Mişcarea, noiembrie 1909 (Anul 1, nr. 50-73)

1909-11-26 / nr. 70

ADUNAREA GENERALA a membrilor clubului national-liberal -----FIXAREA CANDIDATUREI------ Aseară, Marţi, ora 8 jum., s-au întrunit in adunare generală, în localul clubului, membrii partidului naţional-liberal din localitate pentru a fixa candidatura la Col. II de Senat, ramas vacant prin moartea mult regretatului dr. C. Bottez. A asistat un foarte mare număr de membri între cari am putut observa pe d-nii C. Stere, N. Gane, Gr. I. Buiucliu, Botez Dim., Botez I., Eraclide X., Fântânaru P., Gheorghiu Al. Al., Mârzescu G. G., Pennescu C., Pușcariu E. dr., Săndulescu G., Tomida M., Carp M., Netter Gh., Anghel P. dr., Maior Antoniu, dr. A. Brătescu, Buznea Z. diacon, dr. Demetriadi, dr. S. Konya, C. Chilimoglu, Jacota, Bălănescu V. preot, Bogdan Petru, dr. A. Bălăceanu, Bejan Victor, Birsan Gr., Cujbă P., Dumbravă J., Pastia M., Pompei D, G. Dimitriu-Păuşeşti, Dimitriu A. N., Faur C., Grigorescu C., Gusti St., Ghiţescu Petru, Ionaşcu Romulus, Iliescu Petru, Iliescu Gh., Lupu-Siu C. maior, Motăş I., Mitru I., preot . Maxim, Musteaţă Gh., Mihail Th. Nădejde Gh., Poni Ah, Popovici M., dr. Mircea Gane, Popovici AL, V. Popovici, Patraşcanu Anton, Căpitan Popovici, Scobai Gh., Speranţă V., Silvestru Iacint, Spvastos R. Ştefănescu Gh., Colonel G. Tereuzescu, Teodorini Al., Toma C., Teodor Gr., Voinescu D., Gh. Gavrilescu, D. Ionescu, G. Radovici, C. Vasiliu, E. Asani, I. C. Ionescu etc. Şedinţa se deschide la ora 13/* sub preşidenţia d-lui C. Stere- D. C. Stere comunică membrilor clubului că comitetul executiv constituit un comitet electoral cu cei 9 membri ai clubului, aleşi aseară, au onoarea a propune Adunărei generale candidat la colegiul H-lea de Senat pe d-nul dr. M. Manicatidi, profesor universitar şi preşedintele Ligei pentru unitatea culturală a românilor. (Aplauze prelungite). Comitetul a socotit că în împrejurările actuale cînd partidul naţional-liberal luptă pentru ridiarea claselor romîneşti de jos, nimeni n’ar putea reprezintă mai bine un partid naţional şi liberal în alegerile col. II-lea de Senat decît un democrat şi naţionalist convins ca d. dr. M. Manicatide. (aplauze prelungite). In acest oraş de intelectuali, candidatura unui profesor universitar ca d. dr. Manicatide este o garanţie de isbîndă, este un semn de cinste şi pentru partidul nostru şi pentru oraşul nostru. (Aplauze). Supun aprobărei d-voastre propunerea comitetului electoral. Voci: Să o aprobăm prin aclamație (aprobări unanime). D C. Stere. Este cineva care se opune la aceasta ? Este cineva care cere votul secret ? Voci unanime: Nimeni. II admirăm cu toţii. Să trăiască dr. Manicatide. (Aplause). D. C. Stere. Proclamăm atunci candidat al partidului naţional-liberal la col. 2-lea de Senat pe d. dr. M. Manicatide. (Aplause furtunoase îndelung repetate). Acum fac apel la dv. ca strins uniţi şi într-o activitate continuă să lucrăm pentru reuşita candidaturei d-lui dr. Manicatide. Să facem dovada unirei şi energiei noastre—căci guvernele nu cad atîta prin atacurile ce i se aduc de dinafară cît din neînţelegerile din lăuntru! partidului ce reprezintă. Sunt convins că nimic nu ne separă aci în Iaşi şi că din unirea şi energia noastră partidul naţional-liberal va avea de înregistrat o nouă isbîndă. (Aplause prelungite). Ne mai cerînd nimeni cuvîntul d. C. Stere declară şedinţa ridicată. Candidatura d-rului Manicatide produce excelentă impresie în toate cercurile. D. dr. Manicatide, venind aseară, la clubul liberal, la sfîrşitul şedinţei a fost salutat cu simpatie de membrii prezenţi. Rep. Examenele