Magazin, iulie-decembrie 1989 (Anul 32, nr. 26-52)

1989-10-14 / nr. 41

с [UNK] [UNK] Importanța economico-socială a valorificării superioare a materiilor prime Amplificarea acțiunii factorilor calitativi ai dezvoltării economice constituie o sarcină de bază în vederea realizării obiectivelor fundamentale ale celui de-al nouălea plan cincinal, după cum se subliniază in proiectul Programului Directivă al Congresului al XIV-lea al partidului, cu privire la dezvoltarea economico-socială a României în cincinalul 1991—1995 și orientările de perspectivă pînă în anii 2090—2010. în acest context, se impune nu numai ca dezvoltarea industriei extractive să asigure valorificarea complexă, superioară a resurselor, creșterea însemnată a gradului de recuperare a substanțelor utile din zăcăminte, inclusiv din cele cu conținuturi reduse sau situate în condiții grele de exploatare, ci și folosirea, cu maximă eficiență, a resurselor de materii prime, materiale, combustibili și energie. Condiție importantă pentru asigurarea înaltelor ritmuri de creștere economică prevăzute în documentele programatice de o excepțională însemnătate ale celui de-al XIV-lea Congres al partidului, lărgirea bazei de materii prime și energetice a țării presupune, deci, ridicarea gradului de valorificare a tuturor resurselor și gospodărirea rațională, recuperarea și refolosirea materiilor prime și materialelor rezultate din procesele de producție și de consum. Diminuarea consumurilor specifice de materii prime și materiale reprezintă una din principalele căi de creștere a valorii nou-create, a venitului național, creînd premise obiective ale reproducției socialiste lărgite și, în acest mod, posibilitatea satisfacerii intr-un înalt grad a nevoilor materiale și spirituale ale tuturor membrilor societății. Totodată, reducerea consumurilor materiale și energetice asigură creșterea susținută a eficienței producției bunurilor materiale, realizarea acesteia cu un efort mai mic de muncă socială, precum și crearea condițiilor ca, din aceeași cantitate de materii prime, să se obțină un volum sporit de produse finite, consecința directă constituind-o mărirea produsului social, implicit a avuției naționale. Concomitent, prin reducerea consumurilor materiale specifice, se poate asigura lărgirea relativă a bazei de materii prime și energetice, fără investiții sau cheltuieli suplimentare necesare dezvoltării capacităților de extracție, pregătire și prelucrare în sectorul extractiv, deoarece acțiunea respectivă determină economisirea a importante cantități de resurse materiale, care pot fi destinate fabricației altor produse. lărgirea bazei proprii de materii prime și materiale depinde, in același timp, de ritmul și intensitatea recuperării și revalorificării Integrale a resurselor refolosibile, de reciclarea materialelor recuperate, recondiționarea și refolosirea pieselor de schimb. Cerințele diversificării producției materiale, caracterul limitat al unor resurse, paralel cu dinamica obiectiv ascendentă ■ prețurilor materiilor prime și materialelor au impus, de asemenea și necesitatea valorificării resurselor secundare. In concluzie, toate aspectele relevate se prezintă nu numai ca sarcini și obiective majore pentru fiecare unitate economică, pentru fiecare colectiv de oameni ai munții, ci si ca îndatoriri patriotice, in aceste momente de puternică efervescență c reatoare generată de dezbaterea programaticelor documente pregătitoare ale marelui Forum al comuniștilor României socialiste, dezbatere in cadrul căreia cadrele didactice și studenții din Academia de Științe Economice, alături de întregul nostru popor, își manifestă deplina adeziune la istorica hotărîre a Plenarei C.C. ș 1 P.C.R. din 27—28 iunie 1989, privind propunerea de realegere la cel de-al Nr. 41 (1669) din 14 octombrie 1989 Valorificarea superioara a resurselor de materii prime Valorificarea superioară și extinderea bazei proprii de materii prime și materiale, sarcină de cea mai mare importantă pentru realizarea obiectivelor de dezvoltare stabilite prin proiectul Programului Directivă și Tezele pentru Congresul al XIV-lea al’.C.R., asigurînd, în mod concomitent, sporirea eficienței economico-sociale a activităților de producție desfășurate în industrie și agricultură și întărirea independenței economice a tării, constituie unul dintre punctele centrale ale dezbaterilor ce se desfășoară în această perioadă pe marginea documentelor pregătitoare pentru marele Forum al comuniștilor români, dezbateri în cadrul cărora oamenii muncii, întregul nostru popor, au dat glas hotăririi lor de a face totul pentru a îndeplini cu succes mărețele sarcini de viitor, care trasează ferm mersul înainte al României spre culmile societății socialiste multilateral dezvoltate și comuniste. Subliniind rolul hotărîtor al secretarului general al partidului în