Magazin Sălăjean, octombrie 2016 (Anul 21, nr. 189-209)

2016-10-28 / nr. 208

2 Vineri 28 Octombrie 2016 Marius Morar Cu bicicleta la serviciu Pentru o parte dintre noi, mersul pe bicicletă a devenit în ultimii ani nu doar un mod de a ne petrece timpul liber, ci și o modalitate de a ne deplasa la anumite destinații. Și la nivel local vedem tot mai multe persoane pedalând prin oraș, fie că merg sau vin de la serviciu, fie că se deplasează la piață pentru a-și face cumpărăturile de weekend. Esențială este mișcarea. Politicianul Valeria Steriu (culoarea politică este mai puțin importantă în cazul de față) a inițiat de curând un proiect prin care încurajează mersul pe bicicletă. Proiectul prevede ca angajatorii să poată acorda angajaților tichete valorice pentru a încuraja folosirea bicicletei în deplasarile dintre domiciliu și locul de muncă, iar legea ar permite alocarea sumei de 1.500 de lei pentru achiziționarea unei biciclete, dar și a unei rente anuale de 300 de lei, pentru diverse reparații, piese de schimb sau echipament. Toate detaliile de mai sus contează într-un astfel de proiect, însă, esențială rămâne mișcarea. O statistică a Organizației Mondiale a Sănătății arată că 15 minute petrecute zilnic pe bicicletă prelungește durata de viață cu până la 7 ani. Ca în orice inițiativă, vor fi păreri pro și contra, mai ales că unora dintre noi ne place să vedem întotdeauna cum e mai simplu să nu facem, decât să facem ceva benefic pentru noi și pentru societatea în care trăim. Dacă înainte de '89, mașina era considerată un "lux", am ajuns ca după 27 de ani de la Revoluție să devenim dependenți de mașină. Unii dintre noi, am vrea, dacă ar fi posibil, să intrăm cu mașina chiar și în supermarketuri și să întindem mâna de la volan pentru a ne lua produsul de pe raft, iar același lucru să-l facem și la casă. In alte țări, mersul pe bicicletă a devenit de mult timp o prioritate. Sunt străini care folosesc mașina doar în weekenduri, atunci când pleacă îmrepună cu familia spre o destinație în afara localității, ceea ce în România va fi greu de pus în practică într-un viitor apropiat. Mersul pe bicicletă este un mod destul de simplu și ieftin de a face mișcare, iar un proiect care vizează deplasarea la locul de muncă cu bicicleta nu poate fi decât benefic atât pentru tinerii care intră sau au intrat de puțin timp în câmpul muncii, cât și pentru persoanele de vârsta a doua. Din păcate, vedem mai multe persoane de vârsta a doua, chiar a treia care aleg un astfel de mod de deplasare. Majoritatea suntem conștienți că mersul pe bicicletă înseamnă, înainte de toate, sănătate, iar antrenorii de specialitate recomandă ca fiind unul dintre cele mai eficiente programe de slăbit. Cu toate acestea, continuăm să fim dependenți de autoturismul pe carel deținem. Totuși, ideea mersului pe bicicletă a revenit oarecum în atenția românilor în ultimii ani, iar pentru a încuraja acest mod de a face mișcare, la nivel național se organizază foarte multe concursuri de ciclism în decursul anului. Alții văd prin mersul pe bicicletă o nouă modă. Cel mai important este, însă, schimbarea mentalității și a stilului de viață. Un copil care-și va vedea părintele că se deplasează cu bicileta la serviciu sau că merge cu bicicleta în timpul liber, cu siguranță va fi tentat să facă același lucru la un moment dat. Magazin Salăjenit fondat 1997 www.magazinsalajean.ro e-mail. redactie@magazinsalajean.ro; publicitate@magazinsalajean.ro; marketing@magazinsalajean.ro Adresa redacției: str. Nicolae Titulescu nr.ltel/fax: 0260 611364; 0360 566067; 0360S66076 Magazin Sălăjean Patru ore de protest spontan în oficiile poștale din Zalău Andreea Vilcovschi Peste 60 de lucrători poștali din Zalău au întrerupt activitatea joi dimineața, după ce negocierile cu reprezentanții companiei au eșuat. începând cu ora 8 și până la ora 12, protestatarii nu au permis accesul clienților în Oficiul Poștal nr. 1 și în ghișeele exterioare din Dumbrava Nord și Brădet, lucrul fiind blocat și la Oficiul Poștal de Distribuire de la