Magazin Sălăjean, decembrie 2014 (Anul 19, nr. 226-240)

2014-12-08 / nr. 229

2 Luni, 8 Decembrie 2014 Magazin Sălăjean Editorial ____ Florin Negoiță . Apocalipsa după PSD Eșecul răsunător al „tancului roșu" m alegeri, dar și în viața politică românească actuală, a făcut pe lângă multe altele, ca și cearșaful din geamul PSD să zboare fâlfâit, astfel încât să putem asista astăzi la cea mai mare reprezentație de bâlci și panoramă din istorie, pe care până și focile din arena circului ar fi invidioase. Din momentul în care primul-ministru încă în funcție l-a felicitat pe marele învingător în alegerile prezidențiale, spiritul PSD a făcut implozie, iar ceea ce vedem acum în fața ochilor este un peisaj sinistru de început de sfârșit. Nici că ar fi fost mai potrivită o altă ocazie ca această formațiune politică să-și țină poalele în cap și să iasă sub toate formele, limbajele, grimasele și gesturile în fața noastră, pentru a ne arăta insistent cu cine am avut de-a face și ghinion, încă mai avem. Pe undeva e firesc ca mai toți membrii partidului marcant al politichiei românești, ros până la căptușeală de moliile șmechere, să aibă reacții care mai de care mai halucinante. Pentru că atunci când ai osul cel mare între dinți și vine așa un vânt al trezirii populației și ți-l smulge cât ai clipi, disperarea de cauză generează spectacole care chiar îi trebuie ratate. Principalii miei sacrificați fără drept de benăială, Marian Vanghelie, Dan Șova și Mircea Geoană, vor rămâne pe o pagină a istoriei politicii romanești scrisă cu mâna stângă. Conducerea de partid comite însă o mare nedreptate, întrucât albumul post-mortem al posedeului ar fi trebuit în mod normal sa conțină mai multe poze decât cele ale proaspăt - expulzaților amintiți. De remarcat este capacitatea de supraviețuire,fără consiliere din partea psihologului, a celor trei slujitori foști cândva de onoare ai PSD. După ce au fost îmbrânciți pe scări și trimiși cu bocceluța în spate unde ar vedea cu ochii, în ciuda avertismentelor ei s-au întors pe scara de incendiu și au început sa scoată care pe unde poate, tot ceea ce în mod normal, în condiții de victorie, n-am fi știut, văzut sau auzit în vecii vecilor, amin! Vanghelie nu mai contenește cu datul ochilor peste cap, siderat de uimire "cum naiba a putut el sa facă parte atâția ani din gașca asta camuflată și să bea cafeaua de zi cu zi lângă niște corupți, prefăcuți, "mincinoșii naibii care sunteți, lasă ca are să vedeți voi..." (plus alte blesteme populare, live în prime-time la TV). Mariean a regurgitat în fața camerelor de luat vederi tot ce a înghițit (voit sau nu) la cantina partidului în decursul anilor. Despre Dan Șova n-ar fi multe de spus, faptele lui bune fiind totuși mai multe decât principalele vine care i se aduc la cunoștință, prin gardul PSD-ului - el fiind acum în afara lui după cim spuneam. Nu m-am imaginat niciodată că Șova va face vreodată parte din grupul renegaților, pentru că alura lui sigură și țeapănă, de fiecare dată și în fața oricărei probleme, nu se pupa cu nicio logică a acestui scenariu. Veteranul Mircea Geoană, al cărui declin își are începutul încă din vremea eșecului cu pelicula "Mihaela, dragostea mea!", rămâne totuși victima perfectă a războiului PSD, personaj în care astăzi, nici să vrei, și tot nu te lasă inima să mai lovești! Politic, acestui om nu i se mai poate întâmpla nimic mai rău decât atât. Sacrificarea lui, în același spirit de partid și de stat în vederea "păstrării obiectivității" rămâne una cu iz de Hollywood. Este memorabilă imaginea ieșirii din sediul social-democrat, în seara fatidică a excluderii, privirea pierdută în bureții microfoanelor, poziția smerită, de ghiocel, toate ar putea fi speculate regizoral într-o viitoare producție cinematografică, insă Mircea Geoana, cu toate relele care i se pun în spinare, rămâne totuși o figură de referință în legenda PSD având totuși un nivel de inteligență cu mult peste media turmei și un ritm-simț politic aparte, care l-a consacrat în lunga lui ședere prin toate funcțiile, la PSD. Lista celor care ar fi trebuit să plătească pentru acest deznodământ trebuia să fie dacă nu alta, măcar una mai cuprinzătoare. Astfel, este o enigmă arm nici până astăzi, șefii compartimentului „arme, muniții și vorbe grele", Gabriela Firea nu pățește nimic din moment ce, după primele cercetări, ea este cea care a lăsat butelia deschisă în latrina sediului. Măcar o mustrare acolo...ceva care să-i ciufulească bretonul dacă nu și poziția. Nici vorbă, coafura rezistă! Nimeni nu îndrăznește să o tragă la răspundere pentru că cine o face, se poate trezi pe