Magazin Sălăjean, decembrie 2015 (Anul 20, nr. 229-244)

2015-12-08 / nr. 232

2 Marți 8 Decembrie 2015 Editorial Florin Negoiță _______________________________ Mai tăiați din ele, dati-le naibii! Am alergie la tăieri și tăieturi. De la înțepatul paradui în grumaz și până la conotația, chiar mai sinistră, pe care tăierea o are de niște ani, în viețile românilor. Tăieri de salarii, de burse, de alocații, de drepturi. Tăieri de pensii, de ajutoare sociale, de subvenții absolut necesare și de multe, nenumărate alte tăieri. Nu cred că sunt singurul care intră în trepidații, și de grija zilei de mâine dar și de furie, când aude de eternele tăieri, ca soluție unică și salutară pentru economia românească, oricum găurită și regulată prin toate orificiile de mafioți și șmecheri. Nu știu cum se face că ne paște mereu, același ghinion. Cum e vorba de redresat ceva zbangă în capul plebei cu toate măsurile. Evident, există la un moment dat în viața oricărei societăți, probabilitatea nefastă ca drepturile, mai ales cele bănești, să fie tăiate sau, însă la noi, de 25 de ani, parcă se tot taie, după ce și în alte timpuri oricum s-a tăiat ca la balamuc. Din tăiere în tăiere, ne întoarcem mereu de unde am plecat. Am acordat un vot sănătos de încrede acestui guvern însă iar încep să mă înțepe gânduri și temeri din ce în ce mai urâte. Pentru că înainte ca aceste noi tăieri să fi fost vehiculate, mi-am dorit ca acest guvern tehnocrat (până la proba contrarie) să facă cel puțin câteva din lucrurile cu adevărat importante pe care guvernul cu care am dat de pământ, nu le-a făcut. Nu am auzit, de la instalare, nici o măsură din gurile tehnocrate cu privire la recuperarea banilor furați, nu am văzut nici Guvern nou, nici DIICOT vechi, nici președinte nici pe nimeni și nimic care să spună, concret, măcar o măsură și să ofere un exemplu prin care miliardele de euro furate, încep să fie recuperate. Să aud sau să văd negru pe alb. x sumă delay mafiot. X sună de la 7 țepar. X miliarde de la z evazionist. Și așa mai departe. Nu am auzit nicio măsură, care oricum ar reprezenta mama urgențelor, cu privire la hoția și crima organizată - pentru că acesta este cel mai potrivit termen - în cazul care arată ca o rană vie, tăierea aurului verde al patriei, jefuirea pădurilor și nenorocirile care vin în urma acestei crime comise în special de un mare concern austriac. O iau casele la vale cu bătrânii în ele cu tot, dar de 25 de ani abia avem o lege căcăcioasă în acest sens, și aceea vai steaua ei, timp în care camioanele șmecherilor austrieci ies, cu acte în regulă, cu gecile peste graniță. La ei, evident, fiecare copăcel este ocrotit prin legi demonice, lucru absolute normal în orice societate sănătoasă la cap care vrea să mai respire și peste 50 de ani și nu doar pe termen limitat. Nu am auzit nici o silabă legată de situația copiilor care trăiesc în cea mai cruntă sărăcie, și nu mă refer doar acei rămași fără părinți, care plâng în spatele gratiilor prin orfelinate, ci și la cei care au părinți și care se zbat alături de ei în cea mai cruntă sărăcie. Procentul, potrivit ultimelor studii, este de 35 către 40 la sută din total. Un procent dezastruos. Nu am auzit o vorbă despre modificarea legilor strâmbe și imbecile, de la legile care guvernează universul oricum plin de găuri negre al persoanelor cu dizabilități. pe care îi chemăm periodic pe la comisii să vedem dacă nu ie ț cutuoi* fjtLunui sau muinue uiupuuili &un uui^uotcun copil nevăzător nu cumva. Doamne-ferește, vede peste noapte și statul îi dă în continuare bani sau a legilor care fac imposibilă viața copiilor instituționalizați și pe care statul face tot posibilul să-l lase și fără părinții care fac ceea ce ar fi trebuit să facă cei care i-au conceput și născut și îi aduc pe micuți în pragul sinuciderii. Sau legile, de un cretinism