Magazin, ianuarie-iunie 2016 (Anul 59, nr. 1-26)

2016-05-05 / nr. 18

SĂPTĂMÂNAL CULTURAL - ȘTIINȚIFIC INDEPENDENT «Majoritatea prietenilor sunt ca umbra. Apar doar atunci când este soare. Marcus Aurelius în'S^CXÎ v 5 948427 000126 MINTEA UMANA superputerea supremă Până acum, aveam câteva idei despre mitica sau inexistenta Planetă X sau Nibiru, sau a 9-a sau a 12-a planetă a Sistemului nostru Solar. Acum ar exista unele dovezi indirecte, dar până la certitudine e cale lungă. Dacă ar fi sa stabilim momentul în care s-a nâscut mitul misterioasei Planete X, atunci trebuie sa spunem ca povestea a început în 1976 când Zecharia Sitchin a scris cartea „A douăsprezecea Planeta” în care, dupa o traducere personala dintr-o scriere sumeriană, ea a identificat o planetă, Nibiru care face înconjurul Soarelui o data la 3.600 de ani. Problema cu autoarea era că se declara o persoana „contactata” de extratereștri care îi comunicaseră pe un canal special, avertizând-o că Nibiru se va ciocni cu Pământul în anul 2003, amânată apoi pentru 2012. Un frison a existat însă în 2011 atunci când cometa Elenin a fost considerată de unii un Nibiru deghizat, care se apropia de Pământ, în ciuda faptului că pe un telescop oricine poate face diferența dintre o planeta și o cometă, fie și doar pentru că aceasta din urmă are coada! Dar cometa, în loc să se ciocnească de Pământ s-a sfărâmat în bucăți atunci când a trecut pe lângă Soare. Și cu toate acestea, discuțiile despre Planeta X, sau Nibiru, continua și azi, în ciuda faptului ca o planeta cu o orbita atât de excentrică căreia îi ia 3.600 de ani sâ orbiteze în jurul Soarelui ar crea o mare instabilitate în interiorul Sistemului nostru solar, în vârstă de 4,5 miliarde de ani. Dupa numai câteva ture în jurul Soarelui, gravitația Planetei X ar fi perturbat semnificativ orbitele celorlalte planete, lucru care, până acum nu s-a întâmplat. Dar unii cred sunt mii de site-uri pe Internet care împrăștie aceste informații) că Planeta X exista și că NASA știe că ea exista și ascunde adevărul! Alții nu au renunțat la ideea cataclismului produs de Nibiru, prin ciocnirea cu Pământul. Cataclismul (respins de toate dovezile științifice), considerat de astronomi o farsă de Internet, este pomenit în Rețea din 1995, de când Nancy Lieder a fondat siteul ZetaTalk. Și el se consideră un „contactat” de extratereștri care-i transmit mesaje de pe sistemul solar Zeta Reticuli. Datele transmise lui Lieder coincideau cu anul 2003, comunicat și „contactatei” Zecharia Sitchin în anii 70. Și chiar daca nimic nu s-a întâmplat până azi, grupurile afiliate ideii de sfârșit al lumii sunt numeroase pe Internet. O ciorbă reîncălzită „științific" Interesant este că deși a fizicienii susțin că prezența asemenea planete, cum Planeta X, ar fi afectat semnificativ orbitele planetelor din Sistemul nostru solar „dupa numai câteva ture în jurul Soarelui”, aflăm acum ca „Planeta X ar putea fi responsabila de micile devieri ale traiectoriei sondei Cassini! Așa a pornit o vânătoare pentru descoperirea... misterioasei „Planete 9”, denumita și Planeta X sau Nibiru, o planetă cu o orbită foarte eliptică, aflata dincolo de orbita lui Neptun și care ar fi de aproximativ 10 ori mai masivă decât Terra. Dar există Planeta X ca sa pornești o vânătoare pentru descoperirea ei? Deocamdată există doar dovezi „indirecte”. Asta este concluzia unui studiu publicat în ianuarie de