Milcovul, aprilie-iunie 1971 (Anul 4, nr. 530-607)

1971-05-05 / nr. 559

Miercuri 5 mai 1971 ADUNAREA FESTIVĂ DE LA FOCȘANI, CONSACRATĂ ANIVERSĂRII A 50 DE ANI DE LA CREAREA PARTIDULUI COMUNIST ROMÂN Expunerea tovarășului SIMION DOBROVICI (Urmare din pag. 1) Congresul din mai 1921, hotăririle Uii au constituit momentul culminant al procesului de radicalizare, de clarificare ideologică a mișcării muncitorești, al acțiunii de transformare oficială a Partidului Socialist în partid comunist. El a intrat în istorie ca fiind congresul de întemeiere a Partidului Comunist Român, al cărui glorios semicentenar il aniversări în acest an. Crearea Partidului Comunist Român s-a făcut pe temeliile unor realități ale societății noastre, pe o mișcare revoluționară matură prinsă în angrenajul factorilor diverși ai vieții politice și social-economice din țară. El este rezultatul maturizării luptei de clasă din România, ajunsă la acea treaptă care reclamă în mod necesar crearea partidului revoluționar de tip nou, înființarea Partidului Comunist din România a fost privită cu ură de către clasele exploatatoare, încă de la început burghezia și moșierimea și-au fixat ca obiectiv, desființarea partidului comunist, lipsirea clasei muncitoare de conducătorul său firesc. Cu adevărat revoluționar care avea la bază învățătura marxist-leninistă, încă în timpul desfășurării lucrărilor congresului, delegații, cei care votaseră afilierea la Internaționala a III-a comunistă, au fost arestați, intentîndu-li-se un odios proces ce s-a soldat cu condamnarea la ani grei de închisoare a celor mai înaintați fii ai clasei muncitoare din România. în pofida acestor acte samavolnice, ale terorii exercitate de regimul burghezo-moșieresc, a asasinatelor schingiuirilor la care erau supuși cașimuniștii, înfruntînd cu eroism cele mai grele încercări, ei au slujit cu abnegație cauza dreaptă a clasei muncitoare, a întregului popor. De la întiii săi pași, an de an, zi de zi, Partidul Comunist Român, însuflețit de dragostea fierbinte față de popor, însușindu-și și aplicînd în viață concepțiile marxism-leninismului, pătruns de spiritul internaționalismului, proletar, a stat necontenit in fruntea maselor și le-a condus spre realizarea celor mai înalte țeluri, mai progresiste, mai umane și revoluționare în același timp. Partidul Comunist Român s-a impus în arena luptei politice ca o forță politică independentă, producînd o serioasă deplasare în cursul vieții politice a țării noastre. El a devenit stegarul maselor pentru cucerirea unui real democratism, pentru o Românie socialistă. Partidul comunist n-a precupețit nici un sacrificiu, dînd numeroase jertfe in lupta pentru interesele fundamentale ale poporului, în lupta împotriva regimului burghez, împotriva exploatării de către capitalul intern și cel străin, pentru independența patriei, pentru pace, democrație și socialism. Sub conducerea lui încercată, clasa muncitoare a înscris pagini de adevărată epopee în istoria poporului nostru, pagini care reprezintă tot atîtea lupte în drumul lung și greu al zdrobirii orînduirii capitaliste bazată pe exploatare. Amplele lupte sociale din anii 1929— 1933 Împotriva ofensivei capitalului și monopolurilor străine, care se disting prin forță și combativitate crescîndă și prin cuprinderea a noi detașamente ale proletariatului, sînt înscrise la loc de cinste în istoria mișcării revoluționare din România. Luptele minerilor de la Cupeni din 1929 și acțiunile greviste din principalele centre industriale din România, marile bătălii revoluționare ale ceferiștilor și petroliștilor din ianuarie — februarie 1933 — au fost organizate și conduse de partidul comuniștilor. Influența marilor bătălii de clasă din ianuarie-februarie 1933 se face simțită și în rândul muncitorilor din fostul județ Putna, având ca efect creșterea numărului acțiunilor de protest ale ceferiștilor din stațiile Focșani, Adjud, Mărășești din vara anului 1933 și ale lucrătorilor tipografi de la cele 6 tipografii existente în orașul Focșani. în acești ani, clasa muncitoare, în frunte cu partidul comunist, s-a afirmat cu putere pe arena istoriei ca cea mai înaintată forță a societății românești, avangarda întregului popor în lupta împotriva politicii de fascizare a țării, de înfeudare a ei imperialismului occidental, pentru democrație, pentru apărarea independenței naționale și a integrității teritoriale. In pofida terorii deslănțuite de clasele dominante, partidul comunist a ținut trează grija pentru soarta țării. In fruntea maselor și a numeroase organizații democratice, comuniștii au jalonat istoria patriei cu multe succese in lupta pentru