Magazin Sălăjean, iulie 2012 (Anul 17, nr. 122-143)

2012-07-24 / nr. 138

Marți, 24 Iulie 2012 Vf.ig.mn Sălâjean Editorial Mihaela Moldovan Nesimțiri estivale la ofertă Ne aflăm în plină perioadă de concedii, când majoritatea românilor se mută, cu mic, cu mare, cu cățel și purcel, la mare ori la munte. în funcție de bugetul casei, destinațiile sunt sortate și triate cu multe luni înainte, alegându-se, în final, ceea ce se potrivește cu portmoneul familial. Și de aici încolo, începe distracția, la propriu și la figurat. I Despre cei care aleg altă zări de soare pline, prin afara țărișoarei noastre dragi, nu vom discuta aici, întrucât posibilitățile și situațiile sunt multe și variate. Astăzi, în schimb, ne vom referi la eterna stare de fapt a turismului românesc. Fie că vorbim de multe ori de litoral și oricât de spectaculoase ar fi așteptările celor plecați în vacanță, toate visele se înmoaie și intră la apă când vine vorba de cazare, masă, preț și condiții, în timp ce tarifele practicate de operatorii de turism sunt comparabile lejer cu propriile din străinătate, condițiile se situează mult mai jos, de parcă totul ar fi rămas amorțit în urmă cu două decenii. Nu de puține ori am găsit mâncare afumată în oferta achiziționată pe litoral, iar coconii de porumb îngropați la o palmă în nisipul de lângă șezlong sunt un lucru la ordinea zilei. Tot pe litoral, nisipul nu este nici măcar curat, darămite însoțit de epitete senzuale ca auriu, strălucitor etc., ci este pur și simplu amestecat cu mucuri de țigară și coji de semințe, de parcă Mama Natură așa a ordonat lucrurile la malul românesc al Mării Negre. La munte, povestea ține mai ales de toalete din care alunecă și se strecoară în cameră un miros amețitor de canalizare defectă, încât cu greu te obișnuiești și reușești să te lași în brațele lui Moș Ene. Ori, dacă ești mai ghinionist din fire și ai parte de câteva zile de ploaie în meniu, te poți trezi cu tavanul picurând mocănește chiar deasupra patului, situație în care îți vine să-ți iei catrafușele și să te retragi glorios către casă. în spate rămâne doar o nesimțire pe care o resimți ca pe o palmă zdravănă în obraz și jur că nu-ți vine să întorci biblic și cealaltă parte. Și dacă tot vorbim de mare, soare și turism estival, hai să aruncăm o ocheadă și străinilor care optează pentru vacanțe pe plaiul mioritic. Eh, nu sunt prea mulți și îi poți număra ușor pe socotitoare. De altfel, spun încă o dată (cu riscul de a mă repeta), e greu de crezut că străinii vor veni la noi la mare, când ei au de toate la ei acasă. în plus, sunt oameni care știu exact ce trebuie să caute, ca turist, când aleg o destinație pe litoral, plajele Blue Flag. Nu e cazul să se streseze cu așa ceva la noi, însă, dat fiind că în doar 3 ani (2006 - 2009) le-am pierdut și pe cele câteva pe care le aveam. E drept, românii care ajung pe țărm nu se sinchisesc dacă o plajă este certificată sau nu. Nisip să fie, apă și un prosop, în rest nu mai contează, iar acest fapt este cauzat de lipsa de informare. Lucrurile se schimbă radical când e vorba de turiștii străini. Pentru ei e de neconceput ca o destinație de litoral să nu aibă cel puțin o plajă certificată. Vorbim de diferențe de concepții, de oferte turistice, de vise și așteptări, în timp ce unele pot fi transformate în realitate, trebuie să recunoaștem că altele rămân simple utopii estivale. Magazin Satlajean fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro publicitate@magazinsalajean.ro marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu. nr. 1 tel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360 566076 Scandal între Primăria Zalău și firma de termoficare Furnizorul de energie termică E Star SA Distriterm SRL vrea să se retragă din municipiul Zalău și să renunțe la contractul de delegare de gestiune pe care îl are încheiat cu administrația municipală. Cum aceasta din urmă nu este de acord cu notificarea primită în acest sens de la EStar, cazul va fi soluționat, cel mai probabil, în instanță. Mihaela Moldovan Efectele crizei economice încă pot fi constatate la nivel de România. BFV Distriterm -expert în modernizarea sistemelor de termoficare și furnizor al energiei termice în Zalău nu și-a început activitatea în municipiul sălăjean sub cele mai bune auspicii și, la doar un an de când anunța investiții majore în folosul zălăuanilor, compania dorește să se retragă din oraș. în acest sens, SC E Star Distriterm SRL Zalău a înaintat administrației municipale o notificare privind derularea contractului de delegare a gestiunii serviciului public de transport, distribuție și furnizare cu energie termică. O informare referitoare la acestă notificare a fost prezentată, ieri, consilierilor locali municipali, care s-au întrunit în ședință ordinară, primarul Radu Căpîlnașiu explicând că furnizorul de energie termică va căuta orice subterfugiu pentru a scăpa de plățile