Mişcarea, octombrie 1910 (Anul 2, nr. 215-239)

1910-10-01 / nr. 215

EVENIMENTELE DIN PORTUGALIA TEOFiL BRAGA Se ştie că preşedinte al guvernului provizoriu din Portugalia este Teofil Braga, un literat distins şi unul din cei mai militanţi şi capabili membri ai partidului republican. Iată şi autobiografia pe care Teofil Braga a trimis-o unui francez René Comtois, care i o solicitase. „Braga Teofil, născut la 24 Februarie 1913, in insula Saint-Michel (archipelagul Acores), la vrîsta de 3 ani a rămas orfan de mama sa Maria-José deCamara Albuquerque. Chinuit de o teribilă mamă vitregă pănă la 1861, părăsi casa părintească și plecă către Coimvra cu i puţini bani şi cu volumul de versuri „Folhas verde“ pe care îl publică la Ponta-Delgada în 1869 ca debut literar. La Coimvra viaţa lui a fost o luptă obscură, din cauza totalei lipsei de miloace. Îndură această luptă cu un orgoliu nebiruit. Frecventă universitatea între anii 1862 şi 1868, unde obţinu doctoratul în drept. In 1868 luă parte la un concurs pentru ocuparea catedrei de economie politică la academia politecnică din Oporto. Teza lui pentru concurs era intitulată: „Caracteristica actelor comerciale". Profesorii au preferat pe un bacalaureat imbecil, care avea rude la şcoală. Puţin după aceia, în 1871 se prezintă la un concurs al facultăţei de drept cu teza : Spiritul dreptului civil modern. Facultatea însă, condusă de intriganţi, adopta criteriul vechimei în grad şi îi preferă două mediocrităţi anonime. In 1872 se prezintă la concursul catedrei de literatură modernă a Europei, la cursul superior de litere din Lisabona. Teza lui de concurs era întitulată : Teoria istoriei şi literaturai portugheze. it Ce luptă spăimântătoare ! Toate elementele conservatoare, catolici, monarhişti, ultraromantici, jurnalişti simbriaşi ai guvernului conspirară pentru a-i împedica intrarea în învăţământ. Publicul îl aclamă şi îl impuse ministerului care consultă consiliul de instrucţie. Teofil Blaga trăeşte numai din leafa lui de profesor, consacrându-şi şi întreaga viaţă muncei intelectuale. Toate cărţile pe care le-a publicat le-a dat gratis la librărie pentru a învinge greva care se făcea în jurul lui. Şi-a urmat cu dragoste idealul. Academia de ştiinţe nu l-a admis decât peste zece ani (1880—1890) de consideraţii asupra acestui pericol. La Academie şi-a publicat Istoria Universităţei din Coimbra în patru volume. Teofil Blaga e considerat ca un nimic de către clasele conservatoare fiindcă e republican în politică, liber cugetător, iar în filosofie este introducătorul filosofiei pozitive în Portugalia. Ultime Informaţiei ♦ Cu începere de ieri dl. D. Greceanu şi-a reluat reşedinţa la Iaşi. Sub stăpânirea atmosferei de oficialitate ce a respirat-o aproape trei luni de zite la Sinaia, dl. Greceanu a devenit foarte grav şi sentenţios. D-sa nu a primit ieri nici o vizită şi amicii săi cari au năvălit acasă pentru a-l vizita, au fost puşi la curent de fecior că : „Boerul nu poate primi... Gândeşte la locul unde trebue aşezată statuia lui Cusa ...“ Mâine vom citi un comunicat in „Evenimentul11. ■ Duminică 3 octombrie, un mare număr de comercianţi de manufactură şi articole de galenterie din ţară, se vor întruni în Capitală pentru a pune bazele unei asociaţii pentru protegerea acestui comerţ. ■ Desconcentrarea trupelor cari au făcut manevrele regale, vor urma pănă în ziua de 3 octombrie cînd toate trupele se vor reîntoarce la reşedinţele lor. Manevrele din anul acesta au avut o reuşită deplină, fapt care a atras admiraţia ataşaţilor militari streini. „ Concursul pentru ocuparea posturilor vacante de controlori ai Băncilor populare şi cooperativelor săteşti, se va ţine în ziua de 15 Octombrie 1910 la direcţiunea