Milcovul, aprilie-mai 1974 (Anul 7, nr. 1461-1489)

1974-04-20 / nr. 1477

ANUL VII — NR. 1477 SIMBATA 20 APRILIE 1974 4 pagini — 30 bani 'ordinea' zilei In campania agricolă Lucrări de primă urgentă: IRIGATUL SEMI PORUMBULUI In fiecare unitate, udlările trebuie să atingă capacitatea maximă 0 Motopompele și aspersoarele să funcționeze fără întrerupere ; 0 introducerea schimbului doi — o necesitate ; 0 Buna organizare: o sarcină a factorilor de răspundere. Insămînțarea se poate încheia în maximum 10-12 zile La începutul acestei săptămîni, spre deosebire de cele precedente, au căzut precipitații destul de reduse comparativ cu deficitul existent in sol. Intr-o asemenea situație, cum dealtfel recomandă si specialiștii, singura cale sigură pentru a ajuta plantele în creștere, pentru a favoriza însămînțările pe noi suprafețe rămîne aplicarea udărilor de aprovizionare a solului. In acest sens nu există nici un fel de rezerve. Pămintul are nevoie de umiditate și trebuie ajutat. De aceea, apa din cursul rîurilor, bălților sau puțurilor forate se impune să ajungă acolo unde se cultivă plante furajere, legume, cereale, la rădăcina pomilor și mai ales în plaiurile viticole care așa după cum este cunoscut dețin o pondere deosebit de însemnată. Mijloacele de transport, motopompele, aspersoarele, conductele, furtunele, gălețile trebuie să fie folosite fără întrerupere. Numai astfel, de la o zi la alta se va reuși ca suprafețe tot mai întinse să beneficieze de apă, venind apoi cu repetarea operațiunii pentru a „stinge“ definitiv setea pămîntului. Se cer eforturi susținute, dar și o bună organizare a muncii. Recent am vizitat unitățile de pe raza Consiliului intercooperatist Suraia, Vulturii și Hîngulești prin apropierea căruia trec cursurile de apă Putna și Siret. De mai bine de două săptămîni s-a trecut la alimentarea pămîntului cu apă. Pe terenurile cooperativei agricole din Suraia s-au udat 270 hectare. Sunt în funcțiune 6 aspersoare și 7 motopompe. La punctele Biliești și Grădină s-a administrat apa prin aspersiune pe o suprafață de 70 hectare. Pe solele cu lucerna, de 80 hectare, de la Cotul Putnei și Biliești s-a administrat prima udare. N. Șt. POPOVICI (Continuare in pag. a II-a) După cum reiese din cifrele centralizate la D.G.A.I.A.A., pe județ, atît în întreprinderile agricole de stat, cit și în cooperativele agricole de producție, din cele 43 000 ha planificate a se insămînța cu porumb în această primăvară, pînă luni data ultimei operative, însămînțatul porumbului se efectuase doar pe 9 033 ha. Acolo unde anterior căderii precipitațiilor s-a acționat cu răspundere, folosindu-se din plin orice oră bună de lucru, utilizîndu-se la întreaga capacitate mașinile agricole, în schimburi prelungite și chiar în două schimburi insămînțatul porumbului a înregistrat realizări cu mult superioare mediei pe județ, care este numai 21 la sută. Astfel, consiliul intercooperatist Ciorăști, insămînțează peste 50 la sută din suprafața planificată, Întreprinderea agricolă de stat Măicănești, aproape 50 la sută, iar unitățile agricole de pe raza consiliului intercooperatist Mărtinești peste 30 la sută. Sînt, însă, situații unde atît pregătirea patului germinativ cît și însămințatul s-au desfășurat anevoios, unde nu s-a respectat viteza zilnică de lucru în funcție de mașinile din dotare, de condițiile existente. Această situație a făcut ca la însămînțatul porumbului să se realizeze suprafețe foarte, foarte mici. Bunăoară, pe raza consiliului intercooperatist Adjud, nu s-a însămînțat cu porumb decit 14 la sută din suprafața planificată, iar în cadrul consiliului intercooperatist Panciu, sămînța de porumb a fost introdusă sub brazdă în proporție de nici 10 la sută. O situație deloc mulțumitoare se întilnește la întreprinderile agricole de stat Focșani și Panciu care n-au însămînțat nici un hectar deși au beneficiat de aceleași condiții ca și celelalte unități agricole. Ce se impune acum ? După cum ne precizează inginerul Nicolae Balosin, directorul general al D.G.A.SA.A..