Magazin Sălăjean, decembrie 2008 (Anul 13, nr. 232-249)

2008-12-08 / nr. 236

2 Magazin Sălăjean Luni, 8 decembrie 2008 Editorial Olivian Vădan Responsabilitate de moment Slaba prezență la vot la primul scrutin uninominal poate afecta responsabilitatea celor aleși, chiar dacă aceștia nu recunosc acest lucru în ruptul capului. Noul Parlament, cu un conținut dezamăgitor pentru cel puțin un român - președintele Traian Băsescu, care a afirmat acest lucru public - va intra în funcțiune până la Crăciun. Dacă până acum am avut un Guvern minoritar, de acum înainte vom avea un Parlament minoritar, dat fiind că el are susținerea a 40 la sută dintre români și se bazează pe indiferența celorlalte 60 de procente. Criza de legitimitate caracterizează acest nou legislativ încă dinainte ca membrii săi să depună jurământul, cu toate că densitatea aleșilor a rămas la fel de mare ca și în vechea legislatură; în schimb, beneficiul celor care i-au trimis acolo este, cel puțin teoretic, mai consistent decât în legislaturile trecute. Dacă, în timpul campaniei, pericolul de înlocuire a primarilor și consilierilor locali cu promisiuni era omniprezent, odată cu începerea noului mandat el va tinde spre zero, atât pentru faptul că aleșii și puterea locală nu se subordonează unii altora, dar și pentru că e de așteptat ca legătura dintre locuitorii colegiului și reprezentantul lor în legislativ să se subțieze simțitor. Asta nu mai ține de criza de legitimitate, ci de obrazul fiecărui parlamentar. Un colegiu electoral pentru Camera Deputaților numără aproximativ 50.000 de locuitori, în condițiile unei prezențe medii la vot de 40 la sută, înseamnă că la urne au ajuns cam 20-23 de mii de sălăjeni cu drept de vot, dintre care o treime au decis câștigătorul. De fapt, este cea mai des întâlnită situație în cazul viitorilor deputați, însă, acești parlamentari vor fi obligați să-i reprezinte, în egală măsura, atât pe cei care au ținut la alegeri cu adversarii politici, cât și pe acei care au preferat să nu voteze. Suma acestei responsabilități se va vedea abia peste patru ani, când oamenii vor ține cont de ceea ce li s-a întâmplat bun sau, mai degrabă, rău și vor vota pentru continuitate, sau, în cel mai fericit caz, pentru altcineva. A treia posibilitate este îngroșarea rândurilor absenților la vot. Pe de altă parte, schimbarea aleșilor pe parcurs este, de asemenea, o procedură mai mult teoretică. La noi, din păcate, nu s-a văzut încă un ales local destituit din funcție în urma unei inițiative civice. Cu atât mai puțin vom avea onoarea să asistăm la o revoluție locală, menită să înlocuiască un primar, un deputat ori un senator acuzat că nu și-a respectat angajamentele luate în fața comunității care l-a ales. Consecința imediată este că responsabilitatea va rămâne o calitate oarecum relativă a parlamentarului, iar oamenii îi vor judeca la comun pentru cine știe ce lege ori declarație idioată. Păcat. Nu toți sunt la fel, însă tot parlamentari sunt... Alagitam SVAnjent! fondat 1997 www nta.azinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro , publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.1 tel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional: Director:........................................................................................................... Daniel Mureșan Redactor-șef:.......................................................................................................Olivian Vădan Redactori:.............................................................................................................. Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Sergiu Olar Mihaela Oprea Ciprian Mihuț Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Culegere:.................................. Marketing-Publicitate Corector:................................. Consiliere juridică:___ Financiar-contabil:........ Distribuție:........................... __ Linia Boloș Sima ... Carmen Mureșan Andreea Cotuț .......... Ioana Cionca . Jr. Cornel Merișan Cleopatra Potroviță : Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Ioan Groza ......Mariana Hanganu Crina Miclea Editor: S.C. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare ■ APEL inîrontioK*bocai A www.apelro.ro Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Mica publicitate:. Disponibilizări în masă la Cemacon Zalău Producătorul de blocuri ceramice Cemacon SA Zalău intenționează să disponibilizeze, la începutul anului 2009, aproape jumătate din personal. Așa cum se arată într-un raport al companiei, deoarece pentru anul 2009 se prevede o scădere a producției cu aproximativ 27 la sută, comparativ cu 2007, Cemacon nu își permite a acumula producție pe stoc, în condițiile în care are nevoie de resurse financiare și pentru finalizarea unei investiții începute deja. Dată fiind situația, Consiliul de Administrație al firmei a dispus închiderea liniei vechi de fabricație blocurilor