salvgardarea intereselor patriei, pentru dezvoltarea unei puternice mișcări antifasciste ale cărei acțiuni s-au resimțit și pe plan internațional. Organizarea și înfăptuirea cu succes, în colaborare cu alte forțe politice, patriotice,a insurecției din august 1944, reprezintă unul dintre măruțele acte istorice ce vor rămâne nepieritoare în conștiința poporului român, ca o expresie a activității și luptei Partidului Comunist Român. Poporul român, sub conducerea Partidului Comunist Român, s-a angajat cu toate resursele materiale și umane, cu întregul său potențial de luptă în războiul drept, eliberator, antihitlerist. Armata română, alături de armata sovietică, a alungat prin lupte grele trupele fasciste și hortiste din Transilvania, eliberînd întregul teritoriu al patriei, a luat parte activă la eliberarea Ungariei, a Cehoslovaciei și Austriei, luptând cu eroism pină la înfrîngerea definitivă a Germaniei hitleriste. Prin răsturnarea dictaturii militarofasciste, România a intrat intr-o nouă perioadă a istoriei sale ; lupta antifascistă și de eliberare națională s-a dezvoltat rapid într-o amplă mișcare de democratizare a țării, care a cuprins principalele forțe sociale — clasa muncitoare, țărănimea, masele largi populare de la orașe și sate, hotărite să pună capăt reacționarismului marii burghezii și resturilor moșierimii, dependenței față de puterile străine, să asigure un curs progresist societății românești. Partidul Comunist Român s-a dovedit la înălțimea cerințelor noii etape istorice prin care trecea țara, afirmindu-se ca cea mai capabilă forță politică în stare să organizeze și să conducă lupta revoluționară a maselor. In această perioadă, partidul a desfășurat o intensă activitate politico-organizatorică pentru lărgirea rândurilor lui, pentru întărirea sa organizatorică. Partidul Comunist Român a acordat o atenție primordială organizării clasei muncitoare, întăririi alianței muncitorești-țărănești, unirii tuturor forțelor progresiste și patriotice pentru infrîngerea claselor exploatatoare, pentru înaintarea victorioasă pe drumul democratizării țării, al făuririi României noi. Revoluția populară începută o dată cu insurecția antifascistă, se va dezvolta necontenit, cunoscind în martie 1945 o primă mare victorie prin instaurarea guvernului democratic, iar în noiembrie 1946 prin crearea întîiului Parlament în care marea majoritate o alcătuiau reprezentanții forțelor revoluționare democratice ; înlăturarea ultimilor reprezentanți ai burgheziei de la conducerea țării în noiembrie 1947 a fost urmată de abolirea monarhiei în decembrie a aceluiași an.. Instaurarea republicii populare marca desăvirșirea revoluției burghezedemocratice și trecerea la revoluția socialistă. Partidul Comunist Român realizase unul din obiectivele fundamentale ale programului său, prezent încă de la crearea sa. TOVARĂȘI. Sărbătorind 50 de ani de la crearea Partidului Comunist Român, poporul nostru se mîndrește pe bună dreptate cu realizările de însemnătate istorică, dobindite în anii socialismului, în economie, știință și cultură, în creșterea nivelului de trai material și spiritual. In două decenii de construcție socialistă, poporul nostru a realizat sub conducerea partidului o operă uriașă, transformînd România dintr-o țară cu o economie slab dezvoltată, cu un nivel redus al forțelor de producție, într-o țară în plină industrializare, cu sute de întreprinderi noi sau complet modernizate, cu ramuri noi și o diversificare complexă a producției, cu un bogat potențial economic. Dezvoltarea societății românești în anii socialismului se caracterizează prin adunci prefaceri structurale, prin dinamismul puternic al economiei și întregii vieți social-politice. „Oricine privește harta țării — sublinia tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, secretarul general al partidului — și vede ceea ce am realizat în acești ani în domeniul dezvoltării economiei, științei, culturii, nu poate să nu constate că, intr-adevăr, in România socialismul s-a afirmat ca o forță uriașă, ridicînd la viață nouă, de neconceput în trecut, întregul popor, pe toți oamenii fără deosebire de naționalitate". Perioada ultimilor ani a înregistrat o serie de trăsături noi de o considerabilă însemnătate practică, rod al unei activități de studiere profundă a cerințelor dezvoltării economiei moderne. Acesta este un rezultat nemijlocit al afirmării plenare a rolului partidului la promotor al noului, ca inițiator și organizator al introducerii a tot ceste mai înaintat și cu perspectivă în activitatea productivă. Congresele al X-lea și al X-lea ale partidului, Conferința Națională, plenarele