de magistrali Următorii candidaţi vor fi chemaţi la probele orale în zilele de 26, 27 şi 28 oembrie, în localul Curţei de casaţie şijustiţie, pentru postul de judecători de ocoale şi magistraţi stagiari. Joi 26, orele 8 dim. Gheţu I. Ion pentru postul de judecător la tribunal, Albu I. Apostol pentru postul de judecător de ocol; Cernatescu H. Ioan pentru postul de judecător de ocol; Constantinescu Ștefan pentru postul de judecător de ocol. Orele 4 d. a. Gafencu N. Constantin, pentru postul de judecător de ocol; Grigorescu Dimitrie, pentru postul de judecător de ocol; Ionescu G. Gh. pentru postul de judecător de ocol și Ionescu Paul (Pastion), pentru postul de judecător de ocol. Vineri, 27 Noembrie, orele 8 dim. Mateescu I. Ion, pentru postul de judecător de ocol; Nicolescu Napoleon N., pentru postul de judecător de ocol; Stîmbuleanu Cristache, pentru postul de judecător de ocol și Teodorescu G. Dumitru, pentru postul de judecător de ocol. Orele 4 d. a. Vernescu Gh. pentru postul de judecător de ocol; Branescu I. Ion, pentru pstul de magistrat stagiar la tribunal;emetrescu Drăguț Gh., pentru postul de agistrat stagiar la tribunal și Mitescu Ioan, pentru postul magistrat stagiar la tibunal. Sîmbătă, 28 Noembrie, orele 8 dim. Scriban R. Traian, pentru postul de agistrat stagiar la tribunal; Vrînceanu Victor, pentru postul de judecător de col; Baronescu P. Petre, pentru postul e judecător de ocol și Bărbulescu Gh.pentru postul de judecător de ocol. itime Informaţiuni Un incendiu puternic a distrus afară aşa şi crama de la via lui Solomon nou Lazer din satul Hlincea comuna alata. ♦ Camera de comerţ a intervenit pângă prefectura de judeţ, să dispue cunscarea alegătorilor din oraş şi judeţ, intru a proceda la alegerea a douiembri în locurile ramase vacante prin cartea aţele• Săndulachi şi Th. Pribeanu. ♦ Locuitorul Gh. Slabu Cojocaru, a clamat autorităţilor că fiind găsduit a- I tăeri de săteanul Dumitru Văleanu , corn. Forăşti Gropniţa, a fost plăt peste noapte de suma de 2800 lei. ♦ S’a aprobat arendarea terenului şcolar din corn. Andrieşeni, învăţătorului Gh. Ciobanu. ° D-na Elena D. Ionescu învăţătoare la şcoala din corn. Scobinţi a obţinut un concediu de 30 zile. D-sa va fi suplinită de d-ra Maria Ulman. ■ Revizoratul şcolar a primit de la minister 400 librete şcolare, spre a fi distribuite elevilor de la şcolile primare. ♦ In curând se va înfiinţa în comuna Mădirjac un post telefonic în legătură cu primăria din Sineşti. ♦ Ministerul a înaintat revizoratului şcolar un număr de 200 bucăţi din broşura „Boalele de urechi şi vegetaţiile adenoide în şcoală“ de dr. Al. Costiniu, spre a fi distribuite învăţătorilor. ¤ D-na Ana Scobai institutoare la şcoală Hatmanul Nicoară, obţinând un concediu de 2 luni, D-sa va fi suplinită de d-ra Maria Popescu. ® Consiliul comunal din Scuteni a votat un credit de 322 lei, pentru construirea unui local de şcoală în comuna Sorea. Esperantîste.—Duminică 22 col., a avut loc în Iaşi fondarea primului cerc esperantist afiliat la soc. esperantistă română din Bucureşti. Au luat parte la această fondare şi doui delegaţi ai societăţei esperantiste romine, d-nii Miluţă Simion şi Alexandru Niculescu. S’au votat statutele şi s’a ales următorul comitet compus din preşedinte Grigore D. Popovici, funcţionar la C. F. R.; viceprezidentă d-ra Eugenia Furtună; secretar I. Păun; casier d. N. N. Gheuca, funcţionar vamal, bibliotecar Burăli Brociner ; controlori: d-na Mavra Gheorghian şi d. Ştefan Lungu; membri consilieri d-nii Gheorghe Gheorghian şi G. Cămilă. S’au expediat două telegrame: Măjestăţii Hale Regina