Mişcarea, octombrie 1910 (Anul 2, nr. 215-239)

1910-10-14 / nr. 226

Ultime Momatimi © Biuroul de recrutare şi mobilizare Iaşi pune în vedere tinerilor care au avut amânări de serviciu pentru studii până la 1 Noembrie 1910, să se presinte la serviciu, în cas dacă nu mai solicită altă amînare. Arsă de vie— Copila Marina Ion Cozma în etate de 2 ani fam., din rom. Sineşti, fiind lăsată singură in casă de către părinţii ei, şi jucîndu-se pe lingă vatră, i-a luat foc hainele, căuzîndu i mai multe arsuri grave pe corp. La reîntoarcerea părinţilor acasă, copiliţa a fost găsită într’o stare atît de gravă, încit cu toate ajutoarele ce i s’au dat a încetat din viaţă după o oră, în chinurile cele mai groasnice. ♦ I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei şi Sucevei însoţit de d. Ministru Orleanu, a inspectat* Luni instalaţiunile industriale din M rele Varatic şi Agapie. Şcoala de noi şi din Tg.-Neamţ.— Ministerul de interne a admis in şcoala de roturi din Tg.-Neamţ pe următorii elevi: D-nii: I. Bărbosu, Băcioiu Gr. Stefan, Buhancă Const., Bică Nicolae, Brumă Theodor, Capetoi Pavel, Chirică Nastase, Chiriac Maxim, Comănescu Nicolae, Ciubotaru Const., Ciocan Sav., Cozlua L., Comănescu N. Gh., Dumitrescu Ion, Dorcu Petre, Floroiu Ion, Fuioaga Vasile, Gabur Gh., Gheorghiu D., Gafencu N. Dimitriu, Gorda Theodor, Hortopanu Ion, Hermeziu Petre, Ilempan C. Gh., Isăcescu Gh. Vasile, Jugaru D. Lazăr, Martha Vasile, Nistor C. Ion, Ninoiu Gh. Dumitriu, Negraș Nicolae, Nicorescu Justin, Nechita Grigorie, Neică Ion, Patriciu V. V., Popa Gheorghe, Păunescu Ion, Mihai Burileanu, Alexandru Popovici, Raica Ion Aurel, Rusu S. Ion, Roșu S. Gh., Rotescu Ion, Sion N. Gh., Stoinescu Stefan, Stănescu Nicolae, Al. Sadoveanu, Anibal Siriteanu,, Vasile Tonegan, Vasilescu Nicolae, zis Florea V. Constantin. Aceşti elevi se vor prezintă la şcoalele respective în ziua de 15 octombrie. ♦ M. S. Regele a binevoit a da înalta sa autorizaţiune d-lui dr. V. Negel profesor la facultatea de medicină, ca să poarte ordinul Sf. Stanislav clasa II-a. 0 Lucrările pentru construirea tunelului Talaşman vor fi terminate peste un an şi jumătate. Importanţa acestor lucrări stă în legătura de linii ferate ce se va face între Moldova şi porturile dunărene, graţie noului tunel, a cărui valoare e de mai multe milioane lei. Curtea de casaţie a stabilit ori jurisprudenţa că excepţiile privitoare la capacitatea juraţilor trebuesc ridicate înaintea Curţei cu juraţi. Expoziţii «le sericicultură şi ţesetorie.—Iată lista elevilor şcoalei de sericicultură şi ţesetorie «Viltimescu-Mironeanu», cari au expus diferite lucrări la expoziţie care s’a deschis zilele trecute pe lângă această şcoală. Mircescu Mărioara, maistră, Macri Adrela, Pohonţu Domnica, Corbu Profira, Doniceanu Zamfira, Gheorghiu Efrozina, Miron Mărioara, Ghindea Zoea, Dimitriu Elena, Băgăleţ Aristiţa, Adam Natalia, Mâlăescu Lucreţia, Ionescu Sevastia, Ghiorghiu Lucreţia, Petrescu Elena, Antonovici Elena, Reveca Gliga, Cristea Elena, Simionescu Ana, Grosu Virginia, şi Aglaia Moroşanu. După cum se ştie expoziţia va fi deschisă până in ziua de 20 octombrie. I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei se va reîntoarce în localitate Duminecă dimineaţă. 0 Consiliul judiţian se va întruni cu vicepre de Vineri 15 Octombrie. Ouri dimineaţă a sosit în localitate dl. Gâdei inspector industrial. ♦ Retragerea trupelor de pe frontieră, care au fost trimise pentru paza Prutului in vederea epidemiei de holeră din Rusia, se va face cu începere de la 15 Octombrie. „ Un ziar din localitate a adus oarecare acuzaţiuni neîntemeiate actualei administraţiunii a ospiciului Socola. In interesul restabilitei adevărului ţinem să dăm următoarele explicaţiuni. Pacientul Popovici, despre care vorbeşte acel ziar, a bist internat în ospiciul Socola la 30 Decembrie 1908 şi a fost scos din ospiciu după cererea familiei la 16 Ianuarie 1909. Bolnavul era atins de paralizie generală progresivă in fasa