Cassei centrale a băncilor populare şi cooperativelor săteşti din Bucureşti. Condiţiunile de admitere sunt publicate în «Monitorul Oficial» din 22 Septembrie 1910. ■ Zilele aceste se va face o nouă mişcare în poliţiile din ţară. .Decretul a fost supus spre semnare M. S. Regelui. MIŞCAREA s__ _______ i Şcolare. —Toţi absolvenţii normalişti care urmează aşi face stagiul în armată, vor fi încorporaţi pe ziua de 1 Octombrie. — Duminică se vor începe conferinţele lunare ale institutorilor din localitate. — Normalistul N. Munteanu a fost numit învăţător la şcoala din comuna Sorea Sculeni. ♦ Trupa de operetă, C. Grigoriu a repurtat aseară un frumos succes în „Povestirile lui Hoffman“. Tinara artistă E. Ionescu-Dorseu în rolul „Păpuşei“ a fost frenetic aplaudată şi bizară,în afară de ceilalţi artişti bine cunoscuţi publicului nostru. In astă seară se va cvita o nouă premieră „Fala Muzicantului“ a componistului Iarno. ♦ Dl. V. G. Morţun ministrul lucrărilor publice şi I. Cottescu directorul general al C. F. R. aveau să inspecteze astăzi linia ferată Buhăieşti-Roman. Din cauza morţei secretarului general de la lucrările publice, această inspecţie a fost contramandată pentru o dată ulterioară. Universitate — La facultatatea de ştiinţă de pe lângă universitate s-au înscris pentru examenele parţiale, care încep la 15 octombrie, următorii candidaţi : La mineralogie—profesor d. V. Buţureanu, domnişoara Elena Malaxa şi d nii Gh. Florea, M. Vântu, B. Felstein şi D. Gheorghiu. La Fiziologie şi Morfologie, I. N. Cosmovici La Botanică—Profesor Al. Popovici, d-nii Şt. Buzdugan, C. Antonovici, M. David. Geologie—Şt. Buzdugan, C. Antonescu, G. Bottezat şi C. Petrescu. La chimia analitică—Popescu I. M. N., Popescu V., M. N. Discriptiva—Popescu V. El. Mecanică—Corciova St. Calcul deferenţiat —pentru fenomene chimice şi naturale profesor—A. Mănescu, Bălănescu V. Cosciova V. Popescu V. Columb D. şi Columb N. Algebra superioară—Popescu V. Căldură şi electricitate. Popescu I. Ionescu An., Columb II. Acustică şi optică—George Ionescu şi H. Wexler. Chimie minerală—Popescu An., Popescu Petru şi Columb I. Chimie agricolă—Leu Ruxanda, Elena Malaxa, H. Wexler. Chimie cranică—M. Vântu, Elena Malaxa, Ruxanda Leu, C. Bottez, B. Feldstein, E. Sebastian, Gh. Ghiorgiu şi Alexe Ene. Mecanica I şi II —Ştefan Procopiu şi I. Popescu. Calcul diferenţial şi intregal pentru matematici: I. Popescu, Gh. Bottez, M. Luca şi I. Blanariu. Examenele de electricitate şi căldură la d. prof. Hurmuzescu vor avea loc 11 21 Oct. S-au înscris d-nii I. Popescu, Ant. Ionescu şi N. Columb. ♦ Marele colegiu universitar se întruneşte astăzi la orele 4 sub preşidenţia d-lui dr. Gh. Bogdan rectorul Universităţei, care va face cu acestă ocazie şi o comunicare asupra audienţei avută la M. S. Regele. ♦ La Hipogromul de la abator s’a început amenajarea unei tribune în care vor lua parte AA. II. Principele Ferdinand şi Principesa Maria. ♦ Numărul emigranţilor evrei in 1909 a fost de 564. In cursul acestor cinci ani din urmă au emigrat 2406 în 1901, 3185 în 1896, 2294 în 1907 şi în 1909 dela 1 Aprilie la 31 Decembrie 531. Asupra odiosului atentat din Botoşani, ni se mai comunică următoarele: Eri după amiază medicul primar al oraşului N. Smelţ, asistat de procuror şi de medicul comunal au făcut autopsia cadavrului victimei criminalului Olof Wiese. S-a stabilit că gloanţele a perforat regiunea tâmplei stângi şi s-a oprit în creer. Cercetările având antecedente dubioase, a săvârşit pretutindeni hoţii şi scandaluri. Această crimă odioasă a impresionat adânc poliţia din Botoşani. Pe urma victimei au rămas în completă mizerie soţia împreună cu 8 copii , dintre cari unul de curând născut. Mai multe persoane au deschis