Magazin, ianuarie-iunie 1983 (Anul 27, nr. 1-26)

1983-01-15 / nr. 3

ANUL XXVII Nr. 3 (1319) SIMBATA 15 IANUARIE 1983 12 PAGINI 2 LEI Revistă săptămînală editată de Frontul Democrației și Unității Socialiste Dosar „Magazin" (Paginile 6-7) STRATEGIA AFIRMĂRII NOULUI Știința și producția constituie două laturi inseparabile ale activității omului modern. Ele se condiționează și se influențează reciproc, una în folosul celeilalte. Știința și tehnica devin astfel componente primordiale, indispensabile ale societății, factori ai progresului. Iată de ce înaintarea mereu mai fermă a țării noastre pe calea progresului economic și cultural este legată puternic de aportul științei la modernizarea forțelor de producție, ridicarea nivelului calitativ al economiei naționale, perfecționarea organizării și conducerii societății. Aceste comandamente se reflectă plenar în atenția, grija și prețuirea de care se bucură în mod susținut cercetarea științifică din partea partidului, a secretarului său general, tovarășul Nicolae Ceaușescu. întreaga activitate desfășurată în știința românească a fost pusă pe baze temeinice, organizată în mod rațional, astfel încît aceasta să răspundă cu promptitudine cerințelor imediate, practice, în special ale industriei și agriculturii. Crearea institutelor centrale, a C.N Ș.T., a altor organisme cu caracter lucrativ a dat impuls realizării programelor de folosire rapidă a rezultatelor cercetării naționale, de ridicare a nivelului tehnic al producției la o nouă calitate. Congresul al XII-lea al partidului, precum și Conferința Națională din decembrie 1982 au trasat noi direcții cercetării științifice românești. Programe minuțioase adoptate de aceste înalte forumuri asigură îndeplinirea unor obiective esențiale pentru dezvoltarea în continuare a tuturor sectoarelor. In acest context a fost elaborată o eficientă strategie de introducere și afirmare a noului, de cultivare a spiritului de creație originală pe plan științific și tehnic. Prezentăm cititorilor în pagina a treia unele amănunte privitoare la recente realizări ale științei și tehnicii românești care contribuie la Înfăptuirea programelor naționale în diferite domenii. MEDICAMENTELE MĂRII Stimularea creației originale de masă la climatul de plină efervescență generat continuu de amploarea și semnificațiile Festivalului național al educației și culturii socialiste „Cîntarea României“, strălucită inițiativă a secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, întreaga viață cultural-științifică a cunoscut un nou și original cadru politico-organizatoric și educativ, menit să stimuleze participarea liberă și conștientă a maselor la crearea și receptarea valorilor materiale și spirituale ale națiunii noastre, știința, arta și cultura socialistă devenind tot mai mult o emanație și un bun al oamenilor muncii de la orașe și sate. In actuala etapă istorică, cînd întregul nostru popor este ferm angajat în lupta de înfăptuire a hotăririlor Congresului al XII-lea, a programelor și hotăririlor Conferinței Naționale a partidului, pentru trecerea patriei noastre la un nou stadiu de dezvoltare, pentru realizarea unei noi calități a muncii și vieții, activizarea procesului educațional-formativ și afirmarea plenară a personalității umane, obiect și subiect al istoriei, capătă noi dimensiunii atît în viața economică, cit și în cea socială. Cultura socialistă devine astfel, intr-o măsură tot mai mare, un mijloc important al dezvoltării multilaterale a personalității omului societății noastre socialiste. Acest proces de adunci transformări și înnoire continuă a vieții noastre scoate și mai mult în evidență caracterul creator al Festivalului național „Cîntarea României“, precum și semnificațiile profunde ale inițiativei secretarului general al partidului, tovarășul Nicolae Ceaușescu, care a conceput această originală și grandioasă manifestare de afirmare a geniului creator