nemaiîntâlnit, care guvernează viețile bolnavilor incurabil, a veteranilor sau văduvelor de război, a pensionarilor, oamenilor care au făcut ceva pentru țara aceasta și multe, nenumărate alte legi care ne fac de rușine societatea și pe noi ne bagă în groapă înainte de vreme. Nu am auzit o vorbă despre banii și averile moșului mafiot Oltean, în schimb aud zilnic cum se tăvălea libidinosul ăsta prin așteruturi cu toate panoramele, de parcă asta ne interesează pe noi și nu banii, miliardele, recuperate de la scursura asta bătrână și grețoasă. Nici despre banii de recuperați de la doamna Udrea nu aud nimic, deși, cu toate conturile așa-zis blocate, scoate pe loc milionul de euro pentru cauțiuni, bani de împrumut, cică. Despre toate acestea și multe altele despre care ar fi trebuit să auzim, dracului, de o mie de ori ,până acum, înaintea oricăror tăieri și tăieturi, nu nu aude nimeni nimic. Auzim doar că proasta care a predate 30 de ani la Bărnuțiu, rămâne cu pensia ciuntită sau, cât mai poate să muncească, cu un salariu de aceeași neasemuită mizerie, după deceniu Auzim că fraierul cu plămânii negri, după 40 de ani de muncă în mina Sărmășag, abia își poate plăti medicamentele și hrana din minunata pensie. Sau că amărâta care 35 de ani a luat, la 5 dimineața, drumul Armăturii, caută mărunțișul prin căptușeala ruptă a genții, să-și ia un paracetamol la ofertă, că la altele care s-o pună pe picioare nici nu poate visa. Despre toate astea auzim imediat cum se schimbă un om important, un președinte, un guvern, un sistem sau orice altă entitate pusă în fruntea pălmuită a acestui popor. Nu mă grăbesc doar să critic măsurile de austeritate care, la nici câteva zile de la instalarea acestui guvern presupus tehnocrat, deja se pregătește să le ia. Cu siguranță, rațiuni sau, mă rog explicații alambicate și halucinante, ar putea exista, însă nu pot să nu văd cum nu se fac atâtea alte lucruri care trebuiau făcute de ani de zile, că nu se iau măsuri ce trebuiau luate de decenii, că nu se dă în cine trebuie și nu e jupuit hoțul, mafiotul și nesimțitul, ci tot omul simplu care trage ca un fraier pentru bunăstarea și burdihanul celor de sus sau celor cocoțați în poziții prin mită, influență și relații. Spuneți-le românilor de tăieri, din nou, mai ales acum, și veți avea parte, de la tehnocrat până la vila prezidențială (care de un ane tot într-o renovare de milioane), de surprize pe care nici nu le bănuiți. Pentru că oamenii sau săturat, și cei care au rămas dezamăgiți, acasă, și iar cei care, prostiți sau nu, au ieșit în stradă să schimbe un guven șchiop cu altul care are două picioare stângi, plus bonus un președinte care este literalmente pe dinafară din toate punctele de vedere cu ceea ce se întâmplă cu adevărat în această țară. Și peste toate astea, vor veni în curând sloganurile electorale, aceleași lătrături grețoase, mincinoase și perfide, care vor aduce eternele promisiuni și vorbe mari și care, așa cum știm de când lumea, nu vor prinde viață în vecii vecilor. Magazin Sălăjean Aurel Știrb, promovat ca adjunct al IPJ Sălaj Flavia Pintea împuternicit la sfârșitul anului trecut ca adjunct al șefului Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj, comisarul șef Aurel Știrb a promovat, la finele lunii trecute, concursul pentru ocuparea acestei funcții. Potrivit unui comunicat de presă al Centrului de Informare și Relații Publice din cadrul Inspectoratului General al Poliției Române (IGPR), concursul pentru ocuparea funcției de adjunct al șefului IPJ Sălaj, cu atribuții pe linie de ordine publică, a avut loc în 25 noiembrie, la sediul IGPR, în urma acestuia fiind declarat admis comisarul șef Aurel Miron Știrb. Aurel Știrb a fost împuternicit ca adjunct al șefului IPJ Sălaj în luna decembrie a anului 2014, în urma pensionării ocupantului acestei funcții, Leontin