care trebuie efectuate către bugetul local, conform contractului semnat cu municipalitatea. „Neavând posibilitatea de a mai face acele investiții pe care și le-au asumat, cu siguranță vor căuta orice subterfugiu pentru a scăpa de plată. Se pare că se retrag cu totul din România, dar și din Ungaria", a declarat Radu Căpîlnașiu, ieri, în ședința de Consiliu Local. Potrivit edilului, municipalitatea nu este, însă, de acord cu notificarea primită de la EStar, cazul urmând să fie soluționat, cel mai probabil, în instanță. RFV a demarat, anul trecut, introducerea sistemului de distribuție pe orizontală a energiei termice în blocurile din Zalău, această soluție tehnică fiind pentru prima dată implementată în municipiul sălăjean, deși în mai multe orașe din România acest sistem deja era funcțional, la vremea respectivă. Cel mai mare interes față de reconectare la noua rețea de termoficare a fost înregistrat în zona Dumbrava, aceasta fiind inclusă în planul de reabilitare a punctelor termice. în total, în Zalău ar fi trebuit reabilitate astfel șase puncte termice, atât din Dumbrava (I, II și Nord, n.r.), cât și din zonele Păcii și Simion Bărnuțiu. In urma implementării sistemului respectiv, RFV garanta diminuarea costurilor cu cel puțin 5 la sută față de costurile cu microcentrala, reprezentanții companiei explicând anul trecut că, pentru un apartament, costul introducerii noului sistem înseamnă 80 de lei/lună timp de 5 ani, sumă din care RFV ar fi suportat 50 la sută. Companie listată la bursa din Budapesta Compania RFV furnizează energie termică în Zalău în baza contractului de concesiune încheiat cu administrația locală și intrat în vigoare la 1 decembrie 2010. Potrivit actului respectiv, RFV va furniza energie termică în Zalău în următorii 49 de ani, timp în care va realiza o investiție semnificativă pentru modernizarea rețelei de termoficare. Compania RFV a câștigat, în 2010, licitația anunțată de Consiliul Local Zalău pentru modernizarea și întreținerea sistemului de termoficare al orașului, trebuind să investească 130 de milioane de lei în rețeaua de termoficare locală în perioada 2011-2014. Investiția ar fi trebuit să permită locuitorilor Zalăului să folosească din nou sistemul centralizat de termoficare, având la dispoziție apă caldă permanent și căldură reglabilă individual. Potrivit unei analize făcute de reprezentanții RFV, în momentul preluării, rețeaua din Zalău avea o vechime de peste 30 de ani, incluzând secțiuni care nu au fost folosite de câțiva ani și având pierderi pe rețea în medie de 40 la sută. Compania și-a propus să efectueze o parte semnificativă din modernizarea sistemului de termoficare încă din 2011, astfel încât în următorii 2 ani să recupereze majoritatea consumatorilor care existau în trecut în sistemul central de termoficare al orașului (circa 21.000 de apartamente, n.r.), în prezent, sunt branșate la sistemul centralizat aproximativ 600 de apartamente și 48 de instituții. BFV Distriterm este listată la bursa din Budapesta și are referințe privind construirea unor sisteme de termoficare economice și fiabile în Ungaria și România. A In doar trei zile. Șase sălăjeni au fost mușcați de căpușe Mihaela Oprea Aproximativ 280 de persoane au avut nevoie, la finele săptămânii trecute, de îngrijiri medicale de urgență, prezentându-se la Unitatea de Primiri Urgențe (UPU) din cadrul Spitalului Județean de Urgență Zalău, se arată într-un comunicat de presă remis, ieri, de unitatea medicală respectivă. Nu au lipsit, nici de această dată, pacienții care prezentau înțepături de căpușe. Ca frecvență a diagnosticelor, majoritatea pacienților, respectiv 76, s-au prezentat medicilor cu fracturi, entorse și contuzii. Finalul de săptămână nu a fost liniștit nici pentru cei opt sălăjeni care au avut nevoie de ajutorul medicilor din cauza hipertensiunii arteriale, în același interval de timp fiind înregistrați cinci pacienți răniți în agresiuni. Cel mai vârstnic pacient agresat a fost o femeie de 82 de ani, din localitatea Călacea, care prezenta un traumatism cranio-facial și vânătăi la nivelul brațelor. Din fericire, niciunul din acești pacienți nu a trebuit internat, ne-a declarat purtătorul de cuvânt al Spitalului județean, Codruța Pușcaș. Potrivit sursei citate, la urgențe s-au prezentat șase persoane cu vârste cuprinse între 3 și 72 de ani. Nici în aceste cazuri nu a fost nevoie de spitalizare. Tot la finalul săptămânii trecute, la Urgența celui mai mare spital din județ au ajuns 21 de persoane care suferă de boli de stomac, diagnosticele puse de medici fiind enterocolite, gastroduodenite și gastrite. Cu colică abdominală au fost depistați cinci pacienți, în timp ce un alt pacient a fost găsit cu colică biliară. în perioada 20-23 iulie au ajuns la UPU 281 de persoane, dintre care doar 84 au însemnat cazuri de urgențe reale, iar pentru 83 de pacienți, medicii au dispus internarea.