Magazin, iulie-decembrie 2016 (Anul 59, nr. 27-52)

2016-07-07 / nr. 27

Algoritmul care prezice atacurile teroriste Un algoritm cibernetic care poate identifica anumite modele în activitatea suporterilor Statului Islamic în social media ar putea oferi indicii prețioase legate de posibilitatea unor atentate teroriste. Savanții au ajuns la concluzia că se pot remarca modele comportamentale distincte în interacțiunile dintre grupurile aflate pe rețelele de socializare, fapt ce i-ar putea ajuta chiar să prezică atacurile unor „lupi singuratici”. Se știe că social media a fost un instrument cheie pentru organizații precum ISIS în recrutarea de suporteri și coordonarea activităților teroriste. Folosind ecuații matematice din fizică și chimie pentru a urmări comportamentul suporterilor ISIS, savanții de la universitatea americană Maryland au descoperit că există reacții tipice ale acestora, înaintea atacurilor din lumea reală. Algoritmul produs de echipa condusă de dr. Neil Johnson permite identificarea grupărilor teroriste cheie, care discută detalii operaționale precum finanțarea sau evitarea atacurilor americane cu drone. „Am putut vedea cum oamenii se cristalizează în jurul anumitor grupuri sociale, discutând și distribuind informații în timp real”, spune Johnson. Folosind algoritmul său, autoritățile americane au reușit să identifice aproape 200 de grupări pro-ISIS, acționând în mediul virtual, majoritatea dintre ele coagulându-se cu puțin timp înaintea unor atacuri din lumea reală. Cercetătorii sunt de părere că poliția și serviciile de securitate ar putea folosi această abordare științifică pentru a-și concentra atenția doar asupra câtorva grupuri de fanatici ISIS și pentru a le împiedica să acționeze. ..Cașca fermecată" M tecii Chiar dacă pare desprinsă din basmele cu „cușme fermecate”, ce-i făceau pe eroi nevăzuți, casca high-tech pusă la punct de firma israeliană Elbit Systems este cât se poate de reală. Numită Iron Vision, casca oferă purtătorului o viziune completă, de 360 de grade, de înaltă rezoluție, provenind de la datele colectate de surse digitale din interiorul și exteriorul vehiculelor militare. Imaginile din jurul tancului sunt proiectate în culori pe vizorul căștii și fidelitatea este suficient de ridicată pentru a detecta comandouri inamice care se târâsc la câțiva metri de tanc sau vehicule inamice aflate la sute de metri depărtare. „Considerăm că Iron Vision va schimba felul în care forțele militare vor acționa în teren, în acest mediu nou. Când soldații sunt apărați, nu e nevoie să abuzeze de puterea de foc, iar acest lucru are o importanță deosebită în războiul urban, unde se impun cât mai puține tiruri de armă, pentru evitarea victimelor colaterale”, spune Boaz Cohen, directorul diviziei de sisteme terestre al Elbit. Spre deosebire de sistemele actuale, care se bazează pe periscop pentru a oferi imagini din exteriorul tancurilor, senzorii și software-ul folosite de Iron Vision generează o vedere realistă asupra lumii exterioare, ce elimină distorsiunile vizuale. In plus, sistemul are capacitatea de viziune pe timp de noapte și dispune de tehnologia „headtracker”, care identifică potențialele amenințări și ținte și le urmărește evoluția. Nr. 27 (3055) din 7 iulie 2016 osul inteligent pentru căței Adesea, posesorii de câini de companie se pomenesc confruntați cu sentimente de vinovăție, dar și cu îngrijorare, atunci când sunt nevoiți să-și lase singuri prietenii patrupezi. Pentru a atenua aceste senzații, compania americană PulsPet a inventat o jucărie electronică având forma unui os, ce poate asigura animalului favorit deconectarea necesară unei zile întregi. Numit GoBone, acest dispozitiv autonom interactiv folosește algoritmi pentru a influența comportamentul animalului și a-l face să se joace întruna, până la revenirea stăpânului. Dispozitivul ia în calcul vârsta, greutatea, rasa și preferințele în materie de joacă ale câinelui și, în funcție de toate acestea, alege un anumit program de divertisment. Osul se poate mișca în jurul câinelui, în funcție de vârsta acestuia: lent, dacă e un animal bătrân, foarte rapid, dacă patrupedul e pur sau foarte tânăr. Prețul de vânzare este de 149 de dolari, iar inventatorul GoBone, Santiago Gutierrez, lucrează în prezent la o versiune îmbunătățită, ce poate fi controlată de stăpânul animalului de la distanță, prin intermediul unei aplicații de smartphone. Muzica schimbă gustul berii .7 se pare, uneori, că berea e prea amară ori câ vinul e prea dulce? De vină ar putea fi muzica pe care o ascultați. Savanții au demonstrat câ melodiile pot influența percepția pe care o avem asupra mâncărurilor și băuturilor, putând chiar altera tăria alcoolică a acestora din urmă. Studiul care a ajuns la aceste concluzii a fost efectuat în Belgia, de o echipă condusă de dr. Felipe Carvalho, de la Vrije Universiteit Brussel; participanții au catalogat berea ca fiind semnificativ mai dulce atunci când ascultau melodii lente, blues- uri, și mult mai aspră și amară când ascultau o muzică mai antrenantă”, spune Carvalho. Studiul a sugerat că restaurantele pot alege chiar fondul sonor pentru a influența senzațiile gustative ale clienților. „Sunetele externe pot adăuga valoare și plăcere experiențelor culinare, iar percepția oamenilor asupra gustului amar sau dulce poate fi modulată prin folosirea cu preponderență a anumitor melodii”. Experimentul a vizat folosirea a trei tipuri de bere, cu tărie între 4,5% și 8% și a demonstrat că, atunci când ascultau muzică tave, de pildă, la un volum foarte ridicat, participanții la studiu erau înclinați să considere berea de 4,5% alcool ca fiind mult mai tare. Explicația pentru acesta potrivit unui studiu inedit, efectuat de Universitatea Bath din Marea Britanie, în colaborare cu lanțul de cafenele Colonnal Smalls, congelarea boabelor de cafea înainte de măcinare le-ar da acestora un gust mai bun. Explicația ar fi aceea că temperaturile scăzute produc particule mai fine și mai uniforme în urma măcinării, ceea ce permite o extragere îmbunătățită a aromelor din ele. Ca urmare, putem produce mai multă cafea din aceeași cantitate de boabe, fiindcă aroma va fi mai intensă și putem obține băutura gătind-o mult mai rapid. „Multă lume preferă să cumpere cafeaua gata măcinată și apoi se plânge că gustul nu e ca pe vremuri. Voluntarii care au participat la studiul nostru au fost invitați să cumpere boabe de cafea și să le prepare fie măcinându-le direct, fie introducându-le, timp de câteva ore, la congelator și măcinându-le după aceea. In toate cazurile, cafeaua măcinată din al doilea lot a fost percepută ca fiind mai gustoasă și mai parfumată decât cafeaua obținută din boabe măcinate direct”, spune dr. Christopher Hendon de la Universitatea Bath, fenomen bizar ar fi dată, susțin oamenii de știință, de efectul numit „sinestezie” — un tip de stimulare duce la activarea involuntara a unui alt simț, la nivelul creierului. Vreți o cafea perfectă? Congelați boabele înainte de a le măcina! Pagină realizată de GABRIEL TUDOR