Milcovul, aprilie-iunie 1972 (Anul 5, nr. 842-918)

1972-05-16 / nr. 879

i ) X ) ANUL V — NR. 879 MARȚI 16 MAI 1972 4 pagini — 30 bani Cu prilejul a 1850 de ani de atestare documentară a orașului și a nouă decenii de activitate a Uzinei de vagoane CONDUCĂTORII DE PARTID ȘI DE STAT S-AU INTILNIT IERI CU OAMENII MUNCII DIN TURNU SEVERIN Plecarea din Capitală Secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășa Elena Ceaușescu, a plecat, luni dimineața, la Turnu Severin, pentru a participa la inaugurarea oficială a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. Tovarășul Nicolae Ceaușescu este însoțit de tovarășii Ion Gheorghe Maurer, membru al Comitetului Executiv al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului de Miniștri, cu soția, Emil Bodnaraș, membru al Comitetului Executiv al Prezidiului Permanent al C.C al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Stat, Paul Niculescu-Mizil, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului permanent al C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, Virgil Trofin, membru al Comitetului Executiv al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., președintele Consiliului Central al U.G.S.R., Emil Drăgănescu, fru al Comitetului Executiv memal C.C. al P.C.R., vicepreședinte al Consiliului de Miniștri, președintele părții române în Comisia mixtă româno-iugoslavă de colaborare economică, Ștefan Andrei, secretar al C.C. al P.C.R. La plecare, pe aeroportul Băneasa, se aflau tovarășii Manea Mănescu, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Ilie Verdeț, Maxim Berghianu, Gheorghe Cioară, Florian Dănălache, Janos Fazekas, Petre Lupu, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ștefan Voitec cu soțiile, Iosif Banc, Petre Blajovici, Cornel Burtică, Miron Constantinescu, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniță, Vasile Patitineț, Ion Pățan. Erau prezenți Bojidar Bukumirici, consilier al Ambasadei R.S.F. Iugoslavia la București, cu soția, și membri ai ambasadei. Pe aeroportul municipiului Craiova, în întîmpinare au venit primul secretar al Comitetului județean Dolj al P.C.R., Constantin Băbălău, membrii Biroului Comitetului județean de partid, ai Comitetului Executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid și de stat. Conducătorii de partid și de stat se îmbarcă apoi în elicoptere, continuîndu-și drumul spre Turnu Severin. (Agerpres) Severinenii au demonstrat puternicul atașament față de partid, înaltul lor patriotism socialist Turnu Severin, oraș cu glorioase tradiții istorice, a sărbătorit luni, 15 mai, 1850 de ani de atestare documentară. O dată cu această importantă sărbătoare, colectivul uneia din importantele întreprinderi constructoare de mașini a țării — Uzina de vagoane din localitate — a aniversat nouă decenii de activitate. In această zi de mare sărbătoare, oamenii muncii din municipiul Turnu Severin și, împreună cu ei, reprezentanți ai altor localități din județul Mehedinți, au avut bucuria de a avea din nou în mijlocul lor pe tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarășul Nicolae Ceaușescu, au venit la acest jubileu tovarășa Elena Ceaușescu, precum și tovarășii Ion Gheorghe Maurer, împreună cu soția, Elena Maurer, Emil Bodnaraș, Paul Niculescu-Mizil, Virgil Trofin, Emil Drăgănescu, Ștefan Andrei. Conducătorii de partid și de stat au sosit la Turnu Severin cu elicoptere speciale. La ora 10,00, elicopterul, la bordul căruia au călătorit tovarășii Nicolae Ceaușescu, Elena Ceaușescu, Ion Gheorghe Maurer, Elena Maurer, aterizează în uralele mulțimii. In întâmpinarea conducătorilor de partid și de stat au venit tovarășii Traian Dudaș, prim-secretar al Comitetului județean Mehedinți al P.C.R., președintele Consiliului popular județean, Ion Radu, primsecretar al Comitetului municipal de partid Turnu Severin, primarul municipiului, membrii birourilor comitetelor județean și municipal de partid și ai comitetelor executive ale consiliilor populare județean și municipal. Sunt prezenți prim-secretari ai comitetelor municipale de partid și primari ai municipiilor din întreaga țară, precum și delegații de partid și de stat din orașele