Magazin Sălăjean, ianuarie 2010 (Anul 15, nr. 1-19)

2010-01-15 / nr. 9

2 Magazin Sălăjean Vineri, 15 ianuarie 2010 Editorial-------------Olivian Vădan Isterie națională Nehotărâți în urmă cu o săptămână, românii au început de câteva zile să dea năvală în cabinetele medicilor pentru a se imuniza contra gripei porcine. Au trecut doar două săptămâni din 2010 și toată lumea e cuprinsă deja de febră. Unii de febra imunizării, alții de cea a contestării vaccinului. Oricum, subiectul aflat la ordinea zilei este cel legat de administrarea antidotului contra gripei porcine. Oamenii s-au așezat cuminți la cozi ca să se vaccineze, de teama virusului ucigaș. Ca de obicei, în ciuda succesului pe care îl are campania de imunizare, scenariile și-au făcut loc în folclorul cotidian. Primul dintre ele analizează în profunzime afacerea profitabilă pe care o desfășoară producătorii de vaccinuri pe fondul unei pandemii despre care se știu destul de puține lucruri. A fost suficientă mediatizarea morții subite a unui tânăr actor pentru ca lumea să dea buzna la vaccinat. Ciudat este că celelalte zeci de decese înregistrate anterior din cauza gripei porcine nu au avut același efect. Psihoza de masă s-a declanșat abia după difuzarea imaginilor la televizor, imagini în care s-a putut vedea că victima, aparent sănătoasă tun, a fost răpusă de un virus care nu face distincție între cei slabi sau cei puternici, însă, dacă Toni Tecuceanu a murit sau nu din cauza virusului AH1N1, este o cu totul altă poveste. Ce mi se pare foarte important este că, la această oră, în România, numărul deceselor din cauza gripei porcine se apropie vertiginos de o sută, după ceva mai mult de jumătate de an de când virusul s-a răspândit printre români. Pentru cei sceptici față de eficacitatea vaccinului, trebuie spus că doza de neîncredere nu este una patentată de români, ea fiind prezentă la nivel mondial, în cazul majorității acestor tipuri de produse biologice, preparate din germeni patogeni sau din secreții microbiene, și care se administrează în scop preventiv, tocmai pentru pentru ca organismul să capete imunitate împotriva bolilor infecțioase. Confruntată cu acuzațiile criticilor, care susțin că a dat apă la moară companiilor farmaceutice, Organizația Mondială a Sănătății a recunoscut că virulența maladiei, în cazul AH1N1, este mai mică decât se estimase, dar nu acceptă să anunțe încetarea pandemiei mai devreme de luna iulie. Cu toate acestea, însă, trebuie să conștientizăm că, indiferent de agresivitatea bolii, de capacitatea de protejare a vaccinului produs la București sau de viteza de propagare a virusului, un lucru rămâne incontestabil: gripa AH1N1 face victime și în România, iar, din nefericire, nu apar semne că lucrurile se vor opri aici. Aiațțn^itt Săliîjenii fondat 1997 www.magazinsalajean.x0 e-mail: redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.l tel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul redacțional s.c. • 1n?i asocura kotbonai.aart.s. EDITORIIXOR COCAU www.apelro.ro Cotidianul “Magazin Sălăjean” este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei" Satu-Mare Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Sergiu Olar Mihaela Oprea Tehnoredactare: Călin Pavăl Silviu Mocan Secretariat: Liuța Boloș Mica publicitate: Mariana Hanganu Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Naroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan Și copiii vor primi vaccinul contra AH I . Imunizarea contra gripei noi a copiilor între 6 și 16 ani va începe în februarie, asta doar dacă vaccinul pentru aceste categorii de vârstă va fi aprobat de către Agenția Națională a Medicamentului. Potrivit reprezentanților Ministerului Sănătății, Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare "Cantacuzino", producătorul vaccinului, derulează în prezent testele clinice pentru aceste categorii de vârstă. Campania de vaccinare în școli va fi organizată împreună cu Ministerul Educației, cele două instituții colaborând la desfășurarea tuturor campaniilor de vaccinare realizate în Programul Național de Imunizare. La fel ca și în cazul vaccinării persoanelor adulte, vaccinarea școlarilor și a celor din grădinițe nu este obligatorie. Părinții vor fi consultați, solicitându-se acordul în vederea vaccinării. Pentru imunizarea împotriva gripei AH1N1 a școlarilor și a celor din grădinițe va fi nevoie de acordul scris al părinților, a declarat ministrul Sănătății, Cseke Attila. în absența acelui consimțământ scris, copilul nu va putea fi vaccinat în școală, "în ceea ce privește demararea, la începutul lunii februarie, a vaccinării împotriva gripei pandemice a copiilor din grupa de vârstă 6-16 ani, încă nu am primit o adresă oficială de la minister. Dacă specialiștii din cadrul Ministerului Sănătății și al Centrului pentru Prevenirea și Controlul Bolilor Transmisibile vor decide că acest vaccin poate administrat acestei grupe de fi vârstă, evident că noi ne vom conforma. Din punctul nostru de vedere, în condițiile actuale de pandemie, este absolut normal să fie