elaborarea acestor documente, în conceperea întregii strategii de dezvoltare a societății noastre, începind de la istoricul Congres al IX-lea, participanții la dezbateri exprimă, în mod unanim, adeziunea lor la propunerea ca, ln cel de-al XIV-lea Congres, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU să fie reales in funcția supremă de partid, acest act constituind garanția fermă a mersului nostru înainte, a continuării procesului de dezvoltare, de o amploare fără precedent, desfășurat în glorioasa Epocă Nicolae Ceaușescu pe care o trăim. Interlocutorii noștri de astăzi sunt, astfel, prin ideile exprimate în pagina de față, purtătorii de cuvînt ai colectivelor în care muncesc și activează, sintetizînd ideile forță care au jalonat dezbaterile fierbinți din aceste zile, dezbateri desfășurate, în spiritul profundei democrații muncitorești revoluționare ce caracterizează întreaga noastră viață socială și politică, pe marginea documentelor pregătitoare ale Congresului al XIV-lea al partidului. XIV-lea Congres al partidului, în suprema funcție de secretar general, a tovarășului Nicolae Ceaușescu, cel mai stimat și iubit fiu al națiunii române. Erou între eroii neamului. Asist. univ. DAN POPESCU Facultatea de Economia Industriei și Agriculturii, A.S.E. — București Valorificarea optimă a materiilor prime prin produse noi și modernizate · Dezbaterea prevederilor proiectului Programului Directivă și a Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al partidului în colectivul Institutului de Cercetări și Proiectări pentru Industria Materialelor de Construcții a prilejuit oamenilor muncii din institut relevarea a noi și importante sarcini, de largă perspectivă, pe linia unor obiective majore în domeniul cercetării științifice, a ingineriei tehnologice și a introducerii progresului tehnic în sectoarele industriei materialelor de construcții. Documentele supuse dezbaterii întregului nostru popor prefigurează un amplu program de dezvoltare în continuare a patriei, o dezvoltare pe care industria materialelor de construcții este chemată să o susțină în modul cel mai direct, prin elaborarea de noi materiale, moderne și cu un înalt grad de eficiență, care să fructifice în mod optim baza națională de materii prime și energie, contribuind astfel la creșterea calității obiectivelor de investiții prevăzute, la mărirea productivității muncii, precum și la introducerea in practica industrială curentă a unor materiale adecvate cerințelor ramurilor de virf ale economiei. Industria modernă a materialelor de construcții, factor esențial în realizarea volumului uriaș de investiții pentru toate ramurile industriei și pentru locuințe și obiective social-culturale din patria noastră, a stat în permanență în atenția conducerii partidului și statului nostru, a tovarășului Nicolae Ceaușescu personal, care, prin indicațiile ce ni le-a trasat cu diferite prilejuri, ne-a călăuzit eforturile spre valorificarea superioară a materiilor prime indigene și realizarea unor materiale noi, deosebit de necesare industriei și economiei. In condițiile creării unei Industrii moderne de materiale de construcții, s-a concretizat, astfel, o relație organică între cercetare-proiectare și producție, relație devenită un factor esențial în creșterea calitativă și în diversificarea sortimentală a materialelor de construcții. Industria noastră este, în prezent, in măsură să corespundă atît exigențelor crescânde ale construcțiilor moderne, industriale și social-culturale, ce se realizează, cit și nivelului tehnico-calitativ înregistrat pe plan mondial. I.C.P.I.M.C. dispune in prezent de o bază proprie pentru cercetări aplicative, tehnologice și de experimentări, în care concomitent se realizează o producție de noi materiale, de serie mică, dar de o tehnicitate ridicată, obținându-se numai în anul 1989 o producție în valoare de 52 milioane lei, ceea ce reprezintă o creștere de aproape cinci ori față de anul 1980. In acest an a fost pusă, astfel, în funcție o secție de producție pentru 500 tone fibre ceramice și produse din fibre ceramice anual, pe platforma bucureșteană din Militari, secție care fructifică rezultatele cercetărilor din institut. Intre produsele noi și modernizate putem menționa produsele pe bază de fibre ceramice ce pot rezista la temperaturi cuprinse între 800—1 250 grade Celsius, noua paletă de pigmenți mixabili pentru placaje de faianță cu temperaturi cuprinse între 960—1 050 grade Celsius, noi produse bazalto-ceramice arse la temperaturi joase, toate acestea contribuind la valorificarea superioară a bazei de materii prime și materiale a țării. Așa cum s-a relevat cu prilejul dezbaterii documentelor Congresului al XIV- lea, colectivul de oameni ai muncii din I.C.P.I.M.C. este hotărît să-și mobilizeze întreg potențialul de creativitate științifică și tehnică in direcția