Magazin Sălăjean, ianuarie 2021 (Anul 26, nr. 1-19)

2021-01-15 / nr. 9

Magazin Sălăjean a în cele 12 centre din județ. A început etapa a doua de vaccinare împotriva Covid-19 Florin Negoiță Președintele Comitetului Național de coordonare a activităților privind vaccinarea împotriva SARS-CoV-2, dr. Valeriu Gheorghiță, a anunțat zilele trecute că platforma de programare pentru etapa a doua de vaccinare devine operațională începând de astăzi. In această etapă intră, în același timp, atât persoanele aflate în grupa de risc pentru forme severe, persoanele cu vârsta peste 65 de ani cu boli cronice, precum și persoanele care deservesc activități esențiale. In categoria bolnavilor cronici, pe lângă persoanele cu vârsta peste 65 de ani, au fost incluși pacienții diagnosticați cu diabet zaharat, persoanele cu obezitate, boli cardiovasculare cronice, boli cronice renale, boli pulmonare cronice, persoane cu afecțiuni oncologice, boli autoimune, imunodepresii, atât prin boli sau prin tratamente, inclusiv persoanele cu infecție HIV. în cazul celor care sunt în evidență cu boli cronice sub vârsta de 65 de ani, programarea se face prin medicul de familie. Pentru persoanele care deservesc activități esențiale, programarea se poate face prin angajator și, de asemenea, atunci când angajatorul înscrie persoanele pe care le are angajate sau în contract de prestări pentru acele activități esențiale, beneficiarul poate să-și stabilească, după ce este validat de angajator, ziua și centrul unde vrea să meargă să se vaccineze, a mai spus Valeriu Gheorghiță. Pentru cea de-a doua etapă, la nivel național sunt operaționalizate 750 de centre, cu peste 1.700 de puncte de vaccinare. 12 centre de vaccinare în Sălaj Sălăjenii care doresc să se vaccineze, se vor prezenta în unul din cele 12 centre amenajate în acest scop, în cele patru orașe din județ, dar și în patru comune. In Zalău, vaccinările se fac la Centrul de Zi pentru persoane vârstnice "Tinerețe fără bătrânețe", strada Ioan Slavici nr. 8, la Spitalul Județean de Urgență, strada Simion Bărnuțiu nr. 67 și la Cercul Militar situat pe strada Simion Bărnuțiu nr. 27; în Șimleu Silvaniei, centrele de vaccinare sunt la Spitalul Orășenesc „Prof. Dr. Ioan Pușcaș", strada George Coșbuc nr. 29 și la Cercul Militar, strada 1 Decembrie 1918 nr. 29; în Jibou, la Casa de Cultură, strada Piața 1 Decembrie 1918 nr. 9 și în cadrul Spitalului Orășenesc „Dr.Traian Herța", strada Libertății nr. 28; în Cehu Silvaniei, vaccinul anti-Covid se face la Căminul pentru Persoane Vârstnice din strada 1 Decembrie 1918 nr. 21; în Ileanda, la Baza Sportivă de pe strada Gării nr. 6/A; în Sărmășag, la Punctul LVSU de pe strada Teilor nr. 7; în Hida, la Sala de sport de pe strada Mihai Eminescu nr. 64 și în Crasna, la Spitalul de Boli Cronice situat pe strada Principală nr. 363. Investiție de 91.000 de euro. Reabilitarea soclului monumentului Wesselényi s-a încheiat Reprezentanții Primăriei Zalău au efectuat, ieri, recepția lucrărilor de reabilitare efectuate la soclul monumentului Wesselényi, din Centrul istoric al Zalăului. Lucrările au fost începute în septembrie 2019, nefiind finalizate la termen, respectiv aprilie 2020 și nici după amânarea repetată a finalizării. De menționat este faptul că lucrarea pentru care municipalitatea a plătit peste 91.000 de euro a vizat restaurarea postamentului și înlocuirea dalelor din piatră din jurul monumentului. In această sumă nu sunt incluse viitoarele lucrări de reabilitare a întregii zone. "Investiția cuprinde lucrări de restaurare și reabilitare a postamentului și în jurul acestuia și lucrări de restaurare și reabilitare a componentelor din piatră. Valoarea investiției este de 445.079 de lei, reprezentând echivalentul a peste 91.000 de euro. Executantul lucrării este S.C Dimeny Granit SRL din Crasna. Primăria Zalău a anunțat, totodată, că prin intermediul unui proiect finanțat din fonduri europene, Piața Iuliu Maniu urmează să între într-un amplu proces de reabilitare