Magazin Sălăjean, ianuarie 2008 (Anul 13, nr. 2-19)

2008-01-15 / nr. 7

2 Editorial de Luca NICULESCU Un an confuz Pentru România, aderarea la Uniunea Europeană a însemnat drumul cel mai scurt către o interminabilă criză politică internă. Nu suntem originali, înaintea noastră, Polonia, Cehia sau Ungaria au cunoscut frământări interne odată ce au intrat în UE. Explicația e simplă: energiile politice ținute în frâu în scopul „nobil“ al aderării, se descătușează odată ce obiectivul a fost îndeplinit. Parcă nicăieri însă criza politică nu a fost atât de dură, cu simptome atât de severe: amânarea alegerilor europene din mai în noiembrie sau suspendarea președintelui țării timp de o lună. Cei care sperau, la 1 ianuarie 2007, că România va fi o „surpriză bună“pentru Uniunea Europeană s-au înșelat. România nu a fost o surpriză bună, n-a fost însă nici una rea. Și asta pentru că, din fericire, criza politică internă nu a avut impact asupra acțiunii europene a României. Ca stat membru, Bucureștiul ar fi putut să strice câteva dintre jocurile europene, dacă ar fi dorit, ar fi putut fi o a doua Polonie, care să reclame sus și tare că interesul național prevalează interesului european. Nu s-a întâmplat așa: în 2007, marele Șantier european a fost Tratatul de la Lisabona. România s-a situat printre țările care nu au pus probleme încheierii tratatului, neemițând pretenții greu de satisfăcut, cum s-a întâmplat cu state ca Marea Britanie, Italia sau, încă o dată, Polonia. Dacă nu a stricat jocurile, România nici nu le-a făcut. La începutul anului, Bucureștiul își exprima dorința de a juca un rol important în politica de vecinătate a Uniunii Europene, rolul a fost unul minor. Dosarul Mării Negre, o prioritate a politicii externe românești, pare uitat în sertare, iar relațiile cu vecinii de la Est sunt reci sau foarte reci. Cu Ucraina ne judecăm la Haga, cu Moldova am ajuns la faza expulzărilor de diplomați, în timp ce în Balcanii de Vest inițiativele românești nu contează dacă vă mai amintiți, pe la mijlocul lui 2006 se vorbea despre un „plan românesc“pentru Kosovo...). Gradul de europenitate a României a fost măsurat și de alegerile de la sfârșitul lui noiembrie. Privite din Europa, rezultatele alegerilor arată o țară normală: partidele populiste au ratat intrarea în Parlamentul European, în Legislativul de la Strasbourg mergând doar reprezentanții curentelor tradiționale: populari, socialiști și liberali. Observatorii atenți știu însă că ideologiile nu reprezintă punctul forte al formațiunilor politice din România, o țară unde un partid își poate schimba doctrina în funcție de interesele conjuncturale. Cât despre modul în care a pătruns Europa în România, și aici bilanțul este cu plusuri și minusuri. Marile dezbateri europene (Kosovo, tratatul instituțional, relația cu SUA, China, India sau Rusia) țin în continuare de resortul mediilor academice și nu prezintă interes pentru presă. Există însă discuții despre „Europa de zi cu zi“, pornite de la exemple concrete: taxa auto, formularul E112 privind asigurările de sănătate sau cazul Mailat, care a dat naștere unei aprinse dezbateri despre minorități și dreptul la liberă circulație. Altfel spus, reflexele europene există, ele trebuie doar întărite. %APEL EFagaz in qjfăltijenti Fondat 1937 www.magazinsalajean.ro, e-mail:redactie@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.1, tel/fax: 611364/ 616807 Colectivul redacțional: Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar, Daniel Săuca, Mihaela Moldovan, Sebastian Olaru Tehnoredactare: Călin Pavăl, Deneș Robert Culegere: Liuța Sima Marketing Publicitate: Carmen Mureșan, Andreea Cotuț Corector: Ioana Cionca Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu, Ioan Pop Editor: S.C. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia RION Satu-Mare ASOCIAȚIA PATRONALA A EDITORILOR LOCALI www.apeiro.ro Cotidianul "Magazin Sălăjean" este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P. responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Marți, 15 ianuarie 2008 trioițuțit lărăi Preocuparea Consiliului Județean Sălaj în aceste zile este bugetul propriu pe 2008 și baterea lui în cure, a informat ieri, într-o conferință de presă, președintele Consiliului, Tiberiu Marc. "Suntem în faza de proiectare a bugetului. Acesta va fi făcut public în zilele următoare, iar apoi, timp de 15 zile, se vor putea face observații și contestații. După aceasta, în 31 ianuarie, bugetul pe anul în curs va fi supus aprobării consilierilor", a declarat Tiberiu Marc. Potrivit acestuia, în 2008, CJ Sălaj va continua proiectele începute anul trecut, colaborând pentru aceasta cu administrațiile locale din județ. Sălajul va dispune de circa 249 de milioane de lei, din care 26 la sută reprezintă fonduri care vor finanța funcționarea serviciilor deconcentrate. Cum