Ellisabeta a României Majestate, şi a doua Bucureşti. Ca semn de devotament înaltului sprijin ce-i daţi limbei esperanto, cercul esperantist ce s’a înfiinţat astăzi 22 Noembrie în Iaşi vă transmite omagiile noastre de devotament şi recunoştinţă vecinică. Preşedinte, Grigore Popovici’ D-lui dr. G. Robin preşedintele soc. esperantiste române, Bucureşti. Primul cerc esperantist înfiinţat la Iaşi astăzi 22 Noembrie vă trimite respectoase salutări. Să trăiască esperantiştii români. Cercul esperantist din Iaşi. Preşedinte de Grigore Popovici. MIŞCAREA . D. Max Kaufman, ziarist român, corespondent la „Adevărul“, ziar romînesc, a intervievat pe d-nii Leon Juster şi Isrul Blechman, cetăţeni routini, asupra utilităţei unui congres... evreesc. Ideia dominantă care se degajează din răspunsurile acestor luminaţi patrioţi romîni este ca congresul să fie „liniştit“ şi «demn» şi să nu iea parte la dînsul nici un student tulburător de linişte. Numai astfel s ar puteadovedi marea utilitate pe care o prezintă neamul lui Izrael pentru poporul românesc. Cei interesaţi vor găsi lla timp note stenografiate in ziaretele romîneşti «Egalitatea», «Haidetz» şi «t Cronica israelită», scrisă de cei mai prima «maeştri ai condeiului». ♦ La Dorohoi s’au început facerea unor studii în vederea alimentărei cu apă de băut a acestui oraş. Primăria a săpat citeva puţuri la localitatea de unde este vorba să se alimenteze oraşul spre a se putea constata calitatea apei. Din cauza diferitelor infiltraţiuni din jurul acelor puţuri, analiza apei extrase din numitele puţuri a fost foarte defavorabilă. Automobilul d-lui Reni Scorţescu, trecînd azi pe strada Carol, a dat în dreptul băcăniei Arghiropol, peste lucrătorul loan Ene, cauzîndu-i mai multe răni grave. ♦ Astăzi dimineaţă a încetat din viaţă la Azilul de bătrîni, bătrîna Elena Xenopol in etate de 80 ani. ° D-nul profesor N. Iorga va pleca in ziua de 29 Noembrie în Huşi, unde va pune bazele unei secţiuni a Ligei culturale. Militare.—Eri s’a întrunit consiliul de disciplină pe pe lingă Reg. 13, presidat de d. colonel Vrabie. S’au judecat mai multe procese de primă deşertare— D. maior dr. Gavrilescu a fost mutat din Reg. 13 la spitalul militar în locul d-lui maior Vicol; iar în locul d-sale a fost numit la regiment d. Iect. dr. Popescu. — D. colonel N. Cernătescu, comandantul regimentului XIII a plecat la București spre a se presenta A. S. R. Principelui Ferdinand care a fost comandantul d-sale la corp. II de armată. De la consiliul de resboi.—Consiliul de resboi de pe lingă corp. IV de armată s’a întrunit astăzi dimineaţă sub preşidenţia d-lui colonel Cruţescu, asistat de d-nii maiori Inghirliu şi Costăchescu şi căpitanii Şoimaru şi Ionescu ca membrii. S’au judecat următoarele procese : Iftimi V, soldat Reg. 14 Roman pentru repetată deşertare în ţară, Fărămuş Gh. din Reg. 15 Răsboeni, Vacariu Const. din Reg. 8 Dragoş No. 29, Cotioraş V. din Reg. 27 Bacău, Apostol Simion din Reg. 13, Deliu Gh. din 12 Cantemir, Andronic Zamfir din Reg.12 Cantemir şi I. Croitoru din Reg. 13, toţi pentru repetată deşertare în ţară în timp de pace cu luare şi risipire de efecte de mare echipament şi armăturăApărarea a fost susţinută de d-nii sublocotenenţi Benescu de la Reg. 7 Roşiori şi Gh. Munteanu şi Al. Bobulescu de la Reg. 13. Toţi inculpaţii au fost condemnaţi la 1 an închisoare. Consiliu va ţine şedinţe pănă în ziua de 28 Noembrie * Se ştie că d. dr. Roşculeţ medic primar al judeţului în urma unor îndelungate experienţe a reuşit să inventeze mijlocul de a solidifica benzina. D-sa a fost zilele trecute la Berlin unde a făcut