Magazin Sălăjean, decembrie 2010 (Anul 15, nr. 233-250)

2010-12-08 / nr. 236

2 Magazin Sălăjean Miercuri, 8 decembrie 2010 Editorial Daniel Săuca Emile, mai dă-le 500! Se aude prin târg că nevasta unui pedelist loco i-ar fi transmis soțului că nu mai are ce să caute pe acasă până când nu se va rezolva problema concediului de doi ani pentru mame. Ei bine, onor Guvernul, la „sugestia" domnului președinte al tuturor româncelor, a decis că perioada de acordare a indemnizației de creștere a copilului va fi redusă, din 2011, de la doi ani la un an pentru viitoarele mame, fără să fie afectată valoarea indemnizației. Și că modificările nu vor fi aplicate și beneficiarilor actuali. Potrivit premierului, Emil Boc pe numele lui, dacă l-ați uitat cumva, mamele care se vor întoarce la muncă (la care muncă? Va fi posibil să rămâi fără loc de muncă și în timpul concediului de maternitate) vor primi o primă de întoarcere de 500 de lei și vor putea opta pentru concediu fără plată pentru următorul an. Și toată povestea asta, cu danii de pamper și folosiți, pentru cauza deficitului bugetar convenit cu FMI... Zice-se, totuși, că nu cauza asta, morbidă, i-ar fi mânat în luptă pe onorabili, încet, încet se dorește „implementarea" unui soi de stat minimal. Oficial, se va dori melodia reducerii deficitului public. Cum face și d-na Paul Vass: „Ne confruntăm cu o reducere a numărului de persoane care plătesc taxe la stat, cu circa 1,6 milioane români care muncesc la negru și, în același timp, cu un număr impresionant de persoane care beneficiază de diverse tipuri de alocații și ajutoare sociale (aproximativ 200 de instrumente de intervenție socială care cumulate duc, nu de puține ori, la venituri net superioare față de cei activi pe piața muncii). De asemenea, practica de a cumula indemnizația de mamă cu veniturile din munca la negru în timpul concediului maternal pune presiuni asupra bugetului de stat și erodează posibilitatea statului de a putea investi în alte domenii cu randament mai mare, pe termen lung, cum e de pildă cazul Educației sau al Sănătății". Din nou, din nou, din nou acest Guvern nu lucrează la cauze, ci doar „taie"! Păi, nu ar merita, de exemplu, să lucrați pentru reducerea muncii la negru, și apoi să „tăiați"?! Sunt curios dacă românii vor „mușca" din noile oferte propagandistice, printre care „creșterea" cu 15 la sută a salariilor bugetarilor și cei 500 de lei amintiți. Unii spun că vor „mușca". Și încă bine!... Magnat» Srtlnjenii fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redaetie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.l tel/fax: 611364, 616807, 611446, 0360 101155 Colectivul Potrivit art. 205 și 206 C.P., responsabilitatea juridică pentru conținutul articolului aparține autorului. De asemenea, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Director: Daniel Mureșan Redactor-șef: Olivian Vădan Redactori: Marius Morar Daniel Săuca Mirela Moldoveanu Mihaela Oprea Adela Mureșan Tehnoredactare: Călin Pavai Silviu Mocan dacțional: Editor: s.c. Secretariat: Adina Naroși Mica publicitate: Carmen Bololoi Marketing Publicitate: Carmen Mureșan Adina Naroși Corector: Mirela Deac Consiliere juridică: Jr. Cornel Merișan Financiar-contabil: Cleopatra Potroviță Distribuție: Ștefan Bordeianu Szucs Ștefan SIMAR S.R.L. ZALĂU ISSN 1453-1283 Tiparul executat la Tipografia “Informația Zilei" Satu-Mare www.apelro.ro Cotidianul “Magazin Sălăjean" este membru al Asociației Patronale a Editorilor Locali (APEL) Premieră în Zalău: Liber pe patinoar de săptămâna viitoare Primul patinoar artificial din Zalău va fi dat în folosință săptămâna viitoare, el fiind amenajat de SC Sport Plus SRL pe un teren în suprafață de 500 de metri pătrați, luat în concesiune pentru 25 de ani de la administrația locală. Primarul Zalăului, Radu Căpîlnașiu, a declarat, ieri, într-o conferință de presă, că patinoarul va fi amenajat lângă Sala Sporturilor și va rămâne funcțional până în luna martie a anului viitor. „Săptămâna viitoare, se va împlini dorința zălăuanilor care au cerut în repetate rânduri un patinoar unde să poată practica acest sport de iarnă. Primul patinoar artificial din oraș va fi dat în folosință de SC Sport Plus SRL, care a concesionat de la administrația locală circa 2.200 de metri pătrați de teren pentru operioadă de 25 de ani. Din respectiva suprafață, patinoarul ocupă 500 de metri pătrați, pe restul terenului fiind amenajate alte obiective sportive", a declarat primarul. Administratorul SC Sport Plus SRL Zalău, Vasile Jula, ne-a declarat că accesul pe gheață, pentru o oră și jumătate, va costa 10 lei/adult și 7 lei/copii, patinele putând fi închiriate la fața locului. „In ceea ce privește valoarea investiției, nu vreau să precizez sume, întrucât pe lângă patinoar, pe suprafața concesionată de la Primăria Zalău am mai realizat un teren de minifotbal cu suprafață sintetică și o sală de bowling. Oricum, sper ca suma investită să se amortizeze în circa trei ani", a adăugat Vasile Jula. Conform contractului semnat cu administrația municipală, SC Sport Plus SRL va achita o redevență de 50 lei/mp timp de