”, a încheiat Ioan Driha. ■ Dana FIZESAN