Magazin Sălăjean, ianuarie 2016 (Anul 21, nr. 1-19)

2016-01-15 / nr. 9

Magazin Sălăjean Vești bune de la Casa Județeană de Pensii Sălăjenii care nu realizează venituri în baza unui contract de muncă pot să-și încheie un contract de asigurare în sistemul public de pensii. Și asta pentru a beneficia de anumite facilități printre care dreptul la o pensie, bilete de tratament la preț redus și ajutor de înmormântare. Augusta Teșinschi Directorul adjunct al Casei Județene de Pensii (CJP) Sălaj, Florian But, a precizat joi, 14 ianuarie, în cadrul unei conferințe presă că în anul în curs nivelul minim al venitului lunar asigurat este de 938 de lei, pentru care contribuția aferentă este de 247 de lei lunar. De asemenea, nivelul maxim al venitului lunar asigurat este de 13.405 de lei și contribuția aferentă 3.526 de lei. "în condițiile prevăzute de Legea 263 -2010 privind sistemul public de pensii, se pot asigura în sistemul public de pensii, pe bază de contract de asigurare socială, avocații, personalul clerical și cel asimilat din cadrul cultelor recunoscute prin lege, neintegrate în sistemul public de pensii, precum și orice persoană care dorește să se asigure, respectiv să-și completeze venitul de asigurat", a spus reprezentantul CJP Sălaj - directorul Florin But. Tot în cadrul conferinței a cărei temă a fost "Noutăți legislative care operează începând cu 1 ianuarie 2016 în Sistemul Public de Pensii", directorul But a precizat că din acest an valoarea punctului de pensie a crescut cu cinci procente față de anul trecut ajungând este de 817,7 lei. De asemenea, a crescut și valoarea ajutorului de înmormântare. Astfel, în cazul decesul asiguratului sau pensionarului ajutorul este în valoare de 2.681 de lei, iar în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului este de 1.341 de lei. O altă noutate operabilă în sistem este și cuantumul indemnizației pentru însoțitor care, în cazul pensionarilor de invaliditate încadrați în gradul I de invaliditate, este în cuantum de 80 la sută din valoarea unui punct de pensie stabilit în condițiile legii, respectiv 698 de lei. în acest an, câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale este de 2.681, iar cotele de contribuție de asigurări sociale sunt de 26,3 la sută, pentru condiții normale de muncă, 31,3 la sută pentru condiții deosebite de muncă și 36,3 la sută pentru condiții speciale de muncă și pentru alte condiții de muncă. Cota contribuției individuale de asigurări sociale este de 10,5 la sută, indiferent de condițiile de muncă. în cota de contribuție individuală este inclusă și cota de 5,1 la sută aferentă fondurilor de pensii administrate privat. Ziua Culturii Naționale - ziua "poetului nepereche", sărbătorită la API Zalău Flavia Pintea Sala festivă a Colegiul Tehnic "Alesandru Papiu Ilarian" Zalău a găzduit joi, 14 ianuarie, o serie de activități cultural - artistice dedicate Zilei Culturii Naționale. Cu sprijinul Asociației ,"API Lyceum", membrii Catedrei de limba și literatura română (Anca- Angela Făgărași, Ana-Maria Mureșan, Lia Petrică, Monica Rusan, Mihaela Sălăjan și Adela Lobonț) au organizat, în cadrul proiectului "Europa contemporană - unitate în diversitate", activitatea "Unitate. Identitate. Eminescu", coordonată de profesoara Monica Rusan. Aniversarea celor 166 de ani de la nașterea "poetului nepereche" a fost marcată prin variate manifestări artistice și culturale care au evidențiat creația eminesciană și ideea unității naționale (Unirea Principatelor Române), în deschidere, elevii au prezentat un moment artistic intitulat "A turna în formă nouă limba veche și-nțeleaptă", care a relevat originalitatea și complexitatea creației poetului național. Imaginea scriitorului a fost completată de expunerea "Gazetarul Mihai Eminescu", realizată de Doina Mamura, bibliotecar la Biblioteca Județeană "Ioniță Scipione Bădescu" Sălaj; în continuare, a avut loc prezentarea expoziției de filatelie, întreguri poștale și maximafilie despre Mihai Eminescu, realizată de Mirel Mátyás, profesor în cadrul Colegiului, urmată de expunerea "Imaginea lui Eminescu reflectată în numismatică", realizată de Emanoil Pripon, cercetător științific la Muzeul de Istorie și Artă Zalău, ce a evidențiat complexitatea acestei adevărate valori naționale. Unele dintre momentele emoționante pentru elevii sârguincioși și talentați a fost reprezentat de premierea participanților la cele două concursuri tematice desfășurate în 12, respectiv 13 ianuarie: "15 pentru Eminescu" și "Gânduri, forme și culori". Activitatea a fost încheiată de o reprezentație scenică despre Unirea Principatelor Române, "Moș Ion Roată și Unirea". "Această zi cu dublă semnificație culturală, a nașterii "Luceafărului poeziei românești" și a celebrării întregii culturi naționale, a reunit minți și suflete, a premiat talente și a demonstrat - din nou - că API e o stare de spirit!", au menționat organizatorii evenimentului. Vineri 15 ianuarie 2016 ^ Elevii ar putea merge la școală și în vacanță . Elevii ar putea merge la școală și în vacanța de vară. Scopul unei astfel de inițiative este de a veni în sprijinul părinților care nu au cu cine să își lase copiii acasă. In acest sens, mai mulți senatori au depus recent un proiect de lege, însă acesta nu prevede clar dacă profesorii vor fi obligați să participe la activități recreative. Reprezentanții organizațiilor sindicale din învățământ susțin că ideea nu este rea, însă depinde de dascăli. Cadrele didactice ar putea renunța la concediu pentru a sta cu elevii dacă vor fi plătiți pentru orele suplimentare. De asemenea, unitățile de învățământ ar trebui să aibă logistica necesară pentru ca elevii să fie atrași să vină și în vacanța de vară la școală. Potrivit legii, cheltuielile ar urma să fie suportate de părinți. Actul normativ urmează să intre în dezbaterea Senatului luna viitoare. ■ F. P.