Comitetuui Central, întîlnirile tovarășului Nicolae Ceaușescu cu oamenii numii din toate sectoarele de activitate au constituit tot atîtea prilejuri de cristalzare a unor concepții și măsuri de c are sunt indisolubil legate toate marie succese obținute în acești ani. Este o realitate incontestabilă că dacă în prezent în toate întreprinderie se simte un puls puternic, nou, o concentrare de eforturi, de măsură organizatorice, o vie activitate de investgare a rezervelor de creștere calitativă, aceasta se datorează într-o măsură considerabilă sarcinii dinamizatoare puse de partid privind asigurarea unei înalte eficiențe, a rentabilității tuturor întreprinderilor și tuturor produselor. O deosebită importanță pentru ridicarea economică a întregii țări a avut-o îndeplinirea cu succes a prevederilor cincinalului 1966—1970, care a asigurat creșterea impetuoasă a forțelor de producție, perfecționarea relațiilor sociale și a întregii activități, ridicind societatea noastră socialistă pe o treaptă superioară. Creșterea avuției patriei, a potențialului său este exprimată de sporirea produsului social în perioada ultimului cincinal cu 51 la sută și a venitului național cu 45 la sută. Marile înfăptuiri ale poporului român sînt indisolubil legate de promovarea consecventă a politicii partidului nostru de industrializare. Progresele dobindite in această perioadă ies cu putere in evidență dacă ne vom referi la faptul că în industria socialistă se realizează în prezent peste 60 la sută din venitul național față de 49 la sută in 1965. Dinamismul economiei românești ne este grăitor demonstrat și de faptul că in cei cinci ani anterior, industria s-a dezvoltat intr-un ritm mediu anual de 11,8 la sută, unul dintre cele mai înalte ritmuri din lume. Astăzi, industria este în stare să înzestreze în mare parte economia țării cu echipament de înaltă tehnicitate, multe din produsele ei fiind competitive pe piața internațională. Imaginea de altă dată a României a rămas doar ca o tristă amintire. Fiecare om din țara noastră încearcă astăzi un sentiment de profundă satisfacție și bucurie , cind aude sau citește despre aprecierile elogioase, pe care mulți străini le fac atunci cînd vorbesc de România, de progresele realizate de ea în toate domeniile de activitate. Este meritul nepieritor al partidului de a fi condus poporul nostru pe această cale a progresului și bunei stări, făcând ca România să ocupe locul pe care-l merită printre țările avansate ale lumii. O continuă dezvoltare a cunoscut și agricultura. Considerînd acest sector ca o ramură de bază a economiei naționale, partidul a luat măsuri care să pună în valoare toate avantajele ce le oferă gsnape# privitzeție „spitalistă, pentru sporirea continuă a producției vegetale și animale. Deși țară agrară, România antebelică se caracteriza printr-o slabă înzestrare tehnică a agriculturii, numărul de tractoare fiind cu puțin mai mare decât numărul actual al tractoarelor din județul nostru. In anii socialismului, în baza tehnico-materială a agriculturii românești au avut loc schimbări profunde ilustrate de faptul, că ea dispune în prezent de 107 000 tractoare, 50 000 combine și alte zeci de mii de mașini agricole. Eforturile materiale făcute de statul nostru, perfecționarea neîncetată a activității de organizare și conducere a agriculturii au făcut ca, in pofida condițiilor climatice nefavorabile din ultimii trei ani, îndeosebi inundațiile din anul trecut, producția să crească în cincinalul precedent cu 24 la sută față de anii 1901—1965, asigurînd astfel necesitățțile de consum ale populației și ale altor cerințe ale economiei naționale. Ritmul înalt de dezvoltare a economiei țării a fost asigurat de un vast program de investiții al cărui volum in perioada anilor 1966—1970 a depășit pe cel realizat in zece ani anteriori Pe harta patriei noastre au apărut în ei cinci ani care au trecut, peste 1 500 de obiective noi, sporindu-i bogăția și puterea economică. Ca un rezultat direct al marilor realizări obținute în construcția socialistă este creșterea nivelului de trai a maselor, a cărui expresie concentrată este sporirea cu 27 la sută a fondului de consum pe cap de locuitor în perioada 1966—1970. Au fost mărite spariile, pensiile, au crescut veniturile ăranilor cooperatori, s-a instituit sistemul de pensii pentru aceștia, iar în ulima vreme s-au luat măsuri pentru a se asigura un venit minim garantat. O mare amploare au cunoscut construcție de locuințe, fapt care a permis ca peste 2 milioane de persoane să se mote în case noi. Un loc important in forturile pe care partidul le-a făcutentru dezvoltarea construcției