riverane Kladovo și Negotin din R. S. F. Iugoslavia, invitate la marea sărbătoare a severinenilor. O companie de onoare, formată din militari, din membri ai gărzilor patriotice și ai detașamentelor de pregătire a tineretului pentru apărarea patriei, prezintă onorul conducătorului partidului și statului nostru, comandantului suprem al forțelor noastre armate, tovarășului Nicolae Ceaușescu. Se intonează Imnul de Stat al Republicii Socialiste România. Apoi, tovarășul Nicolae Ceaușescu, împreună cu tovarășul Ion Gheorghe Maurer trece în revistă garda de onoare. Un bătrîn din partea locului, pensionarul Vasile Fota, însoțit de băieți și fete, îmbrăcați în costume populare mehedințene, oferă conducătorilor de partid și de stat tradiționala pîine și sare, ploști cu vin din renumita podgorie Corcova. Pionieri oferă tovarășului Nicolae Ceaușescu, tovarășei Elena Ceaușescu, celorlalți oaspeți garoafe roșii. In această atmosferă de entuziasm, conducătorii de partid și de stat părăsesc aeroportul. Mașinile trec pe sub un impunător arc de triumf împodobit cu covoare multicolore, țesute de meșterii populari, deasupra căruia cuvintele ce simbolizează gîndurile întregului popor — „Ceaușescu și poporul" — sînt încadrate de urările „Bine ați venit în județul Mehedinți, iubite tovarășe Nicolae Ceaușescu", „Bun sosit în străvechea așezare a municipiului Drobeta Turnu Severin". Oaspeții, însoțiți de urările numeroși locuitori ai municipiului, a ce formează un culoar viu de-a lungul străzilor, se îndreaptă spre zona industrială a orașului. In drum spre uzina de vagoane localnicii, precum și cetățenii din numeroase așezări învecinate, invitați din alte orașe ale patriei fac o caldă și entuziastă primire conducătorilor de partid și de stat. La intrarea în uzină conducătorii de partid și de stat sunt salutați călduros de ministrul industriei construcțiilor de mașini, Ioan Avram, de Nicolae Iosif, directorul general al Grupului de uzine pentru construcția de vagoane cu sediul la Arad, de membrii Comitetului de direcție al întreprinderii, ai comitetelor de partid, sindicatului și organizației U.T.C. din uzină. O companie formată din membri ai gărzilor patriotice și tineri din detașamentele de pregătire pentru apărarea patriei, prezintă onorul. Grupuri de tineri și tinere muncitoare, oferă oaspeților buchete de flori. Sunt de față un mare număr de muncitori, ingineri și tehnicieni precum și foști salariați ai uzinei, astăzi pensionari, sau cărora, în decursul anilor, le-au fost încredințate munci de răspundere în activul de partid și de stat, oameni ai muncii din întreprinderile severinene, invitați la sărbătoarea constructorilor de vagoane. Domnește o atmosferă de vibrant entuziasm. Toți cei prezenți aplaudă, ovaționează pentru partid, pentru conducerea sa, adresează urări de bun venit. Minute în șir se scandează „Ceaușescu-P.C.R.", „Ceaușescu și poporul". Directorul întreprinderii, ing. Vasile Bacalu, invită pe conducătorii de partid și de stat să viziteze uzina; în fața impresionantei hale de debitare confecții și montaj se află o machetă a uzinei, grafice și panouri care înfățișează continua dezvoltare a acestei importante unități industriale. In vizita prin hala de debitare și pregătire a pieselor pentru asamblarea vagoanelor, oaspeții (Continuare în pag. a IlI-aj ACTUALITATEA INTERNAȚIONALA în pqg. o IV-o Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși. Doresc să încep prin a vă adresa dumneavoastră, tuturor locuitorilor municipiului Turnu Severin și județului Mehedinți un călduros salut din partea Comitetului Central al Partidului, a Consiliului de Stat și a guvernului Republicii Socialiste România. (Aplauze puternice, urale). Sărbătorim astăzi două evenimente deosebit de importante pentru locuitorii acestor meleaguri, pentru muncitorii din Turnu Severin : împlinirea a 1850 de ani de la prima atestare documentară municipiului Turnu Severin — anatica Drobeta — și a 90 de ani de existență a Uzinei de vagoane din orașul dumneavoastră. Cu prilej, doresc să felicit, în acest mod călduros, pe locuitorii municipiului, pe muncitorii uzinei de vagoane și să le adresez tuturor cele mai calde urări de