loc dat în gât la presă sau dacă nu există vreun microfon și o măsuță prin preajmă, primește instant din partea jandarmului areuistă, un set de fixativ drept între ochi. Mai rea ca o șefi de arest, doamna Firea Pandele scapă în continuare nesupravegheată și fuge, în patrieeii de casă, pe la conferințe de presă, aruncând sistematic mămăligi în geamurile altora. Cu toate acestea, paradoxal, uite ca n-o scoate nimeni din priză, ea păstrând același nivel de agresivitate și o cadență de 600 aberații pe minuut, mai ceva ca mitraliera. Nici cămașa de forță nu mai reprezintă vreo soluție în cazul ei, atâta timp cât are gura descoperită. Deci, din rațiuni încă necunoscute, peredeul rămâne pe mai departe cu ea pe stoc. învăluită în mistere și ceață deasă este și gura lui Liviu Dragnea. Deși cel puțin un set de pedease și le-a ispășit deja prin curajul lui, fiind mereu împins din culise ca să dea veștile proaste. S-a mizat pe faptul că îl ajută și fizicul întrucât mimica lui e mereu aceeași indiferent ce anunță. Acuzat că nu are decența să facă un pas înapoi, el uită versurile cântecului și face doar doi pași înainte, cu grație și același zâmbet de șugubăț mustăcios. Deși, așa cum rezultă în urma rechizitoriului întocmit de cei dați naibii, și el a cusut la goblenul catastrofei, alături de Victor Ponta și sus numita Găbița Gură-de-Aur. Ar fi un gest decent ca în loc de drejituri și „zile", „Domnia sa" să mai ceară și niște scuze și să bată în retragere, măcar așa, din respect față de cei izgoniți și cu mâinile cărora a scos, în timp, o gramadă de castane din foc. Prin urmare, astrele nu i-au surâs nici lui d sau tăvălit de râs pe bolta cerească. Mai departe... "scapă cine poate", vorba lui Victor, și tot cine poate, cu puțin noroc, se poate agăța de „colacul Iohannis", doar doar se va salva de la inevitabilul înec cu bulbuci. Odată devenite publice năravurile celebre ale partidului, anarhia, dezbinarea, ura și răzbunările s-au instalat în scaunele ramase goale ale marelui bastion, de care până și „bunicuța" fondatoare se dezice, scuipând un sân, ori de câte ori are ocazia. Și slavă Domnului, ocazii au fost mereu pentru că Ion Iliescu, în existența lui matusalemică, în PSD nu s-a dat la o parte nici în ceasul al doisprezecelea. Deși a obținut toate titlurile, decorațiile și ridicările în stratosferă, de pe fața Pământului, el nu s-a retras astfel incât să rămână până la sfârșit „onorific". Și-atât. Nu și mi! Mereu s-a aflat în capul mesei indiferent despre ce era vorba în propoziție, mereu a dat indicații prețioase, a strâmbat din nas, a supravegheat aproape orice activitate din interior și a fost prezent moț, ca să știe toți cine e tătucul. Nici când intra cu ochelarii aburiți în sediu nu exista vreo șansă să nu găsească load din capul mesei; mergea fie pipăite, îi înghiontea pe toți cu umbrela și tot îl nimerea! El nu a înțeles că lumea pur și simplu s-a săturat de el, cei din partid au obosit să-l mai perie zilnic, iar prezența lui activă zi și noapte acolo, nu-și mai avea măsura firească. Ion Iliescu nu a înțeles niciodată că ce e mult, nu-i puțin! Și de parcă n-ar avea destule pete pe existență, iată că mai primește una mare, în urma scufundării corăbiei PSD. Ca o ironie a sorții, nici domnia sa nu-și mai recunoaște "pruncul", cândva durduliu și roșu în obrăjuri, dar ajuns astăzi ca un golan cu sufletul stafidit de păcate. Nu, numai e copilul lui, nu-l mai vrea și gata, s-a terminat cu șmecheria! Celebrul citat iliescian „măi, animalule!" și zicala din popor „io te-am făcut, io te omor"! sunt foarte potrivite acum. Deci, doamnelor și domnilor, iubiți simpatizanți și dragi meseni, bomboana pe colivă e așezată exact de cine trebuie! (aplauze). Karmă stârmbă, soartă tristă, deznodământ tragic. Partidul Social-Democrat și-a pierdut aproape tot capitalul de încredere și toate resursele de legitimitate pe care le mai avea in fața românilor. Iar cei care au coloana vertebrală dreaptă, și încă fac parte din acest partid, cu siguranță își vor face bagajele și vor migra, cu foc pe coadă, către alte ținuturi politice. Pentru că se va lăsa cu vărsare de sânge, având în vedere că toate faptele mai vechi sau mai noi care au demontat acest partid și l-au făcut să fie atât de antipatic în ochii tuturor, abia acum capătă coperți și numere de înregistrare. Deci treaba e nascură rău! Totuși premierul susține ideea de dreptate și declară sec, cu glas tremurat: „Justiția să-și facă datoria". Păr uite că și-o face. Ar fi multe de spus pe marginea acestui subiect, desprins din scena noastră politică, subiect pe cât de vast, pe atât de tragi-comic. Un