ridicării și dezvoltării industriei materialelor de construcții la un înalt nivel de calitate și eficiență, răspunzînd astfel indicațiilor și îndemnurilor adresate oamenilor de știință și cercetătorilor din patria noastră de tovarășul Nicolae Ceaușescu, în a cărui realegere in înalta funcție de secretar general, oamenii muncii din institut, alături de întregul nostru popor, văd garanția sigură a îndeplinirii cu succes a amplelor programe de perspectivă ce ne stau in față. Ing. MIHAEIA MIHĂILESCU director adjunct al I.C.P.I.M.C. Ample posibilități reieșite din dezbateri . Dezbaterea proiectului Programului Directivă și a Tezelor pentru Congresul al XIV-lea al partidului în colectivul de oameni ai muncii din întreprinderea de Mașini Electrice București a constituit prilejul, pentru toți participanții, de a-și exprima mîndria patriotică pentru dezvoltarea fără precedent a patriei noastre socialiste în glorioasa Epocă Nicolae Ceaușescu, epocă inaugurată o dată cu istoricul Congres al IX-lea al P.C.R., dezvoltare care ne determină să abordăm cu justificată încredere transpunerea in viață a mărețelor obiective trasate prin documentele pregătitoare pentru marele Forum al comuniștilor. Aceste obiective, de o amplă cutezanță revoluționară, implică — și întregul nostru colectiv este pe deplin conștient de acest lucru — o amplă mobilizare a tuturor forțelor, o analiză profunda a propriilor posibilități și o punere plenară în valoare a tuturor rezervelor de care dispunem. în acest context, participanții la dezbateri au abordat frecvent problema consumurilor materiale din întreprindere, relevînd noi posibilități și rezerve încă nu pe deplin folosite, argumentînd încrederea lor în valoarea resurselor de care dispunem cu roadele obținute de pe urma unor experiențe pozitive ce se cer amplificate și generalizate. Intre rezultatele deja obținute pe linia folosirii eficiente a resurselor de materii prime și materiale se numără și reproiectarea de fond a unor produse sau repere, in special a celor de serie mare, avînd drept scop economisirea materialelor active (tablă silicioasă, cupru și aluminiu), reproiectare care a determinat, spre exemplu, reducerea greutății totale a motoarelor din seria ASI cu 70—100 kg bucată sau reducerea consumului de cupru cu 40 la sută, în cazul convertizoarelor de sudură. Menționăm că, în prezent, sunt in curs de finalizare lucrările de reproiectare, prin metode moderne, care implică folosirea calculatorului, a motoarelor pentru medii explozive, din seria RSA, propunîndu-ne să finalizăm pînă la sfîrșitul anului 1990 reproiectarea tuturor familiilor de motoare. O altă direcție pusă in evidență cu prilejul dezbaterilor o reprezintă reducerea consumurilor de materiale deficitare, în special aluminiu și argint, prin reproiectarea unor repere mecanice și adoptarea unor tehnologii mai eficiente (cum ar fi, spre exemplu, realizarea prin ștanțare și ambutisare, din tablă, în locul turnării din aluminiu, a unor repere precum apărătorile, crucile port-perii, cutiile de bârne etc.). S-au obținut, de asemenea, bune rezultate prin înlocuirea unor aliaje de cupru-argint cu alte aliaje, realizate în urma unor cercetări științifice românești. Este cazul colectoarelor pentru motoare de curent continuu sau al realizării într-o structură bimetalică, din oțel și bronz, a inelelor colectoare. Numai prin această ultimă măsură s-a obținut reducerea consumurilor de bronz la aceste repere cu circa 60 la sută. In fine, s-au pus in evidentă posibilitățile încă existente, pe linia experienței deja dobîndite, în domeniul refolosirii materialului rămas de la ștanțarea unor repere mai mari pentru ștanțarea unor repere de mai mici dimensiuni, coeficientul de utilizare a tablei silicioase crescând, spre exemplu, pe această cale, de la 0,57 la 0,65—0,70, precum și alte posibilități în cadrul acțiunii ..3 R". Constituie, acestea, doar cîteva din ideile exprimate de participanții la dezbateri din întreprinderea noastră în legătură cu sarcina valorificării superioare a resurselor de materii prime și materiale, dezbateri care au avut caracterul unei autentice analize de lucru a propriilor noastre posibilități, așa cum ne-a cerut-o conducătorul partidului și statului nostru, tovarășul Nicolae Ceaușescu, în a cărui realegere la Congresul al XIV-lea al partidului în funcția de secretar general vedem, alături de întregul popor, garanția sigură a mersului nostru înainte pe calea construirii societății socialiste și comuniste. Ing. MIHAI STOLERU inginer șef cu pregătirea fabricației sa cadrul întreprinderii de Motoare Electrice — București Pagină realizată de MARIAN GRIGORE Instantaneu cotidian, la întreprinderea de Utilaj Tehnologic Buzău, surprinzind una din fazele valorificării materiilor prime și materialelor introduse in fabricație in produse cu un înalt grad de tehnicitate.