Magazin, iulie-decembrie 2009 (Anul 52, nr. 26-52)

2009-11-26 / nr. 47

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Faima se ruginește, dacă nu o cureți prin muncă în fiecare zi. Nicolae Iorga ■ Nu știu sigur cine a descoperit apa dar sunt destul de sigur că nu un pește. Marshall McCluhan în urmă cu patru decenii, după ce primii oameni puneau piciorul pe Lună, lumea era cuprinsă de un entuziasm de nedescris și toți visau cu ochii deschiși la ziua când Marte avea să fie și ea cucerită. Timpul a trecut însă fără ca acest lucru să se întâmple, pentru că difcultățile prezentate de un zbor atât de îndelungat și pericolul radiațiilor cosmice i-au determinat pe responsabilii agențiilor spațiale să nu se grăbească a trimite astronauți pe planeta roșie. nur acesta s-a desfășurat, așa cum scriam, la vremea respectiva, un experiment inedit, de simulare a unei calatorii pe Marte, într-un laborator de pe Pământ. Acum, savanții vor sa mai facă un pas înainte, trimițând primele ființe vii spre vecinul nostru cosmic... Cei ce au prezentat acest proiect sunt tot savanții ruși, care vor lansa, în anul 2011, un robot spațial adăpostind exemplare de Arabidopsis thaliana, o plantă înrudită cu muștarul, tardigrad o minuscula creatură marina, numita și „urs de apa”, mostre de drojdie de bere, ca și permafrost din Siberia. Alături de alte organisme microscopice, acești reprezentanți ai vieții terestre vor fi trimiși pe Marte și se vor reîntoarce „acasă” în 2014. Microbii marțieni ne-ar putea îmbolnăvi? Experimentul intitulat LIFE (Living Interplanetary Flight Experiment) este menit sa arate dacă organismele vii pot supraviețui neprotejate în spațiu pe perioade lungi, certificând astfel teoria panspermiei, care susține ca organismele simple pot supraviețui și ani întregi plutind prin spațiu și ca viața pe Terra ar fi putut veni din alte lumi. Misiunea Phoebes-Grint va dura 34 de luni și va purta spre Marte mostre de viața între carcasa de titaniu cu diametrul de câțiva centimetri. Printre microorganismele ce vor fi trimise se numǎrâ și bacteria Deinococcus Radiodurans, renumita pentru capacitatea ei de a supraviețui unor iradieri masive. Compania aerospațiala NPO Lavoșkin, care a pus la punct și va lansa robotul, plănuia sâ faca acest lucru în octombrie anul viitor dar specialiștii ruși au apreciat ca proiectul nu va fi definitivat până atunci, așa că au preferat sâ-l amâne, pânâ când distanțele dintre cele douâ planete se vor reduce din nou, odată cu evoluția lor pe orbita, pentru ca voiajul spațial sâ dureze cât mai puțin. Obiectivele misiunii sunt colectarea de probe de sol de pe Phoebos, unul dintre sateliții lui Marte și analizarea pe loc a acestor probe, pentru depistarea eventualelor urme de viață. De asemenea, robotul va monitoriza planeta roșie, inclusiv dinamica atmosferei acesteia și temutele furtuni de praf, care ar putea, se tem specialiștii, periclita o eventuală misiune umană. Nu în ultimul rând vor fi analizate componentele prafului marțian și forța de penetrare a radiațiilor, pentru ca acestea sa nu pună cumva în pericol viețile astronauților ce urmează sâ fie trimiși pe Marte. Pentru a împiedica răspândirea microorganismelor pământene pe planeta roșie și o eventuala „infestare” a acesteia, savanții ruși au dotat cutiile în care se afla „vizitatorii tereștri” cu sisteme speciale de protecție, așa încât, chiar și în eventualitatea în care robotul se va prâbuși pe Marte, microbii și bacteriile de pe Pământ sâ nu se răspândească și sâ contamineze solul și atmosfera marțianâ. La fel, atunci când robotul va reveni pe Terra, el va fi ținut câteva săptămâni în carantina, pentru a nu se îmbolnăvi oamenii de cine știe celirus adus din spațiu... Terapii complementare Feminaclub 1Fentru dumneavoastră, doamna Echilibrul din dormitor, în variantă feng shui ; *• strategii anti-frkGERUL ne pândește Rușii trimit PRIMELE FIINȚE PE 1* : ■ TVR 1 ■ Pro TV ■ Antena 1 ■ TVR 2 ■ Prima TV ■ Acasă ■ Pro Cinema 948427000058 4 7 Perechea potrivită, găsită pe bază de ADN m ai multe companii de testări genetice din Statele Unite au anunțat că vor lansa în curând un site de matrimoniale care va „combina” perechile pe baza compatibilității biologice. Cei ce au avut această idee susțin că o mai bună potrivire genetică va însemnă o relație mai armonioasă, mai puține tendințe de a „călca strâmb”, o iubire de durată și chiar copii mai sănătoși. „Câte servicii de matrimoniale îți mai pot promite că vei avea copii perfecți dacă alegi un anumit partener?”, spune Eric Holzle, iafidatorul uneia dintre companiile implicate, ScientificMath.com. Potrivit responsabilei cu relațiile publice a firmei elvețiene Gene Partner, ЛЛUE $ 1 TÂUGU. MUREȘ de asemenea participantă la proiect, Tamara Brown, agenția are deja în baza de date peste 1.000 de persoane, care au plătit suma de 99 dolari pentru a li se efectua profilul ADN și care vor fi prezentate pe siteul sense2love.com, lansat la sfârșitul acestui an. Ideea este că oamenii tind să fie atrași de persoane care au gene ale sistemului imunitar diferite de ale lor. Biologii susțin că aceste ge në, numite HLA, sunt responsabile de identificarea virușilor sau bacteriilor periculoase, pentru ca alte componente ale sistemului imunitar să le poată ataca pe acestea. De asemenea, genele HLA identifică „amprenta odoritică” a corpului, oamenii fiind atrași de mirosul natural al celor cu gene diferite, în opinia savanților elvețieni, două persoane cu gene HLA total diferite vor fi mult mai compatibile decât cele la care se regăsesc aceleași elemente genetice, încă o dovadă ca și când e vorba de ADN - contrariile se atrag... SUDOKU jocul săptămânii: 47 25.7 li 1 6. 1h 9Ti> ? <4 5s 6T i3 8_ ± 1 GJLî i Ц4 7 9 ^ гl i6 7 [UNK]i 2 e 5 li i 1 4/ 37? Q /O U1 16 > 11 [UNK]~2~ Soluția în numărul viitor