acest procent este considerabil, trebuie spus că el se va împărți pe servicii. Jumătate din sumă va fi alocată pentru susținerea și protecția copilului, 18 la sută va merge pentru Programul Laptele și Cornul (din 2008, suplimentul alimentar este dat și claselor V-VIII), 14 procente vor fi repartizate învățământului special, alte 15 procente vor asigura plata personalului neclerical, iar restul va fi dat Serviciului pentru Evidența Informatizată a Persoanei și pentru asistarea persoanelor cu handicap. Revenind la bugetul total al CJ Sălaj, în afară de cele 26 de procente care se vor împărți după cum am scris mai sus, 9,5 la sută din suma totală va fi alocată întreținerii drumurilor județene. Cuantumul nu este suficient, însă, din cauză că el reprezintă doar 65 de procente față de totalul solicitat de CJ Sălaj de la bugetul de stat. Pentru a fi sigură că în județ se vor putea face toate lucrările necesare în acest an la infrastructura rutieră, conducerea CJ va trebui să găsească finanțări suplimentare. O altă parte din buget - 42 de procente - va fi alocată pentru echilibrarea bugetelor administrațiilor locale, în timp ce restul de 22,5 procente din bugetul CJ reprezintă sumele destinate persoanelor cu handicap. în același context al prezentării bugetului, Tiberiu Marc a declarat că se vor continua proiectele de asistență socială, dar că vor fi și două proiecte noi în care se vor putea implica administrațiile locale. Astfel, proiectul "Satul Sălăjean" va presupune și alocarea sumei de 10.000 de lei pentru comunele care vor organiza în cadrul evenimentului acțiuni proprii. Cel de-al doilea proiect nou, care va prinde contur în 2008, va fi axat pe dezvoltarea civică. Administrațiile locale vor primi fonduri din care să își rezolve anumite probleme de infrastructură, amenajarea cimitirelor etc. Sumele vor fi de 40.000 de lei pentru comune, 60.000 de lei pentru orașe și 65.000 de lei pentru municipiul Zalău. Totodată, în acest an se vor reabilita clădirile din Zalău care sunt incluse în patrimoniul național, aspectul putând aduce o rezolvare și pentru Biblioteca Județeană "Ioniță Scipione Bădescu" Sălaj, care în momentul de față este împărțită în mai multe locații din Zalău. Totuși, a spus Marc, o soluție definitivă pentru instituția de cultură respectivă înseamnă un sediu nou, care va putea fi construit în municipiu abia în câțiva ani, fiind o investiție de 10 milioane de lei. ■ Mihaela MOLDOVAN Consiliul Județean vrea să-și bată în cuie bugetul pe 2008 în 2007, sălăjenii au direcționat 400.000 de lei către ONG-uri Sălăjenii dar nici cu ONG-urile în conturile ONG-urilor din Sălaj au intrat, la finele anului 2007, circa 400.000 de lei, prin direcționarea de către contribuabilii persoane fizice a doi la sută din impozitul pe venitul din salariile obținute în anul precedent. "La nivelul județului Sălaj, cota de doi la sută din impozitul pe venit virată entităților nonprofit în anul 2007 a fost de aproape 400.000 de lei. Din aceștia, mai mult de jumătate, adică 240.000 de lei, au fost direcționați de contribuabilii din Zalău", a declarat Gina Bicăzan, purtător de cuvânt al Direcției Generale a Finanțelor Publice Sălaj. Pe primul loc în topul celor către care au fost dirijate aceste sume se află un ONG care a reușit să colecteze prin prevederea doi la sută circa 15.000 de lei, urmat de un altul, cu 12.500 de lei; în general, entitățile nonprofit care strâng cele mai mari sume sunt cele formate pe lângă lăcașele de cult. Un nou loc de joacă pentru copii Asociația Crescendo din Zalău este una din beneficiarele prevederii "doi la sută", ea reușind să colecteze, în 2007, circa 5.500 de lei din sumele direcționate din impozitul pe venitul din salariile personelor fizice din județ. Prin intermediul unui parteneriat încheiat cu Primăria Zalău, asociația va construi în acest an un nou loc de joacă pentru copii, în municipiu. "Din sumele strânse anul trecut vom amenaja în Zalău un nou spațiu de joacă pentru copii. Locația acestuia urmează a fi stabilită ulterior, de comun acord cu Primăria", declară surse din cadrul Asociației Crescendo. De altfel, Primăria Zalău se află la o a doua experiență de acest gen, anul trecut, printr-un parteneriat similar, fiind completat mobilierul parcurilor de joacă "Păcii" de pe strada Crișan și "Dumbrava Minunată", din cartierul Dumbrava Nord. Ce este doi la sută? Prin intermediul prevederii "doi la sută" din Codul Fiscal, contribuabilii persoane fizice au posibilitatea să direcționeze doi la sută din impozitul pe venit către o entitate nonprofit înființată conform ordonanței 26/2000, cu privire la asociații și fundații. Astfel, un cetățean poate decide modul în care sunt cheltuiți doi la sută din impozitul datorat pe venit, direcționând această sumă către o organizație neguvernamentală. ■ Sebastian OLARU i