socialiste a avut și îl are ridicarea nivelului de instrucțiune și cultură a tuturorocuitorilor țării. De la România din trecut cu peste o treime din populație neștiutoare de arte sau semianalfabetă, pină la generalizarea învățămîntului de zece ani, a dezvoltarea rapidă a învățămîntuui mediu și superior, ceea ce face caiecare al cincilea locuitor al țării să fie elev sau student, reprezintă un adevărat salt făcut în istorie, o realizare memorabilă a noii orînduiri. „Aceste realizări — atît pe planul creației materiale și spirituale, cit și a existenței sociale — spunea tovașul NICOLAE CEAUȘESCU, confirmă încă o dată, cu putere, căci ceea ce întreprind partidul și statul, sensul întregului efort de edificare a noii orînduiri în țara noastră este bunăstarea și fericirea omului, îmbunătățirea condiților de viață ale întregului popor, crearea posibilităților pentru toți cetățenii patriei de a se dezvolta multilateral, de a-și afirma aptitudinile și capacitățile creatoare, de a beneficia tot mai larg de cuceririle civilizației moderne". Politica partidului de dezvoltare armonioasă a forțelor de producție pe teritoriul țării, a ridicat nivelul economic și standardul de viață al locuitorilor și din județul Vrancea. Pe aceste meleaguri unde se părea că timpul se oprise în loc, socialismul a schimbat fundamental structurile economice, felul de trai al oamenilor, înapoierea de secole la care regimul burghezo-moșieresc condamnase aceste ținuturi, a fost treptat înlăturată, locul ei luindu-i tot mai mult progresul bunăstarea. Au fost construite întreșiprinderi moderne care prelucrează bogățiile naturale ale județului, lemnul și strugurii și alte obiective economice, care fac ca producția industrială din anul 1970 a județului să fie mai mare de zece ori față de cea a anului 1933. Numai in perioada anilor 1966- 1970, această producție a crescut cu aproape 42 la sută, iar într-o serie de ramuri ca de pildă industria chimică, a materialelor de construcții și a confecțiilor sporul producției a fost de 2 și respectiv 3 ori mai mare. In județ se fabrică o gamă largă de produse ca : mobilă, furnire, placaje, parchete, cherestea, vopseluri și cleiuri diferite, tricotaje, confecții, conserve și altele care în acest an vor avea o valoare de peste 2,1 miliarde lei. Dinamismul și modernizarea industriei județului s-au asigurat prin alocarea an de an de la bugetul statului, a unor fonduri sporite de investiții, ajungindu-se ca in anul 1970, acestea să fie de 5,3 ori mai mari ca cele din 1560 și cu peste 71 la sută față de nivelul anului 1965. Agricultura, a cărei pondere in economia județului este destul de însemnată, a urmat și ea in anii socialismului un drum mereu ascendent, înzestrarea ei cu o puternică bază tehnicomaterială, aplicarea an de an a unor cantități sporite de Îngrășăminte chimice,creșterea suprafețelor irigate, alaturi de nă’fi iiefa și priceperea celor ce muncesc in acest seitór, au făcut ca producțiile vegetale și animale să crească neîncetat, contribuind astfel într-o mai mare măsură la sporirea avuției județului și a bunăstării generale. Efectele dezvoltării economice se fac simțite la nivelul de viață al oamenilor din județul nostru. Construcțiile de locuințe, de școli, a unor instituții de cultură și de asistență medicală, sporirea veniturilor, au pus în valoare pe un plan superior potentele materiale și umane, au deschis omului vrîncean noi posibilități de muncă, de creație și de viață de neconceput în vechea orinduire. Făcînd această scurtă retrospectivă a drumului parcurs, este firesc să stăruim asupra faptului că tot ceea ce s-a realizat se datorește partidului. In preajma măreței sărbători, oamenii muncii din județul Vrancea aduc un cald omagiu Partidului Comunist Român, tuturor militanților săi care in condiții deosebit de grele nu au precupețit nimic, adeseori chiar pentru a realiza idealurile cele viața, scumpe ale clasei muncitoare, ale mai întregului nostru popor — construirea unei societăți drepte, societatea socialistă în care toți fii patriei să se bucure de aceleași drepturi și libertăți. Ei își exprimă profunda lor recunoștință față de Comitetul Central al partidului. în frunte cu secretarul său general, tovarășul Nicolae CEAUȘESCU, pentru grija ce o manifestă neîncetat față de dezvoltarea țării, față de propășirea ei pe culmile progresului civilizației, pentru tot ceea ce s-a înireprins și se întreprinde pentru ca oamenii din țara noastră să trăiască mai bine, să se bucure din plin de cuceririle științei și culturii, pentru dezvoltarea multilaterală a personalității umane. TOVARĂȘI, întregul nostru popor întimpină