liste de subscripţie pentru a veni în ajutorul familiei nenorocitei victime. ♦ Printre notarii din judeţul nostru s’a făcut pe ziua de 1 Octombrie următoarea mişcare : Dl. Gh. Obreja actual notar Cl. I cu titlu provizor la Com. Fântânele, transferat în aceiași citat la Sculeni. Const. Tabacaru numit notar Cl. III cu titlu provizor la Cucuteni in locul lui Gh. Pascariu, lasat în disponibilitate, neavând examenul cerut de lege. Gh. Mihailescu numit notar Cl. 3 la Lungani, în locul vacant. Gh. C. Mihailescu numit notar la Fântânele în locul d-lui Obreja, transferat. Au fost înaintaţi la clasa I următorii notari de clasa 2 Th. Rusu, M. D. Botez, Gheorghe a Doroaei şi Gh. Tăutu. Au fost înaintaţi la clasa II următorii notari de clasa 3 : I. Subovici, Const. Miron şi Miltiade Ilociung. Al. Constantinescu secretar arhivar, a fost înaintat de la clasa 2 la I, iar secretarii arhivari M. Dimitriu şi Const. Vulpe, maintaţi de la calsa 3 la clasa 2. V. Amariei zis Şleapcă şi Gh. Hopnincă a făcut apel la camera de punere sub acuzare contra reconfirmăm mandatelor de arestare de către judele cab. 3. 28 V. C. A. Petrovici a făcut de asesemenea apel contra jurnalului trib. C. I. Iași prin care i s-a reconfirmat mandatul de arestare. El este inculpat pentru faptul de crimă de asasinat. „ Sîmbătă 20 Octombrie a. c. se va întruni consiliul de disciplină a baroului de avocaţi, pentru diferite chestiuni la ordinea zilei. ♦ Astăzi a venit înaintea secţiunei I a Tribunalului procesul Zelţer şi Zipkes din Iaşi condamnaţi la prima instanţă la 2 ani închisoare pentru faptul de furt al mărfurilor puse în gaj de cătră fuma falită Mendelsohn şi Balaban lui Grossman. Procesul s’a amânat pentru ziua de 14 Decembrie a. c. ♦ Comisiunea judecătorească compusă din d-nii : Cernătescu, Buzdugan şi Porfiriu consilieri la curte şi d-nii Profesori dr. Manicalide şi I. Simionescu, va judeca Sîmbătă 2 Octombrie a. c., pe institutorul N. Vasiliu din Tîrgul Paşcani (Suceava) şi Marţi 5 Octombrie a. c., pe învăţătorul N. G. Popovici din Valea Seacă (Suceava). ♦ Prritei afle ^c^fvaitifetice, sculptorul CCTesteUEalilp profesorale sculptură şi modelaj la şcoala"ai~arrte şi meseri din localitate, a modelat şi un medalion al clasicului povestitor Ioan Creangă. Portretul neuitatului scriitor este executat cum nu se poate mai bine întrunind toate caracterele fisionomice şi estetice şi este cea mai reuşită lucrare din cele executate pănă acum. ♦ D-nii colonel Nestorian şeful statului major al corp. 4 de armată, Maior Const. Petala comandantul batalionului 2 din Reg. 13 Ştefan cel mare şi Maior I. Liciu de la corpul 4 de armată, care au participat ca ofiţeri arbitri la manevrele regale, se vor reîntoarce în localitate Sâmbătă dimineaţă, la Tulii.—Şi aseară după teatru multă lume şi-a dat întilnire la Tufli. D-na şi d. inginer Corban, d-na şi d. lt. Goliescu, d-na Zarifopol, d-na Ghica, Princesa Albert Ghica, d-na şi d-rele Manu, d-na d. inginer Damian, d-na d-na Diamandi, d na d. Lupu Weisengrin, d. Teodorescu directorul Regiei, fprefect Krupenski, d. Bonachi, d-na avocat P. Sion, d-rele Genoi, d-na Luca, doamna Marta Luca, d na d. maior Raiovici, d-nii Zarifopol, T. Zarifopol, Alex. Tzoni, căpitan Negrutzi, C. Mavrocordat, Munteanu, Al. Ciurea, avocat Dobias, locot. Skeletti, avocat Goldental, subit. Manole, N. Bastachi, subit Casian, Răutu, etc. Giica Dimitriu-Făuşeşti AVOCAT Str. Palatului No. 38 Consultații: 8—9 4—6 și jum. p.m. ULTIMA OARA — Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcărei" — Breva funcţionarilor de la C. F. Franceze compIuEcte Comunicaţia trenurilor întreruptă pe mai multe linii.Greciştii scot şinele de fer în apropiere de graniţe şi dau drumul la locomotive, pentru a împedeca sosirea trenurilor.