zece ani, în rate egale, trimestriale. Iluminat festiv de criză Administrația locală municipală a decis să reducă la minim cheltuielile privind iluminatul festiv în perioada sărbătorilor de iarnă, astfel că nu au fost achiziționate ornamente noi și nici nu vor fi decorate atât de multe zone ca anul trecut. Primarul Radu Căpîlnașiu a declarat că în centrul orașului, iluminatul festiv a fost pus parțial în funcțiune, urmând ca în aceste zile să fie definitivat acest aspect. „Am fi dorit să facem mult mai mult, dar este o perioadă când trebuie să reducem pe cât posibil cheltuielile. Față de anul trecut, când pentru iluminatul festiv a fost alocată suma de 90.000 de lei din bugetul local, în această iarnă vom cheltui doar 50.000 de lei", a declarat edilul. Artificii de 5.000 de lei Referitor la noaptea dintre ani, primarul a spus că locuitorii municipiului vor avea parte de un foc de artificii, mai ales că a devenit deja o tradiție ciocnitul paharelor de șampanie în Piața 1 Decembrie 1918. In această iarnă, însă, artificiile care vor costa circa 5.000 de lei vor fi lansate de pe Hotelul Porolissum, pentru o mai bună vizibilitate. ■ Mihaela MOLDOVAN S-a reluat primirea dosarelor pentru pensia anticipată Casa Județeană de Pensii Sălaj îi anunță pe cei care îndeplinesc criteriile pentru a ieși la pensie anticipat că s-a reluat primirea dosarelor, pentru anumite situații. Astfel, persoanele care vor îndeplini condițiile de înscriere la pensie anticipată începând cu prima lună a lui 2011 se pot prezenta deja la Casa de Pensii, pentru a-și depune actele, acestea fiind primite din nou, din 2 decembrie. "Conform legislației, cererea de pensionare, împreună cu actele care dovedesc îndeplinirea condițiilor prevăzute de lege se depun înainte cu 30 de zile calendaristice", ne-a comunicat directorul executiv al instituției, Luminița Nemeș. Pe de altă parte, sălăjenii care au împlinit sau îndeplinesc condițiile de înscriere la pensie anticipată sau anticipată parțială până la data de 31 decembrie 2010, vor putea solicita înscrierea la aceste categorii de pensii începând din 3 ianuarie 2011. "O noutate în domeniu este faptul că, începând cu 1 ianuarie 2011, trecerea de la pensie anticipată la pensie peste limita de vârstă se face din oficiu, la împlinirea vârstelor standard prevăzute de lege. De asemenea, vor fi trecuți din oficiu și beneficiarii pensiei anticipate care vor împlini vârsta standard de pensionare până la 1 ianuarie 2011. Precizez că, odată cu trecerea la pensie pentru limită de vârstă, conform prevederilor legale, pensia se va recalcula, după caz, prin eliminarea diminuării prevăzute de lege și prin adăugarea perioadelor asimilate și a eventualelor strategii de cotizare realizate în perioadele de anticipare", a arătat Luminița Nemeș. Reprezentantul instituției a mai adăugat că în situația în care, până la sfârșitul anului 2010, vor interveni modificări legislative, se va reveni cu mențiuni suplimentare. ■ M. O. Se renunță la cărțile de muncă Inspectoratele Teritoriale de Muncă nu vor mai presta servicii angajatorilor de anul viitor. După cum a informat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, Daniela Biriș inspector șef al ITM, se vor mai prelua actele de angajare inclusiv pe luna decembrie, după care contractele individuale se vor întocmi la firma care angajează. ITM-ul va avea obligația de a închide carnetele de muncă, apoi le va preda angajatorilor, și ulterior, acestea vor ajunge în posesia angajaților. Această schimbare vine după mai multe încercări ale guvernanților de a desființa cărțile de muncă: din 2003, prin Codul Muncii, din 2006 prin Legea 543, din 2008, prin OUG 55. Actualele prevederi stipulează că de la data de 1 ianuarie 2011 încetează existența cărților de muncă. Angajatorii care păstrează și completează carnete de muncă le vor elibera titularilor în mod eșalonat, până la data de 30 iunie 2011, pe bază de proces verbal individual de predare-primire. Totodată, ITM va preda angajatorilor pentru care au prestat serviciile de păstrare și completare a carnetelor de muncă, pe bază de proces verbal, toate carnetele de muncă deținute, până la finele lunii iunie a anului viitor. După data abrogării Decretului nr.92/1976 privind carnetul de muncă, vechimea în muncă stabilită până la data de 31 decembrie 2010 se reconstituie la cererea persoanei care nu posedă carnet de muncă, în baza înscrisurilor sau a altor probe din care să rezulte existența raporturilor de muncă. Contractele colective de muncă, preluate la ITM în urma aplicării Hotărârii de Guvern nr.662/07.07.2010, ITM Sălaj a preluat de la Agenția Județeană pentru Prestații Sociale Sălaj 256 de contracte colective de muncă și acte adiționale, pentru perioada 2005-2009. Potrivit inspectorului șef al ITM Sălaj, de la începutul anului 2010 și până în prezent s-au înregistrat 53 de contracte (active) colective de muncă și acte adiționale, din care 28 de contracte colective de la societăți comerciale, 23 de acte adiționale la contractele colective înregistrate anterior și două contracte de la entități bugetare. ■ Adela MUREȘAN