aniversarea semicentenarului partidului sub semnul activității creatoare pentru înfăptuirea mărețului program de înflorire a patriei elaborat de Congresul al X-lea, realizării noului plan cincinal 1971—1975, etapă importantă pe calea făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile actualului plan cincinal exprimă orientarea consecventă spre continuarea procesului de dezvoltare a unei economii moderne — bazată pe o industrie puternică și o agricultură înaintată, pe folosirea cuceririlor revoluției științifico-tehnice și valorificarea superioară a resurselor țării, a întregului potențial de producție, pe o înaltă productivitate a muncii sociale — în vederea satisfacerii în condiții tot mai bune a cerințelor materiale și spirituale ale populației. In perioada anilor 1971—1975, ducția industrială va continua să prese dezvolte în ritm susținut în medie cu 10—11 la sută anual, acordîndu-se o deosebită atenție ramurilor moderne — electronica și electrotehnica, mecanica fină, mașinile-unelte, petrochimia, metalurgia oțelurilor și a laminatelor speciale, energetica. Un accent deosebit este pus pe laturile calitative ale procesului de industrializare — realizarea de produse cu un înalt grad de tehnicitate, ridicarea nivelului tehnic al producției, creșterea productivității muncii, reducerea cheltuielilor materiale de producție. In următorii cinci ani, agricultura își va intensifica dezvoltarea prin sporirea producției în toate sectoarele și alocarea unor investiții duble față de cincinalul trecut. Eforturile ce se fac în continuare au drept obiectiv de a asigura până în 1975 mecanizarea completă a lucrărilor agricole, creșterea substanțială a gradului de chimizare a producției, realizarea sarcinilor stabilite prin programele naționale privind amenajările funciare, extinderea suprafețelor, irigate și dezvoltarea zootehniei. Spre același fel converg și măsurile luate în ultima vreme pentru îmbunătățirea conducerii, a organizării și planificării agriculturii ,pentru perfecționarea organizării și retribuirii muncii în unitățile agricole cooperatiste. Tot ceea ce întreprind partidul statal, sensul întregului efort de dezivoltare a societății socialiste, are drept scop fundamental îmbunătățirea vieții oamenilor, asigurarea unui trai demn pentru toți cetățenii patriei noastre, a posibilităților de a-și pune în valoare aptitudinile lor. Toți oamenii muncii văd în orînduirea socialistă temeiul unor asemenea cuceriri remarcabile, cum sînt asigurarea dreptului la muncă, la odihnă, gratuitatea învățămîntului de toate gradele, îmbunătățirea substanțială a sănătății publice, pe scurt, deplina siguranță în ziua de mîine, poporul devenind stăpîn pe propriul său destin. Actualul cincinal va ridica pe o treaptă mai înaltă condițiile de viață, traiul tuturor celor ce muncesc. Salariul real va crește cu 20 la sută în 1975 față de 1970, și vor spori veniturile țărănimii. O nouă dovadă a preocupării constante a partidului pentru ridicarea nivelului de trai al tuturor cetățenilor țării o constituie și adoptarea de către Marea Adunare Națională a legilor cu privire la înființarea cantinelor-restaurant pentru salariați, acordarea unor scutiri și reduceri de impozite membrilor C.A.P. și țăranilor individuali și organizarea și dezvoltarea unor activități industriale. Ele vor stimula fără îndoială eforturile oamenilor muncii din industrie și agricultură pentru realizarea planurilor de producție, pentru creșterea producției de bunuri materiale, sporirea avuției naționale. Asemeni întregii țări și județul nostru va urca în acest cincinal noi trepte pe drumul dezvoltării sale. In acest sens județului i-au fost alocate din fondurile statului investiții de 3,9 miliarde lei, dublu față de cei cinci ani anteriori. Construcția unor obiective industriale ca de exemplu: Fabrica de dispozitive, ștanțe și scule așchietoare, Fabrica de rulmenți din Focșani, cea de produse ceramice din Odobești, de prefabricate din beton autoclavizat din Adjud și altele vor îmbogăți peisajul industrial al județului, vor contribui la diversificarea producției. Din totalul investițiilor, 1,3 miliarde lei sunt destinate realizării unor importante lucrări în agricultură. Sporirea numărului de tractoare și al altor mașini agricole, executarea unor importante lucrări de îmbunătățiri funciare, aplicarea unor cantități mai mari de îngrășăminte, construirea unor complexe pentru creșterea și îngrășarea animalelor vor determina o sporire continuă a producției vegetale și animale. Creșterea nivelului de trai se va materializa prin construcția a peste 5 000 de apartamente, a unui spital cu 700 