— Amănunte. Paris—Greva este complectă pe linile de nord, sunt cîteva lipse la gara est., nici una la Montparnasse, numeroase la St. Lazare unde serviciul este considerabil turburat, în gara Orleans și în gara Lyon liniștea este complectă și serviciul absolut normal. Ministerul lucrărilor publice a luat măsuri spre a menţine cel puţin în parte serviciul de comunicaţiune telegrafică între Versailles şi gara St. Lazare care este întreruptă. Preşedintele Falliers s-a întors la Paris. Numeroase acte de sabotaj se semnalează lingă graniţa belgiană, unde şinele au fost scoase pe o distanță de 200 m. Lîngă uşinele de fer de la Montagraire pe linia ferată de nord,cele telegrafice au fost tăiate. La Creil un fochist a fost arestat pentru că a părăsit locomotiva pe drum. * întrunirea cheferiștilor de pe reţeaua de est a votat greva cu începere de la prînz. La St. Lazare trenurile nu au fost decit pănă la orele 7 luni. Numărul defecţiunilor sporeşte. La gara de est trenurile continuă totuşi a circula. Pe reţeaua Orleans-Lyon unde serviciu urmează în mod normal şi pe linia de nord unde situaţiunea s’a schimbat puţin ; trenuile au plecat la 7.15 spre Bulogne şi Calais la 8.10 spre Bruxelles. D. Briaud în discursul ce a pronunţat la banchetul comitetului republican al comerţului şi industriei, s’a aparat de a fi încheiat orice compromis cu partidele drepte, zicînd că niciodată nu a lăsat să planeze îndoieli asupra ideilor şi programului politic al guvernului. Din punctul de vedere al laicităţei preşedintele, nu are nevoe de probe ; toate actele vieţei sale politice au fost acte de laicitate. Expune apoi programul ce trebue realizat, privind mai ales reforma electorală, statul, funcţionarilor, reforma fiscală ete, va trebui să se dea lucrătorilor mijloacele de a eşi din agitaţiunea febrilă şi primejdioasă care pune ţara în neliniştea actuală. D. Briand termină afirmind încrederea republicei în progresul neîncetat prin justiţie şi libertatea pentru toţi. Amploiaţii serviciului de noapte de pe liniile de vest (etal), au decis într’o întrunire ţinută azi dimineaţă grevă generală. D. Briand a luat de acord cu d. Millerand şi cu generalul Brun un număr de disposiţiuni complimentare devenite necesare prin extinderea mişcărei de grevă. D. Briand a conferit cu d. Barctou procuror general şi cu procurorul republicei precum şi cu directorul afacerilor criminale, asupra punctului de vedere penal al responsabilităţei, luîndu-se măsuri în consecinţă.* Iată informaţiuni primite de la ministerul lucrărilor publice , la orele 10 şi 30 m. dim., nici o defecţiune în gara Montparnase, atelierele de la Patignoles complecte, serviciul la gara Invalizilor normal, corespondenţa poştală pentru regiunea de nord asigurată, comunicaţiunile telegrafice restabilite, greva pe liniile de vest stat par a fi mărginită ; la împrejurimi cu toate acestea mai mulţi mecanici şi fochişti de pe liniile mari au lipsit, un număr oarecare de agenţi au fost invitaţi să-şi reia serviciul, însă dînşii au refuzat. Preşedintele Falliers a a conferit cu d. Briand cu privire la grevă. Amploianţii de pe liniile vest stat şi Paris, Lyon, Mediterana, s’au pronunţat pentru a se face noui apeluri de propagandă în favoarea grevei. In gara de est serviciul pănă în prezent normal , expresul de Viena a plecat la prinz. * Paris.