Magazin Sălăjean, noiembrie 2013 (Anul 18, nr. 206-226)

2013-11-26 / nr. 223

Magazin Sǎlajean Marți, 26 Noiembrie 2013 Autoritățile sălăjene susțin că sunt pregătite să înfrunte iarna în acest zile, vremea se va înrăutăți, meteorologii anunțând viscole și drumuri blocate. De altfel, pe parcursul zilei de luni, Sălajul s-a aflat sub cod galben de ninsori și intensificări ale vântului. Ca să prevină problemele, drumvarii au realizat hărți cu drumurile din toată țara care se înzăpezesc cel mai ușor. Și județul nostru este traversat de astfel de șosele. Andreea Vilcovschi & Flavia Pintea Agenția Națională de Meteorologie a anunțat o răcire accentuată a vremii începând de luni, media temperaturilor bune urmând să scadă de la 5 la 0 grade, iar cea a minimelor nocturne, de la 4 grade, la -7 grade. Șoferii ar trebui să se pregătească serios pentru iarnă, mai ales că Sălajul a fost inclus pe lista județelor înzăpezibile, într-o informare realizată de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România. Conducătorii auto trebuie să acorde atenție sporită pe timp de iarnă pe DN1F, în zona Meseșului, între kilometrii 70 și 82, și în pe Gorgana, între kilometrii 59 și 61, pe DN1C, în sectorul Mesteacăn, între kilometrii 103 și 114, dar și pe DN1H, de la kilometrul 26, la kilometrul 42, pe legătura dintre limita cu județul Bihor, Halmășd și Nușfalău. Aproape 2 milioane de lei pentru deszăpezirea drumurilor județene In urma controalelor efectuate în teren de către membrii comisiei constituită la nivel de județ, din reprezentanți ai Instituției Prefectului, ai Consiliului Județean și ai Poliției Rutiere, aceștia au constatat că toate cele 34 de primării care au încheiat protocoale cu administrația județeană pentru întreținerea drumurilor pe timp de iarnă au semnat contracte cu firme de specialitate. „Au fost verificate depozitele, utilajele de deszăpezire, dacă primăriile și agenții economici care trebuie să asigure deszăpezirea drumurilor județene sunt pregătiți de iarnă. Nu au fost constatate probleme", ne-a declarat Oana Ciobanu, purtătorul de cuvânt al Instituției Prefectului Județului Sălaj. Aceasta a ținut să precizeze că, în funcție de evoluția vremii, dar și de semnalele primite din teritoriu, vor avea loc și alte controale de acest gen. Pentru această iarnă, CJ Sălaj va pune la dispoziția primăriilor în vederea deszăpezirii drumurilor județene 1,8 milioane de lei, o primă tranșă, în valoare de 900.000 de lei intrând deja în conturile autorităților locale. Tranșa a doua va fi virată la începutul lui 2014. Cea mai mare sumă de bani a fost direcționată către comuna Agrij, aceasta primind 90.000 de lei. Aleșii au fost darnici cu orașul Cehu Silvaniei, care va beneficia de 75.000 de lei, cu comuna Sărmășag, care a primit 67.000 de lei, dar și cu Cizer, pentru care s-au alocat 60.000 de lei. La polul opus se regăsesc primăriile din Poiana Blenchii, Hida și Jibou, care au fost cadorisite cu cel mult 5.000 de lei. Alocările s-au făcut în funcție de lungimea și de nivelul de viabilitate al fiecărui drum în parte. în lista traseelor pentru care administrația județului alocă fonduri au fost cuprinse 53 de porțiuni de drum, ce totalizează 603 kilometri, structurate pe patru nivele de viabilitate. Fiecare nivel presupune un termen maxim de la încetarea viscolului ori a ninsorii în care autoritățile trebuie să execute deszăpezirea părții carosabile. Oficialitățile județene au solicitat trei kilometri de parazăpezi, care urmează să fie montate pe drumurile naționale ce traversează Sălajul, acolo unde zăpada poate fi viscolită. Dacă situația o va cere, aceste sisteme de protecție vor fi amplasate și pe drumurile județene. In această iarnă, intervențiile pentru deszăpezire vor avea loc pe 276 de kilometri de drumuri naționale, 604 kilometri de drumuri județene și 850 de kilometri de drumuri comunale. Anvelopele de iarnă, obligatorii și în acest an Conducătorii auto sunt obligați să-și echipeze mașinile corespunzător, adică să monteze cauciucurile de iarnă, altfel riscă amenzi cuprinse între 720 și 1.600 de lei. De asemenea, șoferul unei mașini fără cauciucuri de iarnă care blochează un sector de drum riscă o amendă cuprinsă între 5.000 