locuri și policlinică, a unei case de cultură, a unor noi spații comerciale școli și alte instituții de cultură. Oamenii muncii vrînceni vor beneficia în măsură sporită de tot ceea ce socialismul creează pentru om, pentru binele și fericirea lui, însuflețiți de aceste perspective, hotărîți să cinstească aniversarea a 50 de ani de existență a partidului cu rezultate superioare în producție, muncitorii, inginerii, tehnicienii din industria județului au raportat cu mindrie realizarea planului de producție pe primele 4 luni cu 3 zile mai devreme și obținerea unei producții globale suplimentare în valoare de 38 milioane lei și a unei producții marfă de 53 milioane lei, ceea ce înseamnă o depășire substanțială a angajamentelor asumate în întrecerea socialistă. In agricultură, lucrările din primăvara acestui an au fost terminate la timp și în bune condițiuni, punîndu-se o bază solidă viitoarei recolte. Așa cum se arată în telegrama trimisă conducerii partidului, personal tovarășului Nicolae Ceaușescu, toți oamenii muncii din județul Vrancea, in frunte cu comuniștii, vor munci cu toată energia, talentul și dăruirea pentru a îndeplini exemplar prevederile mobilizatoare ale planului pe acest an, a crea o bază solidă în obținerea unor succese deosebite în noul cincinal, la înfăptuirea mărețelor sarcini stabilite de Congresul al X-lea al partidului. Realizările dobîndite de poporul nostru sub conducerea partidului, perspectivele luminoase ce i se deschid nu pot fi separate de procesul profund de democratizare a vieții noastre sociale. Pornind de la concepția că socialismul și democrația sînt de nedespărțit, de la considerentul că noua societate este chemată să asigure cele mai largi drepturi și libertăți democratice pentru oamenii muncii, participarea lor activă la guvernarea țării, la întreaga viață politică, partidul nostru acționează cu consecvență pentru perfecționarea continuă a formelor și metodelor de organizare și conducere a întregii societăți, pentru adîncirea democrației socialiste in toate compartimentele vieții sociale, îndeosebi după cel de al IX-lea Congres al său, partidul nostru a luat ample măsuri pentru lărgirea democrației socialiste și atragerea largă și nemijlocită a maselor de oameni ai muncii la elaborarea și aplicarea tuturor măsurilor care privesc mersul înainte al societății noastre. In procesul dezvoltării democrației, P.C.R. acordă o importanță deosebită creșterii rolului in viața socială a organizațiilor de masă și obștești, sindicale, de tineret, de femei, al organizațiilor cooperatiste, uniunilor de creație și asociațiilor oamenilor de știință. Reprezentarea acestor organizații în forurile de stat centrale și locale, in colectivele de conducere ale unităților de producție, instituțiilor de cultură și învățămînt, permite reflectarea nemijlocită a cerințelor diferitelor categorii de oameni ai muncii în măsurile ce se adoptă, creșterea răspunderii și angajarea mai activă a acestor organizații în procesul de perfecționare a vieții sociale. Consfătuirile din diferite domenii ale vieții economice, sociale, culturale, frecventele vizite de lucru ale conducerii partidului în fabrici, pe șantiere, la sate, în organizații de partid, exprimă una din caracteristicile fundamentale ale activității P.C.R. — dialogul permanent cu poporul, contactul viu, direct, nemijlocit al factorilor de cea mai înaltă răspundere cu masele largi ale oamenilor muncii. Partidul Comunist Român a dobindit recunoașterea unanimă a rolului său conducător al societății noastre, datorită devotamentului cu care a slujit neîncetat încă de la înființare Interesele supreme ale clasei muncitoare, ale celor ce muncesc, ale întregului popor. Politica sa, inspirată din nevoile arzătoare ale societății românești, din interesele vitale ale întregului popor, a devenit drapelul sub care s-au unit în rînduri strînse muncitorimea, țărănimea, intelectualitatea, întreaga națiune, tovarăși. Sărbătorirea glorioasei existențe semicentenare a P.C.R. este un prilej de manifestare a atașamentului întregului nostru popor față de politica externă a partidului și statului. Izvorîtă din însăși natura noii orînduiri, altoită pe trunchiul bogatei tradiții internaționaliste a clasei muncitoare a detașamentului ei de avangardă, politica externă a partidului și statului urmărește asigurarea celor mai bune condiții externe, desfășurării muncii pașnice, creatoare a poporului român, întărirea forțelor socialismului și păcii în lume. După cum este cunoscut, în mod constant, partidul nostru pune în centrul politicii sale externe dezvoltarea prieteniei, alianței și colaborării