—Compania căilor ferate de nord a eliminat 30 agenţi. Circulaţia trenurilor a fost întreruptă la orele 1 jum, în gările Invalizilor şi St. Lazare depinzînd de reţeaua vest. Ceferiştii de pe liniile vest au lansat o locomotivă pe o linie de record la Becon împiedicând circulaţiunea. Mai multe trenuri au ramas în drum. Trei grevişti au fost arestaţi în gara Batignoles pentru tentative de corupţiune. Regele Manuel pleacă în Anglia Londra. Ducele de Orleans a primit o depeşă de la regina mama Amelia, în care spune că dânsa împreună cu regele Ma mM nuel se va îmbarca pe yachtul Victoria And Albert de îndată ce acest yaht va sosi la Gibraltar spre a merge in Anglia unde vor primi ospitalitatea ducelui de Woodnonton. Serbări universitare Berlin.—Cu ocasiunea serbărilor centenarului universităţii, numeroase personalităţi au primit titluri de doctori onorari, astfel imparatul Wilhelm şi principele de Bavaria Ruprecht au fost numiţi doctori în drept, doii Bethmann şi Delbruch doctori în filosofie, Holera Roma.—In ultimele 24 de ore au fost la Neapole 7 cazuri şi un deces, în provinciile napolitane 22 de cazuri şi 5 decese, în Pulia 2 decese. * Londra. —După ziare un fanar a murit la spitalul regal cu simplone suspecte de holeră ; se crede însă că nu e vorba de holera asiatică. Cercetarea bacterioscopica nu s’a sfîrșit încă. * Budapesta.—Astăzi au fost constatate în toată ţara 16 cazuri și 4 decese de holeră. Ascensiune Berlin. — Atașatul militar al României a făcut asi o ascensiune cu noul balon Parseval. Ascensiunea a durat o jumătate de oră cu rezultat satisfăcător. Fapta unui nebun Roma.—La orele 11.10 individul Moncada Francois în vrîstă de 40 ani isbit de nebunie subită, s’a înarmat cu trei puşti şi cu un revolver precum şi cu muniţii şi s’a baricadat ieri seara în casa sa ameninţînd pe toţi cari voiau să pătrundă la dinsul cu moartea. Funcţionarii poliţiei, agenţii şi medicii au încercat în zadar a convinge pe nebun să iasă. Pompierii au început atunci să asvîrle apă în mare cantitate în casă , — de la balcon Moncada a tras mai multe focuri ucizînd o femee şi rînind două persoane. O mare mulţime de lume s’a strîns în faţa casei lui. Pompierii continuă a arunca apă, dînsul rezistă mereu. La oreie 12.10 Moncada a fost arestat după o luptă desperată cu agenţii forţei publice. _______ I ÎNŞTIINŢARE Pentru ca oricine să se poată convinge în ce mod defectuos instalatorii de ocasie execută lucrările particulare, invităm onor. Public, în interesul lapropriu să vadă plumbul expus în vitrina magazinului nostru din str. Păcurari No. 3, ce s’a găsit turnat într’o imbinare la tuburi de fontă de la proprietatea d-lui Stroici din str. Carol cu ocazia executării racordului de către noi. Alăturea de plumbul arătat expunem şi plumbul cum el trebue să fie executat şi cum se execută de noi; diferenţa sare în ochi. Plumbul, pentru ca să garanteze etanşeitatea, trebue să prezinte după turnare un inel complect şi compact, bine stemuit cu o faţă netedă şi uniformă cum el este la noi, iar nu o masă murdară, diformă, cu totul incomplactă şi neştemuită ca la alţii. Orice instalaţie făcută în astfel de condiţiuni viţioase, permite eşirea apei din tub, curgind chiar fără presiune, care de altfel este destul de înaltă la alimentarea din Iaşi. Cine reflectează deci la o instalaţie solidă şi durabilă, executată cu material de prima calitate şi in condiţiuni ireproşabile să se adreseze cu încredere către societatea Uuion Baugesellschaft, secţia branşamentelor, str. Păcurari No. 3. Direcţiunea sooktăţei Union-Baugesellschaf Spre ştiinţă, Marele Magasin de Coloniale şi delicatese Fraţii Alexiadis din Piaţa Unirei vinde fabulos de eftin mărfurile din causa de lichidare. DE ÎNCHIRIAT două apartamente la aleea Principesa Maria, unul compus din 4 odăi şi altul din 5 odăi, cu atenanse. SIxI 11I Haine de DAME şi D-soare ------- Modele noi, ultima creaţiune ----Asortiment în Blănărie, Plusuri, Nopturi şi Pluş de Karakil — MANŞOANE ŞI COLBURI DE BLANA —— ----------- ,,UL PARISIANA“ ------------Iaşi—Str. Stefan cel Mare No. 18