Magazin Sălăjean, octombrie 2021 (Anul 26, nr. 186-206)

2021-10-14 / nr. 195

2 Joi 14 Octombrie 2021 Răzvan Pop Meseșul și gunoaiele cu două picioare Alerg. Alerg mult în fiecare lună. Prefer să ies seara. Am grupul meu de alergători. Suntem puțini, iar asta îmi convine. Alergăm, discutăm, ne bucurăm de foșnetul pădurii, de frunzele ruginii, de simplitate, de comorile pe care alții nu le văd. Duminică am alergat singur. Eram agitat, nervos și simțeam nevoia să mă descarc cumva în mijlocul naturii. Mi-am pus adidașii vechi, tricoul primit de la Monet, și am pornit pe creasta Meseșului. Prietenii mei de alergare, Dan și Cristi, erau la un concurs. Am pornit lejer, dorința mea fiind de a „băga" măcar 10 kilometri și de a scăpa de niște draci care mă tot urmăresc de mai bine de trei luni. M-am gândit să le-o trag diavolilor urmăritori. Și am alergat, bucuros, nevoie mare, până aproape de ceea ce eu știu că era „Cabana Pionerului". Trec de doi îndrăgostiți și mă lovesc de nesimțirea lumii, de jegul celor care nu înțeleg că pădurea nu este coș de gunoi, depozit de deșeuri, de chiloți rupți și sticle goale. Mă opresc. în stânga drumului, maldărul de gunoi îmi provoacă greață. Voiam să văd ce dracu e acolo. M-am apropiat. Imaginea a fost dezolantă. Cartoane, haine vechi, maculatură, cutii goale pentru lapte, un penar ponosit, scutece folosite și alte măgării. Instant mi-a venit să vomit chiar dacă, de felul meu, nu sunt un tip căruia să i se facă greață așa ușor. Cuplul de îndrăgostiți și a văzut de drum. La naiba, m-am oprit. S-a dus alergarea mea, iar agitația și nervii au pus din nou stăpânire pe mine. Dracii s-au înmulțit și joacă fericiți în jurul meu. Probabil sunt bucuroși că am descoperit rahatul aruncat de gunoaiele cu două picioare. Și sunt tot mai multe asemenea gunoaie! Mă mir cum de ne mai rabdă pământul, cum mai suntem suportați de pământul pe care călcăm în fiecare zi. Cine sunt vinovații? Vinovat sunt eu, tu, noi, voi, toți suntem vinovați de boala asta grea care îl macină pe român. Culmea e că alerg pe Meseș de doi sau trei ani, dar n-am văzut o singură dată un silvicultor! O singură dată, înțelegeți? Măi, unul să văd că se plimbă prin pădure, să știu că e acolo, să știu că cineva e prezent pe drumurile forestiere și poate aplica o amendă, poate alarma autoritățile, poate face ceva. Nu mai înțeleg nimic. Democrația chiar a ajuns o boală în țara asta bogată, dar tot mai săracă. Nesimțirea a atins cote inimaginabile, impotența unor autorități cu rol de control lasă flască orice intenție de a soluționa problemele, iar nesimțiții se simt în largul lor, sunt tot mai voioși, aruncă, scuipă, înjură, totul merge ca pe roate. Gata, mă sufoc, m-am oprit din alergare în jur, dar îmi dau seama că sunt un prost. Știu că sunt voluntari în Sălaj care strâng mereu nesimțirea altora. Până când, până când nimeni nu face nimic pentru a opri impostura, jegul și rahatul aruncat de alții acolo unde ar trebui să fie curat, să fie verde, să fie curat pentru noi, dar și pentru cei care vin după ce plecăm noi în alte țări? Sunt un prost! Eu scriu despre gunoaie în loc să pun mâna și să strâng jegul de la marginea pădurii. Și eu sunt vinovat! Mă tot întreb: ce e cu țara asta? Noi chiar suntem bolnavi? Alerg din nou, e seara, gunoiul e tot acolo. Alți îndrăgostiți trec nepăsători. Viața merge înainte. Voi, toate bune, tot pe facebook? Magazin Sălăjean Covid-19 în Sălaj, trei decese și peste 130 de cazuri noi în ultimele 24 de ore Augusta Tesinschi Peste 130 de cazuri noi de Covid-19, dar și trei decese, au fost confirmate în Sălaj în ultimele 24 de ore. Potrivit datelor centralizate, situația epidemiologică la nivelul județului se prezintă astfel: 14038 de persoane infectate cu SARS-CoV-2 de la începutul pandemiei; 139 de persoane confirmate în ultimele 24 de ore; 12038 de pacienți declarați vindecați de la începutul pandemiei; 1513 de cazuri pozitive în prezent, din care 203 persoane spitalizate în secție, iar 1.299 de persoane cu test pozitiv aflate la domiciliu, care au consimțit să se izoleze (monitorizate