Magazin, iulie-decembrie 2010 (Anul 53, nr. 26-52)

2010-10-14 / nr. 41

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT ■ Tăcerea are glasul ei de înțelepciune, ascult-o! Nicolae Iorga ■ Când alții te cred fericit și tu crezi că nu ești, ia te după ei! Raymond Ruyer ■ Nu-ți fie frică de perfecțiune, n-o s-o atingi niciodată. Salvador Dali NASA va lansa O NOUĂ MISIUNE SPRE Marte, planeta care a suscitat cel mai abrtiv în ultimul sfert de secol curiozitatea astronomilor, ascunde încă, în ciuda numeroaselor informații pe care sondele spațiale americane le-au transmis despre ea, numeroase enigme. Unii sunt înclinați chiar să creadă că nivelul de radiații de la suprafața lui Marte este foarte ridicat, și prin urmare ar putea în pericol viața astronauților trimiși acolo. Dar specialiștii NASA sunt optimiști în această privință ei estimând că, deși nivelul de radiații ultraviolete, la suprafața lui Marte, este de câteva ori mai ridicat decât cel pe care cosmonauții sunt obligați să-l suporte în spațiul extraatmosferic, pericolul nu este vital. Ei vor acum să descifreze un alt mister legat de Planeta Roșie, modul cum a dispărut atmosfera acesteia. De ce a dispărut atmosfera marțiană? Misiunea a primit deja undă verde de la directorii NASA. Scopul său este, potrivit documentului oficial emis cu acest prilej, „dezvoltarea și lansarea proiectului Mars Atmosphere and Volatile Evolution” (MAVEN). Totodată, cercetătorii americani își propun să demonstreze, odată pentru totdeauna, ca pe vecinul nostru cosmic a existat cândva viață și poate chiar mai există, în forme primitive. „O mai bună înțelegere a rolului jucat de atmosfera superioară marțiană și a modului cum aceasta s-a disipat este absolut necesară, pentru a ne face o idee despre ce s-a întâmplat pe Marte”, spune principalul autor al proiectului, Bruce Jacosky, de la Laboratorul pentru Fizică Atmosferică și Spațială din cadrul Universității Colorado, Boulder. Trei principale instrumente științifice vor fi lansate spre Marte, la bordul unei navete spațiale, în noiembrie 2013, ca parte a unui proiect pentru care Agenția Spațială Americană a alocat suma de 438 milioane de dolari. Indiciile existente pe suprafața marțiană, inclusiv acele „canale” care au înflăcărat imaginația savanților, cu decenii în urmă, și care seamănă cu albiile secate ale unor fluvii sau identificarea unor minerale care nu s-ar fi putut forma decât în prezența apei, sugerează că planeta „a avut cândva o atmosferă mai densă, care suporta prezența apei lichide la suprafața solului”, se arată în comunicatul dat publicității de NASA. Soarele, principalul vinovat Dar o mare parte a atmosferei marțiene s-a pierdut, probabil din cauza unei schimbări climatice bruște și dramatice. „Marte nu se mai poate proteja de vântul solar din cauză că nu mai are un scut de apărare, întrucât câmpul magnetic global al planetei a dispărut”, apreciază David Mitchell de la NASA Goddard Space Flight Center din Maryland, descriind modul cum acest câmp magnetic și-a pierdut forța, atmosfera marțiană fiind apoi expusă devastatorului vânt solar. Un alt specialist de la Goddard Space Flight Center, Joseph Grebowsky, afirmă că precedentele observații „ne-au oferit dovada că un asemenea incident s-a petrecut, dar deocamdată nu avem decât câteva indicii asupra modului cum activitatea solară a dus la rarefierea atmosferei marțiene”. MAVEN va examina efectele Soarelui asupra atmosferei marțiene și va transmite eventualele modificări provocate de activitatea solară, de-a lungul unui an. „Proiectul reprezintă o completare vitală pentru misiunile noastre trecute, prezente și viitoare către Marte. MAVEN ne va duce cu un pas mai departe în înțelegerea evoluției misteriosului nostru vecin cosmic”, apreciază Grebowsky. Gigantul aerospațial Lockheed Martin va realiza noua navetă spațială, bazându-se pe modelele precedentelor module Mars Reconnaissance Orbiter și Mars Odyssey, lansate în 2005, respectiv în 2001. 948427 000065 Mareea toxică, dezastru ecologic Accidentul de săptămâna trecută, soldat cu deversarea pe o suprafață de peste 40 km pătrați, a unor reziduuri chimice toxice de la o fabrică de alumină din Ungaria, este numit de presa internațională un adevărat dezastru ecologic. Specialiștii europeni consideră că există în noroiul roșu foarte multe substanțe toxice pentru organismul uman, deși deocamdată informațiile sunt contradictorii. Chiar și faptul că ,moroiul ucigaș” va infesta Dunărea, urmând să afecteze România, Bulgaria și Ucraina, este infirmat deocamdată de autorități. De marți, specialiștii de la Apele Române monitorizează permanent situația și declară că nu s-a înregistrat nici o problemă referitoare la modificarea calității apelor Dunării de pe teritoriul românesc. Până în prezent, și autoritățile din Ungaria și Serbia declară că nu există nici un pericol de contaminare a apelor Dunării, deși se preconizează că unda de poluare va traversa, în această săptămână, țara noastră Ceea ce înseamnă că oritoxinele au ajuns în Dunăre și s-au diluat pentru a nu mai prezenta nici un pericol pentru sănătatea oamenilor, ori pur și simplu se minimalizează efectele poluării, în Ungaria ancheta continuă până la ora închiderii ediției înregistrându-se 8 victime umane. Dar, cu siguranță amănunte mai exacte vor apărea în săptămânile următoare. j j defect n 6 j SUDOKU jocul săptămânii: 41