Magazin Sălăjean, iulie 2006 (Anul 11, nr. 127-147)

2006-07-24 / nr. 142

O SOCIAL - ÎNVĂȚĂMÂNT Turismul mă-sii! "Nu mai pot să fac turismul mă-sii! Mă .... în el de turism" In sfârșit, răbufnește cineva cu funcție, și deșartă tot ce are pe suflet. Adică, aproape tot, pentru că așa cum a declarat Ovidiu Marian, președintele Autorității Naționale pentru Turism, dacă ar spune chiar tot ce știe despre modul în care se face turismul în România, îl împușcă imediat. Mafia. Să spun că mă bucură, într-un fel, gaura neagră în care, și care a ajuns Litoralul românesc? Nu o spun cu răutate, ci cu gândul la faptul că instinctele mele sunt încă bune și știu să apreciez o situație la un moment dat și să dau previziuni pe termen scurt sau îndelungat. Litoralul a ajuns acolo unde trebuia să ajungă. Nici nu avea altă cale, altă posibilitate, din moment ce jumătate din el a fost cumpărat de către foștii chelneri, recepționeri și bucătari ai unor hoteluri, iar cealaltă jumătate de către oameni de afaceri sau fotbaliști. Prima categorie a dat chix, pentru că nu au avut suficientă pregătire pentru a face turism și pentru a administra o asemenea afacere, iar a doua categorie s-a autoblocat, ei privind turismul ca pe o loterie imobiliară: cumpără acum, la bani mărunți, vine Europa peste România și vor putea vinde hotelurile la bani adevărați. Dar, ceea ce este mai rău este faptul că ceea ce se întâmplă la ora actuală pe Litoral, se întâmplă cam în general, în turismul românesc. A venit momentul în care toți cei care așteptau să vină vara, pentru un sejur pe Litoralul românesc, o tund spre Bulgaria, Turcia, Croația, Munte Negru și Ungaria. Țări cu o tradiție mult mai redusă în așa ceva. Dar ce mai contează? Turistul se uită la ofertă, o ofertă mult mai ieftină, la care poți beneficia de servicii mult mai civilizate. Zălăuanul doritor să petreacă un week-end plăcut, se urcă, mai nou, în mașină și dă fuga la Hajdúszoboszló. O stațiune în Ungaria, la vreo 200 de kilometri de aici, unde totul este mai ieftin și mai apetisant. Cu bazine și ape curate, nu din aleal la Tășnad și Felix unde intri, iar săptămâna următoare faci ciupercă sau conjunctivită. Turismul nu are hotare. Nu are naționalitate. Iu Hajdú, când intri în stapâne, te întâmpină o grămadă de steaguri urcate pe catarge. Printre care și steagul României. Nu, pune la steagul Ungariei în Treznea unde vor să facă o zonă de agrement, sau în Ip. Te înghit naționaliștii și iese un tărăboi internațional. Nu ne vindem țara. Mai bine o distrugem, o dăm una cu pământul, ca pe vremea turcilor când, la zvonul că veneau ienicerii, localnicii otrăveau fântânile, omorau animalele, își dădeau foc la case și se ascundeau în nume, încotro se îndreaptă țara asta? Mai există ceva după haos? Sau tocmai asta vor să descopere și guvernanții. Luni, 24 iulie 2006 Qiaga^in țg^ălăjenii Sălăjenii scapă de rabele £ 5*1 itorial Deși Programul de stimulare a înnoirii Parcului național auto a demarat doar în urmă cu mai două săptămâni, sălăjenii se aruncă pe oferta Guvernului, dorind achiziționarea unui autoturism nou. SC Remat Sălaj SA este singurul operator economic din județ, autorizat să desfășoare activități de colectare a vehiculelor scoase din uz, iar directorul general al societății, Liviu Ciupe, ne-a declarat că, până în prezent, au fost preluate pentru casare 40 de vehicule, "dar zilnic intră altele", a precizat Ciupe. Directorul general al Remat Sălaj a mai spus că firma nu are limită de preluare a vehiculelor uzate, în schimb producătorii validați pentru programul de înnoire a parcului auto, și-au dat acceptul doar pentru 13.868 de