Magazin, iulie-decembrie 1975 (Anul 19, nr. 926-951)

1975-07-05 / nr. 926

Nr. 926 din 5 iulie 1975 • * i'A ■* MAGAZIN Oamenii sunt mai puternici • Intr-o impresionantă unitate de voință, populația țării acționează pentru reluarea cit mai grabnică a activității normale • In zonele calamitate, precum și în cele amenințate de inundații, nimeni n-a dormit de 24 de ore • Elicopterele salvează familiile din locuințe înconjurate de ape . Toate marile hidrocentrale funcționează normal. (Urmare din pagina 1) si redem circulației trasee importante de cale ferată din zonele inundate, in timp ce pe alte sectoare de căi ferate și drumuri se lucrează intens pentru normalizarea traficului. Toate marile hidrocentrale funcționează normal, personalul fiind mobilizat zi și noapte pentru a preintimpina orice avarii posibile, ca urmare a creșterii nivelului apelor și a depunerii milului. In ansamblu, apele sunt stăvilite, obligate să se retragă, pentru ca întreaga activitate să reintre in normal. In zonele calamitate, precum și în cele amenințate de inundații, nimeni n-a dormit de 21 de ore. Constituiți in puternice detașamente de intervenție, dotați cu mijloace tehnice adecvate, militarii țării sunt și ei ferm angajați in salvarea bunurilor colective și ale populației, lovite de calamități. Intr-o serie de alte regiuni, considerînd evoluția posibilă a inundațiilor, forțe importante umane și materiale se străduiesc să prevină și să evite astfel consecințele unor eventuale noi revărsări. In timp, acolo unde apar condiții favorabile, se trece deîndată la stringerea recoltei , unde nu pot intra mijloacele mecanice intră secerătorii, iar acolo unde culturile au fost complet distruse, se iau măsuri pentru reinsămințări sau pentru asigurarea unei a doua culturi. Se demonstrează astfel, încă o dată, imensa forță mobilizatoare a cuvîntului și chemării partidului, se reafirmi — cu emoționantă responsabilitate — puterea de acțiune și maturitate politică a organizațiilor de partid, se vădește din nou, in fapt, la scara întregii țări, indisolubila unitate dintre partid și popor. Intr-un ceas greu, țara întreagă își dovedește din plin puternica sa coeziune politiv-afectivă, hotărîtă să îndeplinească cu bărbăție — prin însăși forța acestei unități — sarcina de excepție a acestui moment: lichidarea urmărilor nefaste ale inundațiilor. Pentru că numai astfel — cum spunea tovarășul Nicolae Ceaușescu — „vom demonstra, prin munca și activitatea noastră, că putem învinge orice greutăți, că suntem ferm hotărîți și vom asigura înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XI-lea, dezvoltarea economică socială a patriei, ridicarea țării noastre pe noi culmi de progres și civilizație. Titu au fost inundate. Patru hale ale întreprinderii avicole din (Urmare din pagina ln titutul de meteorologie și hidrologie pentru explicațiile de rigoare. — Iulie, luna temperaturilor ridicate, ne-a spus tovarășa Elena Milea, este caracterizată, in mod obișnuit, datorită unei circulații lente a aerului, de producerea averselor de ploaie, in special dupăamiaza. Totuși, în unele situații ,în care se formează depresiuni de natură termică, fronturile atmosferice sunt activate, ceea ce face ca ploile, sub formă de averse, să fie mai frecvente, însoțite de descărcări electrice și grindină. Acestea pot totaliza cantități mari și foarte mari de precipitații. O situație de acest gen a avut loc în acest an. Mai exact, în timp ce din Oceanul Atlantic și din partea de nord a Europei s-a extins un cimp de presiune atmosferică ridicată, care a permis înaintarea unui aer mai rece în partea sudică, la periferia acestui timp s-au format nuclee depresionare, mai ales în partea nordică a Italiei. Ele s-au deplasat lent spre est, nord-est. Unul dintre nuclee, mai activ, cel din nordul Mării Adriatice, a determinat ploi abundente în Austria, Ungaria, nordul Iugoslaviei. Deplasindu-se spre est, acest nucleu s-a extins și în țara noastră. — Poate că ar fi oportune cîteva precizări asupra cauzelor ce au provocat aceste ploi. După cite înțelegemi, nu prezența lor a fost neobișnuită ci cantitățile mari care au căzut... — Ploile atît de abundente se explică prin faptul că această zonă depresionară a antrenat, pe partea ei anterioară, mase de aer cald și mai umed din Mediterana, în timp ce, in spatele ei, a fost antrenat aerul mai rece adus de cimpul de presiune ridicată din jumătatea de nord a continentului european. S-a creat un mare contrast termic. De pildă, la noi in țară, mai precis în est, zonă situată în partea anterioară a depresiunii, au fost semnalate temperaturi pină la 32 grade iar in partea de sud-vest, zonă situată în spatele acestui nucleu, temperaturile au fost sub 20 grade și chiar de 14 grade. Această zonă depresionară a fost prezentă nu numai la suprafața solului ci și în straturile de altitudine, chiar pînă peste 12 000 m. Și la altitudine, in nucleul depresionar care s-a izolat, contrastul termic a depășit 10 grade. — Ce