Konstantin Batygin și Mike Brown, doi planetologi de la Institutul Tehnologic din California. „Ștafeta celor doi a fost preluata în scurt timp de mai multe echipe de astronomi convinși de coerența argumentelor aduse de cei doi, iar în prezent căutările continua cu ajutorul unor telescoape puternice în încercarea de a o observa direct”, după cum notează Agerpres. Care e ideea? Au fost observate recent mici variații ale sondei Cassini, aflata pe orbita planetei Saturn, și de la acest amănunt cei doi planetologi au tras concluzia că Planeta X există) Brusc, din ce în ce mai mulți astronomi „sunt convinși ca în cel mult un an aceasta lume nemaivăzuta va fi, în sfârșit, observata direct, o descoperire monumentală care are potențialul de a modifica modul în care ne raportăm la sistemul nostru solar și la locul nostru în Univers”. Nici mai mult nici mai puțin, „se aduna din ce în ce mai multe dovezi că există ceva acolo, departe”, crede David Gerdes, cosmolog la Universitatea din Michigan, în studiul lui Konstantin Batygin și Mike Brown se spune că autorii își bazeazâ concluziile „pe simulările computerizate ce au ținut cont de orbitele circumsolare neobișnuite pe care le au câteva dintre obiectele mari din Centura Kuiper, centura de asteroizi, comete și planetoizi ce se întinde dincolo de orbita planetei Neptun”. Așadar doar niște simulări computerizate au fost derulate pentru verificarea acestei ipoteze și doar ele au confirmat posibilitatea existenței misterioasei Planete X. In plus, conform calculelor celor doi planetologi, Planeta X ar realiza o rotație completă în jurul Soarelui într-un interval de timp de până la 20.000 de ani și nu 3.600 cum se vehicula în cartea din 1976 scrisa de Zecharia Sitchin. Dar, totuși, unde e Planeta X? Nimeni nu știe, dar toți ar dori s-o cunoască. „Vreau neaparat sa o vad cum arată”, a susținut Batygin. „Toți cei care s-au supărat pentru că Pluto nu mai este considerată planetă se pot bucura ca ar putea exista o planetă adevărată acolo, departe, care așteapta sa fie descoperită și astfel sistemul nostru solar ar ajunge din nou la 9 planete”, a declarat Brown. Așadar, doar supoziții și ipoteze extrase din bănuieli. Convingerea noastră e ca nu exista nicio „Planeta 9” sau X și e greu de imaginat cum o simulare pe calculator poate conduce la concluzii contrare în lipsa oricărei probe. Femina club Pentru dumneavoastră, doamnă Corelații surprinzătoare ь [UNK] Dosarele frumuseții Ten strălucitor, care siriană tiner Pe urmele misterioasei PLANETE NIBIRU Terapii complementare 1-''* ]■ [UNK] [UNK] ” | - ^ ^ ” ' 1SLÎC’ Nu doar alimentele NE ÎNGRAȘĂ LA ÎNCHIDEREA EDIȚIEI Dacă rezervele noastre față de concluziile studiului realizat de Konstantin Batygin și Mike Brown ni s-ar fi putut părea hazardate, iată și reacția recentă a experților de la NASA, cei de la Jet Propulsion Laboratory (JPL) „au contrazis categoric alegațiile referitoare la sonda Cassini”, subliniind că mișcarea acesteia nu a suferit modificări neașteptate din 2004, când s-a apropiat de Saturn. „O planeta necunoscută în afara orbitei lui Neptun, cu o masa de zece ori mai mare decât a Terrei, ar afecta orbita lui Saturn, nu a sondei Cassini”, a fost de părere William Falkner, cercetător de la JPL. Să amintim că misiunea sondei Cassini se va încheia la sfârșitul anului 2017, când aceasta va rămâne fără combustibil și va dispărea în atmosfera planetei Saturn.