Magazin Sălăjean, octombrie 2022 (Anul 27, nr. 183-203)

2022-10-14 / nr. 192

Vineri 14 Octombrie 2022 J Editorial Daniel Săuca Crizei crize Cine sunt câștigătorii crizei? Cine a câștigat Marea Recesiune? Iată două întrebări foarte bune puse de FP România. Răspunsurile FP: Ultrabogații; McDonald's; Aceste șapte țări (Polonia, Indonezia, Coreea de Sud etc.); Hollywood; Capitalismul; Nouriel Roubini; Contestatarii încălzirii globale; învățământul superior; Extremiștii; Decliniștii; Avarii, pesimiștii și rulotele cu mâncare; Răspunsurile FP România: Secesioniștii; Echilibrul, dezbaterea și eficiența; FMI și BM, UE și SUA; Gândirea critică; Integrarea UE, China și Rusia; Capitalul, Statul, China; Reformismul; CEC, Dacia, cupoanele, energia verde, angajatorii și exportatorii în Est. Cu siguranță, sunt mulți alți câștigători, văzuți și nevăzuți, ai ceea ce ne-am obișnuit, extrem de suspect, să-i spunem „criză", în ciuda „marii recesiuni" vânzările de armament cresc. La fel, cresc vânzările și implicit profiturile producătorilor de medicamente, a produselor de lux, a băuturilor alcoolice, a produselor alimentare, turismul de lux, turismul în general. Nemaivorbind de sistemul bancar - financiar. Așadar, depinde ce înțelegem prin „criză". „Criză" pentru cine? Biserica vorbește despre „criza morală". Socialiștii atacă problema sărăcirii accentuate a unei mari mase a populației. Elitiștii condamnă „manelizarea" culturii, și așa - numita „cultură de masă". „Cultura elitelor", sub imperiul mass-media, devine una de nișă. Prosperă „cultura media". De pildă. Cresc vânzările de telefoane mobile, tablete și alte de acest gen. Din perspectiva „vânzărilor" sunt foarte mulți câștigători ai crizei. Cine pierde totuși? „Material" sunt destui perdanți. Dar „spiritual"? întrebări și întrebări. Crize & crize. Articolul de față nu și-a propus să găsească răspunsuri infailibile, definitive. E un îndemn la îndoială, la interogație în fața șuvoaielor dinaintea noastră: informaționale, existențiale, propagandistice ș.a. (Text apărut la această rubrică în 2013. Crizele continuă...) Prins în trafic cu permis de conducere fals Un bărbat în vârstă de 41 din comuna Pericei s-a ales cu dosar penal. Motivul? A condus un autoturism, iar permisul de conducere îi era fals. După cum au explicat reprezentanții Inspectoratului de Poliție Sălaj, bărbatul, în timp ce conducea o mașină prin localitatea Bădăcin, a fost oprit de polițiști. Acesta le-a prezentat un permis de conducere, aparent autentic eliberat de autoritățile române, care a fost reținut în vederea suspendării, pentru conducere sub influența alcoolului. Astfel, în urma verificărilor s-a constatat faptul că bărbatul nu figura în evidențele autorităților române ca posesor de permis de conducere, iar permisul era fals. Polițiștii au întocmit dosar penal și continuă cercetările pentru conducere fără permis, uz de fals, fals material în înscrisuri oficiale și complicitate la fals material în înscrisuri oficiale, în vederea administrării întregului probatoriu și dispunerii măsurilor legale. ■ A. T. Magazin Sălăjean Boala sărăciei lovește tot mai puțin un Sălaj. Numărul bolnavilor de TBC, în scădere Adrian Lungu Incidența prin tuberculoză a avut un trend descendent, în anul 2021 înregistrându-se o scădere a cazurilor noi cu aproximativ 20 la sută față de anul 2020. Valorile înregistrate au fost sub media pe țară. Potrivit reginamaria.ro, tuberculoza este o boală contagioasă, care afectează de obicei plămânii. Din cauza unor factori precum resursele inadecvate de sănătate publică, dezvoltarea rezistenței la medicamente și sărăcia extremă în multe zone, tuberculoza continuă să fie o boală mortală; în țara noastră, tuberculoza este întâlnită mai des decât în alte state europene. Se estimează că apar în medie 130 de cazuri la 100.000 de locuitori. Conform medicilor specialiști, tuberculoza se transmite pe cale aeriană, prin inhalarea unor particule infime, care conțin bacili tuberculoși și pot rămâne suspendate în curenții de aer din cameră timp de câteva ore. Aceste particule sunt eliminate de pacienții cu TBC activă prin tuse, cântat, vorbire sau strănut. Bolnavii cu infecții primare sau latente nu sunt contagioși. Studiile au arătat că transmisibilitatea se termină în două săptămâni de la începerea tratamentului eficient al pacienților, punctează reginamaria.ro. Angajările continuă Peste 190 de oferte de muncă în mediul privat Augusta Tesinschi Angajatorii din mediul privat pun la dispoziția persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă 194 de joburi. Acestea sunt disponibile prin intermediul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj, iar cele mai căutate persoane sunt cele cu studii medii. Angajatorii oferă posturi de: muncitori necalificați, instalatori centrale termice, electricieni montatori instalații, asistenți materiali, animator socio-educativ, lăcătuș mecanici, strungar universali, operatori CNC, conducător auto transport rutier de mărfuri, electromecanici, operatori la prelucrarea cauciucului, mecanici utilaj, lăcătuș mecanic, manipulant mărfuri, vopsitor auto, pregătitor suprafețe pentru lăcuit, ambalator manual, operator spălător textile, asitenți medicali, dulgheri, primitordistribuitor materiale scule, îngrijitori spații hoteliere, tapițer, magaziner, confecționer asamblor articole textile și femeie de serviciu. Din cele peste 190 de oferte de muncă disponibile, doar trei se adresează persoanelor cu studii superioare pentru: inginer de sistem informatică, inginer mecanic și inginer instalații pentru construcții - un loc. Toate ofertele de muncă sunt în municipiul Zalău, iar oferta este valabilă până în 19 octombrie. Pentru mai multe informații, persoanele interesate se pot adresa la sediul AJOFM Sălaj. Limitatoare de viteză în Bănișor . Localnicii din Bănișor solicită autorităților județene montarea unor limitatoare de viteză pe drumul județean care traversează centrul de comună. Demersul vine pe fondul problemelor cauzate de viteza cu care circulă mașinile în zonă. Contactat telefonic, primarul comunei Bănișor, Sorin Maxim, ne-a declarat că demersul există, iar localnicii strâng semnăturile necesare pentru aplicarea unor astfel de limitatoare. „Sprijin acest demers pentru că se circulă cu viteză. Sigur, pe drum au fost realizate marcajele prevăzute de legislația în vigoare, dar de cele mai multe ori nu sunt respectate. Credem că aceste limitatoare ar rezolva problema, iar riscul accidentelor ar fi mult mai mic", a explicat primarul. ■ A. L.