Petrol şi Gaze 1955 (Anul 6, nr. 1-12)

1955-01-01 / nr. 1

Cinci ani de la apariţia revistei „Petrol şi Gaze“ Revista „Petrol şi Gaze" organ al Asociaţiei Ştiinţifice a Inginerilor şiTehnicienilor din R.P.I. (ASIT) şi al Ministerului Industriei Petrolului, a împlinit cinci ani de apariţie. Condusă de un colectiv de redacţie şi avînd colaborarea unor ingineri şi tehnicieni legaţi de producţie şi de lucrările de pe teren, revista a dezbătui in aceşti cinci ani în coloanele ei probleme ştiinţifice, tehnice şi economice privind industria de petrol şi gaze, strîns legate de practica de teren. Revista şi-a creat o reţea de colaboratori din masa inginerilor şi tehnicienilor din şantiere, rafinării, institute de cercetări şi de proiectări, ofinind un contact permanent cu aceşti colaboratori, primind sugestii din partea lor şi căutind a le folosi în practică. In tematicile anuale, alcătuite cu consultarea inginerilor şi tehnicienilor, cu colaborarea institutelor, întreprinderilor şi a Ministerului, revistta a tratat probleme ce formează bazele tehnicii noi a lucrărilor din şantiere şi din rafinării. Aceste probleme au fost strîns legate de directivele cuprinse în planul cincinal şi de realizarea planurilor anuale de producţie. Dezvoltarea forajului rapid, simplificarea la maximum a programului de tubaj, raţionalizarea săpării şi punerii în producţie a stratelor petrolifere de mare adîncime, mecanizarea operaţiilor, forajul cu turbina, metodele de menţinerea presiunii şi de recuperare secundară, prepararea noroiului de foraj, combaterea viiturilor de nisip la sondele în pompaj etc. siunt principalele probleme tratate în revistă. O serie de articole au tratat despre probleme de fizica zăcămîntului, care în trecut au fost prea puţin dezbătute. Industria noastră de petrol are faţă de anul 1948, o situaţie şi prespective de viitor excepţional defavorabile. La crearea acestei situaţii a contribuit, pe lingă eforturile inginerilor şi tehnicienilor noştri, ajutorul dat de Uniunea Sovietică prin trimiterea de utilaj modern în ţară, prin punerea la dispoziţie a planurilor de construcţie a acestor utilaje, prin colaborarea tehnicienilor sovietici cu tehnicienii noştri şi prin importantul ajutor tehnic primit prin cărţile de specialitate primite şi traduse în limba română, din limba rusă. Popularizarea permanentă a ştiinţei şi tehnicei sovietice, a noilor metode de muncă, a format şi formează una din preocupările de bază ale revistei „Petrol şi Gaze". Revista a căutat să dea îndrumări inginerilor şi tehnicienilor noştri în aplicarea metodelor noi de muncă, în vederea creşterii producţiei, a productivităţiimuncii şi a reducerii preţului de cost. Intr-un cuvînt, revista „Petrol şi Gaze" a căutat să oglindească preocupările şi realizările inginerilor şi tehnicienilor noştri, să popularizeze metodele de muncă înaintate introduse în ţară după instaurarea puterii populareEa a căutat să fie un îndreptar pentru practica unei tehnicităţi înalte, pentru o folosire în condiţii optime a utilajului petrolifer, pentru îmbunătăţirea proceselor tehnologice şi a indicilor tehnico-economici, pentru realizarea unei producţii sporite de ţiţei şi a unor produse petrolifere de calitate superioară. Revista „Petrol şi Gaze" a prezentat în paginile sale dezbaterile consfătuirilor organizate de A.S.I.T. în colaborare cu Ministerul Industriei Petrolului şi cu Societatea Sovrompetrol, publicînd referatele principale prezentate la aceste consfătuiri. Deşi revista „Petrol şi Gaze" a reuşit, în decursul celor cinci ani, să urmeze o linie ascendentă atît în ceea ce priveşte conţinuutul, cît şi în forma de prezentare, totuşi ea a avut şi deficienţe serioase. Majoritatea articolelor au fost lipsite de spirit critic în problemeletratate, revista nedînd colaboratorilor îndrumări suficiente pentru a lua o poziţie care să ducă prin discuţiile ce au avut loc, la o soluţionare justă şi cit mai complectă a acestor probleme. Nu au fost publicate în suficientă măsură rezultatele activităţii de cercetări ştiinţifice şi tehnice ale Institutului de cercetări petrolifere, Institutului de petrol şi gaze, laboratoarelor centrale, precum şi ale inginerilor şi tehnicienilor din şantiere şi rafinării. Popularizarea cît mai largă a acestor rezultate va înlesni aplicarea lor în industria de petrol, în vederea măririi producţiei şi scăderii preţului de cost. O deficienţă a fost şi sprijinul insuficient dat de revistă în legătură cu dezvoltarea practică a lucrărilor din sectorul gazelor naturale și din sectorul prelucrării țiţeiului. In acest 1 * _ 1.