Gară. Potrivit lui Călin Balog, președintele Sindicatului Lucrătorilor Poștali Sălaj, protestul a fost unul spontan: "Oamenilor le-a ajuns cuțitul la os. S-au săturat să fie mințiți, vor să aibă salarii care să le permită un trai decent. Acțiunea nu a fost programată". Liderul sindical a adăugat că cele opt luni decât se poartă negocieri cu conducerea companiei, salariaților nu li s-a oferit nimic concret, motiv pentru care greva generală poate fi declanșată în orice moment. "Dacă oficialii Poștei Române nu vor veni cu o ofertă concretă privind creșterea salariilor, protestele ar putea căpăta amploare, ceea ce înseamnă că până la greva generală mai este un pas", a explicat Balog. Salariații companiei cer 200 de lei în plus la salariu, în condițiile în care mai mult de 60 la sută dintre ei sunt remunerați cu salariul minim pe economie. Poștașii reclamă că nu beneficiază de anumite soluții tehnice pe care colegii lor din alte țări le primesc, de faptul că de zeci de ani sortarea corespondenței se face manual sau de faptul că greutatea mare pe care o cară zilnic le provoacă boli profesionale. O altă problemă gravă este legată de deficitul de personal, la care se adaugă o mare fluctuație, cauzată tocmai de salariile mici. Controlul judiciar se ține scai de fostul primar al Jiboului Eugen Bălănean, ex-edilul Jiboului, a apucat să se bucure doar câteva zile de revocarea măsurii controlului judiciar dispusă de magistrații din orașul pe care l-a condus timp de șapte ani. Judecătorii Tribunalului Sălaj au admis contestația formulată procurori împotriva încheierii penale de săptămâna trecută a Judecătoriei Jibou, au desființat-o și au decis ca fostul primar să rămână sub control judiciar. Este pentru a treia oară când instanța sălăjeană desființează decizia luată în orașul de pe Someș, soluția pronunțată fiind definitivă. Reamintim că Eugen Bălănean a fost trimis în judecată pentru săvârșirea a trei infracțiuni de abuz în serviciu, asimilat faptelor de corupție, și o infracțiune de conflict de interese. Ales lider al comunității jibouane în 2008, el și-a pierdut fotoliul de primar în 2015, după ce prefectul Sălajului a semnat un ordin de demitere, ca urmare condamnării penale de un an de o închisoare cu suspendare condiționată, pe care fostul edil o primise într-un dosar de conflict de interese. ■ A.V. Cadrele didactice sălăjene primesc câte 650 de lei pentru dezvoltarea carierei Profesorii vor primi în săptămânile următoare o sumă echivalentă cu aproximativ 150 euro, în cadrul programului "Dezvoltarea carierei didactice" finanțat din fonduri europene și desfășurat timp de nouă luni, fără să fie nevoiți însă să deconteze suma respectivă, ci doar să raporteze cum au folosit-o. Guvernul a anunțat, miercuri, alocarea circa 50 milioane, în cadrul Programului Operațional Sectorial privind Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU), pentru programul privind "Dezvoltarea carierei didactice", urmând ca minimum 250.000 de cadre didactice din învățământul preuniversitar și minimum 40.000 profesori din mediul universitar să primească suma de 150 euro. "Un proiect mai vechi care a fost întrerupt în 2010 se numea atunci «Suta de euro pentru cărți», fiecare cadru didactic primea echivalentul în lei a 100 de euro pentru ași achiziționa cărți. Acest drept în perioada crizei a fost anulat, iar noi, acum, în urma discuției cu colegii din Guvern și cu sindicatele, am găsit această nouă formulă", a afirmat ministrul Educației, Remus Pricopie. Acesta a arătat că alocarea totală financiară pentru program este de 50 milioane euro, iar banii vor fi plătiți în câteva săptămâni către universități și inspectorate școlare, care la rândul lor vor vira banii către cadrele didactice și personalul didactic auxiliar. Inspectorul Marcel Lucaciu, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar Sălaj a declarat faptul că de acest sprijin financiar vor beneficia peste 3.000 de cadre didactice din județ, educatori, învățători sau profesori care activează în învățământul sălăjean. ■ F. N.