__.odată cu sistarea precipitațiilor, lucrările agricole din actuala campanie trebuie să intre pe făgașul lor normal, să înregistreze un ritm susținut. Pentru aceasta e necesar ca mecanizatorii să acționeze cu discurile pe terenurile bolovănoase, să continue pregătirea patului germinativ,iar acolo unde această lucrare a fost făcută corespunzător să se treacă imediat la însămînțatul porumbului. In județul nostru sînt asigurate condițiile pentru efectuarea însămînțatului și dacă se va respecta viteza stabilită la însămînțat — 3 700 ha pe zi — cele aproape 34 000 ha care au mai rămas din pian în cultura porumbului vor putea fi însămînțate in maximum 10—12 zile. Să acordăm toată atenția irigărilor! 1 100 000 lei - efectul economic al acțiunii de autodotare Preocupați pentru asigurarea unui indice ridicat de utilizare intensivă a capacităților de producție, lucrătorii lui mecanic din cadrul atelieriiCombinatului de prelucrare a lemnului din Focșani, acordă o atenție deosebită acțiunii de autodotare și asigurare cu piese de schimb. Pe lingă faptul că prin aceasta se elimină stagnările, respectiv pierderile ce se pot înregistra în astfel de situații, se reduce importul de asemenea piese, implicit cheltuielile valutare aferente. Pînă in prezent, efectul economic al acestor eforturi se concretizează in peste 1 100 000 lei, cifră care ilustrează strădania acestui colectiv de a acoperi prin eforturi proprii cerințele producției cu o serie de piese de schimb, dispozitive, instalații etc. Efortul de autodotare sa răsfrînt asupra parametrilor funcționali ai instalților, asupra productivității muncii. In cinstea sărbătorii muncii întrecerea socialistă adaugă noi argumente pentru susținerea angajamentului CINCINALUL Înainte de termen Utilizarea judicioasă a suprafețelor de producție De și linăr, colectivul de cadre tehnice de la întreprinderea de dispozitive, ștanțe, matrițe și scule așchietoare Focșani, a reușit să perfecționeze tehnologiile existente și să aplice în producție unele cercetări proprii sau în colaborare cu alte unități. Astfel, prin proiectarea și execuția dispozitivelor pentru ascuțit cuțite brazate și albe în pachet, s-a reușit să se obțină o creștere a productivității muncii cu 5 la sută. De asemenea, prin amplasarea mai judicioasă a utilajelor, s-a creat un spațiu disponibil suplimentar de 12 000 mp care va fi folosit pentru amplasarea altor mașini și utilaje. Substanțiale depășiri realizate de feroviari . Dorind să întîmpine ziua de Mai cu rezultate deosebite, ceferiștii din Gara Focșani, acționînd zi de zi cu perseverență, obțin rezultate deosebite. Asftel, pînă in ziua de 1S aprilie a.c. ei au realizat indicatorul tone încărcate în proporție de 134 la sută. Un alt indicator, vagoane încărcate, a fost îndeplinit în proporție de 125 la sută, în timp ce sarcina statică a fost realizată integral. Comparativ cu aceeași perioadă a anului trecut, realizările obținute în prezent sunt cu mult mai bune, ceea ce demonstrează că feroviarii și-au îmbunătățit latura calitativă a activității lor, fiind deciși să-și aducă substanțial contribuția la înfăptuirea cincinalului înainte de termen. Pionierii și uteciștii vrînceni— o prezență notabilă Joi 18 aprilie și vineri 19 aprilie a.c. municipiul Piatra- Neamț a găzduit finala zonală a Festivalului de poezie revoluționară și teatru școlar „Partid, inima țării“ dedicată celei