Milcovul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1076-1150)

1973-03-21 / nr. 1141

V ) ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R.1 AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL VI — NR. 1141 MIERCURI 21 MARTIE 1973 4 pagini 30 bani CONDIȚIILE SPECIALE ALE ACESTEI PRIMĂVERI ÎNTÎRZIATE IMPUN ________INCAPIN START________ Concentrarea tuturor forțelor pentru efectuarea optimă a urgentelor în lucrările agricole In cuvîntarea la recenta plenară a C.C. al P.C.R., tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU a precizat cu claritate sarcinile organelor agricole ,a tuturor lucrătorilor ogoarelor. După cum s-a subliniat, și în agricultură se poate spune că anul 1973 este hotărîtor pentru înfăptuirea prevederilor cincinalului și de aceea se cer luate măsuri deosebite pentru realizarea în bune condițiuni a lucrărilor agrozootehnice în vederea obținerii de producții vegetale și animale sporite. Iată de ce consider necesar ca, în pragul campaniei agricole de primăvară, să reamintim o serie de măsuri care trebuie să stea în atenția noastră, deoarece bazele producției agricole vegetale în special, se pun odată cu pregătirea și însămînțarea culturilor. Calendaristic ar fi trebuit să ne găsim la această dată în plină campanie de pregătire a terenului, de grăpare a culturilor perene de toamnă, de fertilizare și chiar de însămințare a culturilor din epoca. Cum însă timpul în primele două decade ale lunii martie a fost nefavorabil, lucrările din campania agricolă de primăvară sînt deja întîrziate. De altfel, această primăvară are unele caracteristici de care trebuie în mod necondiționat să ținem seamă. . In primul rînd avem încă suprafețe de teren neeliberate de ciocani sau de resturi vegetale care vor ridica probleme in executarea lucrărilor ; • Sunt suprafețe încă nearate din toamnă, ca urmare a condițiilor nefavorabile pe care le-am avut ; • Cultura de grîu a intrat și a ieșit slab din iarnă, pe mari suprafețe cultivîndu-se grîu după grîu, ca urmare a imposibilității respectării rotației, ceea ce lasă să se întrevadă un atac susținut de dăunători . Date fiind cantitățile mari de precipitații din iarnă și mai ales din ultima vreme, se va face simțită prezența excesului de umiditate și unele băluiri ce au apărut și vor mai apare . Ing. Nicolae R.PLOSIN, director general al D.G.A.I R.A. Vrancea (Continuare în pag. a III-a) Pajiștile vor produce mai mult Avîndu-se în vedere rolul deosebit al pajiștilor în ce privește asigurarea bazei furajere necesare sectorului zootehnic pentru acest an s-au luat o serie de măsuri care vor conduce în final, la îmbunătățirea calitativă a pajiștilor naturale, la sporirea producțiilor de fînuri masă verde pe întreaga suprafață aflată în administrația consiliilor populare și a cooperativelor agricole de producție. In acest sens, în comunele situate în zona montană și colinară, ca și în localitățile de șes care dispun de astfel de terenuri au început ample acțiuni de curățire a pășunelor pe cele 33 300 ha, combaterea eroziunii solului pe 5 200 ha, defrișări arborele pe 500 ha, regenerări pajiști, însămînțări și supraînsămînțări pe 1 200 ha ca și fertilizarea celor 19 400 ha. Față de volumul sporit de lucrări, de suprafața mare a pajiștilor, toate aceste lucrări vor însuma în acest an aproape 12 000 000 lei, față de numai 8 000 000 lei cit s-au investit anul trecut. Timpul probabil Astăzi, vreme schimbătoare, cu cerul noros în prima parte a intervalului. Izolat, sînt posibile ploi temporare. Vîntul va sufla moderat, pînă la zare, din sectorul nordic. Temperatura aerului va fi staționară, minimile fiind cuprinse între minus 4 și 0 grade Celsius, iar maximele între plus 4 și plus 9 grade Celsius. me Pentru următoarele 3 zile, preschimbătoare, cu cerul variabil. Izolat vor cădea precipitații temporare slabe, mai ales sub formă de ploaie. Vîntul va sufla temporar din sectorul nordic și nord-vestic. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 4 și minus 1 grad Celsius, iar maximele între plus 3 și plus 8 grade Celsius. 3000000 lei valută peste sarcinle maximale ale planului Eforturile susținute ale colectivului de muncitori, ingineri și tehnicieni din cadrul întreprinderii Export din Focșani, dublate de măsuri tehnico-organizatorice la nivelul tuturor compartimentelor de producție și a serviciilor funcționale au dat posibilitatea realizării sarcinilor maximale ale planului de stat pe primul trimestru din acest an cu mult înainte de termen. După cum ne-a informat Tudorița Cismăriță, șefa serviciului plan salarizare, atît la producția globală cit și la producția mamfă cotele finale ale planului s-au atins cu 23 zile mai devreme, dîndu-se astfel posibilitatea realizării suplimentare pînă la sfîrșitul lunii martie a unui volum de produse în valoare de 14 000 000 lei; de asemenea, livrările destinate partenerilor străini se înscriu cu o depășire de peste 3 090 000 tei valută. Deosebit de semnificativ este faptul că prin rezultatele obținute în această perioadă, s-a realizat mai bine de jumătate din angajamentul anual la export și aproximativ 65 la sută la producția marfă. Amintind de aceste succese trebuie să subliniem aportul substanțial ce și l-au adus colectivele de muncă din cadrul secțiilor de îmbutliere, șef secție inginer Sava Francu și șefii de tură Felicia Tăbăcaru, Vasile Huidiș, Nicolae Leucă, preparare și condiționare, tehnicieni Ticu Istrate și Grigore Mangu, precum și sectorul mecanic, șef serviciu ing. Constantin Berigoi. Ritm intens de lucru în construcție Activitatea de construcții cunoaște în aceste zile un ritm intens, specific, de altfel, tuturor unităților productive. Un exemplu concludent în acest sens îl oferă Iotul de locuințe din Piața Unirii. „Timpul nefavorabil a influențat în mică măsură execuția, ne-a spus ing. Cornel Șchiopu, șeful acestui lot. Astfel, la etajul II, blocul D s-au realizat 70 la sută din tencuielile interioare, iar la etajul III acestea încep zilele următoare. Faptul că în cea mai mare parte a echipelor au lucrat normal este relevat și de productivitatea realizată care este cu aproximativ 700 lei mai mare decit s-a dat prin pian. Trebuie amintit și faptul că acest lucru este și urmare a aplicării unui nou sistem de cofrare, constînd în înlocuirea legăturilor cu sîrmă de calotaj a merelor cu baloane învelite în țeavă PVC recuperabilă, raționalizare ce aduce totodată și o economie la prețul de cost de peste 10 000 lei pe bloc. Aș dori să scot în evidență contribuția deosebită echipa de dulgheri adusă de condusă de Toma Dobroiu, care în ultimele două zile a realizat 150 mp de cofraje și echipa de zidari, șef de echipă Andrei Burghiu“. Măsuri pentru prevenirea inundațiilor Precipitațiilor abundente, din toamna trecută, la care s-a adăugat valul puternic de ninsoare din ultimele zile, a făcut ca echilibrul hidrologic să fie perturbat. In zonele Măicănești, Rîmniceni, Vulturu, Hîngulești, Tătăranu, Homocea și altele, cantitatea de apă fiind prea mare nu s-a putut evapora, nie scurge în totalitate și, în consecință, pînza de apă freatică s-a ridicat la suprafață. Această situație precum și consecințele care pot apare în urma topirii zăpezilor, face ca și în unitățile din județul nostru să se ia măsuri de prevenire a efectelor inundațiilor și alunecărilor de teren în scopul conservării și folosirii optime a fondului funciar. Pentru a se trece operativ la acțiune, din ințiativa Comitetului județean de Biroului partid, specialiști din cadrul Direcției județene