persoane, ceea ce reprezintă circa 84 la sută din numărul de locuri disponibile - a precizat ministrul Mediului și Gospodăririi Apelor. Așa că, cei care vor fi mai rapizi în a parcurge etapele programului, se vor putea bucura încă în acest an de un vehicul nou. Guvernul a alocat pentru acest program 49,5 milioane de lei, iar posibilitatea derulării programului și anul viitor, va fi analizată ulterior, însă, miercuri erau deja epuizate locurile distribuite de Automobile Dacia SA, Trust Motors SRL, Daewoo Automobile SA, Autoitalia Impex SRL, Automotive Trading Services SRL, DiBas, Expocar SRL și Primex Prod SRL. Prin acest program, fiecare persoană care predă vehiculul uzat poate primi 3.000 lei pentru o mașină mai veche de 12 ani. Conform procedurii de înscriere în Program, interesații trebuie să aleagă un producător din Lista producătorilor validați, care la solicitare oferă o notă de acceptare. Apoi, posesorul mașinii vechi, va prezenta autoturismul uzat la un operator economic autorizat să desfășoare activități de colectare a vehiculelor scoase din uz. Operatorul va elibera, la rândul lui, un certificat de distrugere al autoturismului uzat, după care proprietarul va trebui să treacă prin filiera radierii; în ultima fază, proprietarul se va prezenta la producătorul validat care i-a eliberat nota de acceptare, cu toate actele în regulă, după care procedura de achiziționare decurge identic cu o o operațiune de vânzare-cumpărare. ■ D. Z. Absolvenții de liceu sufocă birourile notariale Pentru liceeni emoțiile nu s-au încheiat o dată cu bacalaureatul, asta, deoarece cei mai mulți visează și la o diplomă universitară. Și cum pentru a te înscrie la facultate ai nevoie de o serie de acte legalizate, birourile notariale, în acestă perioadă, sunt asaltate de sute de absolvenți de liceu. Așa se face că, încă din primele zile ale săptămânii trecute, în fața birourilor notariale din Zalău, se formaseră cozi, iar notarii s-au văzut puși în situația de a face față unui volum de muncă mult peste media unei zile normale. Această situație se repetă de ani buni, mai exact de când admiterea la facultate se face doar pe baza mediei de la bacalaureat sau a mediilor obținute de elevi în liceu. Și cum mulți dintre cei care-și doresc să simtă gustul sesiunilor studențești, își manifestă intenția pentru mai multe facultăți (asta să fie siguri că vor prinde până la urmă un loc), uneori total diferite ca profil, face ca numărul legalizărilor să fie tot mai mare. De exemplu, o absolventă îmi spunea că se va înscrie la 3 facultăți, colega ei mai sigură pe reușită (probabil cu o notă mai mare la bacalaureat) declara că se va înscrie la două facultăți. Cu toate acestea, spre deosebire de anii precedenți, când birourile notariale erau efectiv sufocate de absolvenți de liceu, în acest an, cererea de legalizări este mai moderată. O explicație ar putea fi găsită în taxele de înscriere la facultate, care sunt destul de mari pentru bugetul mediu al unui român, pe de altă parte și creșterea numărului de locuri în facultăți și diversificarea ofertei a mai redus presiunea. Așa se face că, dacă anii trecuți erau persoane care solicitau chiar 17 legalizări (!?), anul acesta, în medie, se solicită doar 2- 3 legalizări de diplome de bacalaureat sau foi matricole. O altă explicație, deloc de neglijat, este aceea că Sălajul fiind unul din județele unde mediile de la bacalaureat au fost dintre cele mai mari din țară, a creat absolvenților sălăjeni un ascendent moral față de cei din județele vecine, astfel că nu-și mai depun dosare la 17 profiluri. ■ Mihai CHEȘELI www.magazinsalajean.ro • Sălajul pe net