Magazin Sălăjean, iulie 2009 (Anul 14, nr. 123-145)

2009-07-24 / nr. 140

2 Magazin Sălăjean Vineri, 24 iulie 2009 IDditorial Olivian Vădan Prizonierii propriilor interese Pentru că alegerile prezidențiale se apropie cu pași destul de repezi, partidele se întrec mai abrtir ca niciodată în programe și promisiuni electorale. Indiferent de poziția pe care o are, fiecare încearcă să își convingă propriul electorat că partidul său deține cele mai bune soluții la problemele României. Asistăm, și de această dată, la o situație ilară, penibilă chiar. Politicianul știe foarte bine care sunt minusurile societății românești, ba chiar intuiește și o parte dintre rezolvări, însă, odată ajuns la putere, tipic politicianului român, se dovedește incapabil să-și respecte angajamentele. De exemplu, pesediștii văd destul de clar pasul din ochiul partenerilor de guvernare, însă nu văd bârna din ochii lor. Recentul program anti-criză, cu vizibil mesaj electoral, lansat de PSD, propune o mulțime de măsuri economice, unele chiar utile, ce ar trebui puse în practică de pedeliști. Dar despre dezastrul din agricultură, sărăcia din sănătate și scandalul din învățământ vorbesc extrem de puțin. Pesediștii încearcă, totuși, să sugereze că o ducem rău doar din cauza PDL, partid ce deține funcția de premier, în opinia social-democraților, dacă PSD ar reveni la conducerea Guvernului, românii s-ar bălăci în miere și lapte. De ce i-am mai crede? Nici pedetiștii nu-și respectă promisiunile: în primăvară, premierul Emil Boc declara cumpărare maximă la nivel guvernamental, dar unii pedeliști din Executiv au aruncat în aer toate angajamentele Guvernului. După șase luni de guvernare, Cabinetul Boc nu se poate lăuda cu nicioo realizare. E adevărat că perioada este destul de scurtă, însă când descoperi că oamenii de bază ai PDL sunt corupți până în măduva oaselor, te încearcă un sentiment de profund dezgust, amestecat cu o cruntă dezamăgire. Pedetiștii pot schimba în bine România? îmi vine să râd... Pentru a reveni la guvernare, liberalii promit acum orice, de parcă nu ar fi condus România între 2005-2008. Candidatul PNL la președinția României, Crin Antonescu, promite reforme în toate domeniile posibile, precum și atragerea elitelor în actul de guvernare. Dar cine-l crede? Fără doar și poate, ultimii 20 de ani au demonstrat pe spatele pălmașilor români că există o diferență imensă între vorbele și faptele politicienilor. Cu cât ni s-au promis mai multe, cu atât s-au făcut mai puține. Realitatea dureroasă este că actuala clasă politică s-a dovedit incapabilă să schimbe ceva în România. Cel mai probabil, marea noastră problemă nu este legată de doctrine, viziuni sau programe electorale, ci de oamenii care ar trebui să le aplice. Politicienii au devenit prizonierii propriilor lor interese și, mai grav, a clientelei de partid. Și atunci, mai merită cineva votul nostru? Alarțțiu Sîîlnjanu fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajeani.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional: I Director: I Daniel Mureșan I Redactor-șef: Olivian Vădan I Redactori: Marius Morari Daniel Săuca j Mirela Moldoveanu I Sergiu Olar I Mihaela Oprea Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Secretariat: Liuța Boloș Mica publicitate: Mariana Hanganu Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Andreea Cotuț Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișanu Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Editor: s.c. SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia ‘‘Informația Zilei" Satu-Mare At‘K. aaixoaiuiB locali www.apelro.ro Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Investiții apreciabile în Sălaj Președintele Consiliului Județean Sălaj, Tiberiu Marc, a participat ieri la ceremonia oficială a semnării Contractului de Finanțare pentru creditul asumat de Compania de Apă Someș, în cadrul proiectului major de investiții derulat prin POS Mediu și cofinanțat din Fondul de Coeziune al Uniunii Europene. Proiectul prevede modernizarea și reabilitarea infrastructurii de alimentare cu apă și de colectare -epurare din aria deservită de operatorul regional în județele Cluj și Sălaj. "Suntem în fața unui proiect major și, în același timp, complex din punct de vedere instituțional. Un demers care a început în urmă cu peste 5 ani în Sălaj ajunge să fie