noi succese în activitatea lor. Intr-adevăr, sînt două evenimente de o deosebită importanță — și dumneavoastră, oamenii muncii din municipiu, din întregul județ, întîmpinați sărbătorirea lor cu succese remarcabile în înfăptuirea sarcinilor trasate de Congresul al X-lea al partidului, în toate domeniile de activitate. (Aplauze puternice, prelungite). Vă înfățișați la această sărbătoare măreață cu succese deosebite, atît în industrie, cît și în agricultură, în activitatea politico-educativă ; aveți o organizație de partid puternică, care constituie garanția înfăptuirii neabătute a politicii partidului de către toți oamenii muncii. (Aplauze prelungite). Istoria vorbește că încă cu 5 500 de ani în urmă pe aceste meleaguri existau așezări omenești. In epoca statului geto-dac s-a dezvoltat așezarea Drobeta care, după cum știți, a dăinuit multă vreme j descoperirile atestă că, practic, în toată perioada de la înființarea sa și pînă astăzi această așezare a fost — dacă se poate spune așa — un sîmbure al dezvoltării poporului român, deoarece timp de aproape 2 000 de ani, în împrejurări grele, locuitorii au înfruntat năvălirile, au făcut față greutăților, păstrîndu-și existența, contribuind, prin aceasta, la menținerea și afirmarea ființei poporului român. (Aplauze puternice, îndelungate). Vă mîndriți cu primul pod construit acum aproape 2 000 de ani, așa cum, pe bună dreptate, astăzi vămîndriți cu cea mai mare hidrocentrală de pe Dunăre — expresie a geniului creator al poporului român, a forței societății socialiste pe care o edificăm în România. (Aplauze puternice, orale). Desigur, cunoașterea istoriei, prețuirea ei, constituie un important factor de educație, un izvor de învățăminte și, totodată, un îndemn de a face totul pentru a duce mai departe făclia civilizației materiale și spirituale, de înălța tot mai mult edificiul socialismului și comunismului în România. (Aplauze puternice). Avînd în vedere că sărbătorim existența de 1850 de ani a orașului, ne-am consfătuit aici, cîțiva membri ai conducerii de partid și de stat, și am hotărît să dăm municipiului dumneavoastră denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. (Aplauze puternice, orale , se scandează „Ceaușescu — P.C.R."). Inmănunchind aceste două denumiri ale municipiului, într-una singură, dorim să subliniem și mai mult unitatea dintre trecut, prezent și viitor, faptul că poporul român există de veacuri și va dăinui peste veacuri pe aceste meleaguri, edificînd cea mai înaltă societate din lume — comunismul ! (Aplauze puternice, orale , se scandează „Ceaușescu și poporul“). Alături de glorioasele tradiții de luptă împotriva jugului străin pentru eliberarea națională și socială, orașul și județul dumneavoastră sunt purtătorii unor vechi tradiții revoluționare ale clasei muncitoare. Încă în secolul trecut s-au dezvoltat aici organizații muncitorești, au avut loc lupte de clasă împotriva asupririi capitaliste, pentru libertate și o viață mai bună. Aici, la Turnu Severin, în anii 1918-1920 au avut loc puternice lupte revoluționare. Reprezentanți ai organizației revoluționare de laici au luat parte la constituirea Partidului Comunist Român, în 1921. Iată de ce se poate spune că, într-adevăr, municipiul Turnu Severin și județul Mehedinți, întruchipează și înmănunchează în mod minunat tradițiile poporului nostru de luptă împotriva asupririi străine, pentru eliberare națională și socială, se luptă împotriva claselor asupritoare burghezo-moșierești, pentru cucerirea puterii, pentru făurirea socialismului. (Aplauze puternice, prelungite), întotdeauna, în anii ilegalității, am avut la Turnu Severin o puternică organizație revoluționară ; aș menționa numai faptul că în alegerile din 1936, mehedințenii au provocat înfrîngerea forțelor reacționare, înscriind prima victorie forțelor unite democratice din România. (Vii aplauze). In timpul războiului, la 23 August 1944, mehedințenii au răspuns cu însuflețire apelului Partidului Comunist Român, aducînd o contribuție de seamă la realizarea cu succes a insurecției naționale antifasciste, la transformarea democratică, revoluționară a României și apoi la toate acțiunile care au urmat în