de-a XXX-a aniversări a eliberării patriei, celui de-al XI-lea Congres al P.C.R., precum și împlinirii a 25 de ani de la crearea Organizației pionierilor din țara noastră. Pe scenele concursului s-au întrecut sute de artiști școlari — pionieri și uteciști — ce au reprezentat județele : Iași, Vaslui, Suceava, Galați, Botoșani, Neamț, Covasna, Harghita și Vrancea. Festivalul s-a conturat — afirma în cuvintul său inaugural conferențiarul universitar Virgil Raduiian, președintele Consiliului Național al Organizației pionierilor din R.S.R., adjunct al ministrului învățămintului și educației — ca expresie nețărmurită a recunoștinței față de patrie și partid a tinerei generații, care, prin manifestările artistice, cîntă frumusețea copilăriei fericite create în anii socialismului biruitor. Festivalul s-a remarcat, de asemenea, ca un prilej ideal de legare a noi prietenii între pionierii și tinerii uteciști din școli. Județul Vrancea a fost reprezentat la această prestigioasă confruntare de următoarele formații : colectivul teatral al organizației orășenești S.T.C. Adjud, brigada artistică a organizației orășenești U.T.C. Panciu, formația de montaje literare a Școlii generale Tulnici, formația de păpușari a Casei pionierilor Adjud, colectivul teatral al Școlii generale nr. 10 Focșani și brigada artistică (formată din elevi ai clasei I) aparținînd Școlii generale nr. 4 din municipiul Focșani. Datorită faptului că evoluția acestor formații a avut loc simultan, pe mai multe scene ale municipiului Piatra-Neamț, considerațiile ce urmează vor avea caracter partial — referindu-se, în special, la forma Festivalul de teatru școlar ..PARTD, INIMA Faza zonală Piatra-Neamț fiile de bază , cele teatrale — ce au jucat pe scena „Teatrului tineretului" din localitate. Sunetul gongului cheamă la rampă pionierii Școlii generale nr. 10 din municipiul Focșani. Se joacă „Problema problemei" de Mălina Cajal și Gabriel Teodorescu (în regia profesoarelor Doina Muscalu și Dumitru Alexandru). De cîteva ori sala izbucnește în aplauze. Emoțiile dispar treptat. Se joacă degajat. O replică a piesei sună: „Parcă ești la Teatrul „Ion Creangă !" Juriul... aplaudă. Uteciștii din Adjud dispun de o montare mai încărcată. Se joacă „Pasiune plus rațiune, sau temă de luptă“ de Alexandru Mirodan, în regia profesorului Vasile Batâr, directorul Casei orășenești de cultură Adjud. Replicile sunt bine dozate. Se apreciază de către public tonul sobru impus spectacolului. Fără a angaja juriul intr-un fel sau altul, solicităm opinia despre festival actorului Eduard Covali, directorul teatrului nemțean, președintele juriului. — Asistînd la nașterea ideii festivalului de teatru pionieresc și școlar — ne-a declarat președintele juriului —, participînd la cele trei ediții ale sale, ca membru al juriului, sim bucuros să constat că un debut firav a căpătat, acum, la această ediție, o amploare atît de mare. Pe atunci, pe cind această idee era lansată timid, nu am crezut că vom asista la o desfășurare de forțe atît de generoasă, atît de optimistă prin tinerețe, energie și talent. Chiar dacă, sub aspect calitativ, constatăm și acum destule inegalități de valoare. (Continuare în pag a AII-a) Florin MUSCALU Raioane de desfacere a articolelor din producția proprie Un plan de măsuri detaliat al Direcției comerciale județene privind dezvoltarea și îmbunătățirea activității de alimentație publică ne incredințează că in ultima decadă a acestei luni vor fi înființate raioane pentru desfacerea unor articole din producția proprie internă (artizanat, ilustrate și vederi, mici cadouri ,și suveniruri, articole de uz personal și de galanterie) la următoarele unități de pe șoselele județului: restaurantul „Trotuș" din Adjud, Hanul Domnești, terasa „Bachus“, popasul „Dîmbovița“ și cabana „■ Căprioara“ din Crîngul Petrești. Să le urăm de pe acum organizatorilor și tuturor lucrătorilor vînzare bună, iar consumatorilor cu mai puține.. dezamăgiri. prim și calitatea- în execuție. Pagina a il-a de la primul pas pînă la cota finală STADIUL LUCRĂRILOR NU CONCORDĂ CU APROPIATUL TERMEN DE INTRARE ÎN FUNCȚIUNE TIMPUL PROBABIL Astăzi, vremea se menține închisă și umedă, cu cerul acoperit. Vîntul va sufla slab, pînă la moderat, din est — nord-est. Vor fi posibile ploi slabe, locale. Temperatura aerului în creștere ușoară, minimele fiind cuprinse între 2 și 4 grade Celsius, iar maximele între 7 și 12 grade Celsius. Pentru următoarele 3 zile, vremea va fi relativ rece în prima parte a intervalului, apoi în încălzire ușoară. Cerul variabil, mai mult acoperit. Vîntul va sufla slab, pînă la potrivit, din sectorul nordic, în prima parte a intervalului vor fi posibile ploi slabe, cu caracter local și temporar. Temperaturile minime vor fi cuprinse între minus 2 plus 3 grade Celsius, iar maxisimele între 7 și 12 grade Celsius. Pag.alila ateneu vrîncean in preajma deschiderii sezonului turistic „OASPETE“ PRIN CITEVA HOTELUR Zilele trecute am fost „oaspeții" unor unități de cazare din municipiul Focșani și orașele Panciu și Odobești. Acum, în preajma deschiderii sezonului turistic, am vrut să cunoaștem surprizele care le pregătesc gospodarii pe acestor unități celor ce ne vizitează județul, celor ce apelează la serviciile lor. Dar iată pe scurt constatările desprinse în timpul raidului nostru. CALDE MULȚUMIRI CELOR DIN PANCIU Pe strada Libertății, la nr. 140, deasupra restaurantului „Podgoria"se afla hotelul nr. 1 Panciu. Trecînd pragul acestei unități de cazare vei observa că, aici, spiritul gospodăresc este prezent. Pretutindeni curățenie, ghivece cu flori și tablouri, in cele 9 camere musafirii se simt ca la ei acasă. Au la dispoziție o lenjerie curată, un mobilier bine întreținut și toate ustensilele necesare întreținerii îmbrăcămintei și încălțămintei. Cei trei salariați — Gheorghe Bută, Marin Horeangă, Rozalia Alaci — fac totul pentru ca oaspeții să fie mulțumiți. Și nu lipsesc nici aprecierile laudative. „...în perioada 28 februarie — 28 martie, a.c., am locuit la acest hotel. Deși perioadă de iarnă, camerele au fost bine Încălzite, iar curățenia a fost asigurată în cele mai bune condiții. Lenjeria fost curată tot timpul. Mulțumim a personalului de la hotel“. Semnează un grup de revizori de la C.E.C. Galați. ....Pe perioada cât am stat la hotel m-am simțit ca la mine acasă. Mulțumesc celor ce răspund de buna gospodărire și funcționare a hotelului". Semnează M. Gheorghe din Brăila. Iată doar două din impresiile culese din caietul de sugestii și reclamații. Calde mulțumiri celor din Panciu. HOTELUL DIN ODOBEȘTI DUCE LIPSA UNUI... GOSPODAR După cinci luni de inactivitate, hotelul Odobești s-a redeschis. Ajuns aici simți la tot pasul mirosul de var și vopsea proaspătă și, totodată, constați că la această unitate de cazare mai sunt încă multe lucruri de pus la punct. Iată doar cîteva. De ai ghinionul să fii repartizat în camera nr. 2 vei dormi sigur pe... dușumea, deoarece patul este stricat și nu te poate tine. De vrei să bei un pahar cu apă trebuie să-l deranjezi pe vecinul de vizavi din cauză că........Pe aripa dreaptă nu curge apa. Este ceva defect la subsol — ne spune Margareta Munteanu, femeia de serviciu care la ora vizitei noastre era și receptionera. Aceeași surpriză te așteaptă și la camera nr.3. Aici, in joc de un pat se găsesc două și lipsesc dulapul, masa și scaunele. Dar nu numai Vo» sunt «rprizele pe care ti le oferă hotelul din Odobești