serial lung, plin de suspans, trădări, răsturnări de situații, intrigi și drame, serial care se pare, va sfârși pe stil rusesc, cu lacrimi-șiroaie și batiste fluturate în urma trenului. Flavia Pintea Administratorul unei firme de construcții din localitatea Deja a fost trimis în judecată pentru săvârșirea infracțiunii de evaziune fiscală în formă continuată. Potrivit unui comunicat al Parchetului de pe lângă Tribunalul Sălaj, inculpatul, N.A.R., în calitate de administrator al SC MO DE NA HOUSE SRL Deja, în perioada 1 mai 2006 - 30 iunie 2009, a înregistrat în contabilitatea societății un număr de 48 facturi fiscale, în sumă de 301.429,74 lei fără TVA, în sensul că acestea ar fi fost emise de către mai multe societăți comerciale reprezentând "lucrări de construcții în regim de subantrepriză", fără a putea prezenta organelor de control contractele încheiate cu aceste societăți și situațiile de lucrări executate care au stat la baza emiterii acestor facturi, operațiunile fiind fictive. De asemenea, și în calitate de administrator al SC Kalman 24 SRL Zalău, în perioada aprilie 2006 - iunie 2008, a înregistrat în contabilitate un număr de 66 facturi fiscale, în valoare de 311.772,73 lei, în sensul că acestea ar fi fost emise de către mai multe societăți comerciale, deși operațiunile la care se refereau erau fictive, în scopul sustragerii de la îndeplinirea obligațiilor fiscale, având consecință producerea unui prejudiciu în sumă de 48.229 lei, reprezentând impozit pe profit suplimentar datorat bugetului general consolidat al statului și a unui TVA în sumă de 36.245 lei dedus fără drept, pentru SC MODENA HOUSE SRL Deja și impozit pe profit suplimentar în sumă de 49.884 lei și a unui TVA, dedus fără drept, în sumă de 38.099 lei, pentru SC Kalman 24 SRL Zalău. Trimiterea în judecată a administratorului sălăjean a fost dispusă de către procurori în 24 noiembrie. Potrivit acestora, în sarcina aceluiași inculpatului s-a reținut săvârșirea infracțiunii de reținere și nevărsare cu intenție în termen de cel mult 30 de zile de la scadență, a sumelor reprezentând impozite sau contribuții cu reținere la sursă. "Fapta este prevăzută de aricolul 6 din Legea 241/2005, cu aplicarea art. 35 alin. 1 C.p. și constă în aceea că inculpatul, în calitate de administrator al SC MODE NA HOUSE SRL Deja a reținut scriptic dar nu a virat în termen de 30 de zile, obligațiile cu reținere la sursă aferente perioadei 29 septembrie 2008 - 25 mai 2009, cu consecința prejudicierii bugetului de stat consolidat cu suma de 8.534 lei, reprezentând impozit pe venituri din salarii - 2.099 lei, CAS asigurați - 3.931 lei, șomaj asigurați - 225 lei, sănătate asigurați - 2.279 lei", mai precizează suma citată. Lucrările de reabilitare termică la trei blocuri din Zalău, prin fonduri europene, la final Augusta Teșinschi Grație proiectului de reabilitare termică a locuințelor demarat de Primăria Municipiului Zalău printr-un proiect cofinanțat de Ministerul Dezvoltării Regionale, prin intermediul fondurilor europene, trei blocuri din municipiul Zalău au fost reabilitate termic. Este vorba despre blocurile 01,02 și OM situate pe bulevardul Mihai Viteazul din municipiul Zalău. După cum a explicat în cadrul unei conferințe de presă, Radu Nistorescu, administratorul public al municipiului Zalău, lucrările de reabilitare termică la blocurilor precizate au fost finalizate recent, după aproape 13 luni de la impementarea proiectului "Reabilitarea termică a blocurilor de locuințe O1, 02 și OM din municipiul Zalău, constituite în asociații de proprietari", iar beneficiarii sunt cele trei asociații de proprietari, cu peste 170 de persoane fizice și juridice, proprietari ai celor 120 de apartamente din blocurile precizate. Astfel, lucrările principale de reabilitare a blocurilor de locuințe amintite, realizate în opt luni, au inclus: izolarea termică a fațadei blocurilor prin aplicarea unui strat de polistiren de 15 cm, înlocuirea tâmplăriei ferestrelor de pe casa scării și a ușii de acces în blocuri acolo unde s-a impus, închiderea balcoanelor și a logiilor cu tâmplărie termoizolantă și termo-hidroizolarea planșeului peste ultimul nivel cu sistem compozit de 20 cm grosime. Prin acest proiect s-a urmărit reducerea consumului de energie termică, confortul sporit al proprietarilor, îmbunătățirea esteticii blocurilor și arealului în care se află, dar și creșterea valorii pe piață a imobilelor. Valoarea proiectului privind reabilitarea celor trei blocuri a fost de peste 2 miliarde de lei, din care 77.000 de lei, respectiv 38.500 de lei - contribuția asociaților de proprietari.