opera de construcție socialistă. După cum am mai spus și altă dată, cunosc organizația de partid din Turnu Severin din 1935 , am cunoscut-o, de asemenea, și în primii ani de după eliberare și pot afirma că, într-adevăr, aceasta a fost întotdeauna o organizație de nădejde, care și-a făcut în permanență datoria de a organiza și însufleți masele muncitoare atît în lupta împotriva asupririi cît și în activitatea pentru construcția socialismului. (Aplauze puternice, prelungite). Astăzi, organizația de partid din municipiul Drobeta Turnu Severin, ca și întreaga organizație din județul Mehedinți sunt puternice, își îndeplinesc cu cinste sarcinile încredințate de partid. Cunoașteți singuri succesele obținute prin munca pe care o desfășurați ; se dezvoltă uzinele, se transformă orașul, viața locuitorilor, , și, fără îndoială, în toate acestea un rol de frunte îl au comuniștii, organizația de partid, comitetul județean de partid. (Aplauze puternice). Acordarea unor înalte distincții atît municipiului Drobeta Turnu Severin, cît și Uzinei de vagoane, precum și unor muncitori, activiști de partid și de stat și altor oameni ai muncii constituie o expresie a înaltei aprecieri pe care Comitetul Central, Consiliul de Stat și guvernul o dau activității organizațiilor de partid și consiliilor populare ale municipiului și județului, oamenilor muncii, tuturor cetățenilor pentru realizările obținute în munca desfășurată pînă acum. (Vii aplauze). Astăzi au fost declarați „Eroi ai Muncii Socialiste" 2 muncitori ai Uzinei de vagoane, iar mîine vor mai apare — ca să spun așa — în Turnu Severin încă 3 Eroi , am dori ca la sfîrșitul cincinalului din rîndul mehedințenilor să se ridice noi și noi Eroi, în așa fel încît ceea ce s-a cîntat astăzi „Eroi au fost, eroi sînt încă" să constituie o expresie a realității și în muncă. (Aplauze puternice, prelungite). Adresez cele mai calde felicitări noilor „Eroi ai Muncii Socialiste", tuturor celor care au fost distinși astăzi cu ordine și medalii și, în primul rînd, oamenilor muncii de la Uzina de vagoane. (Aplauze puternice). Desigur, aprecierile date implică și obligații, sunt și un îndemn de a muncii mai bine — și am reținut cu satisfacție din cele spuse aici de primul secretar al Comitetului județean, de directorul uzinei, de ceilalți tovarăși care au luat cuvîntul că vor milita cu și mai multă fermitate pentru ca fiecare la locul său de muncă să-și îndeplinească sarcinile tot mai mari ce le revin în prezent cît și în anii viitori. După cum știți, Congresul al X-lea al partidului a trasat un vast program de dezvoltare a patriei noastre, a stabilit ca obiectiv fundamental făurirea societății socialiste multilateral dezvoltate în România. In orașul dumneavoastră urmează să fie dezvoltate unele întreprinderi și să se construiască noi obiective economice și culturale. In anii acestui cincinal, producția industrială urmează să se dubleze, dar, după cele ce am văzut astăzi la uzina de vagoane, și după cele ce am văzut în toamnă la șantierul naval, cred că există posibilități ca aceste unități, cît și noua unitate de celuloză care a început deja să producă, să dea o producție mult mai mare decît cea prevăzută în plan; în felul acesta, oamenii muncii din Turnu Severin vor aduce o contribuție și mai importantă la înfăptuirea cu succes a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului. (Aplauze puternice, prelungite). Cunoașteți că oamenii muncii din țara noastră, fără deosebire de naționalitate, întregul popor, însă: (Continuare în pag. a III-aj CONSILIUL DE STAT AL REPUBLICII SOCIALISTE ROMÂNIA DECRET Cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar a municipiului Turnu Severin, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează Articol unic. — incepînd cu data prezentului decret, municipiul Turnu Severin va purta denumirea de municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea Ordinului „Steaua Republicii Socialiste România“ clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin Dînd o înaltă apreciere istoriei străvechi a municipiului Drobeta Turnu Severin, contribuției aduse de locuitorii săi în decursul veacurilor la lupta