Milcovul, ianuarie-martie 1973 (Anul 6, nr. 1076-1150)

1973-03-24 / nr. 1144

V ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN VRANCEA AL P.C.R. ȘI AL CONSILIULUI POPULAR JUDEȚEAN ANUL VII NR. 1144 SIMBAIA 24 MARTIE 1973 4 pagini 30 bani în prezența tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU, ieri, s-au deschis în Capitală, lucrările celei de-a IX-a Conferințe a Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din România In prezența tovarășului Nicolae Ceaușescu, secretarul general al Partidului Comunist Român, președintele Consiliului de Stat, s-a deschis, vineri dimineața, la Palatul Marii Adunări Naționale, cea de-a IX-a Conferință a Uniunii Asociațiilor Studențești Comuniști din România, eveniment cu profunde și multiple semnificații în viața studențimii, a întregului tineret din patria noastră. Lucrările conferinței au loc în atmosfera de muncă însuflețită a poporului nostru pentru realizarea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea și Conferința Națională ale Partidului, sub semnul angajării depline a studenților țării — români, ma(Continuare în pag. a IlI-a) Cuvintarea tovarășului NICOLAE CEAUȘESCU Dragi tovarăși și prieteni, " Doresc să încep prin a vă adresa vouă, participanților la cea de-a IX-a Conferință a Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din România, tuturor studenților din patria noastră, un călduros salut din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a Consiliului de Stat, a guvernului și a mea personal. (Aplauze puternice, prelungite). Conferința Uniunii Asociațiilor Studenților Comuniști din România 1— forul democratic al studențimii — are menirea să facă bilanțul activității desfășurate în perioada care a trecut de la conferința precedentă, să analizeze în spirit critic și autocritic activitatea desfășurată în vederea înfăptuirii sarcinilor puse de partid privind ridicarea nivelului de pregătire de specialitate și politică a tinerei generații studențești, și, totodată, să stabilească măsurile necesare în vederea îmbunătățirii în continuare a activității asociațiilor, a creșterii rolului lor în formarea profesională și politică a întregii studențimi, în activitatea generală a tinerei generații din România. După cum se știe, în ultimii ani, în institutele de învățămînt din țara noastră s-a desfășurat o intensă activitate de perfecționare a organizării și de ridicare a conținutului învățământului, de legare mai strînsă a acestuia cu cercetarea și producția. Se poate afirma că, pe acest drum, s-au obținut deja o serie de rezultate poztive — deși trebuie spus că suntem de-abia la primii pași. Trebuie să acționăm în continuare cu toată fermitatea și energia pentru a obține o legare organică a întregului proces de învățământ cu cercetarea și producția, aceasta constituind una din condițiile esențiale pentru progresul învățământului românesc, pentru dezvoltarea generală a țării noastre pe calea socialismului și comunismului. Se poate aprecia că, în această perioadă, asociațiile studențești au desfășurat o activitate intensă, au adus o contribuție activă la realizarea sarcinilor privind perfecționarea procesului de învățământ. Rezultatele obținute de absolvenții institutelor noastre de învățământ demonstrează cu prisosință aceasta. De asemenea, asociațiilor studenților comuniști le-a revenit sarcina de a desfășura o largă activitate educativă. Sub conducerea organizațiilor de partid, ele au adus o însemnată contribuție la formarea conștiinței socialiste, la ridicarea nivelului de cunoștințe generale al tuturor studenților. In toți acești ani, studenții au fost prezenți la toate marile acțiuni întreprinse de partid, au participat la lucrările de pe marile șantiere industriale și agricole, aducînd o contribuție tot mai însemnată la dezvoltarea generală a țării noastre. Studențimea poate, deci, spune că este participantă activă, împreună cu întregul popor, la tot ceea ce se înfăptuiește în patria noastră și că, prin contribuția ei activă, alături de clasa muncitoare, sub conducerea partidului, pune câte ceva din entuziasmul și elanul tineretului