Magazin Sălăjean, septembrie 2017 (Anul 22, nr. 155-175)

2017-09-26 / nr. 172

Marți 26 Septembrie 2017 Editorial Florin Negoiță Acolo unde începe dorul de părinți Pe lângă marea fericire a absolvirii liceului, părintele de copil sau copii simte că etapa care urmează, măsurată în ani, firește, începe să-i lase singuri. Brusc, în casă, din trei sau patru, rămân doar doi. Sau rămâne doar unul, acolo unde viața a hotărât așa. Peste doar doar câteva zile, tinerii noștri, foști copii prin acte însă eterni copii atât cât părinții le sunt în viață, vor pleca acolo unde deja au ales, pentru următorii ani sau pentru tot restul vieții, ca drum. Facultatea este, pentru noi, zălăuanii, aproape în toate cazurile, în altă parte, într-un alt oraș, în alt județ, pentru cei mai mulți dintre tinerii sălăjeni. Pe ei îi așteaptă studenția, cu provocări, cu multe surprize frumoase, cu experiențe, cu "nou" și nu neapărat mereu bun, în viața lor. Pentru părinți, începe saga sacrificiilor redimensionate. Până acum au fost uriașe, acum devin imense, începe epopeea pachetelor, a genților burdușite cu mâncare și haine curate, a bănuților puși în plic sau „ascunși" prin buzunare, încep gândurile cu adevărat apăsătoare și mari, care nu se vor da jos de pe umerii lor nici măcar în vacanțe, pentru că și atunci tânărul student are nevoie de susținere multilaterală. Părinții studentului zâmbesc fericiți și știu cu adevărat, ce va urma. Va fi și bine și frumos, dar și greu, sau aproape de imposibil, însă „dacă nu mama", atunci... cine? "Dacă nu tata", atunci... cum? Cei mai mulți copii știu toate acestea la un nivel de suprafață, pojghița aceea vizibilă prin intermediul celor mai mari. Mama, exilată definitiv în bucătărie timp de cel puțin cinci ani, tata, cu pixul în mână, făcând și refăcând calcule la bani, să nu dea cu virgulă sau, mai rău, cu minus. Împreună, amândoi, de cele mai multe ori singuri, sfătuindu-se în pragul zilei sau în cel al nopții, „cum să facem cu copilul", „lasă-ne pe noi, copilul are nevoie acum" "cum trimitem pachetul" "de unde facem rost de bani" și alte zeci, poate sute de întrebări și tot atâtea minute, ore nedorminte sau lipsite de liniște. Tinerii care pornesc în aceste zile pe drumuri noi, pline de neprevăzut, de intersecții fără indicatoare, sau de cărări întortocheate, trebuie să știe că dincolo de ceea ce ar fi tentați la un moment dat să creadă, părinții lor sunt oamenii care le poartă cea mai mare grijă. Sunt singurii care le pun pe tavă cele mai mari sacrificii sub forma sprijinului de toate felurile, sunt oamenii cărora le pasă cel mai mult de fiecare minut din zilele și nopțile lor. Se știe asta, însă de multe ori se conștientizează prea puțin și se dimensionează inexact, ori se apreciază insuficient. Tânărul ieșit cu brio din liceu, viitor student, nu trebuie să uite niciodată că atunci când gustă cea mai tristă experiență sau un moment mai greu i-a ieșit în cale, cheia potrivită este acasă. Cei care s-au îndoit poate, o clipă, că așa ar fi, trebuie să-și alunge acest gând și să vadă în zâmbetul părinților, siguranță, susținere necondiționată și dragostea în forma ei cea mai pură. Bobocii au, ca de fiecare dată, un statut special. "Bacalureații” sunt micii eroi, însă în spatele victoriei lor, pentru că și BAC-ul este, nu-i așa, o victorie, stau undeva departe de mulțime, zgomot și flori, mama și tata. Ei sunt acolo și tot acolo, copiii îi vor putea găsi și în următorii ani, acolo unde nici o punte nu e de netrecut, și unde nimic nu e de nerezolvat. Iar când cuprinși de tristețe, de teamă sau griji, vor căuta cu privirea în mulțime, marea rezolvare, copiii, foști bacalaureați și actuali studenți, nu trebuie să uite că mama șterge lacrima ca nimeni altcineva, iar tata alungă, ca un comandant de oști de neînvins, orice teamă. A fost valabil și în copilărie, este valabil acum și va fi mereu, atât cât îi vom găsi acasă, sau cât ne vor auzi la telefon, în clipele de bucurie, sau de cumpănă. Mulți dintre bobocii facultăților vor descoperi abia acum covârșitoarea importanță a părinților, vor realize cât de importante au fost și sunt unele sfaturi pe care, de multe ori, din cauza căștilor din urechi, nu le prea auzeau sau, dacă le auzeau, nu