agricole și alte organe coordonatoare au întocmit un program concret de lucru pentru prevenirea unor pierderi materiale, întreruperea activității unor întreprinderi și instituții, compromiterii suprafețelor cultivate. O amplă mobilizare trebuie să existe din partea tuturor factorilor de răspundere pentru evacuarea apelor rezultate din topirea zăpezilor de pe o suprafață de peste 42 000 hectare din care o parte au primit sămînță în toamnă, iar altele urmează a se însămânța în luna următoare și trebuie pregătite fără întîrziere. Energic trebuie intervenit pentru eliminarea apei de pe suprafețele cu grîu. Experiența de pînă acum și recomandările specialiștilor arată că există o corelație între durata de stagnare a apei și pierderile care apar din cauză că în perioada de față plantele sînt mai sensibile prin epuizarea substanțelor de rezervă. Pierderile de recoltă ajung astfel pînă la 10 la sută dacă cultura este acoperită cu apă 24 ore, și pînă la 60 la sută cînd apa stagnează 3 zile. Fiind vorba de soarta viitoarei recolte, forțele umane și mecanice au datoria să acționeze cu aceeași conștiinciozitate și promptitudine cetățenească, așa cum au demonstrat gospodarii județului și cu alte situații. Datorită temperaturii în creștere, zăpadă a început să se topească, un semn că apele își vor spori cotele. De aceea la începutul acestei săptămâni, membrii cooperatori, mecanizatorii, lucrători din cadrul Oficiului de îmbunătățiri funiciare au trecut la materializarea unor măsuri eficiente. — In comuna Măicănești, ne-a spus tovarășul Costache Dobre, președintele consiliului popular, din cauza umidității excesive, a băluirilor, mari suprafețe de teren ale celor două cooperative agricole sunt afectate. Pentru a se preveni și alte neajunsuri sătenii sînt mobilizați la desfundarea canalelor și rigolelor. Pînă acum au fost despotmolite canale pe o lungime de 2,5 km la punctul Slobozia, Botești și Tătăranu. Pentru a da un sprijin concret, tinerii au format două brigăzi care participă, alături de cooperatori, la săparea de noi șanțuri de scurgere, la cooperativa agricolă din Rîmniceni pentru a se putea planta răsadurile mai devreme, de pe> cele două hectare de salarii, se curăță zăpada. Pentru a permite scurgerea apelor, asemenea acțiuni, după cum ne-a informat tovarășul Ion Radu, secretarul comitetului comunal, s-au întreprins și la Suraia Aici s-au curățat canalele din N. Șt. P. (Continuare in pag. a III-a) AGRICULTURA conducere, organizare, planificare, producție m ’Raj,A ' fr 1 'MRSJJi ■U* / U ȘEDINȚA COMITETULUI EXECUTIV AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN Ieri după-amiază, s-a desfășurat ședința de lucru a Comitetului executiv al Consiliului popular județean, condusă de tovarășul SIMION DOBROVICI, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean. Au participat, ca invitați, directori ai unor direcții județene de specialitate, președinții comitetelor executive ale consiliilor populare municipal și orășenești, directori ai unor întreprinderi și instituții. Pe ordinea de zi a lucrărilor au figurat următoarele probleme : Analiza activității unităților economice pentru realizarea sarcinilor de plan în ■economia locală pe lunile ianuarie-februarie și măsurile ce se impun a fi luate pentru realizarea sarcinilor de plan pe anul 1973 O Dezbaterea programului de dotări și elemente de urbanizare a localităților rurale din județul nostru O Informarea privind asigurarea documentațiilor tehnice de execuție, a amplasamentelor și deschiderii finanțării la obiectivele ce se finanțează din contribuția bănească a populației pe anii 1973—1974. O Informare privind preocuparea comitetelor executive ale consiliilor populare municipal și orășenești pentru aplicarea Hotărîrii Consiliului