la temelia făuririi societății socialiste multilateral dezvoltate în România. (Aplauze puternice prelungite). Aș dori, la această conferință, să menționez activitatea intensă, multilaterală, desfășurată de cadrele didactice din institutele de învățământ superior, care acționează activ atît în direcția bunei pregătiri profesionale a studenților cît și pentru integrarea învățământului cu cercetarea și producția, contribuind astfel la înfăptuirea politicii partidului nostru în acest important sector de activitate. Doresc, de aceea, ca, de la această tribună, să adresez calde felicitări și cele mai bune urări de noi succese tuturor cadrelor didactice din învățământul (Continuare in pag. a III-a) Pentru export, competitivitatea produselor, promptitudinea onorării contractelor Partidul nostru apreciază că ritmul înalt al dezvoltării economice, continuarea accelerată a industrializării socialiste, promovarea consecventă a progresului tehnico-științifice, modernizarea structurilor economice, diveriificarea și ridicarea nivelului calitativ al producției, pot și trebuie să-și găsească o expresie mai deplină în intensificarea participării țării noastre la circuitul economic mondial, în situarea României pe un loc tot mai bun în ierarhia valorilor mondiale. Acest deziderat, exprimat în numeroase ocazii de conducerea superioară de partid, personal de tovarășul NICOLAE CEAUȘESCU, a fost însușit de întregul colectiv al C.I.L. Focșani, al Fabricii de mobilă, al celorlalte unități. Afirmația poate fi argumentată de cîteva cifre : dacă în anul 1965 un procent de 47 la sută din totalul producției de mobilă era livrat beneficiarilor străini, în 1973, 95 la sută din întreaga producție este destinată exportului. In 1965, 1,4 la sută reprezenta ponderea producției de mobilă la export vest. In 1973, 35,5 la sută este export vest. Creșterile sînt spectaculoase și evidențiază eforturile depuse de fiecare muncitor, tehnician sau inginer pentru creșterea prestigiului întreprinderii vrîncene în confruntarea cu producția mondială de mobilă, respectîndu-se riguros condițiile contractuale și îndeosebi cele referitoare la calitatea produselor și la termenele de livrare, cîștigîndu-se astfel poziții tot mai trainice pe piața mondială. — Intr-adevăr, calitatea superioară a garniturilor stil fabricate de noi a determinat partenerul sovietic să solicite dublarea contractului încheiat pentru acest produs. Un alt exemplu, ce demonstrează elocvent aprecierea de care se bucură mobila fabricată de noi, este acela că dacă pînă acum cîtva timp expediam mobilier divers unei singure firme în R.F.G., astăzi, ca urmare a renumelui pe care ni l-am format, alte trei noi firme vest-germane și-au manifestat dorința de a cumpăra de la noi și am început deja livrarea unui sortiment divers de mobilier. Completarea aparține ing. Vasile Boțea, director comercial în cadrul C.I.L. Focșani. La discuție participă și Aurel Vatră, șeful biroului de comerț exterior, care ne spune : — în scopul urmăririi continue a exportului, in cadrul C.I.L. Focșani ființează o Comisie pentru export care își desfășoară activitatea conform unui program de măsuri, multiplicat și difuzat la unitățile de producție. Urmărind producția de export in specificațiile solicitate prin contractele externe si asigurînd contracte la nivelul sarcinilor de plan avem convingerea că vom reuși să realizăm sarcinile de export la nivel maximal. Aceasta cu atît mai mult cu cît, față de anul 1972, planul de livrări la export a crescut la combinatul nostru cu 36 la sută, iar pe devize libere cu 43 la sută. Aș mai menționa faptul că la ora actuală avem asigurate comenzi pentru întregul an. Cu toate acestea, am adăugat și preocuparea biroului de comerț exterior și a resortului comercial pentru creșterea nivelului de conștiință a muncitorilor direct productivi, prin expuneri, grafice, discuții de la om la om realizate cu sprijinul organizațiilor de partid, sindicat și U.T.C. Rezultatele bune nu au întîrziat să se arate, depășind greutățile obiective ale acestei primăveri, prin eforturi Virgil HUMAILA (Continuare în pag. a