Magazin Sălăjean, iulie 2007 (Anul 12, nr. 123-144)

2007-07-24 / nr. 139

2 Editorial de Alina MUNGIU-PIPPIDI ÎNCĂLZIREA GLOBALĂ ȘI ÎNCĂLZIREA LOCALĂ în unele țări a venit vara în România, chiar foarte drastici, cu temperaturi de peste 40 de grade. în Anglia, cealaltă țară europeană în care am locuit în acest semestru academic, dimpotrivă. Ploi și inundații. După trei luni la maximum 20 de grade la Oxford m-am întors acasă acum cîteva zile, și cînd am deschis știrile pe Internet la BBC, conform unui vechi obicei, setarea pe care am făcut-o mă informează în colțul din dreapta jos că azi, la Oxford, la 100 de km de Londra, sunt 18 grade. Poți să crezi? La București, la umbră, sunt 43. Intrigată fiind de aceste date paradoxale, am luat statisticile la paricat. Am aflat astfel că în toată lumea emisia de dioxid de carbon, presupusa sursă a încălzirii globale, a fost cea mai mare în Europa după cel de al doilea război mondial. Cu toate acestea, temperaturile nu au crescut, dat fiind că din cauza unor fenomene de pe soare, care e cînd mai cald, cînd mai puțin cald, din motive doar de el știute, cestia s-a nimerit într-o perioadă cînd soarele fău se încălzea, deci nu s-a cunoscut. Temperaturile au început să crească cînd soarele s-a încălzit iarăși, dar el s-a oprit din nou; în Anglia încălzirea s-a oprit pe la mijlocul anilor optzeci, de atunci temperaturile medii au fost constant mai scăzute. Anul acesta a avut primăvara cea mai umedă și rece de prin timpul Revoluției franceze de la 1790. Eu am sărbătorit 13 ani de căsnicie la Oxford în acest an, într-o casă la un minut de biserica ortodoxă din Canterbury Road unde m-am măritat în 1994- în acel 7 iulie erau 40 de grade afară. Anul ăsta, deși era soare și nici un nor, au fost doar douăzeci. Am impresia că e o știință complicată asta cu vremea, chiar mai ambiguă decît știința socială în care mi-am luat eu doctoratul. Cheia problemei este dacă tendința generală depinde de noi sau nu. E acțiunea umană factorul hotărîtor al încălzirii globale, prin emisiile de dioxid de carbon? Dacă da, atunci înțeleg pe cei care încearcă să le taie, deși UE nu are mari șanse în privința asta, dacă le tăiem doar noi nu servește la nimic, americanii nu sunt convinși, iar India și China, principalii emițători, nici nu se uită la această idee, fiind prea ocupați să ajungă din urmă Occidentul. Adică cum, Occidentul a emis ce a vrut cît s-a dezvoltat, și acum spunem la alții că nu se mai poate? Asta e curată discriminare. Iar George W. Bush a susținut constant că dovezile științifice sunt proaste. Dar chiar pentru ecologistul sceptic, care crede că nu omul e principalul factor de încălzire, o politică privitoare la caniculă nu poate fi decît folositoare. Nu îmi e clar dacă e un fenomen global, dar local e sigur, însă cu cît vom imagina această politică mai ambițioasă, de genul închidem toate fabricile care nu ne aparțin și care produc emisii de dioxid și unde lucrează mulți oameni care ar deveni șomeri, cu atît mai mici șanse avem să rezolvăm ceva. Mai bine ne inspirăm din politici de conviețuit cu căldura, precum țările care au avut căldură întodeauna. La Dakar sunt regulat peste 50 de grade, și oamenii trăiesc, în țări ca Italia, Spania și Grecia verile sunt toride, și magazinele se închid la ora de maximă caniculă ca oamenii să se retragă după storuri și se redeschid de la cinci la opt seara. Oameni plantează copaci, nu taie non stop, ca la București sau la Sinaia, și cultivă plante care rezistă la soare. La Istanbul, oraș a cărui climă a ajuns să nu mai fie așa de diferită