popular județean din mai 1972, privind îmbunătățirea muncii de repartizare, administrare și folosire a fondului locativ de stat. • Informare asupra activității desfășurate de Inspectoratul sanitar de stat, privind aplicarea normelor sanitare în unitățile comerciale de stat și cooperatiste. • Dezbaterea și adoptarea unor proiecte de decizii. DIN PARTEA COMANDAMENTULUI JUDEȚEAN PENTRU ÎNLĂTURAREA URMĂRILOR CĂDERILOR MASIVE DE ZĂPADA ȘI ALE VISCOLULUI Scrisoare de mulțumire adresată comandamentelor locale, tuturor locuitorilor județului Vrancea Condițiile critice, datorate căderilor masive de zăpadă și viscolului care s-au abătut, timp de peste 100 de ore și asupra teritoriului județului nostru, au fost depășite cu succes. Grija părintească, manifestată în permanență de conducerea partidului și statului nostru, personal de secretarul general al P.C.R., am simțit-o și în aceste împrejurări în care — după calculele hidrologice — numai in județul Vrancea s-au depus peste 5 miliarde mc de zăpadă. în toată această etapă, s-a acționat cu promptitudine pentru menținerea în condiții normale a principalelor activități, descongestionării imediate a căilor de acces către fabrici, unități agrozootehnice, pentru aprovizionarea cu materii prime și materiale, cu bunuri de larg consum a populației din orașele și satele vrîncene. Răspunzînd apelului adresat de Comandamentul Central pentru înlăturarea urmărilor căderilor masive de zăpadă și ale viscolului, în baza Decretului 109 emis la 14 martie și a Hotărîrii adoptate, acționind în conformitate cu măsurile întreprinse de Comandamentul județean, zeci de mii de cetățeni de vîrste și profesii diferite, au depus eforturi deosebite pentru readucerea la normal a șoselelor naționale, județene și intercomunale, a căilor ferate, facilitînd reluarea activităților în 19 unități industriale, în peste 15 puncte de lucru aparținînd șantierelor de construcții, în 11 sectoare forestiere, 6 I.A.S., 11 stațiuni de mecanizare a agriculturii, 54 cooperative agricole de producție, 381 școli și licee, 31 de unități spitalicești, în zeci de alte așezăminte social-culturale. Au fost refăcute, într-un timp record, legăturile electrice și telefonice, au fost aprovizionate cu rezerve de produse alimentare și combustibil orașele și satele afectate de viscol, iar ca o expresie a umanismului, a conștiinței socialiste, s-a acordat sprijin prompt bolnavilor, călătorilor rămași în stațiile C.F.R., s-a intervenit rapid în (Continuare în pag. a III-a) Constituirea Consiliului județean de control muncitoresc al activității economice si sociale Conform Hotărîrii Plenarei C.C. al P.C.R. din noiembrie 1972 și a Legii nr. 15/1972 cu privire la organizarea și funcționarea Consiliului Central de Control Muncitoresc al Activității Economice și Sociale, ieri a avut loc, in prezența tovarășului SIMION DOBROVICI, membru al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului județean Vrancea al P.C.R., președintele Comitetului executiv al Consiliului popular județean, ședința de constituire a Consiliului județean de control muncitoresc al activității economice și sociale, organ de partid și de stat care își va desfășura activitatea sub directa conducere a Comitetului județean de partid și a Consiliului popular județean. Consiliul județean de control muncitoresc cuprinde în componența sa : membri ai Comitetului județean de partid și ai Comitetului executiv al Consiliului popular județean, activiști de partid, cadre cu munci de răspundere și specialiști din întreprinderi industriale și agricole, instituții și organe județene de sinteză economică, reprezentanți ai organizațiilor județene de sindicat, U.T.C., al femeilor etc. Potrivit Legii de organizare și funcționare, Consiliul județean de