IV-a) / If Inundații și alunecări de teren în unele județe Datorită căderilor masive de zăpadă de la mijlocul lunii martie și încălzirii timpului, apa provenită din topirea bruscă a zăpezii a dus la creșterea nivelului unor rîuri, la sporirea excesului de umiditate în sol, provocînd inundații și alunecări de teren în unele județe. Astfel, în județele Buzău, Teleorman, Brăila, Ilfov, Ialomița, Argeș, Vaslui, Iași, Prahova, Vrancea și Botoșani au fost acoperite suprafețe de teren agricol, apele au inundat gospodării țărănești și construcții agrozootehnice, iar alunecările de teren au avariat locuințe, au întrerupt temporar circulația pe unele șosele și căi ferate și activitatea în unități industriale, provocîndu-se pagube materiae întreprinderilor socialiste, precum și gospodăriilor populației. în județul Buzău, de pildă, au fost inundate aproape în întregime satele Cotoarca și Satul Nou, în Brăila au fost inundate aproape 1200 ha teren agricol, în zona petrolieră Boldești- Scăeni, alunecările de teren au întrerupt activitatea unor sonde, iar în județul Vaslui, alunecarea de teren s-a extins asupra întregului sat Zizimra. Comandamentele judetene din zonele afectate au mobilizat cetățenii si importante mijloace tehnice pentru înlăturarea si evitarea efectelor inundațiilor si alunecărilor de teren. Se acționează fără întrerupere pentru desfundarea șanțurilor, eliberarea de gheturi a nodurilor și podețelor, consolidarea digurilor, a terenurilor. în localitățile calamitate și periclitate, organele de partid și de stat au venit în sprijinul familiilor care au avut de suferit, luînd măsuri pentru cazarea acestora, aprovizionarea de strictă necesitate și cu produse acordarea de asistentă medicală. Totodată, s-a acționat energic pentru reluarea actvității normale în unitătile socialiste. Intrucît timpul continuă să se încălzească, nu are topirea provocînd în contibruscă a zăpezii, se mențin nivelurile ridicate ale unor rîuri, excesul de umiditate în sol și în consecință posibilități de inundații si alunecări de teren. Organele locale de partid și de stat, sunt chemate să stabilească de urgentă programe de măsuri pentru prevenirea și combaterea unor noi pagube și înlăturarea imediată a urmărilor inundațiilor și alunecărilor de teren. (Agerpres) Fabrica chimică Mărășești. Centrala termică. Exploatarea rațională a complexelor cazane C.R. 9 existente în dotarea fabricii solicită muncitorilor termiști în primul rînd pricepere și apoi atenție. Cunoașterea perfectă a fiecărui subansamblu și a caracteristicilor tehnice ale cazanelor a condus la obținerea unor însemnate economii de combustibil convențional și la gospodărirea judicioasă a agentului termic. Eforturi unite la înlăturarea excesului de apă de pe ogoare Locuitorii comunei Gugești sunt angrenați acum în vasta acțiune de prevenire a efectelor inundațiilor. De la Neculai Gheorghiaș, secretarul comitetului comunal de partid și primarul comunei, am aflat că oamenii de aici au răspuns fără rezerve chemării comandamentului comunal de a-și uni eforturile, de astă dată preventiv, împotriva factorilor naturali ale căror simptome par a fi dintre cele nedorite. In acest scop, a fost întocmit un minuțios plan de măsuri, în cadrul căruia sarcinile și intervențiile au fost bine nominalizate, atît la nivelul unităților economice de pe raza comunei, cît și la nivelul fiecărui colectiv în parte. In cadrul acestor unități răspunderi sporite pentru înlăturarea efectelor pe care le-ar putea provoca excesul de apă provenită din topirea grăbită a zăpezii îi revin, desigur, cooperativei agricole din localitate, tuturor membrilor ei. La indicația comandamentului comunal, colectivul de acțiune, alcătuit la nivelul cooperativei agricole, a dispus formarea a trei echipe de intervenție, cuprinzînd un număr de peste 100 brațe de muncă. Astfel, prima dintre aceste formațiuni de intervenție și-a început activitatea pe tarlaua nr. 69 unde prin lucrări de desfundare a canalelor existente vor fi scoase de sub băltirea apelor o suprafață arabilă de circa 25 hectare. Aceeași formație își va aduce, in