vaccinați și copiii, ei reprezentând o grupă vulnerabilă din moment ce o bună parte a timpului și-o petrec în colectivități”, ne-a comunicat purtătorul de cuvânt al Direcției de Sănătate Publică (DSP) Sălaj, Mihai Cheșel. La centrul de vaccinare deschis la sediul DSP Sălaj, în cursul zilei de ieri, până la ora 15, s-au vaccinat împotriva gripei pandemice 32 de persoane. în total, la nivelul județului Sălaj, aproximativ 17.000 de persoane și-au făcut vaccinul contra virusului AH1N1. Medicii de familie sunt obligați să vaccineze contra gripei porcine fiecare persoană care îi solicită, în caz contrar, ei fiind sancționați de Ministerul Sănătății. Autoritățile medicale din România recomandă vaccinarea ca fiind cel mai eficient mijloc de prevenire a infectării, vaccinul împotriva gripei neavând efecte adverse semnificative și neprezentând riscuri pentru sănătate. Până în prezent, în România au fost vaccinate în total peste 517.000 de persoane împotriva virusului pandemic, potrivit Ministerului Sănătății. ■ M. OPREA înghețarea pensiilor scoate pensionarii în stradă Pensionarii sălăjeni își vor arăta în stradă nemulțumirea față de decizia Guvernului de a îngheța, anul acesta, pensiile. Potrivit vicepreședintelui Federației Naționale a Sindicatelor Pensionarilor din România (FNSP), Ilie Gorgan, care deține funcția de președinte al Sindicatului Liber al Pensionarilor Sălaj, ne-a spus, ieri, că acțiunile de protest vor fi stabilite în cadrul unei ședințe a Comitetului Director al Federației, care va avea loc marți, în data de 21 ianuarie. "Vom stabili în cadrul ședinței acțiunile ce le vom întreprinde pentru menținerea punctului de pensie la 45 la sută din salariul mediu brut pe economie, totodată și pentru menținerea grupelor de muncă I și II. Eu pornesc cu ideea să propun în comitetul director organizarea, de către pensionari dar și salariați, a unui mare miting de protest la București, premergător și acțiuni la nivelul fiecărui județ, pentru a ne primi drepturile câștigate prin munca de-o viață", a precizat Ilie Gorgan. Reprezentanții sindicali susțin că nu acceptă argumentul Executivului potrivit căruia nu ar exista fonduri pentru menținerea punctului de pensie la 45 la sută. "Dacă există voință politică se găsesc resursele financiare pentru a se aproba legea în forma aprobată de Parlament. E treaba Ministerului de Finanțe și a Ministerului Muncii să găsească resurse", a declarat președintele Federației, Preda Nedelcu. Acesta a subliniat faptul că decizia de a menține cuantumul pensiilor la nivelul din luna octombrie 2009 în condițiile în care prețurile la produsele alimentare și utilități continuă să crească, va afecta și mai mult puterea de cumpărare și nivelul de trai al pensionarilor. Pe lângă majorarea punctului de pensie, pensionarii mai cer și impozitarea progresivă a drepturilor din pensie pentru sumele care depășesc 1.500 de lei, iar contribuția de asigurări de sănătate să se plătească numai pentru sumele care depășesc 1.500 de lei, în documentul care a fost deja înaintat celor două Camere ale Parlamentului și Guvernului, FNLP a mai cerut majorarea ajutorului de deces pentru pensionari la două salarii medii brute pe economie și pentru membrii de familie la 75 la sută din acesta, precum și asigurarea fondurilor necesare compensării medicamentelor pentru pensionarii care au pensii de până la 700 de lei. De asemenea, Federația a solicitat și asigurarea de locuințe pentru familiile de pensionari care locuiesc în imobile naționalizate ce se retrocedează și interzicerea evacuării lor până la soluționarea cazurilor. Preda Nedelcu a declarat că în cazul în care problemele pensionarilor nu vor fi soluționate, aceștia intenționează ca acțiunile lor "să fie radicale în acest an". ■ M.O. Consiliile locale vor beneficia de "Sfatul înțelepților" La întâlnirea Comisiei Județene de Dialog Social pentru Persoanele Vârstnice, care s-a desfășurat ieri, la Prefectura Sălaj, a participat și prefectul județului, Vegh Alexandru, în acest cadru s-a dezbătut Parteneriatul semnat între instituție și Comisie, stabilindu-se unele termene, dar și persoanele responsabile pentru activitățile prevăzute. Printre activitățile care se vor desfășura în perioada următoare se numără: organizarea "Zilei întreprinderii", organizarea la nivelul Consiliilor locale a "Sfatului înțelepților", implicarea tinerilor în acțiuni comune cu persoanele vârstnice - campionat de șah între generații, "Internet fără vârstă" - crearea unui blog pentru pensionari care să cuprindă povești de viață ale acestora, continuarea programului de testări pentru aparate auditive, organizarea unor conferințe de presă comune trimestriale pentru mediatizarea acțiunilor Comisiei. Următoarele teme, care se vor dezbate în cadrul viitoarei întâlniri, vor fi legate de procedura de eliberare a biletelor de tratament pentru pensionari, ocazie cu care va avea loc și o întâlnire cu reprezentanții Arhivelor Statului pentru reglementarea problemei adeverințelor care atestă vechimea în muncă pentru pensionari. ■ O. V.