Magazin Sălăjean, ianuarie 2004 (Anul 9, nr. 1-20)

2004-01-15 / nr. 9

EDITORIAL de Olivian VĂDAN Ce-i în Gusoi i si-n PD - ! Chiar dacă a fost marți - 13, data respectivă marchează cel mai important eveniment politic al începutului de an 2004. V-ați dat seama, este vorba de intrarea lui Cozmin Gușă, fost secretar general al PSD, în prima linie a Partidului Democrat, alături de Traian Băsescu. Epitetele cu care cei doi politicieni se gratulau, nu cu mult timp în urmă, au fost șterse cu buretele, astfel încât, sub privirile inerte ale unei păpuși Pinocchio, dar de "nuntă" din partea lui Băsescu, cei doi au reușit chiar să se îmbrățișeze și să-și apropie obrajii, în semn de respect reciproc. Apropo de trecut, cei doi au declarat că au avut puterea să trecă peste acele momente, fapt pentru care trebuie să fiți de acord cu noi că politica nu reprezintă altceva decât interese. Uneori, dintre cele mai meschine. Dacă, acum câteva luni, era de neimaginat un dialog normal între cei doi, morți, i-am văzut stând la aceeași masă, strângându-și mâinile și zâmbinduși unul altuia. Fenomenal! Un caz elocvent, care ne arată destul de clar până unde pot ajunge unii cu compromisurile. Pe de altă parte, revenirea lui Cozmin Gușă pe principala scenă a politicii românești aduce noi perspective de abordare a campaniei electorale, astfel încât democrații și, de ce nu?, liberalii pot spune că au pus mâna pe o mină de aur. De ce? Foarte simplu. A nu se uita că, până anul trecut, Gușă era mâna dreaptă a lui Năstase, fapt pentru care vă imaginați câte dedesupturi ale politicii PSD zac în spațiul ce-l reprezintă cutia craniană a fostului pesedist. Bagajul de informații, cu care Gușă intră în PD, este cu siguranță un motiv în plus pentru ca democrații să-i deschidă larg ușile și, mai mult decât atât, să-i ofere unul dintre cele mai călduțe scaune din partid. Este cert că, acum, mai mult decât oricând, Adrian Năstase are de ce să-și facă griji. Gluma se îngroașă, iar cel care intenționează să- i exploateze slăbiciunile, până la ultima picătură de energie, este rivalul - putem spune chiar dușmanul său de moarte, Traian Băsescu. Totuși, sunt unele voci care susțin că Gușă nu este altceva decât un pion de-al lui Năstase, aruncat în afara partidului, cu scopul de a deregla și, în final, destabiliza opoziția; în nenumărate rânduri, atitudinea fostului secretar general al PSD lăsase se vadă că, cel puțin pentru moment, relațiile sale cu șeful Executivului nu au fost încheiate definitiv. Ba, mai mult decât atât, în declarațiile sale, făcute după "divorțul" cu PSD, Cozmin Gușă nu jignește nici măcar cu un cuvânt personajul în a cărui slujbă s-a aflat vreo doi ani, însă, pe aceeași linie "năstasiană", atacă președinția, în speță pe Ion Iliescu, personaj cu care se află, se pare, într-un proces de calomnie. Extrem de ciudat. Chiar și așa, îmi vine greu să cred că un ardelean, din păcate adoptat și naturalizat de mitici, ar putea să se transforme într-un kamikaze. Mai știi? SOCIAL - POLITIC Pag. 2 • MAGAZIN SĂLĂJEAN • COTIDIAN DE INFORMAȚIE, OPINIE ȘI PUBLICITATE • 15 IANUARIE 2004, JOI Virozele, pneumoniile și meningita virală instaurează CARANTINA! Urmare a creșterii semnificative a numărului virozelor și pneumoniilor, care se ridică la 1.600 și, respectiv, 700 de cazuri, Direcția de Sănătate Publică Sălaj a luat decizia de a interzice vizitele aparținătorilor în unitățile spitalicești cu paturi. Cu alte cuvinte, toate spitalele unde există internați au intrat în carantină. DSP ne informează că, zilnic, medicii de familie au diagnosticat clinic, în medie, 8 cazuri de gripă și, mai grav, la secția de Boli Infecțioase a Spitalului Județean, de curând, a fost izolat un caz cu diagnosticul de meningită virală, bolnavul având vârsta de doar 12 ani. în atari condiții, DSP Sălaj a luat măsuri, la nivelul tuturor spitalelor, pentru supravegherea și raportarea, cu strictețe, a infecțiile nozocomiale, triajului epidemiologic al personalului sanitar și asigurarea unor condiții igienico-sanitare corespunzătoare. De asemenea, în vederea evitării oricăror complicații, DSP solicită pacienților care prezintă semne de îmbolnăvire să se adreseze medicilor de familie, pentru a se lua deciziile care se impun. ■ Olivian VĂDAN Și profesorii trec în bănci în perioada decembrie 2003 - ianuarie 2004, s-a desfășurat înscrierea cadrelor didactice la examenele de definitivat 2004, gradul II 2005 și gradul I sesiunea 2004 - 2006; în urma centralizării datelor existente, a rezultat faptul că 330 de cadre didactice au solicitat înscrierea la aceste sesiuni de examinare. Cele mai multe solicitări sunt pentru susținerea examenului de definitivat sesiunea 2004, la care s-au înregistrat 167 de cereri, pentru gradul II sunt înscrise 88 de cadre didactice, iar pentru sesiunea 2004- 2006 privind examenul pentru gradul I didactic, sunt 58 de solicitări. Examenele se vor desfășura în Centrele de perfecționare nominalizate de Minister, iar candidații au posibilitatea să-și aleagă Centrul unde vor susține examenul. în prezent, se derulează inspecțiile de specialitate pentru fiecare disciplină în parte. în perioada 30 ianuarie - 2 februarie va avea loc colocviul de admitere pentru obținerea gradului didactic I, în Centrele de perfecționare. Cele mai solicitate centre de către candidații sălăjeni sunt cele existente la Universitatea din Oradea și la Universitatea de Arte Plastice din Cluj, universități care au și comunicat, de altfel, informațiile necesare bunei desfășurări a examenelor. Reprezentanții Inspectoratului Școlar Județean (ISJ) au declarat că cele mai mari dificultăți cu care s-au confruntat în perioada înscrierii au fost legate de lipsa receptivității din partea candidaților, privind întocmirea completă a dosarelor, precum și de neimplicarea unor unități de învățământ în asigurarea informațiilor necesare candidaților. în medie, în fiecare sesiune se înregistrează 6-7 cazuri de neprezentare la examenele planificate în Centrele de perfecționare. ■ C. GHIORGHIU