de a Olteniei, lumea are pe acoperiș un fel de instalații solare primitive care generează apă caldă, practic, fără cost. Energia soarelui e și real dar și bună. Trebuie să te înveți cu ea, nu să te lupți contra ei. Omul nu are șanse în lupta cu natura decît dacă e șmecher, nu dacă se angajează în confruntări pe față cu ambiții mari. Dar asta presupune o politică publică inteligentă, și niște oameni dispuși să accepte sfaturi de la autorități. Avem fie una, fie alta? Nici vorbă, în București, poliția depășită de trafic și de absența parcărilor, probleme în fond ale municipalității, nu mai are nici o șansă să controleze ce se întîmplă. Platanii plantați vor fi frumoși peste 30 de ani, niște copaci care făceau umbră mai repede era poate mai buni și mai ieftini, în alte orașe europene am văzut pavaje dintr-un fel de țevi tăiate, care se pun peste iarbă și o lasă să respire, la noi asfaltul generator de arșiță acoperă tot. Orice oraș bine condus controlează accesul mașinilor și taie o parte din ele, iar de udat nu se udă doar pe strada pe care vine primarul la serviciu. Lipsa de coordonare între servirile noastre publice e comică, dacă nu tragică, în prima mea noapte la Sinaia din acest an ursul a venit glonț peste terasa restaurantului unde stăteam, și cu mare greutate am scăpat de el, după ce ajunsese la un metru de noi, furios că tomberonul de peste drum era gol. A reieșit că firma de strîns gunoaie schimbase era de strîns, special ca ursul să-l găsească gol și să nu mai răstoarne tomberonul, lăsîndu-l deci cu buzele umflate. Această politică ar avea sens numai dacă ar fi coordonată cu una a celor care împușcă urșii în exces în Valea Prahovei cînd coboară regulat în orașe, sau le-ar da în gură în bîrlog la ei, altfel ursul flămînd intră și în case, ca la Zărnești, Brașov. Pentru că urșii, zăpăciți de căldură și de miile de oameni care fug din orașe invadîndu-le pădurile și mîncîndu-le zmeura, nu pot pleca în insule, ca primarii noștri, care au găsit această excepțională politică împotriva caniculei, pleacă în țări la fel de calde, dar unde lumea știe ce să facă în asemenea situații, astfel încît coșmarul cotidian devine o vară simpatică. Marți, 24 iulie 2007| |jjf*iaic«n Temperaturile ridicate din ultima perioadă au făcut și primele victime, respectiv trei copii și un bărbat în vârstă de 22 de ani, care și-au pierdut viața, duminică 22 iulie, în timp ce se scăldau în râul Someș. al Purtătorul de cuvânt Inspectoratului pentru Situații de Urgență "PorolissumV"Sălaj, cpt. Sorin Mureșan, ne-a declarat că pentru căutarea și scoaterea celor trei persoane înecate au fost solicitați pompierii Secției din Jibou. "La sosirea la locul intervenției a echipelor specializate s-a acționat pentru căutarea și recuperarea persoanelor înecate. Două dintre victime au fost găsite în acea zi, la ora 20.30, la o distanță de circa 100 de metri de locul unde s-au înecat. Cea de-a treia persoană a fost recuperată de pompieri, în cursul zilei de ieri, în jurul orei 11.30", a afirmat cpt. Mureșan. Potrivit sursei citate, cei doi copii erau frați, în vârstă de 9 și respectiv 13 ani, care, din joacă, au trecut râul Someș printr-un loc nepermis, fratele cel mic a alunecat în râu, iar cel mare a sărit în ajutorul acestuia. în urma cercetărilor s-a constatat că unchiul celor doi copii a încercat salvarea acestora, dar, la rândul său, a fost înghițit de apele Someșului. Cea de-a patra victimă a fost o fetiță în vârstă de nouă ani, care se afla la scăldat la un izlaz din apropierea localității Ortelec. La salvarea micuței au