și modernizare. Astfel, fântâna arteziană va fi reabilitată, iar sistemul de iluminat public va fi realizat cu stâlpi de iluminat cu LED și sistem de "telegestiune". Pe stâlpi vor fi montate camere de supraveghere video. De asemenea, vor fi plantați arbori ornamentali, va fi amenajat spațiul verde, zona urmând a fi dotată cu mobilier urban: bănci, coșuri de gunoi, rastele pentru biciclete, cișmele pentru apă și corpuri de iluminat public. In momentul de față, proiectul se află la Ministerul Lucrărilor Publice, Dezvoltării și Administrației pentru semnarea contractului de finanțare" a anunțat municipalitatea într-un comunicat remis presei, joi, 14 ianuarie. Grupul statuar "Wesselényi" este inclus în lista monumentelor istorice emisă de Ministerul Culturii și Patrimoniului Național, cod SMII-m-B-05151. Grupul statuar este opera sculptorului Fadrusz János (1856 - 1903). Monumentul a fost inaugurat în anul 1902 și îl reprezintă pe baronul Wesselényi Miklós - fiul (1796 - 1850) și pe ciobanul român Samson Pop din Rona, de lângă Jibou. ■ F. N. Vineri 15 ianuarie 2021 ^ Sprijin pentru viticultori cerut la Bruxelles de un europarlamentar din Sălaj Anul 2020 nu a fost deloc un an ușor nici pentru sectorul viticol. Viticultorii români s-au confruntat cu mai multe probleme precum consumul redus, stocurile mari, prețurile mici, probleme legate de depozitare, transport, desfacere. In acest context, europarlamentarul sălăjean Daniel Buda a cerut la Bruxelles instrumente suficiente și ușor de accesat pentru dezvoltarea durabilă a sectorului viticol. "Coronavirusul a afectat puternic industria vinului. Recolta de struguri din 2020, cea mai modestă din ultimul deceniu! Recolta de struguri a anului 2020 este estimată la 150 - 200 mii tone, mărimea recoltei fiind la nivelul anului vitivinicol 2010-2011. Pandemia generată de Covid-19, dar și seceta severă, înghețul de primăvară, temperaturile joase din luna mai și grindina reprezintă factori care au generat pierderea a circa 30-50 la sută din cantitatea de struguri. Piața globală de vinuri se confruntă cu o descreștere de aproximativ 15 - 30 la sută, iar în primele luni ale anului, exportul de vin a înregistrat pierderi în volum de 5,5 milioane de litri (6,5 la sută). Mai mult, piața vinului vrac este cea mai afectată și a înregistrat scăderi cu 11 la sută în volum și 16 la sută în valoare. Consumatorii trebuie să aibă în vedere că în spatele unei sticle de vin stă o industrie întreagă: viticultorii care au crescut strugurii, oamenii care lucrează la producție, vinificatorii, oamenii din laborator, industria sticlei și multe altele. Odată cu pandemia de COVID-19, sectorul deja fragil a avut și mai mult de suferit, comercializarea sau distribuția produselor fiind deficitare. Sectorul vitivinicol românesc s-a confruntat cu o serie de greutăți, precum consumul redus, stocurile mari, prețurile mici, probleme legate de depozitare, transport, desfacere", a arătat Daniel Buda într-o postare pe pagina sa oficială de Facebook. Ținând cont de toate aceste probleme cu care s-au confruntat viticultorii, europarlamentarul român Daniel Buda a solicitat Comisiei Europene să asigure dezvoltarea durabilă a acestui sector prin instrumente suficiente și ușor de accesat. "Astfel, pentru a atenua consecințele crizei la nivelul acestui sector, Comisia Europeană a lansat un pachet suplimentar de măsuri excepționale de derogare de la unele acte normative aplicabile în spațiul comunitar, cu scopul de a susține sectorul vitivinicol. Deoarece e important ca la nivel european să se stabilească strategii reziliente pentru a răspunde principalelor provocări și să se ia din timp măsurile necesare pentru a asigura durabilitatea sectorului, am solicitat Comisiei Europene, printr-o întrebare scrisă, să asigure dezvoltarea durabilă a acestui sector prin instrumente suficiente și ușor de accesat. Vă voi reda răspunsul Comisiei de îndată ce îl voi primi", a mai adăugat europarlamentarul Daniel Buda. ■ F. N.