experienţe cu noua sa invenţiune pe care o va preveta şi pentru care, a primit numeroase oferte din America şi din Austria. Acum suntem informaţi că d.dr. Roşculeţ a reuşit să inventeze mijlocul de a solidifica petrolul. D-sa ne-a declarat că experenţele sale au fost făcute pe cale fizică. ULTIMA OARA — Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcărei" - Campania electorală Întrunirea «de la clubul liberal «din 1ucureşti Bucureşti 25 Noem. Partidul naţionalliberal a ţinut aseară o întrunire publică în saloanele clubului naţional-liberal din Calea Victoriei. întrunirea a fost prezidată de d. profesor dr. Măldărescu. Cel întăi care a luat cuvintul a fost d. Ion Cezărescu, candidatul liberal la col. II de Cameră. D. Cezărescu atacă violent pe fachişti cari poartă crucea pe piept şi finanţa streină in spate. E convins că de astă dată va trumfa în alegeri pentru că reprezintă partidul liberal care lucrează numai pentru romîni şi numai pentru ţara romînească. D. Vintilă Brătianu luînd cuvîntul invită mai întâi pe alegători ca să ridice din timp cărţile de alegător. Arată apoi activitatea guvernului şi partidului naţional-liberal, accentuînd supra direcţiunei sale naţionaliste. Face această dovadă cu legea de protecţiune a industriei naţionale, cu înfiinţaea societăţei române a tramvaielor. Iată cum d. Tache Ionescu vroia să deai Casa rurală pe mină finanţei streine. Asigură, cu toate svourile speculative ale conservatorilor, că partidul liberal n’are a părăsi cîrm.tărei întru cît se bucură de incredeea tuturora. Un guvern nu cade decît din cauza frămîntârilor lăuntrice. Ori guvernul e strins unit rezemat pe un partid serios și unit. Comunică că guernul a luat hotărîrea ca fondurile de ozerva ale tezaurului public să fie depue la Casa de depuneri şi consemnaţiune pentru a nu li se da de guvernele ce va veni—de cel tachîst mai cu samă—o altă întrebuintare de cit acea a nevoilor putice. D. Clement Popescu, incerioş, a vorbit de activitatea adminisraţiunei comunale din Capitală. După aceasta organizare şi conducerea campaniei electorale aost încredinţată d-lui Tache Protopopicu. S’au şi instituit comitetele electora pe suburbii. Sfinţirea capelei useşti Bucureşti (relet.)—Astăzi dimineaţă a sosit In capitală episcopul Hadimir Bumiata inspector al bisericeir ruseşti din Europa, pentru aoficia sfiiciul divin cu ocazia sfinţirei bisericei ruseşti din capitală Tot astăzi a sosit în epitală arhimandritul Goridowski, tunsul Ţarului Rusiei, ca să asiste la arastă solemnitate. Demisia d-lui Mnske Bucureşti 25 Noemb. (tel.- D-l Monske a demisionat de le «Vatr luminoasă». Gestiunea financiară a fost găsită în regulă. Prin unele cercuri se afirmă că M. S. Regele ar dori să pui această instituţiei sub controlul direct al statului şi să creeze un fond pentru întreţinerea acestei instituţiuni. Mare furt de bijuterii Bucureşti 25 Noemb. (rel.) —Serviciul de siguranţă a statului a fost înştiinţat că un individ necunoscut a furat de la bijutierul Hans Herman din München in valoare de 100.000 lei. Se crede că hoţul s’ar fi refugiat prin Romănia. Scumpirea lemnelor Bucureşti 25 Noemb. (tel.)—Samsarii de lemne au reuşit să întemeieze un cartel printre negustorii de lemne. Dl. dr. H. Botescu ajutor de primar va lua măsuri pentru nimicirea acestui cartel. Incendiul din Bacău București 25 Noembrie (tel.)