participat pompierii zălăuani, care, din păcate, nu au mai reușit să salveze viața fetiței. "Recomandăm tuturor părinților să manifeste mai multă atenție în supravegherea copiilor, pentru prevenirea producerii unor astfel de evenimente nedorite și, totodată, să nu facă baie nesupravegheați în locuri neamenajate", a condus căpitanul Mureșan. ■ M. S. Someșul a mai "înghițit" patru vieți Autoritățile cer respectarea normelor de igienă în tabăra Tusa Ședința Colegiului Prefectural a avut loc la finele săptămânii trecute, mai precis vineri. Principalele puncte de pe ordinea de zi a ședinței au fost: informare privind situația înregistrată în județ și prezentarea unui plan de măsuri ce se impun a fi adoptate în situația prelungirii perioadei de caniculă și a secetei, informare privind planul de reabilitare termică a clădirilor - prevederi legislative și probleme ce pot fi soluționate de Instituția Prefectului, în prima parte a întâlnirii, serviciile publice deconcentrate, respectiv Inspectoratul pentru Situații de Urgență, Autoritatea de Sănătate Publică, Direcția Sanitar Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor și Direcția Generală pentru Agricultură Sălaj, au prezentat informări privind acțiunile derulate în ultimele săptămâni, rezultatele acestora, precum și planurile de măsuri care se impun a fi luate în perioada caniculei și a secetei prelungite. în cadrul întâlnirii, a fost luată în discuție și necesitatea verificării cu maximă promptitudine a condițiilor igienico-sanitare asigurate în tabăra de la Tusa, unde vor fi prezenți - după data de 30 iulie - zeci de copii. De asemenea, s-a stabilit ca, în perioada următoare, să fie continuate verificările și monitorizările în teritoriu de către ASP, DSVSA, ITM, ISU, inclusiv acțiunile derulate de Garda de Mediu și Inspectoratul pentru Situații de Urgență privind măsurile de informare și prevenire a incendierii miniștilor, precum și pentru aplicarea sancțiunilor în situațiile în care se constată încălcarea prevederilor legale existente. La reuniunea desfășurată la sediul Instituției Prefectului, au fost prezenți toți membrii Colegiului, stabilindu-se totodată că următoarea ședință să aibă loc vineri, 17 august. ■ O. VĂDAN Municipalitatea se implică în implementarea și dezvoltarea de proiecte întruniți în ședință extraordinară, consilierii municipali au dat "undă verde", în cursul zilei de ieri, la 19 proiecte de hotărâre și șapte diverse. După o întârziere de 15 minute, cei 21 de consilieri au început ședința prin aprobarea "fulger" a proiectelor de pe ordinea de zi. Printre proiectele votate în unanimitate s-a aflat și cel cu privire la aprobarea participării Consiliului local al municipilui Zalău la dezvoltarea și implementarea proiectului "Strategia organizațională pentru dezvoltarea resurselor umane", cu o contribuție proprie de 10 la sută din totalul costurilor eligibile. Totodată, s-a aprobat și asigurarea din bugetul local pe anul 2008 a unui procent de 10 la sută din totalul finanțării nerambursabile, precizându-se că suma va fi recuperată după aprobarea de către autoritatea contractantă a raportului final de implementare. Un alt proiect care a primit undă verde din partea consilierilor locali este cel cu privire la participarea Consiliului local la dezvoltarea și implementarea proiectului "Cu un pas mai aproape de cetățean". Și în acest caz, municipalitatea va contribui cu 10 la sută din totalul costurilor eligibile, iar din bugetul local alocat pe anul 2008, se va asigura 10 la sută din totalul finanțării nerambursabile. ■ M. ȘERBAN