Pușcaș. Potrivit informațiilor postate pe site-ul instituției. Știrb, în vârstă de 47 de ani, lucrează în cadrul Inspectoratului din 1997, unde a activat ca ofițer operativ Biroul Poliției Judiciare, ofițer specialist Serviciul de Investigații Criminale, șef Biroul de Investigații Criminale și șef Serviciul de Investigații Criminale. Centrul de Permanentă din Zalău se va muta în noul sediu la sfârșitul lunii Centrul de Permanență din Zalău, găzduit în prezent de Direcția de Sănătate Publică (DSP) Sălaj, se va muta în spațiul pus la dispoziție de Primăria Zalău, respectiv cel amplasat în municipiu, pe strada Corneliu Coposu, cel mai probabil, la sfârșitul acestei luni. Cel puțin, așa speră coordonatorul unității medicale, medicul de familie Olimpia Moigrădean. "Am vorbit de curând cu cei de la Primărie și cu cel care coordonează lucrările și ni s-a promis că la finalul lunii decembrie vom fi mutați. Sper să fie așa", a declarat Olimpia Moigrădean. Reamintim că în 21 septembrie activitatea Centrului de Permanență a fost suspendată temporar după ce s-a decis mutarea acestuia întrun alt spațiu, întrucât Ambulatoriul Spitalului Județean de Urgență Zalău este cuprins într-un program de modernizare. Noul spațiu este situat pe strada Corneliu Coposu nr.2. Autoritățile anunțau la momentul respectiv că persoanele care au nevoie de asistență medicală de urgență se pot adresa Unității de Primiri Urgențe (UPU) din cadrul Spitalului Județean de Urgență Zalău sau Serviciului Județean de Ambulanță Zalău. La aproximativ trei săptămâni, în 19 octombrie Centrul și-a reluat activitatea, hotărându-se ca acesta să fie găzduit temporar de DSP Sălaj, Piața Iuliu Maniu nr.11, unde funcționează după următorul program, între orele 15 și 8, de luni până vineri, iar sâmbăta, duminica și în sărbători legale între 8 și 8. "întrucât a început sezonul rece, iar numărul consultațiilor crește la Urgență, am decis să improvizăm, temporar, un spațiu în incinta Direcției pentru a redeschide Centrul. Acesta va funcționa aici în intervalul în care se vor efectua lucrările la noul spațiu pus la dispoziție de către Primăria Zalău, respectiv cel amplasat în municipiu, pe strada Corneliu Coposu. Acesta corespunde cu suprafață, circuite, accesibilitate etc, însă are nevoie de câteva lucrări de renovare", a explicat oficialul DSP Sălaj, Ligia Marincaș. Centrul de Permanență a fost deschis în Zalău în luna iulie a anului 2011, în incinta Spitalului Județean, respectiv la parterul ambulatoriului de specialitate - intrarea pe la Pediatrie. Nouă medici din Zalău și-au dat acordul, la momentul respectiv, să facă gărzi de câte 16 și 12 ore pentru a asigura permanența serviciilor medicale, coordonatorul acestuia fiind medicul de familie Olimpia Moigrădean. Pacienții pot să meargă la Centru pentru orice tip de consultație. Pe lângă consultații, se fac și tratamente injectabile și mici intervenții chirugicale, iar pentru cazurile care depășesc competența medicilor de aici sunt îndrumate spre Urgențe. Totodată, cei care au nevoie de serviciile oferite în Centrul de Permanență nu vor trebui să plătească nimic, costurile consultațiilor și a tratamentelor fiind suportate de Casa de Asigurări de Sănătate. Tot din bugetul Casei sunt plătite, separat, și gărzile medicilor și asistentelor care asigură permanența. Pacienții se pot adresa Centrului, în cursul săptămânii, în fiecare zi de luni până vineri după ora 15, considerându-se că înainte de această oră medicii de familie sunt la cabinete. La sfârșit de săptămână, programul în Centru este non-stop, cu gărzi de câte 12 ore pentru fiecare medic. Inițiativa deschiderii acestui centru aparține Consiliului Județean Sălaj, care a și pus la dispoziție spațiul, iar la susținerea funcționării lui contribuie și Primăria Zalău, care asigură plata utilităților. ■ F. P.