continuare, aportul la menținerea, în acest an, în circuitul agricol a întregii suprafețe arabile a unității prin construirea unui canal de scurgere și dirijare a apelor care vine din zona Coteștiului și afectează terenul din tarlalele nr. 37 și 38. Cea de-a doua echipă alcătuită din membrii cooperatori gugeșteni acționează acum la un alt punct. Pe o lungime de 300 m se va desfunda canalul de scurgere a apei, zonă care în urmă cu aproape trei ani a avut atît de mult de suferit din cauza inundațiilor și a băturilor. Ultima echipă de intervenție pe care comandamentul comunal considerat-o ca absolut necesară a pentru buna activitate a cooperativei agricole pentru următoarele zile a fost repartizată în incinta sectorului zootehnic. Misiunea permanentă a membrilor din această formație este asigurarea accesului atelajelor între parcul de furaje al fermei și adăposturi, ca și evacuarea apei ce stagnează în interiorul sectorului respectiv. Pentru ca eforturile oamenilor să fie nu numai eficiente dar și operative factorii de răspundere de la nivelul comunei se preocupă pentru punerea în funcțiune a tuturor agregatelor de aspersiune prezente în unitățile economice. Din cele 6 motopompe existente 4 sunt acum în bună stare, gata pregătite pentru orice intervenție. Se depun eforturi pentru repararea celor 2 agregate aflate în dotația cooperativei agricole de producție. — Măsurile pentru prevenirea efectelor inundațiilor și a excesului de umiditate pe care le-am luat la indicația Biroului Comitetului județean de partid — a ținut să ne spună primarul comunei Gugești — noi nu le considerăm, în nici un caz, terminate. Va trebui, probabil, ca in această (Continuare în pag. a iv-a) O întrebare pe adresa consiliilor populare comunale : CE FACEȚI PENTRU CA, ÎNTR-ADEVAR, CALATORULUI SA-I STEA BINE CU DRUMUL ? De multe ori se dovedește a nu fi de prisos consemnarea ritmului cu care instituția în speță chemată să-i deservească pe călătorii din mediul rural, încearcă să se circumscrie intenției — scop călătorii să ajungă la timp la destinație, gradul de confort să fie cel impus da noțiunea, civilizație. Numai Autogara Focșani — care atît prin modernitatea localului,cît și ca potențial— oferă argumentele parcurgerii traseului de la bine la mai bine, parcurge cu fiecare autobuz, între 3 500— 8 000 km lunar, iar cu întregul parc de care dispune acoperă anual aproape 2 milioane și jumătate kilometri. Cel mai lung traseu — din cele 43 deservite — și anume Focșani—Brăila, parcurge o bună parte din zona de șes a județului. In zona montană, autobuzul ajunge pînă la Greșu. Peste o lună se va putea vorbi de ruta Focșani—Greșu—Ojdula —Brașov, rută de mult visată și insistent solicitată. Făcînd o sumară investigație pe ideea „Dumneavoastră, conducătorii auto, sînteți mulțumiți de trasee ?“, test la care ne-a acordat un deosebit sprijin conducerea autogării focșănene, iată ce concluzie s-a desprins călătorii cer — și e firească cererea — să le fie drumul-drum. Ce ne facem însă preluînd opinia șoferilor Victor A. L. (Continuare în pag. a IV-a) Extinderea spațiilor comerciale După cum ne informează Dumitru Jalbă, președintele cooperativei de consum „Progresul“ Adjud, recent, rețeaua comercială a cooperativei s-a extins cu o suprafață de 410 mp, cuprinzînd un număr de 6 unități de desfacere cu amănuntul. Mergînd pe linia extinderii, modernizării și aplicării celor mai variate forme de comerț, la aceste magazine s-a introdus metoda autoservirii. La magazinul alimentar cu autoservire, precum și la cel de mezeluri-brînzeturi s-a introdus un program de funcționare continuu, oferind astfel consumatorilor posibilitatea să se aprovizioneze zilnic între orele 6 și 22. Prin crearea spațiului comercial amintit se prelimină o desfacere anuală de 15 000 000 lei, ceea ce reprezintă 36 000 lei pe metru pătrat. PENTRU ASIGURAREA APROVIZIONĂRII RITMICE A POPULAȚIEI In vederea asigurării aprovizionării ritmice a populației, Ministerul Comerțului Interior a dispus ca, în perioada 21—31 martie, unitățile comerciale din toate orașele și centrele muncitorești să-și prelungească programul