Magazin Sălăjean, noiembrie 2007 (Anul 12, nr. 211-232)

2007-11-26 / nr. 228

2__[ Editorial de Mihaela MOLDOVAN Deșertăciunea w deșertăciunilor M * Au fost alegeri, s-au bătut liderii partidelor politice cu pumnul în piept că au dres borșul exact când țara a avut mai mare nevoie de asta. Declarațiile mai spumoase decât șampania Revelionului au întors țara pe dos ca pe o mănușă. Din păcate, vorbim în acest caz doar de țara de sus, adică din fotolii înalte, pentru că omul de rând nu a înțeles foarte exact ce votează. Sau poate s-a făcut că nu pricepe, manevra semănând cu una predată la cursurile de apărare. Apărare față de promisiuni deșarte, cântate pe diferite voci de tonuri ai politicii românești încântați să-și păstreze locul pe scenă și nu să aibă public în sală. * Au fost alegerile, iar românii au ieșit la vot atâta cât le-a permis năduful strâns în atâta vreme de când nemulțumirile lor se adună graf vizavi de activitatea celor din conducerea țării. Au adus pentru români aceste alegeri schimbări? Nu, vor spune majoritatea, pentru că schimbările pe care le așteaptă poporului sunt lucruri cât se poate de concrete într-o lume care nu le permite traiul decât restrâns între niște limite la fel de concrete. Votul dat ieri nu le va încălzi mai tare locuințele, nu le va ieftini produsele în magazine și nu le va da locuri de muncă plătite la nivel european. Pentru că, oricât de greu ar fi explicat că asemenea așteptări sunt de domeniul utopiilor, de fapt, ele sunt exact ceea ce ar dori românii să se petreacă peste noapte. Nu mai poate fi vorba de răbdare, ea a ieșit de multă vreme din ecuație, având în vedere că, de 18 ani, acest popor așteaptă schimbarea României la față. Schimbare - hai să recunoaștem, pe cât de promisă, pe atât de amânată pentru un veșnic mandat viitor. * Tot la dezămăgiri și deșertăciuni punctăm episodul din Sănătate, când lipsa de personal medical și a profesionalismului alcătuiesc vectorul "eșec" într-un punct în care sănătatea și viața ar trebui să fie centrul Universului. Nu și la noi, unde toată lumea gravitează nu în jurul pacientului, ci a scuzelor care pot fi scoase din mânecă și de sub cearceaf în cazuri de urgență. Scuze ieftine, care nu țin de foame și de sete, dar care pot lovi un popor în moalele capului exact ca buzduganul zmeului din poveste. Pe când o răsturnare de situație? Nici noi nu știm. Dar știu ăia cu promisiunile în alt mandat. Fondat 1997 www.magazinsalajean.ro, e-mail:redactie@ magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.1, tel/fax: 611364/616807 Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar, Daniel Săuca, Mihaela Moldovan, Sebastian Olaru Tehnoredactare: Călin Pavăl, Deneș Robert Culegere: Liuța Sima Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Corector: Ioana Cionca Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu, Ioan Pop Editor: S.C. SIMAR SRL. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia BION Satu-Mare ASOCIAȚIA PATRONALA A EDITORILOR LOCALI www.apelro.ro Cotidianul "Magazin Sălăjean" este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține.APEL, Luni, 26 noiembrie 2007I^álatn 202.845 de sălăjeni, în 295 de secții de votare, au fost așteptați duminică, între orele 7 și 21, la vot pentru a da cu ștampila pe una dintre listele de candidați pentru Parlamentul European și pentru a răspunde cu DA sau NU la întrebarea "Sunteți de acord ca, începând cu primele alegeri care vor fi organizate pentru Parlamentul României, toți deputații și senatorii să fie aleși în circumscripții uninominale, pe baza unui scrutin majoritar în două tururi?", în cadrul referendumului convocat de președintele Traian Băsescu. Neseriozitate Testările în vederea comunicărilor pentru raportarea prezenței alegătorilor la urne făcute sâmbătă seara în cele 41 de secții de votare din eșantionul de control stabilit pentru Sălaj, au întâmpinat probleme din cauză că nu toți președinții secțiilor au luat acțiunea în serios. Președintele BEI pentru euroalegeri, Sorin Moldovan, a declarat, duminică dimineața, că reprezentanții Serviciului de Telecomunicații Speciale (STS) au insistat sâmbătă seara până târziu în instruirea încă o dată a președinților secțiilor unde au fost probleme asupra modalității în care se face raportarea. "în Sălaj, în eșantionul de control sunt 41 de secții de votare care sâmbătă, începând cu ora 18, au făcut testări în vederea comunicărilor pentru raportarea prezenței la urne. Din păcate, nu în toate secțiile simularea s-a desfășurat așa cum trebuia. Am avut secții în care, atunci când i-am sunat, am găsit telefonul mobil închis, iar în alte secții președinții credeau că este vorba de o glumă. Se pare că nu toți președinții secțiilor au înțeles cum se procedează, astfel că reprezentanții STS i-au instruit încă o dată. Asta a ținut până târziu, mult mai mult decât trebuia să dureze acțiunea în mod normal", a spus Sorin Moldovan. Potrivit sursei citate, testările sus amintite au fost obligatorii întrucât, pentru întâia dată, secțiile folosesc un sistem nou de comunicații, pus la dispoziție de STS. Județul a avut organizate 295 de secții de votare pentru alegerile europarlamentare și tot atâtea pentru referendumul privind votul uninominal. In nouă cazuri secțiile au fost organizate în locații diferite, 48 de secții au fost amenajate în spații comune, iar restul în aceeași locație, dar în clădiri diferite. Pregătiri ca de nuntă Pregătirile pentru alegeri în Sălaj au fost, sâmbătă, pe ultima sută de metri. Dimineața, la prima oră, buletinele de vot pentru referendumul privind votul uninominal au fost distribuite pe cele șapte trasee pierzute pentru mediul rural. Buletinne de vot prevăzute pentru alegătorii din cele patru orașe au fost ridicate de la BEJ la ora 9. Tot sâmbătă, dar la ora 18, au fost organizate secțiile de votare. Mai exact, au fost numărate buletinele de vot, li s-a aplicat ștampila de control, iar urnele au fost sigilate. Secțiile de votare au rămas sub paza MIRA până duminică dimineață, la ora 6, când au fost luate în primire de președinți. In Sălaj, pentru referendum au fost aduse 222.661 de buletine de vot, cifra reprezentând necesarul în funcție de numărul alegătorilor și rezerva de 10 la sută prevăzută de lege. Astfel, ne-a declarat Kende Monica, președintele BEJ Sălaj, au fost distribuite la secțiile de votare 217.130 de buletine de vot pentru referendum, către cele 295 de secții amenajate în acest sens. Duminică, toate secțiile de votare din Sălaj pentru referendum au fost deschise la ora 7. Nu s-au înregistrat probleme nici în mediul rural, nici în cele patru orașe. Ioan Leitan, membru al BEJ pentru referendum, ne-a declarat că "pentru siguranță, pe unii președinți de secții i-am sunat noi ca să vedem dacă totul este în regulă, iar alții ne-au sunat ei ca să ne comunice că totul s-a realizat fără incidente". Către amiază, însă, unele probleme au început să apară prin diferite secții din Zalău. Astfel, la secția de votare nr. 7 pentru referendum, două persoane au fost nevoite să o palmă zdravănă pești