și 8.000 de lei și va fi nevoit să suporte costurile aferente intervenției de degajare a sectorului de drum afectat. Totodată, conducătorii auto riscă nu doar să fie amendați, ci și să nu fie despăgubiți în cazul unor accidente. Anvelopele de iarnă devin obligatorii de fiecare dată când se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, nu începând cu 1 noiembrie. Așadar, utilizarea cauciucurilor de iarna nu este condiționată de o anumită perioadă de timp, ci doar de starea carosabilului. Potrivit legii, care a intrat în vigoare în 1 noiembrie 2011, reprezintă contravenție, conducerea autoturismului pe drumurile publice acoperite cu zăpadă, gheață sau polei, fără ca acesta să fie dotat cu anvelope de iarnă, nefăcându-se referire la o anumită perioadă a anului. De asemenea, singurele anvelope de iarnă acceptate sunt cele inscripționate cu unul dintre simbolurile "M+S", "M.S.", "MS" sau "M.S", fără a include în această categorie anvelopele marcate numai "all seasons". "Anvelopele denumite comercial «all seasons» sau 4S, ca și cele Alpin, Mountain sau Winter, pot fi acceptate dacă au marcajul specific anvelopelor de zăpadă (M+S, M.S., M.S)", au explicat reprezentanții Ministerului Transporturilor. Autovehiculele de transport persoane cu maxim nouă locuri pe scaune, inclusiv cel al conducătorului auto, deci și autoturismele personale, trebuie să fie echipate cu anvelope de iarna pe toate roțile. Aceeași prevedere este valabilă și pentru autovehiculele de transport marfă cu o masă totală maximă autorizată mai mică (sau egală) de 3,5 tone. în schimb, vehiculele de transport marfă de peste 3,5 tone și cele de transport de persoane cu peste nouă locuri trebuie să fie echipate cu anvelope de iarnă numai pe axele de tracțiune. Municipalitatea va plăti o chirie de 2.500 de lei pentru magistrala de termoficare Andreea Vilcovschi Oficialii Uzinei Electrice Zalău au bătut palma cu membrii Comitetului Creditorilor societății E-Stat Distriterm în ceea ce privește tronsonul de aproape 10 kilometri al rețelei centralizate de distribuție a agentului termic. Astfel, începând de săptămâna trecută, Uzina plătește chirie lunară de 2.500 de lei pentru a i se permite să folosească magistrala în vederea asigurării agentului termic în majoritatea unităților de învățământ din municipiu, pentru cei aproximativ 250 de abonați casnici și cele 46 de instituții publice. „Uzina Electrică Zalău a semnat un contract prin care se angajează să plătească lunar 2.500 de lei, pe o persoadă de șase luni, pentru că utilizează magistrala pentru furnizarea încălzirii în sistem centralizat", ne-a declarat Radu Nistorescu, administratorul public al Zalăului. Potrivit spuselor sale, societatea de termoficare din municipiu a făcut o ofertă de 2.500 de lei, lunar, către Comitetul Creditorilor firmei E-Star Distriterm, din care fac parte reprezentanți ai Consiliului Local Zalău, ai lichidatorului, ai E-Stat și ai Administrației Județene a Finanțelor Publice Sălaj. Contractul dintre cele două părți a fost semnat fără ca oferta să membrii Comitetului Creditorilor să aibă pretenții la o sumă mai mare. Chiria va fi asigurată, într-o primă fază, din conturile Uzinei Electrice, pentru ca mai apoi societatea să-și recupereze banii de la bugetul local. Reamintim că furnizarea în sistem centralizat a energiei termice către abonații zălăuani a început, și în acest an, cu întârziere, din cauza unor probleme de ordin juridic. Dat fiind faptul că municipalitatea nu a căzut la un numitor comun cu oficialii companiei E-Stat Budapesta, care a deținut, până nu demult, magistrala, Uzina Electrică nu a avut dreptul legal de a folosi respectivul tronson al rețelei. Așa se face că, la începutul lunii octombrie, peste 10.000 de copii au zgribulit în școli și grădinițe, deși temperaturile scăzute impuneau pornirea încălzirii. în încercarea de a-i convinge pe cei reprezentanții maghiari să le permită utilizarea conductei, autoritățile locale le-au propus acestora o chirie de doar 500 de lei. Problema și-a găsit rezolvarea în instanță, după ce Tribunalul Sălaj a anulat contractul de vânzarecumpărare prin care magistrala a trecut din proprietatea Distriterm, în cea a societății maghiare.