terminală. Ori, se ştie că paraliticii generali în fasa terminală—cum era Popovici—capătă răni la şolduri numite decubitus, se sgîrie şi îşi face plăgi la cea mai mică atingere sau pur şi simplu numai pentru că stau culcaţi în pat. Ei se urinează şi lasă materiile fecale pe dînşii ceea ce predispune uşor la facerea diferitelor plăgi. Pacientul Popovici a avut încă şi un lctus apoplectic în ospiciu, aşa încit a fost nevoie sa fie alimentat cu sonda deoarece nu mai era in stare să se hrănească singur. In această stare a fost luat acasă de familie, unde după vre o 8 zile a murit. A urmat deci numitul Popovici mersul tuturor paraliticilor generali, mers care e cunoscut de toţi acei cari cunosc puţin această boală. Aşa stau lucrurile şi nu cum le prezintă ziarul de scandal care aduce acuzaţiuni fără a le putea dovedi. Inivirsitare — In şedinţa de aseară, senatul universitar şi consiliul facultăţii de ştiinţi, a delegat pe d-nii profesori Mănescu, Pompei şi Maler, cu cercetarea lucrărilor candidaţilor la catedra de astronomie şi geodesie vacantă pe lingă făcut taiia de ştiinţi. Următorii studenţi de la facultatea de medicină, au reuşit la examenul ce s-a ţinut la eforia spitalului Sf. Spiridon pentru posturile de interni : Grigore Bazgan, d-ra JEcaterina loan, V. M. Dimitriu, d ra Gheorghiu, Eug. Răut, d-ra Adela Mihailescu, d-na Colearm şi I. Stoian. La concursul pentru ocuparea burselor vacante de pe lîngă facultatea de litere, s’au înscris următorii candidaţi : C. Aîexandrescu şi T. Hotnog pentru filologie modernă, I. Romaniuc şi Cristea Dascâlescu pentru istorie. Următorii studenţi au trecut dri examenele la istoria limbei şi literatura română cu d. profesor Ibrăileanu , D-rele Alexandrina Calciu, Livia Sturdu, Elena Dimitriu, Eugenia Musteafa, Maria Musteaţă, Elena Coroi şi Theodor Popovici. — Înainte ca d. Profesor dr. Gh. Bogdan Rectorul Universităţei, să plece la Bucureşti în audienţă la M. S. Regele, comitetul pentru organizarea serbărilor jubilare, va fi convocat din nou pantru a lua ultimile dispoziţiuni cu privire la acele serbări. E vorba ca serbările jubilare să aibă loc In zilele de 19, 20, 21 şi 22 Mai, şi nu numai in ultimile două zile după cum se hotărîse la început. 1 titre conservatori. —Oficiosul cantacuzinist comentând articolele de teorie politică apărute în „Ordinea» relevă contrazicerile paradoxale ce transpiră din acele articole punând in evidență „criza acută“ care a isbucnit în partidul d-lui Tache Ionescu. După ce reproduce pasajul: «La partidul conservator-democrat,hărţuelile sunt un semn de creştere, de dezvoltare de conştiinţă de sine a partidului, şi nu le tăinueşte şi nu le tâgâdueşte nimeni, nici şeful, nici partidul, pentru că nu sunt produsul unui organism istovit, ca resorturile frânte, ci rezultă din surplus de energie, dintr’un prisos de spirit de luptă, dintr’o admirabilă expansiune a devotamentului către şef şi către partid". „Conservatorul“ face următoarele reflecţii : „E noua teorie, care se formulează astfel şi ceia ce este interesant de reţinut, e că pe când la celelalte partide toate aceste nemulţumiri şi disidente cari izbucnesc sunt un semn de oboseală şi de descompunere morală, la partidul tachist din potrivă, ele constitue o dovadă de propăşire, de „admirata lă expansiune», un „surplus de energie" şi de „spirit de lupta» !?! La rândul ei „Ordinea»* continuă să semnaleze zilnic neînţelegerile fundamentale ce există între partidul conservator pur şi insuşi ştf. d-1 P. P. Carp, care are vederi cu totul personale şi ’n afară de programul politic al partidului. Oricum această polemică ne arată înc’odată debanda ce există Intre ambele grupări conservatoare cari se «cramponează» sa facă opoziţie... guvernului. Ministrul Instrucţiunei publice, a aprobat ca la şcoala de Bele Arte din localitate să se predeie cursul de Arte decorative. O D-1 A. Mimmy procuror general se află la Roman, unde a inspectat tribunalul şi judecătoriile de ocol rurale. D-sa nu se va întoarce