Magazin Sălăjean, ianuarie 2009 (Anul 14, nr. 1-19)

2009-01-28 / nr. 17

2 Magazin Sălăjean Miercuri, 28 ianuarie 2009 Editorial Daniel Săuca Nuntă sau înmormântare? De câteva săptămâni am impresia că trăiesc, din nou, în reluare, într-un film prost. Tipic regizorilor politici carpato-dâmbovițano-pontici. Așa, s-ar putea (firește, trăim în România, unde este (imposibil orice) ca dl. Băsescu să nu mai candideze pentru al doilea mandat de președinte al țării. Dacă Guvernul PSD - PD-L eșuează, Mă rog, politica economică a acestui Guvern, care, de o lună tot discută despre bugetul anului 2009. Care buget, probabil, în această săptămână va primi „verde" într-o ședință de Guvern. Dacă se vor înțelege la împărțirea banilor pe ministere. Cu sau fără strigături. Oricum, această guvernare a început cu prea multe strigături. Și o lipsă (totală?) de strategie de comunicare. Poate și pentru că, la nivelul prim-ministrului, nu se manifestă instituția purtătorului de cuvânt, dar și pentru că trusturile de presă nu le-au lăsat prosperilor însurăței nici o clipă de răgaz în „luna de miere". Și apoi, pare-se că vorbesc mai mult nașii decât mirii, în timp ce neamurile strigă că nu s-au înțeles, încă, asupra zestrei, bașca, acuzele de prea-curvie a ginerelui și a norei. Cu jumătate de gură, se recunoaște, acum, că nu e chiar așa, cu nu au prea-curvit, dar sigur și-au pierdut virginitatea. Așa, în urmă cu un an, hai, doi, înainte de fericitul moment al căsătoriei... în comedia asta, multe discuții publice ajung la grotesc, de la eliminarea legii dreptului de autor (curat meșteșug de tâmpenie!), cu midul pensie - salariu, până la incursiunile ministrului Ferrari prin spitalele patriei. Și pentru că, după cum spuneam, nu există o strategie de comunicare, și deoarece, evident, partidele cu pricina nu au reușit încă să se înțeleagă, dacă nu cumva chiar și să socializeze împreună, de vreme ce ne putem lesne închipui, metaforic, că proaspeții însurăței dorm în camere separate. Asemenea căsătorii din interes rezistă foarte greu. Faptul că prin multe județe (Maramureș, Arad, Alba ș.a.) conducerile locale ale PD-L și PSD nu reușesc să se înțeleagă asupra împărțirii posturilor de directori la instituțiile deconcentrate dă socoteală de mariajul acesta început prost. Care poate continua și mai prost, și în ipoteza că nu se vor găsi soluții legale, euroconforme, de schimbare a prefecților, subprefecților și a șesimii din țară. Una dintre marile probleme ale acestei guvernări: așteptările enorme de la electorat. Pentru prima dată, cred, românii așteaptă ca promisiunile electorale să fie puse în practică de cei care au preluat puterea. Ei bine, într-un an electoral (mai ales cu alegeri prezidențiale), în situație de „criză” (de câte feluri o fi criza asta), tare mi-e ca nu cumva să fie nevoie de schimbarea regizorilor, a nașilor, mirilor și a nuntașilor (sunt deja scenarii pe această temă, deocamdată puțin credibile). Printre multe altele. E greu de crezut că acest mariaj poate rezista doar sub amenințarea nuielei prezidențiale și cu tocirea de manuale de înghițit broaște râioase. Oricum, responsabilitatea pentru ceea ce se întâmplă actualmente în țară revine, exclusiv, PD-L și PSD, în frunte cu președintele Băsescu, care și-a asumat această guvernare. Lăsând sau nu la o parte „greaua moștenire"... Munytitii Sibiîjenii fonda«1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean. ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.1 tel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 director:.............................................................................................................. Daniel Aiureșat redactor-șef.........................................................................................................Olivian Vădat Redactori:.............................................................................................................. Alarius Morar Daniel Săuca Aurela A Moldoveanu Sergiu Olar - Anhaela Oprec Ciprian Mihu rehnoredactare:.....................................................................................................Călin Pavă Silviu Alocat Zulegere............................................................................................................ Linia Boloș Sinic Marketing-Publicitate:.................................................................... Carmen Aiureșat Andreea Cotu Zorector:.................................................................................................................. Ioana Cioncc consiliere juridică:..........................................................................Jr. Cornel Merișat financiar-contabil:....................................................................... Cleopatra Potrovițc Distribuție:................................................................................................... Ștefan Bordeiani Szucs Ștefar loan Grozx Mica publicitate........................................................................................Aiariana Hangani Crina Alidet Editor: S.C. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei” Satu-Mare -PEL Ki>’m>Ru o^i^K*vx4 Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al www.apeiro.ro Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 20S și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. O nouă sesiune a tezelor cu subiect unic Aproape 400 de elevi din Sălaj care, din diverse motive, au absentat la susținerea tezelor cu subiect unic sau care nu au promovat în prima sesiune mai au o șansă în sesiunea specială, programată în luna februarie. „Perioada specială a tezelor cu subiect unic din semestrul I începe în 10 februarie cu proba la limba și literatura maternă, urmată de proba de istorie sau geografie (numai pentru elevii de clasa a VIII -a) în 12 februarie, la limba și literatura română în 17 februarie și la matematică în 19 februarie", a declarat, ieri, în cadrul unei conferințe de presă, Ioan Abrudan, inspector general școlar în cadrul Inspectoratului Școlar al Județului Sălaj. Acesta a adăugat că la sesiunea anterioară au absentat 377 de elevi, dintre care cei mai mulți, respectiv 157 la limba și literatura română și 150 la matematică. Media obținută la tezele cu subiect unic este importantă la admiterea în liceu. Astfel, potrivit metodologiei aprobate de ministerul de resort, elevii vor fi admiși la liceu fără examen, ținându-se cont de media generală a notelor obținute la tezele cu subiect unic, care are o pondere de 50 la sută din nota finală, și de media generală de absolvire a claselor V - VIII, care are aceeași pondere. Pentru calculul mediei generale din timpul anului școlar, notele de la tezele unice vor fi rotunjite cu 50 de sutimi. Situația nu va fi la fel, însă, și la calcularea mediei generale de la teze. în acest caz, la calcularea mediei de la teze vor fi luate în calcul notele obținute de elevi, fără a fi rotunjite, ele fiind trecute într-un catalog special. De asemenea, lucrările notate cu 4,50 - 4,99, precum și cele notate cu 9,50 vor primi nota finală de la comisia de contestații. ■ S. O. Bani mai puțini pentru medicii de familie Medicii de familie din Sălaj vor primi, în aceste zile, decontările aferente serviciilor prestate în ultimul trimestru al anului 2008. Din păcate pentru ei, criza a atins și domeniul sanitar, astfel că medicii vor lua mai puțini bani decât în celelalte trei trimestre ale anului trecut. Mai exact, pentru lunile octombrie, noiembrie și decembrie, valoarea definitivă a punctului per capita, pentru plata per capita a medicilor de familie, este de 4,66 lei, cea mai mică valoare din întreg anul. Diferența este considerabilă, având în vedere că, pentru primul trimestru al lui 2008, valoarea definitivă a punctului per capita a fost de 4,78 lei, iar în al treilea trimestru a ajuns chiar la 5,15 lei. Diferențe semnificative se constată și în ceea ce privește valoarea definitivă a punctului pe serviciu, pentru plata pe serviciu a medicilor de familie, în prezent, este vorba de doar 2,34 de lei, în timp ce în trimestrul al treilea al lui 2008 era în valoare de 4,31 de lei. Singurul care și-a menținut o valoare definitivă constantă este punctul în asistență medicală ambulatorie de specialitate, acesta fiind de 0,94 lei, aproximativ egal cu cât era în primele trei trimestre ale anului 2008. ■ M. M. Apeluri gratuite pentru sesizarea deficiențelor din spitale Ultimele scandaluri care au zguduit sistemul sanitar, în ultimele zile, i-a determinat pe cei din conducerea Ministerului Sănătății să cerceteze mai îndeaproape problemele cu care se confruntă românii ajunși pe mâna medicilor. Cum cei mai pertinenți în formularea opiniilor privind activitatea spitalelor sunt chiar beneficiarii serviciilor oferite de acestea, de la începutul acestei săptămâni, pacienții pot să semnaleze, la un număr gratuit, deficiențele constatate în spitale. Linia telefonică gratuită a fost înființată special în acest sens, cu sprijinul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale, 0800800885 fiind numărul la care atât pacienții, cât și medicii pot să semnaleze probleme legate de asigurarea asistenței medicale sau de alte aspecte negative pe care le întâlnesc în exercitarea profesiei. Problemele pot fi sesizate de luni până vineri, în intervalul orar 8-18, apelurile urmând să fie notate de o echipă operativă, nou înființată în cadrul Ministerului Sănătății. Cele mai grave și reale sesizări vor fi trimise Direcțiilor specializate, pentru soluționare. Pentru ca linia telefonică să nu fie folosită abuziv, apelanții preferând injurii, toate apelurile vor fi înregistrate, iar abuzurile vor fi comunicate autorităților. Nu se va da curs apelurilor anonime, dar identitatea apelanților va fi protejată în cazul demarării unor investigații. ■ M. M. Cei care au obținut bani din chiriie sunt așteptați la Finanțe Data limită de depunere a formularului D200 pentru sălăjenii care au obținut venituri prin cedarea folosinței bunurilor, în valută sau echivalentul în lei al unei valute, este 15 mai, informează Direcția Generală a Finanțelor Publice (DGFP) Sălaj. Evaluarea veniturilor obținute prin cedarea folosinței bunurilor în cazul persoanelor fizice care au încheiat contracte de închiriere, subînchiriere sau arendare în valută se determină pe baza chiriei lunare la cursul de schimb comunicat de Banca Națională în ultima zi din lună. Pentru a-i ajuta pe cei în cauză, Finanțele Publice au făcut publică lista cursurilor valutare pentru ultima zi a fiecărei luni din anul 2008, document ce poate fi descărcat din galeria multimedia. Până la această dată, conform informațiilor furnizate de DGFP Sălaj, doar 15 persoane au depus formularul D200. ■ O. VĂDAN ■ I