multilaterale cu toate țările socialiste. Totodată, partidul și statul nostru au acționat și acționează consecvent pentru întărirea unității țărilor socialiste, ținînd seama că acestea reprezintă factorul principal al luptei revoluționare mondiale, reazemul de bază al forțelor antiimperialiste. Pentru unitate cu adevărat trainiă’ a țărilor socialiste, Partidul Comunist Român, consideră că este absolut necesară.ie promovate principiile relațiilor dintre aceste țâri, bazate, pe respectarea Independenței și suveranității naționale, egalitatea în drepturi, neamestecul în treburile interne, întrajutorarea tovărășească. tru In același timp partidul și statul noidesfășoară o bogată activitate de dezvoltare a colaborării și cooperării cu toate statele lumii indiferent de orînduirea lor socială, pe baza respectării independenței, suveranității naționale, a neamestecului în treburile interne, egalității in drepturi și avantajului reciproc. Aceasta cu atît mai mult cu cit în epoca în care trăim nu mai este posibil ca problemele internaționale să se decidă fără participarea tuturor statelor mari sau mici, fără respectarea dreptului tuturor popoarelor de a fi cu adevărat stăpine pe soarta lor, de a întemeia o lume a păcii și colaborării. Pornind de la răspunderea pe care sistemul socialist în ansamblu și fiecare țară socialistă în parte o au față de destinele umanității, țara noastră militează activ pentru însănătoșirea climatului internațional, stingerea focarelor de încordare și război in Indochina și Orientul Apropiat, rezolvarea pe cale pașnică a problemelor litigioase, pentru întărirea păcii și securității în Europa și în întreaga lume. Detașament activ al mișcării comuniste și muncitorești internaționale, Partidul Comunist Român dezvoltă permanent relațiile cu toate partidele comuniste, extinde legăturile cu alte partide, organizații muncitorești, democratice și progresiste, cu forțele antiimperialiste din întreaga lume. In Întreaga sa activitate externă, partidul nostru pornește de la convingerea că unitatea partidelor comuniste și muncitorești are un rol hotăritor pentru lupta revoluționară mondială, pentru unirea intr-un front comun a uriașelor forțe democratice și progresiste ale epocii noastre, pentru victoria cauzei păcii și socialismului TOVARĂȘI. La împlinirea unei jumătăți de secol de la crearea sa, Partidul Comunist Român se prezintă în fața poporului ca un partid călit și maturizat intr-o îndelungată luptă, competent să rezolve creator, in spiritul marxism-leninismului problemele complexe ale continuării pe un plan superior a construcției socialiste, să apere, împreună cu întregul popor, cuceririle socialismului. , Cei 50 de ani care s-au scurs de la crearea P.C.R., demonstrează din plin că, alături de lupta și munca eroică a poporului, un factor hotăritor care a dezășuit victoria, forța și trăinicia orînduirii socialiste în România, este conducerea de către P.C.R., care a știut să îmbine fermitatea revoluționară cu o tactică elastică, cu o înaltă responsabilitate față de propriul popor, față de interesele păcii și socialismului pe plan mondial. Mărețul jubileu al partidului nostru este întîmpinat de întregul popor român printr-o activitate prin mobilizarea energiilor însuflețită, creatoare pentru infant"'" ■" politicii partidului, a programului vatat de Congresul al X-lea. Alături de întregul nostru popor, comuniștii, oamenii muncii din județul Vrancea sunt hotărîți să-și mobilizeze toate forțele pentru prosperitatea și înflorirea patriei noastre dragi — Republica Socialistă România. — Trăiască Partidul Comunist Român — forța politică conducătoare a societății noastre socialiste! — Trăiască cea de-a 50-a aniversare a Partidului Comunist Români (Urmare din pag. i nomice și sociale petrecute in viata tării, situind-o astăzi in rindul națiunilor cu o economie puternică,înfloritoare , România Socialistă aflindu-se in plină ascensiune spre culmile progresului și civilizației. Expunerea s-a referit de asemenea, la dezvoltarea economică și socială a județului Vrancea in anii socialismului și, îndeosebi, după Congresul al X-lea al Partidului Comunist Român. Oamenii muncii aliați la această adunare festivă, întreaga asistentă au scandat pentru cea de a 50-a aniversare a Partidului Comunist Român, au ovaționat, pentru partid, patrie, pentru conducătorul nostru iubit, tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU. În numele organizației județene de partid Vrancea, al tuturor locuitorilor acestui străvechi mat românesc, adunărea a adresat o telegramă tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România. Asistența ovaționează