Pretutindeni, in cele 20 de camere, prosoapele sunt ca și inexistente, covoarele sunt intr-un stadiu avansat de uzură, iar cănile pentru apă și paharele (in lipsă) sunt înlocuite de către musafiri cu... sticle și borcane. Se observă clar că hotelul din Odobești duce lipsa unui... gospodar. HOTELUL „VRANCEA" NU-ȘI ONOREAZĂ FIRMA Fost pînă mai ieri cel mai mare hotel al Focșaniului, „Vrancea" a devenit, prin apariția hotelului „Unirea“, un loc liniștit unde nu se mai întîmplă nimic deosebit. Și lucrul acesta se pare i-a liniștit și pe cei ce răspund de buna lui funcționare, cu toate că cerințe sunt. Altfel nu poate fi explicat cum de nici pînă în prezent baia comună nu funcționează. După această sumară trecere în revistă a surprizelor pe care le-am întîlnit în cele trei unități de cazare se impun cîteva concluzii: • Factorii din conducerea I.J.G.C.L. Vrancea care răspund de activitatea acestor hoteluri trebuie să-și facă mai mult simțită prezența. • Se impune de urgență remedierea aspectelor semnalate de noi. • Propunem un schimb de experiență între gospodarii celor trei unități de cazare, schimb care sperăm că va fi de un real folos celor ce au datoria să ne întîmpine cu urarea „Bine ați venit la noi!" V. NEGOIȚA PRIMA PROMOȚIE DE LABORANTE, PREGĂTITE IN COMBINAT ÎȘI Zilele acestea, 20 de laborante susțin ultimele examene ce încheie cursul postliceal de scurtă durată organizat la C.P.L. Focșani, întrevederi în această inițiativă (combinatul pentru prelucrarea lemnului fiind a doua întreprindere din țară ce a organizat un astfel de curs o reală preocupare pentru ridicarea calificării profesionale a celor ce activează de mai mulți ani în Producție. Profesorii — specialiști din întreprindere — au răspuns timp de cîteva luni nevoii de informare a laborantelor de la centrala termică, fabricile de P.F.L. și de mobilă. Absolvente ale liceului teoretic, aceste tinere — a căror vîrstă medie depășește cu puțin 20 de ani — au deprins (după opinia unanimă) destul de repede meseria de laborant. Mai existau însă multe lacune în pregătirea lor ; se făcea simțită dorința de a se familiariza cu diverse aspecte ale meseriilor înrudite cu cea practicată. Altfel spus, cursul are, prin programa sa, caracterul larg al mai multor activități. Pornindu-se de la faptul ca unitatea are trei laboratoare, fiecare dintre absolvente cunoaște acum specificul muncii în care lucrează, dar paralel și pe al celorlalte. Iată și cîteva opinii ale celor „în cauză" : Emilia Vasîloiu : „Lucrez in laboratorul de determinări fizicochimice de doi ani. Prea multă afinitate pentru această n-am avut de la început. meserie imi plăcea mult istoria și am încercat de vreo două ori la facultate. Insuccesul meu a fost compensat de un alt succes, neașteptat chiar. N-aș fi crezut niciodată că am să dau uitării atît Janet STĂNESCU (Continuare in pag a II al CARNET SPORTIV DUMINICĂ 21 APRILIE a.c. FOTBAL Divizia C . C.S. Unirea Focșani — Carpați Sinaia (stadion Unirea) Locomotiva Adjud — Textila Buhuși , Foresta Gogești — Energia Gheorghe Gheorghiu-Dej. Partidele sunt programate la ora 11:00. Campionatul județean (seniori): Rapid Panciu — Unirea Exportuii Focșani ; 30 Decembrie Adjud — Constructorul Focșani ; Trotușul Ruginești — Milcovul Golești ; Victoria Focșani — Avîntul Jariștea ; Flacăra Odobești — Dinamo Focșani ; Flacăra Urechești — Victoria Odobești ; Foresta Cosmești — Unirea Țifești ; Chimica Mărășești — Foresta Vidra. Meciurile încep la ora 11.00. Campionatul republican al juniorilor: Unirea Focșani — Politehnica Galați (stadion Unirea, ora 13.00), Liceul Sportiv — Nicotină Iași (ora 15.00), CROSUL TINERIII CS Etapa pe centre ele comune, pe orașe și municipiu. Ora 10.00.