particularități prezintă ploile căzute în privința abundenței lor ? Ne puteți furniza cîteva date comparative ? — Ploile din țara noastră au cuprins mai muci regiunile din vest și sud-vest, extinzîndu-se treptat spre regiunile estice și nord-estice. Abundente au fost mai ales ploile din nord-estul Olteniei, din jumătatea de vest a Munteniei și din jumătatea de sud a Transilvaniei, zone în care cantitățile au depășit 75 și chiar 100 t. pe m2 în numai 24 ore. Putem menționa Făgăraș, 81 1. în 24 ore. Baraolt, 92 1., Curtea de Argeș și Cîmpulung, 98 1., Cimpina 122 1., Tîrgoviște 128 1. Ploiești, București 139 1 șa. Media plurianuală la București pentru întreaga lună iulie este de 69,21., deci în acest început de iulie în 24 de ore a căzut o cantitate dublă. Față de media anuală cantitatea căzută în 24 ore reprezintă o pătrime. De asemenea, se poate spune că ea a depășit cea mai mare cantitate înregistrată vreodată la București și Ploiești. Mediile lunare sau cantitățile maxime n-au fost depășite doar în aceste locuri. Dar la București și Ploiești au fost cele mai mari cantități înregistrate. Există unele precedente de cantități mari de ploi în luna iulie, căzute în 24 ore la București : 861. m2 in 1915, iar cea mai mare cantitate de pînă acum 136 1. la 7 iunie 1910. La Ploiești, au căzut 731. în iulie 1940, cantitatea maximă fiind, pînă in acest an, de 116,9 t, la 1 octombrie 1924. Precipitațiile din perioada 1-3 iulie au depășit mediile lunare normale și în sud-vestul Banatului, în sudul Crișanei, in jumătatea de sud a Transilvaniei și, în special, în jumătatea de vest a Munteniei, unde, în multe localități, cantitățile au reprezentat dublul normalelor lunare (de pildă la Tîrgoviște, Titu etc). — Ne-ați vorbit despre ploile abundente din alte țări din Europa centrală. Și în această parte a continentului au fost „recorduri“ in privința cantităților ? — Ceea ce vă pot spune este că potrivit datelor pe care le avem In Austria, de pildă, s-au totalizat, in acest început de iulie, cantități ce au depășit 90-100 L pe m2. CE A DETERMINAT CĂDEREA ABUNDENTĂ DE PECI? Imagine din elicopter a unei localități Inundate V Pagina a 3-a Seringa automată Foarte mult folosite in farmacologia modernă, produsele „retard", adică acelea care, în loc să fie absorbite imediat, sunt utilizate in organism o perioadă lungă de timp, pretind, deseori, pacientului o imobilizare prelungită la pat. Pentru a permite bolnavului să circule chiar in timpul tratamentului, Inginerii de la National Physical Laboratoires din Londra au realizat o seringă automată. Așa cum se vede in fotografii, aceasta posedă un motor mic cu baterie care difuzează cantități controlabile din conținutul seringii. Ansamblul măsoară 15 cm, și cîntărește 175 g. Acul clasic a fost înlocuit printr-un tub din plastic care se introduce in venă și este fixat cu ajutorul unei benzi adezive. Durata de viață și ereditate. Durata de viață depinde de o comandă genetică, un fel de orologiu biologic care reglează numărul zilelor noastre. Aceasta este părerea prof Lamy, membru al Academiei de medicină din Franța, exprimată la Congresul de gerontologie socială. Observarea gemenilor adevărați a demonstrat nu numai concordanta datei morții lor, ci și a fenomenelor de îmbătrinire — riduri, pete, incărunțirea presbitatia degradarea danturii... Determinarea genetică a îmbătrinirii nu este contestată, dar la aceasta se adaugă și alți factori care intervin in programul ereditar, scurtînd timpul de viață sau micșorindu-i calitatea. Sunt două teorii după părerea prof. Lamy care nu se contrazic și ar putea explica bătrinețea și imbătrinirea. Una (a lui Efflick) este așa numita „deteriorare programată“, cealaltă aparține savantului MacFarlane Burnett, de „acumulare de erori catastrofale“, adică erori de regim alimentar, intoxicații, agresiuni, surmenaj, accidente, constringeri impuse de viața cotidiană etc. In concluzie, cum spunea prof. Lamy „noi primim un leagăn foaia de parcurs, și de la mediul înconjurător broderia situațiilor și a evenimentelor“. Jaguarii negri O intimplare a stîrnit senzație la Grădina zoologică din Hanovra. O femelă de jaguar a născut doi pui negri ce seamănă cu două picături de apă cu tatăl lor, jaguarul Othelo. După toate reguliile, din împerecherea unui jaguar cu blană pătată și unul cu blană neagră, se nășteau pui cu blană pătată. Intimplarea din Hanovra este insă un argument convingător in favoarea teoriei că blana de culoare neagră este un caracter ereditar predominant la jaguari. Specialiștii presupun că micii lor pensionari, de curind născuți, moștenesc acest caracter de la vreun strămoș... Telescop laser In Japonia s-a construit recent cel mai mare telescop cu laser din lume. El are un diametru de 3.8 m. și este destinat laboratorului de astronomie al Universității din Tokio. Telescopul va fi utilizat pentru observații astronomice iar in curind, afirmă specialiștii japonezi, va face observații privind rotațiile Pămintului