al poporului nostru, ca un mijloc de stimulare a muncii și creativității in toate sferele de activitate, de acces larg al maselor spre izvoarele cunoașterii, dar și spre valorificarea talentului, a propriei lor personalități, într-o sinteză originală, în care cultul muncii se îmbină armonios cu pasiunea pentru cultură, artă și creație tehnico-științifică. Aceasta vizează desigur însuși procesul viu de transformare revoluționară a conștiinței cetățenilor patriei, de valorificare a resurselor creatoare din sînul maselor, pe baza conlucrării tuturor forțelor înaintate ale societății, a organizării unitare a eforturilor, a participării nemijlocite și conștiente a fiecăruia la actul de educație și cultură și prin aceasta la realizarea programului partidului nostru. CONSTANTIN GHEORGHE Director In Consiliul culturii și educației socialiste (Continuare în pagina a 2-a) Nava cosmică denumită Terra • Cu cinci miliarde de ani în urmă... • Succesiunea principalelor evenimente care au condus la apariția ființei gînditoare • Dimensiunile biosferei și ale troposferei • O planetă albastră în continuă rotire în imensitatea cosmică. Această binecuvîntată planetă care este Terra și care face parte, după cum știm, din acest imens conglomerat, de aproximativ 150 miliarde de stele, ce alcătuiesc galaxia noastră, atît de poetic denumită Calea Lactee, pare a reprezenta, deocamdată, unicul leagăn de viață din acest infinit spațiu cosmic. Așadar, expresia concretă a binecuvintării menționate, nu este altceva decît miracolul cunoscut cu denumirea de Viață. Dacă istoria Pămîntului propriu-zis este extrem de veche, aceea a vieții pe care acesta o găzduiește, este cu mult mai recentă. Intr-adevăr, în urmă cu aproximativ 5 miliarde de ani. Soarele strălucea în mod sigur tot atît de puternic și era tot atît de fierbinte ca și astăzi, dar, binecuvintatele sale raze, nu bucurau pe atunci pe nimeni, și asta pentru simplul motiv că Sistemul nostru solar incă nu se constituise. Nu se constituise nici Terra și nici alte planete. Ceea ce exista pe atunci, era doar un praf cosmic, rece, praf care se rotea în jurul unui „pitic galben și singuratic“, denumire pe care un astronom a dat-o Soarelui in acest context. Dacă istoria Pămîntului datează, așadar, de circa 5 miliarde de ani, istoria apariției vieții pe această planetă, respectiv pe acest binecuvîntat colț din spațiul cosmic, nu datează decît de aproximativ 2—3 miliarde ani. Incomparabil mai scurtă este însă istoria vieții omului, respectiv cursul ei, din mo- ARCADIE PERCER (Continuare în pagina a 5-a) Apa și organismul uman • Uimitoarea balanță ionică a organismului ® Mușchiul, acest transformator energetic și componentele ionice din mediu (potasiu, calciu, magneziu, fosfat) ® „Marea interioară" a omului. Pe o planetă — cit de improprie este denumirea de Terra — în care apele domină, acoperind 71 la sută din suprafață, viața n-ar fi putut să se ivească, n-ar fi fost posibilă decît în cadrul acestei coordonate hidrice care este majoră, esențială. Nu este oare izbitoare proporția de apă pe care o regăsim, fără excepție, in orice ființă, vegetală sau animală . In organismul uman, partea lichidă este cu mult mai importantă decît cea ocupată de elementele solide. Iată aproximativ, compoziția globală a organismului unui CATINCA MUSCAN LUMEA CA LUME Concert la minus șapte la Sighet Erau o sută sau erau o mie cei mai frumoși nebuni văzuți in viață ce nu se tem că trupurile-ngheați, că ei sunt plini de o esență vie. Puteau să evite pînă dimineață sau pină-n miezul verii, cine știe , pentru că-Hai, e bine, Românie, nu ei va sta soluția-ndrăzneață. Și lapovița zornăia pe Sighet ca dintr-o grea, amarnică seringă, dar tinerii au hotărit să ningă și dintr-un cintec prefăcut in strigăt, ca din despicătura unui sclipăt. In Maramureș a-nceput să ningă. 10 ianuarie 1983, Sighet ADRIAN PAUNESCU (Continuare la pagina a 8-a)i