ceramice, începând cu ianuarie 2009, o restrângere a producției și disponibilizări de personal, prin concedieri individuale și colective. „Este vorba de 120 de persoane, care vor fi disponibilizate în prima parte a anului 2009. Sunt două aspecte care au dus la nevoia de reduce personalul. In primul rând închidem o linie de producție, măsură ce era prevăzută de altfel și, în al doilea rând, sunt efectele crizei", a declarat, vineri, Ioan Crehul, managerul general al Cemacon. Profilul de activitate al societății este producerea și comercializarea de elemente pentru zidărie din argilă arsă, respectiv blocuri ceramice - EUROBLOC și buiandrugi din elemente ceramice armați prefabricați - BECAP, pentru încadrarea golurilor ușilor și ferestrelor. Cemacon operează două linii de fabricație de blocuri ceramice, una modernizată și retehnologizată, cu o capacitate de 300 de tone pe zi și o alta care funcționează din 1974, a cărei rentabilitate este redusă, din cauza consumului ridicat de gaze naturale, energie electrică și cheltuieli salariale, motiv pentru care s-a decis închiderea ei. Producătorul de materiale de construcții, ce are în prezent 290 de angajați, a consemnat în primele nouă luni ale lui 2008 venituri în creștere cu 53,5 la sută, de la 25,8 milioane de lei la 39,7 milioane de lei, și un profit net de șapte milioane de lei, în urcare cu circa 90 la sută față de nivelul de 3,7 milioane de lei, din aceeași perioadă a anului 2007. Compania, listată pe piața Rasdaq, are un capital social de 19,17 milioane de lei, împărțit în 191,7 milioane de acțiuni, cu o valoare nominală de 0,1 lei pe titlu. ■ O.V.S.O. Tinerii își vor putea cumpăra locuințe ANL după trei ani de chirie Guvernul a anunțat reducerea termenului în care chiriașii caselor construite prin Agenția Națională de Locuințe (ANL) pot cumpăra respectivul imobil, de la cinci la trei ani. Chiriașii ANL vor putea astfel să intre în posesia locuințelor după trei ani de la semnarea contractului de închiriere și le pot ipoteca pentru obținerea creditului bancar necesar achiziționării imobilului. Guvernul a decis totodată că locuințele pot face obiectul unor garanții imobiliare, astfel încât beneficiarii să le poată ipoteca pentru a obține creditele necesare achiziționării acestor locuințe. Potrivit legislației în vigoare, tinerii cu vârste sub 35 de ani care primesc o locuință de la ANL pot opta, la cinci ani de la încheierea contractului, fie pentru achiziționarea locuinței, fie pentru prelungirea contractului de închiriere. O condiție pentru vânzare este ca venitul pe membru de familie al beneficiarilor să nu depășească, la data vânzării, dublul salariului mediu brut pe economie. Beneficiarii trebuie să achite integral prețul imobilului. In Zalău există 44 de unități locative ANL, după cum ne-a informat responsabilul de relații publice al Primăriei Zalău, Manuela Ghiuruțan. "Până în prezent au fost depuse 15 cereri de cumpărare de unități locative, în blocul 03. Deocamdată nu a fost cumpărat nici un apartament, deoarece este în curs de derulare procedura de transfer de proprietate a acestora. Astfel, dintrei cei 20 de chiriași în imobilul 03, 15 au o vechime de cinci ani, care era condiția de cumpărare. Din cei cinci rămași însă, doar doi au o vechime de trei ani, astfel încât, de la intrarea în Monitorul Oficial modificării legislative, aceștia își vor a putea depune, dacă doresc, cererea de cumpărare a locuințelor", ne-a declarat Manuela Ghiuruțan. Blocul ANL 04 (fostul cămin IAIFO) a fost dat în folosință anul acesta, în cele șase blocuri care se construiesc în viitorul cartier ANL vor fi 90 de apartamente, pentru care, până la data de 5 decembrie 2008, au fost depuse 650 de cereri pentru locuințe ANL. Prime pentru locuință în același timp, prima anuală acordată de stat tinerilor care doresc să își cumpere o locuință va fi majorată de la 15 la 25 la sută din suma economisită la băncile participante la sistemul de creditare pentru locuințe. Executivul a adoptat o ordonanță de urgență care stabilește limita primei anuale de la 120 de euro la 250 de euro. Prima de stat pentru locuințe majorată la 30 la sută. Subvenția de stat pentru construirea unei locuințe a fost majorată la 30 la sută, fiind acoperită până la un maximum de 15.000 de euro. "Această prevedere se aplică pentru toate locuințele care nu au fost finalizate și predate către beneficiari până la data intrării în vigoare a acestui act normativ. Se acordă tinerilor cu vârsta sub 35 de ani care au un teren și un contract încheiat cu un constructor", a anunțat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Camelia Spătaru. Potrivit legislației actuale, orice tânăr cu vârsta până la 35 de ani care dorește să își construiască o locuință proprietatea personală, pe un teren care îi aparține, poate beneficia de un credit ipotecar și o subvenție de 20 la sută din valoarea construcției, dar nu mai mare de 10.000 de euro. ■ Mihaela OPREA