îndelung. Din sală se scandează : Trăiască Partidul Comunist Român, în frunte cu conducătorul său iubit, tovarășul Nicolae Ceaușescu! E un semn al dragostei de care se bucură partidul nostru marxist-leninist, politica sa științifică, de edificare a societății socialiste multilateral dezvoltate In sunet de tobe și trompete pătrund in sală și pe scena grupuri de pionieri. Este adus salutul Organizației pionierilor, salut din care se desprinde dragostea și recunoștința purtătorilor cravatelor roșii, mlădițe tinere și viguroase crescute în anii de aur ai socialismului pentru grija și căldura părintească cu care sunt Înconjurați de partid, de întregul nostru popor. Ei oferă buchete de flori tovarășilor Miron Constantinescu, Simion Dobrovici, celorlalți tovarăși din prezidiul adunării. Adunarea cinstește aceste clipe prin ovații puternice. Se scandează: P.C.R., P.C.R., P.C.R. Vibrația urâtelor a insufletirii Și entuziasmului rămâne ca o mărturie de neșters a dragostei cu care oamenii muncii vrînceni sărbătoresc mărețul jubileu al semicentenarului Partidului Comunist Român. Adunarea festivă de la Focșani s-a încheiat cu un frumos spectacol în care versul, dansul, poezia închinată partidului, sunt semne ale acestei mărețe sărbători de Pag. 3 (Urmare din pag. 1) Ochii, obrazul, mimile lui Ion Scăunaș cel de azi au prestigiul vieții noi, au intimitatea vredniciei de la ferma nr. 2 a C.A.P. Cotești și — parcă mai mult decit atît — un fel anume de a compara trecutul cu prezentul. — Rumea știe că s-au cuprins într-un singur război, — în cel de-al doilea, — două războaie. — Adică ?... — Cel nedorit, în care am fost duși să ne luptăm cu propriul nostru crez și cu o țară pe care fn inima noastră, în înțelegerea noastră — Țara Sovietelor — era țara de soare liber , apoi războiul adevărat și drept al eliberării de hitleriști. Sunt două ? Sunt. Poate un tânăr de azi nu m-ar înțelege îndestul pentru că trăirile noastre s-au mutat în tăceri, în taină de romanță, in doină, în ceea ce spunea îndurerat odată — în 1943 — un poet : „N-om pieri toți în război, om veni noi Înapoi și-apoi lasă... las pe noi !”. Acasă lăsasem o femeie tînără, frumoasă, neînchipuit de frumoasă (o spun văzind-o cu ochii de-atunci, cu plecarea mea de-atunci). Aveam și-un copil, o fetiță , mi-a murit, n-am mai găsit-o la întoarcere, așa cum nici pe nevasta de-atunci, pe Petria, n-am mai aflat-o. Nevasta de-atunci nu pierise, dar pentru că eu am fost dat printre dispăruți s-a recăsătorit. Dacă reamintesc aceste momente, n-o fac decit pentru a înțelege și o parte din tinerii de azi care mai cred dragostea un joc, o sagă și nu un preț de-o viață și de-o moarte. Eu măsor ruperea a două vieți cu moartea unuia dintre noi: aveam duhul prafului de pușcă și de front, de trei ori fusesem In lagăr, in apus, în preajma Budapestei. $1 dacă se află in II • |l line»I 0111 ■de lingă ■ ■ [UNK] fiecare om un jurămint, să știți că al meu, pentru mine, suna tot așa ,• să mă întorc la o viață cumsecade pentru toți oropsiții, să plec în zori, printre viile viilor, să fim toți Indealaltă stăpîni egali. Vedeți, acum amintirile nu mai pot fi exact povestite, noi punem în toate un zimbet al victoriei, bucuroși c-am depășit cumpene mari, că ne-am rostuit viața așa cum am visat-o sub vremile de-atunci. Mi-am liniștit inima aspru încercată, nu i-am stingherit cu nimic viața celei care mă știa pierit pe front. M-am recăsătorit cu o femeie foarte la locul ei, cu Maria mea ! iacă am și feciori de 25, acesta-i Neculai, șef de echipă , apoi pe Aurel care-i la Combinatul siderurgic din Galați, pe Mihai care va fi mîine-pemîine ofițer (face un liceu militar) și pe cel mai mic, pe Ionel, in clasa a X-a la Școala din Budești Vedeți că viața poate fi împrospătată atunci cînd întimplările o încearcă ?... Ochii lui Ionel Scăunaș străluceau frumos, cald. Poate și pentru că amintirile se desfășurau lingă steagurile de 1 Mai, lingă bucuriile prezente. Omul de lingă mine era dintre cei care-și merită loc !ntr-o carte, într-un cântec, într-un crîmpei de veșnicie. O viață demnă care anual înseamnă la peste 500 zile-muncă în podgoria coteșteană, prestate împreună cu Mama lui , o viață în care el a crescut alți comuniști, crește aici și alți comuniști. Pentru că Ionel Scăunaș, cu cinci ani în urmă și-a dat consimțămîntul la primirea multor alte vîrste noi in partid. Acea organizație și-a sporit prestanța numerică și calitativă de la 8 la 21 de aleși dintre cei mai vrednici. Lîngă amintirile lui Ionel Scăunaș, peste toată Valea Coteștilor, prezentul suridea multicolor, puternic, in steaguri, în flori, în privirea tuturor.