de lucru, în funcție de necesități. De asemenea, duminică, 25 martie, toate magazinele vor fi deschise pînă la ora 13,00. (Agerpres) în atenția cooperatorilor. FERTILIZAREA Pentru ca producția vegetală din acest an să fie la înălțimea sarcinilor repartizate acestui important sector de activitate, unitățile agricole cooperatiste vrîncene au acordat o atenție sporită fertilizării terenului. Numai în toamna anului 1972 pe suprafețele cultivate cu grîu au fost administrate peste 1 400 tone îngrășăminte chimice substanță activă la care se va alătura, în această primăvară, efectul nu mai puțin important al celor aproape 40 000 tone gunoi de grajd transportate în cîmp pînă la această dată. Dintre cooperativele agricole ale căror membri s-au evidențiat în mod deosebit în preocupările lor de ridicare continuă a potențialului productiv al solului, pot fi menționate cele din Ciorăști, Suraia, Pufești, Bordeasca, Siblea unde suprafețele fertilizate sunt cuprinse între 500 și 1700 hectare. * „Luna culturii, științei 99 și educației Vrancea 73“ Ultimele zile ale prestigioasei serii de manifestări, cunoscută sub genericul „Luna culturii, științei și educației, — Vrancea ’73" s-a ridicat prin conținutul elevat și divers al acțiunilor instituite la nivelul dovedit în săptămînile anterioare — trezind adică interesul larg al maselor seri, trei evenimente cu caracter cultural-educativ au întregit paleta bogată a sărbătoririi spiritualității vrîncene, reușind să atragă un mare număr de spectatori și, implicit, să le ofere noi modalități de ancorare a interesului public în actualitate. Vom consemna mai întîi concursul gen „cine știe răspunde“, organizat de toate căminele culturale din zona de munte, pe tema „Dezvoltarea în viitor a zonei montane și depresionare a Vrancei“ Locuitorii din Jitia, Dumitrești, Vintileasca, Chiojdeni, Bîrsești, Tulnici, Năruja, Nereju, Valea Sării, Vizantea-Livezile, Cimpuri sau Soveja, pentru a nu aminti decit cîteva localități din zona de munte a străvechii Țări de piatră, au putut afla cu ocazia acestor vii, antrenante colocvii publice — care sînt concursurile — amănunte însemnate despre configurația viitoare a comunelor lor, despre ponderea pe care o vor avea ele în geografia economică și edilitar-socială a viitorului Buna pregătire a concurenților, răspunsurile documentate la întrebările de concurs, au indicat în mod evident reala preocupare a directorilor de cămin, a celorlalți activiști culturali în vederea reușitei acțiuni, la care nelipsitele aplauze din sală, au adus o confirmare în plus. Tot ieri, sărbătoarea culturii vrîncene a prilejuit, artiștilor plastici din municipiul Focșani vernisajul unei expoziții de pictură cu lucrări proprii inspirate din realitatea contemporană. în holul Ateneului popular din municipiu se găsesc expuse tablouri aparținînd unor nume cunoscute nu numai unui cerc restrîns de iubitori ai penelului, ci chiar publicului larg din Focșani care în diverse ocazii au putut să admire fantezia cromatică și originalitatea inspirației unor artiști plastici ca Ion Popa, Georgeta Cibea, soții Zaiț etc. Și pentru ca ziua de vineri să ofere Vrancei un adevărat triptic cultural, la Suraia a fost organizată o șezătoare literară cu concursul unor creatori focșăneni. Intitulată semnificativ „Patrie — pămînt de aur“ șezătoarea amintită a prilejuit numeroșilor săteni, prezenți în sala căminului cultural din localitate, audierea unui frumos recital de versuri, la realizarea căruia și-au adus contribuția Ion Roșu, Florin Paraschiv, Valeriu Cosmin. 9 R. Timpul probabil Astăzi, vreme frumoasă, cu cerul variabil. Vîntul va sufla slab, pînă la moderat, din vest-nordvest. Temperaturile minime vor oscila între 0 și plus 3 grade Celsius, iar maximele între plus 6 și plus 12 grade Celsius. Pentru următoarele 3 zile, vreme caldă și frumoasă, cu cerul variabil. Se vor semnala precipitații slabe și izolate sub formă de ploaie. Vîntul va sufla moderat din sectorul nord-nord-est. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 4 și plus 3 grade Celsius, iar maximele între plus 5 și plus 10 grade Celsius.