finanțat de UE", a declarat Tiberiu Marc. Proiectul are câteva avantaje majore, ca de exemplu, la sfârșitul implementării, mai precis în anul 2013, 96 la sută dintre beneficiari vor avea apă de calitate, conform normelor UE, beneficiarii investițiilor vor avea un patrimoniu cu aproape 70 de milioane de euro mai mare, la o contribuție directă în finanțare de 18 la sută din valoarea proiectului. "Nimeni nu putea să suporte un asemenea cost, în alte condiții. Este doar începutul marilor proiecte din bani europeni în Sălaj", a mai adăugat președintele Consiliului Județean. Banca Europeană de Investiții a acordat un împrumut în valoare de 25 de milioane de euro pentru modernizarea și extinderea infrastructurii de apă și canalizare în județele Cluj și Sălaj. Creditul Băncii Europene de Investiții, împreună cu alte finanțări comunitare obținute prin Fondul de Coeziune, vor constitui cofinanțarea pentru extinderea și reabilitarea sistemului de tratare a apei potabile, construirea și modernizarea spațiilor de pompare și colectarea și tratarea apei uzate în județele Cluj și Sălaj. Semnatarii Contractului de Finanțare și a Acordului Direct sunt Banca Europeană de Investiții, pe de o parte, și MS Photo Compania de Apă Someș, autoritățile județene și locale din județele Cluj și Sălaj și Asociația Regională pentru Dezvoltarea Infrastructurii din Bazinul Hidrografic Someș- Tisa, pe de altă parte. ■ O. VĂDAN Registrul matricol unic, în faza finală Registrul matricol unic este în faza finală, astfel încât, de la 1 octombrie, toți studenții înscriși în primul an la universitățile de stat și private vor fi înregistrați în această bază de date națională. Potrivit Ministerului Educației, mai sunt de finalizat anumite detalii, cum ar fi natura informațiilor despre fiecare student, care vor fi introduse baza de date. De asemenea, este în pregătire un ordin de ministru prin care tuturor universităților li se va solicita lista studenților înscriși în primul an de studii în 2009-2010. De altfel, în această perioadă, programul va funcționa experimental, iar începând din octombrie 2010 va fi complet operațional. Registrul matricol unic va putea fi folosit pentru analize și statistici legate de studenți și programe de studii, dar se va putea ține și un control strict al diplomelor emise. De asemenea, Registrul matricol unic, în care să apară toți studenții din facultățile acreditate, va fi o soluție la problema diplomelor ilegale, în condițiile în care, până acum, diplomele cu antetul ministerului se dădeau fără niciun control. Altfel spus, Registrul matricol unic va fi o bază de date cu toți studenții care, fiind înscriși la facultăți acreditate, ar urma să obțină, legal, diploma de licență. ■ O. V. Fără autorizații și avize privind securitatea la incendii Sute de nereguli au fost constatate, în primul semestru al anului, privind securitatea la incendiu la unitățile de proiectare și la operatorii economici de pe raza județului Sălaj. După cum ne-a declarat Vasile Moigradan, inspectorul șef al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) al județului Sălaj, într-o conferință de presă ce a avut loc ieri la inspectorat, o atenție deosebită s-a acordat controalelor la obiectivele de investiție cu afluență mare de persoane. "Este vorba de centrul comercial al S.C. Euroactiv SRL Zalău, de centrul de afaceri al S.C. Manager SRL, de clădirile pentru cazare persoane (hoteluri, pensiuni, clădiri de cult), de clădiri cu săli aglomerate din județ, precum și de SC Autototal Trans SRL, SC MARE COMP SRL și Parcul Industrial Jibou cu investițiile din parc, aflate în diferite faze de execuție, care nu prezentau documentația necesară privind securitatea la incendiu”, a afirmat Moigradan. Astfel, în urma acestor controale, cadrele Compartimentului Avizare/Autorizare au aplicat 111 sancțiuni contravenționale, dintre care 89 de avertismente și 22 de amenzi contravenționale în cuantum de 22.000 de lei. Tot în primul semestru al anului, Compartimentul Avizare/Autorizare a respins 11 documentații pentru avizarea diferitelor investiții pe linia securității la incendiu, deoarece dosarele depuse în vederea obținerii avizului nu aveau toate documentele conform legislației, iar proiectanții nu au stabilit toate măsurile necesare exploatării, în condiții de securitate, a construcțiilor. ■ M. O.