întregului popor pentru libertate și progres social, participării la acțiunile conduse de Partidul Comunist Român în anii ilegalității, la insurecția armată și la cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, precum și pentru participarea activă la înfăptuirea politicii partidului și statului de construire și dezvoltare a societății socialiste în patria noastră, cu prilejul aniversării a 1850 de ani de existență atestată documentar, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Se conferă Ordinul „Steaua Republicii Socialiste România", clasa I municipiului Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea „Ordinului Muncii“ clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin Pentru contribuția deosebită adusă la industrializarea socialistă și participarea activă a colectivului de oameni ai muncii de la Uzina de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin la opera de construire a socialismului în patria noastră, cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a uzinei, Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează Articol unic. Se conferă „Ordinul Muncii" clasa I Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU DECRET privind conferirea titlului de „Erou al Muncii Socialiste“ Cu prilejul aniversării a 90 de ani de activitate neîntreruptă a Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin Consiliul de Stat al Republicii Socialiste România decretează: Articol unic. — Pentru rezultatele remarcabile obținute în muncă și pentru contribuția personală adusă la dezvoltarea Uzinei de vagoane din municipiul Drobeta Turnu Severin și la realizarea an de an a sarcinilor de plan, se conferă titlul de „Erou al Muncii Socialiste“ și medalia de aur „Secera și Ciocanul" tovarășilor : Dumitru M. Dumitrescu — lăcătuș mecanic, maistru la Uzina de vagoane Gheorghe A. Zaharia — lăcătuș construcții metalice. Președintele Consiliului de Stat, NICOLAE CEAUȘESCU ) înalte distincții românești acordate constructorilor iugoslavi de la Porțile de Fier La Kladovo a avut loc, luni după-amiază, solemnitatea înmînării de ordine ale Republicii Socialiste România unor constructori, mentori, maiștri, proiectanți și alți specialiști iugoslavi care și-au adus o contribuție deosebită la realizarea sistemului hidroenergetic și de navigație „Porțile de Fier". Înaltele distincții au fost înmînate de ambasadorul Republicii Socialiste România la Belgrad Vasile Șandru. Pentru contribuția adusă, în colaborare cu constructorii români, la realizarea și darea în funcțiune a Sistemului hidroenergetic și de navigație „Porțile de Fier" au fost decorați cu Ordinul „Tudor Vladimirescu“ clasa I tovarășii Dușan Gligorievici, președintele părții iugoslave în Comisia mixtă româno-iugoslavă de colaborare economică, Iakșa Petrici, primadjunct al secretarului federal pentru afacerile externe, Iso Njegovan, ambasadorul iugoslav la București, cu Ordinul Muncii clasa I tovarășii Radivoje Markovici, membru al Consiliului Executiv al Republicii Socialiste Serbia, președintele părții iugoslave în Comisia mixtă româno- iugoslavă pentru Porțile de Fier, Panta Iakovlcevici, directorul general al părții iugoslave a Șantierului Porțile de Fier, Predrag Georgevici, Iosif Hvoi, Milan Verkian, Vukadin Georgevici, Milos Kudici, Zivko Markovici, Ante Markovici, Ziva Topalov. Au fost, de asemenea, decorați cu Ordinul „23 August", Ordinul „Tudor Vladimirescu" și „Ordinul Muncii" un număr de 134 constructori, montori, proiectanți, oameni de știință, muncitori, tehnicieni și ingineri, care și-au adus contribuția la realizarea mărețului obiectiv de la Porțile de Fier. Astăzi, 16 mai 1972, în jurul orei 11.45, posturile noastre de radio și televiziune vor transmite direct de la Porțile de Fier întîlnirea dintre tovarășul Nicolae Ceaușescu, secretar general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, și tovarășul Iosip Broz Tito, președintele Republicii Socialiste Federative Iugoslavia, președintele Uniunii Comuniștilor din Iugoslavia, cu prilejul inaugurării oficiale a Sistemului hidroenergetic și de navigație Porțile de Fier. în pag. ona Aîntreținerea culturilor — examenul operativității !