le luau în seamă. Iar dacă ieri, mulți dintre micii mari studenți de astăzi nu știau ce să mai facă pentru a-i lăsa, oarecum, deoparte pe mama și tata, peste doar câteva zile cel mai greu, mai apăsător sentiment va începe, încet, să-și lucreze opera care nu se va sfârși niciodată, dorul de părinți. Magazin Sălăjean Tiberiu Marc, președintele PSD"In organizația județeană nu s-a negociat cu deputatul Balint pentru postul de manager al Ambulanței" Andreea Vilcovschi Gestul deputatului PSD, Liviu Balint, de a opri în trafic o ambulanță aflată în misiune nu a rămas fără ecou. în mediul ordine, numărul celor care condamnă acțiunea parlamentarului este foarte mare, cetățenii acuzându-l pe acesta pentru îndrăzneala de a-și aroga calități oficiale pe care nu le are și care, în mod normal, aparțin Poliției Române. Conducerea Serviciului de Ambulanță Județean Sălaj a început o anchetă internă pentru a stabili condițiile în care șoferul autoutilitarei a desfășurat activități care nu sunt cuprinse în fișa postului, concluziile urmând să fie comunicate și Instituției Prefectului. Reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean Sălaj reamintesc că singura instituție care are dreptul de a opri un autovehicul în trafic în scopul controlului, indiferent de natura lui, este Poliție Rutieră. Contactat pentru a oferi un punct de vedere cu privire la gestul deputatului Liviu Balint, recent trecut în tabăra socialdemocraților, președintele PSD Sălaj, Tiberiu Marc, ne-a declarat că la nivel organizației județene nu s-a luat o decizie cu privire la statutul parlamentarului și că, în acest moment, el nu face parte din vreună dintre organizațiile locale. "Am înțeles că există o opțiune pe care și-a exprimat-o, ea este susținută de la nivel central printro adeziune făcută și pentru care există o recomandare”, a precizat Marc. Liderul PSD a preferat să facă distincție între demersul deputatului și apartenența politică, punându-l pe seama încercării lui Balint de a atrage atenția asupra unor probleme care ar exista la SRJ Sălaj: "Nu cred că este important dacă face sau nu parte din PSD, ci mai degrabă gestul în sine. Este unul voluntar, pe care nu l-aș lega de apartenența politică. Chiar cred că trebuie să facem distincție. L-aș lega de faptul că a condus instituția, o cunoaște destul de bine și are o nemulțumire legată de actuala conducere. Prin urmare, a făcut un gest - este de discutat dacă intră în competența unui parlamentar sau nu prin care să atragă atenția că în instituție sunt probleme". In ceea ce privește zvonurile potrivit cărora deputatul ar fi negociat postul de manager al Ambulanței pentru soția lui, Narcisa Balint, în schimbul votului la moțiunea de cenzură împotriva Guvernului Grindeanu, Marc a spus că nu au existat astfel de înțelegeri. Cel puțin nu la nivel local. "Nici eu și nici altcineva de la nivel local nu am avut discuții cu domnul Balint legate de o negociere pentru postul de manager. Știu că are o dorință personală acolo, e mai veche, dar nu a existat o astfel de negociere", a subliniat șeful PSD Sălaj. Acesta a ținut să menționeze că pentru mult-râvnitul fotoliu de la SAJ Sălaj nimeni nu ar fi mai potrivit decât un medic. "Un manager medic ar fi cea mai bună opțiune, pentru că înainte de orice, Ambulanța este o instituție care oferă servicii medicale, nu o organizație de transport, unde problema managerială ar fi importantă sub aspectul optimizării acestui sector", a conchis Tiberiu Marc. m Ziua Internațională a persoanelor vârstnice va fi sărbătorită la Zalău Florin Negoiță Consiliul Județean al Persoanelor Vârstnice Sălaj, cu sprijinul Prefecturii Sălaj, Consiliului Județean Sălaj și al Primăriei Zalău, organizează joi, 28 septembrie, cu începere de la ora la ora 13.30, mai multe evenimente prilejuite de Ziua Internațională a persoanelor vârstnice ce va fi sărbătorită în 1 octombrie. Din programul manifestărilor dedicate vârstnicilor sălăjeni fac parte programul muzical susținut de Fanfara "Promenada", deschiderea oficială a adunării festive, de la ora 14, alocuțiuni ale oficialităților și invitaților și acordarea de diplome persoanelor vârstnice. Evenimentul va fi găzduit de restaurantul hotelului "Porolissum" din Zalău.