de medicul de familie), 11 persoane spitalizate în secțiile ATI și 442 de persoane decedate înregistrate de la începutul pandemiei din care trei în ultimele 24 de ore. Este vorba despre două femei în vârstă de 85 și 89 de ani, respectiv un bărbat în vârstă de 85 de ani, toți nevaccinați dar și cu alte afecțiuni: boala pulmonară obstructivă cronică, hepatită virală cronică și hipertensiune arterială. Șapte elevi și șase profesori, confirmați pozitiv în ultimele 24 de ore Incidența înregistrată la nivelul județului Sălaj în prezent este de 7,13/1000 de locuitori. Numărul de teste RT-PCR efectuate în ultimele 24 de ore -195. Numărul de teste rapide efectuate în ultimele 24 de ore - 468, numărul de elevi confirmați pozitiv în ultimele 24 de ore - 7, numărul de profesori, respectiv personal auxiliar confirmați pozitiv în ultimele 24 de ore - 6, număr de clase, respectiv grupe suspendate - 5, număr de elevi confirmați pozitivi de la începutul semestrului - 315 și număr de profesori, respectiv personal auxiliar în unități învățământ confirmați de la începutul semestrului 154. Incidența în orașele și comunele Sălajului Incidența unităților administrativ teritoriale în care sunt cazuri confirmate: Crișeni - 15.42, Dobrin -15.21, Mirșid -14.63, Marca - 12.63, Meseșenii de Jos -11.76, Treznea -11.41, Benesat - 11.38, Zalău -11.02, Șamșud -10.25, Măeriște - 9.75, Bocșa - 9.22, Bălan - 9.18, Gâlgău - 8.98, Cristolț - 8.78, Fildu de Jos - 8.15, Letca - 7.82, Bănișor - 7.3, Agrij - 7.04, Jibou -6.43, Buciumi - 6.35, Almașu - 6.28, Cehu Silvaniei - 6.2, Hereclean - 5.76, Românași - 5.74, Pericei - 5.35, Someș Odorhei - 5.31, Halmășd - 5.19, Cuzăplac - 5.16, Creaca -4.96, Sânmihaiu Almașului - 4.76, Plopiș - 4.74, Șimleu Silvaniei - 4.68, Vârșolț - 4.52, Năpradea - 4.43, Sărmășag - 4.36, Nușfalău - 4.29, Ip - 4.11, Chieșd - 4.01, Surduc - 3.83, Coșeiu - 3.47, Zimbor - 3.08, Sâg - 3.05, Carastelec - 2.89, Bobota - 2.88, Șimișna - 2.71, Poiana Blenchii - 2.6, Boghiș - 2.54, Valcău de Jos - 2.54, Zalha - 2.51, Lozna - 2.2, Dragu - 2.12, Ileanda - 2.1, Crasna - 2.07, Gârbou - 2.07, Băbeni -1.97, Sălațig - 1.93, Horoatu Crasnei - 1.54, Hida - 1.53, Camăr -1.22, Rus -1.01 și Cizer - 0.87. din Zalău. Polițiștii au împărțit măști de protecție Polițiștii sălăjeni împreună cu polițiști locali și jandarmi au desfășurat în cursul zilei de miercuri, 13 octombrie, o acțiune de prevenire a răspândirii virusului SARS-CoV-2 în municipiul Zalău. Oamenii legii s-au deplasat în zonele cu trafic pietonal intens, în centrul municipiului, piața agroalimentară, dar și în centrul comercial, unde au purtat discuții cu cetățenii informându-i cu privire noile reglementări. De asemenea, aceștia le-au recomandat cetățenilor să respecte normele impuse de autorități, distanțarea fizică și să poarte masa de protecție. Cu această ocazie, polițiștii au înmânat cetățenilor și măști de protecție persoanelor. în ultimele două zile, polițiștii din cadrul Poliției Municipiului Zalău și cei ai secției arondate, în urma acțiunilor întreprinse, au aplicat peste 150 de sancțiuni contravenționale, pentru diferite încălcări ale normelor legale în vigoare. Pe această cale, reprezentanții Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj, reamintesc cetățenilor, că portul măștii de protecție devine obigatoriu în toate spațiile publice deschise, atunci când incidența cumulată în ultimele 14 zile depășește 6 la mia de locuitori. "Facem apel la cetățeni să respecte măsurile de protecție sanitară și de distanțare fizică, pentru a-și proteja propria sănătate și viață, dar și pentru a-i proteja pe toți cei din jur. Este important ca fiecare dintre noi să avem un comportament responsabil, să conștientizăm că acțiunile noastre îi pot afecta pe ceilalți și să respectăm deciziile autorităților, pentru limitarea și răspândirea infecțiilor cu noul Coronavirus. Mulțumim tuturor celor care au înțeles că numai împreună vom reuși să depășim această perioadă! Sănătatea și siguranța cetățenilor sunt prioritare!", este mesajul transmis de polițiști cetățenilor.