—Un incendiu puternic a izbucnit astă-noapte la palatul administrativ din Bacău. Focul a distrus apartamentele ocupate de revizoratul școlar, el a fost localizat după două ore. De la Cameră Bucureşti 25 Noem. (tel.) Şedinţa se deschide la orele 2 luni. Se votează mai multe indigenate şi recunoaşteri după care d-nii deputaţi trec în secţiuni. DE LA SENAT Buc. 25 Noemb. (telef.). — Şedinţa se deschide la orele 2.35 p. m. sub preşedinţia d-lui general Budişteanu. D. Valerian Ursianu a propus să se trimită o telegramă de condoleanţă senatului italian pentru moartea fostului prim-ministru De Fortes. Senatul admite. Se votează apoi mai multe indigenate şi recunoaşteri după care duii senatori trec in secţiuni. Scrisoarea prinţului George către Ţarul Bulgariei Bucureşti 25 Noemb. (rel.) Prinţul George al Serbiei a trimis o scrisoare Regelui Ferdinand al Bulgariei prin care-i aminteşte de scandalul petrecut la Belgrad, făcindu-l spion vienez şi agent mascat care a mijlocit anexarea Bosniei şi Herţegovinei. Explozie groaznică Hamburg.—Azi după amează in portul liber noul gazometru a făcut explozie, apoi flăcările trecînd pe deasupra acoperişului vechiului gazometru acesta a făcut şi el explozie; pănă acum şase cadavre au fost scoase de sub dărimături şi 40 de răniţi au fost transportaţi la spital dintre care mai mulţi au murit în momentul de faţă. Alte amănunte asupra exploziei Hamburg.—Iată detaliile privitoare la incendiul uzinei de gaz din mahalaua Kleiner Gasbrook. Pănă acum cauza incendiului e necunoscută. Noul gazometru care şi acum în construcţie conţinea 10.000 de metri cubi, cînd se produse această din urmă explozie se văzu că o mare limbă de foc de mai multe sute de metri înălţîndu-se spre Cor şi asvbrlind la o mare depărtare nu numai scintei dar şi bucăți de cocs aprinse care au căzut pănă in oraş şi în port. un student liceal în mod foarte conștiincios și avantajos. Doritorii să se adreseze la redacție. CURARE CEA MAI RAŢIONALA DST de PEŞTE pentru copii ţi adulţi e constatat numai acea cu P UNT de PEŞTE lodoferat simplu şi 'V/TT'O Wîf'P UNT de PEŞTE lodoferat cu fosfor ^r* Aprobate de Consiliul sanitar superior şi premiate la mai multe expoziţiuni din ţară şi din străinătate, cu cele mai mari* distincţiuni. Unt de Peşte lodoferat simplu cu»,,rWS”ţiunilor osoase, scrofulozei, ghinduri, inclinaţiuni spre tuberculoză, gută, reumatism. E puternic nutritiv pentru persoane slăbite, precum şi un excelent tonic la recovalescenţi sifilitici. Pentru copiii de şcoală slăbiţi prin munca intelectuală este un neîntrecut reconfortant. Costul unui flacon de un chilogram, 6 lei, la care se adaugă şi porto. Unt de peşte lodoferat cu fosfor sere şi un tonic prin excelenţă în perioada creşterei copiilor. In stările limfatice şi a stadiului pulberitutei şi persoane sleite prin surmenaj. — Costul unui flacon de fum. kg. 8 I,ei 79 bani, la care se adaogă porto — Depozitul general la farmacia I. Werner, furnisorul „Curţei Regale” IAŞI. Pentru Bucureşti, la Dregueria 1. Zaharia, Str. Lipscani, No. 35. — Pentru Craiova la farmacia D. M. Bors. CERERILE DIN PROVINCIE SE EXECUTA PROMPT CONTRA RAMBURS — fjW» A UNTTJJPIjA. DE ^ cea mai rațională se face numai cu PHYTASELLIN DrJ^ny* IPirmliTmc o cea mai bogată in untura de peste în combina- UJlllUiDiUIlC dțiune cu FOSFAT VEdETBL. Un excelent fortifiant recomandat de celebrităţile medicale contra slăbire generale, afecţiunilor pulmonare, scrofulozei şi a rachitismului. — Lesne de luat de adulţi cît şi de copii. Dr. Konya JODASELLIN Untura de peşte din Norvegia în combinaţiune cu iodura de fer. Un excelent purificator şi regenerator al sîngelui. Remediu neîntrecut contra Anemiei şi Chlorosei, hoaţelor de femei şi copii, suveran consecinţelor hoaţelor sifilitice. Depozite la farmacii şi drogherii. Preţul flaconului Lei 3. Preţul unui flacon Lei 3 50