control muncitoresc al activității economice și sociale controlează aplicarea hotărîrilor de partid, a legilor, decretelor Consiliului de Stat, a Hotărîrilor Consiliului de Miniștri, precum și a hotărîrilor adoptate de organul județean de partid, raportînd Comitetului județean (Continuare în pag. a III-a) i LL-’ • -În pOg OH-CI : ■, ■ ■ 80 DE ANI DE LA CREAREA P.S.D.M.R. PRIMUL PARTID POLITIC AL CLASEI MUNCITOARE DIN ROMÂNIA Pentru oamenii muncii din Focșani, săptămîna care a trecut a constituit etapa unor rodnice și laborioase dezbateri colective a noilor proiecte de legi date publicității, intr-o deplină atmosferă de participare cu interes și răspundere civică, de cunoaștere și aprofundare a respectivelor proiecte. O binevenită și importantă contribuție și-au adus-o, prin participarea lor, în calitate de conducători ai dezbaterilor, cadrele de specialitate, cei peste 30 de juriști. Au fost prezenți 6 500 de cetățeni de vîrste și ocupații diferite, dintre care 200 au luat cuvîntul venind cu propuneri și sugestii dintre cele mai diferite. Spre exemplu, referitor la proiectul de Lege privind înființarea, organizarea și funcționarea consiliului suprem al dezvoltării economice și sociale a României, a fost reținută propunerea ca fiind necesară prevederea unor studii și modalități analitice care să aibă în atenție „trecerea de la conducerea de directivă la conducerea efectivă și nemijlocită a producției de către unele cadre de specialitate, în scopul descentralizării unor verigi intermediare care grevează asupra operativității și eficienței economice a sistemului informațional și de prelucrare a datelor“. Unele propuneri s-au făcut și pe marginea proiectului de Lege cu privire la înființarea consiliului pentru problemele organizării economico-sociale. Articolul 5 din capitolul II — Atribuții — să se completeze cu: repartizarea sau redistribuirea cadrelor disponibile să se facă și cu exprimarea acordului acestora, ținîndu-se seama de anumite probleme familiare, vechimea în cîmpul muncii, gradul de pregătire profesională. Iar în cadrul alineatului „a“ din articolul 9 să se prevadă „elaborarea unor sarcini sau atribuții de serviciu, diversificate pe ramuri și locuri de muncă“. Referitor la proiectul de lege privind dezvoltarea construcției de locuințe, vînzarea de locuințe din fondul de stat către populație și construirea de case de odihnă proprietate personală, am notat propuneri ca: „la stabilirea prețurilor de vînzare a apar în municipiul Focșani Adunări publice de dezbatere a noilor proiecte de legi tamentelor, pentru aceeași categorie de vînzare să se țină seama de criterii decurgînd din specificul zonelor (grad de seismicitate, nivelul pînzelor de apă freatică etc.), din gradul de dezvoltare urbanistică a localităților social-economică, edilitar-gospodărească ș.a.". La articolul 18 „să fie prevăzută și categoria a IV-a cu salarii tarifare sau venituri medii brute lunare de la 3 500 lei în sus, cu un procent de avans acordat adecvat, cît și cu o durată maximă de rambursare, de asemenea, adecvată“. „Anumite categorii de persoane — salariați (pensionari) suferind de o boală incurabilă, ale căror soții nu realizează nici un fel de venit, și nu au copii (urmași) să fie avute în vedere pentru a face excepție de la obligația de cumpărare a locuinței ce o au repartizată din fondul de stat. Să se stabilească eventual limitele de vîrstă ale persoanelor cărora le va reveni obligații de a-și cumpăra locuința, înte 30 și 50 de ani“. (Continuare în pag. a II-a)m mtmmmmmmmmimimm/immimtmm/mmftmHtm/nm/n,ä I tt/llllllllllllllllllllllllllllllll/lltltmillilltll/it/r șv////////////// Mamenuntul cotidian I i — Dar cel din dreapta de ce stă ? — Păi, el este cu strigăturile Caricatură de Crăiță MlNDBĂ