la Iaşi decît după închiderea sesiunei curţei cu juraţi. „ Din cauza serbătoarei de mine Cuvioasa Paraschiva, ziarul nostru nu va apare decât toui la orele obicinuite. Membrii societăţei cofetarilor din Iaşi, au luat iniţiativa de a înfiinţa pe linga acea societate o biblioteca şi o şcoală de adulţi. In afară de aceasta se vor organiza în fiecare Simbată şezători literare şi artistice. De, notat că în afară de societatea „Vulturul“ care a luat iniţiativa infiinţarei unei şcoli de adulţi, comitetul societăţei cofetarilor din Iaşi, este singur care a început a da o directivă nouă membrilor ei, desfâşurînd o activitate energica pe tărîmul cultural. Faptul acesta nu poate să aducă decît laude comitetului societăţei, care a înţeles că singurul mijloc de ridicare morală a clasei meseriaşilor, nu este dect acela de a i se da o educaţie şi o natură mai mare. ♦ D-ln M. Carp directorul şcoalei de Bele-Arte, şi membru în comisiunea consultativă a artelor, a plecat aseară la Bucureşti pentru a lua parte la discuţia regulamentului Teatrelor. DIN BOTOȘANI Spinzurare.—Furt. — Proces. Spînzurarea din Flămînzi.—In noaptea de 11 cor., a fost găsit spînzurat in grădina caselor sale, locuitorul Ilie Teodosoaei. Motivul acestui act disperat pare a fi pelagra, de care numitul suferea de mult timp. — Furtul de la arendașul N. Wexler. — Servitoarea Catinca I. Giuşcă, umblînd Intr’un portofel al stăpînului său, d. Nathan Wexler, în care se afla suma de 3000 Iei, a furat 300 lei în hirtii, pe cari i-a ascuns în părul capului. Descoperită, hoaţa a fost arestată. — Curtea de casaţie a respins ori recursul lui Gh. Grigoriu, fost secretar, al corn. Lunca (Botoșani), condamnat la 7 luni închisoare fiindcă a contrafăcut semnătura primarului pe niște acte de gaj pe baza cărora apoi a contractat un împrumut la Banca Agricolă. / MIŞCAREA Anunciu Liceul particular de bieţi str. Mitropoliei No. 10 (în curte) Iaşi Aducem la cunoştinţa tuturor, ca, în urma amenajărilor făcute, mai dispunem de câteva locuri libere în clasele I-a, II-a, precum şî la cursurile serale. Direcţiunea Liceului particular de băeţi uimii. uRoiMMaauttiiiRoaua» 13 LTIMA OAJEtA — Serviciul telegrafic şi telefonica! „Mişcare“ — Călătoria d-lui Djuvara Viena. — Dl Djuvara ministrul afacerilor străine al României a vizitat azi după amiază pe dl. Nehermah. O deputaţiune de ofiţeri şi de soldaţi din reg. corpului de gardă din Rexholm al cărui şef este împăratul Francisc Jose, a sosit azi după amiază şi va remite mâine împăratului felicitări din partea regimentului precum şi o medalie comemorativă cu ocaziunea aniversării a 200-a de la existenţa acelui regiment. Deschiderea Parlamentului francez Paris.—Sesiunea parlamentului a fost deschisă după amiazi. La Cameră un numeros public venise să asiste la interpelările in chestia grevei căilor ferate. De la începutul şedinţei socialiştii huiduiesc de prefectul de poliţie Lepine care sta lângă intrare. Alţi deputaţi protestează. Colig socialist unificat reproşează foarte violent d-lui Briand de a fi jucat un rol odios, făcând să se aresteze amploiaţii căilor ferate după ce altă dată predicase greva generală şi comisese ticăloşii. D-l Briand s’a aflat în faţa unei organizări sistematice de sabotagiu aie cărui fire guvernul crede că le are au întrebuinţat mijloace legale. „Eu sunt» zice ministru acela care am fost de partea libertaţei atunci când socialiştii abdicaseră în sclavie şi în tiranie. HOLERA Esseg.—Intre 10 şi 25 Octombrie s’au constatat aci 21 de cazuri de holeră. Pănă nu prezent au murit 15 persoane. De 48 ore nu s’a mai produs nici un caz. * Roma.—Ia ultimele 24 ore s’a denunţat la Roma un caz de holeră. La Neapole 3 cazuri şi 2 decese. In provinciile napolitane 8 cazuri şi 5 decese. Fraudă Belgrad.—Bogdan Marcovici casier al ministerului de finanţe a fost pus la închisoare pentru defraudarea statului cu 170000 dinari. După ziarul „Stampa“ ministrul Angliei a protestat pe lângă guvern în contra faptului că atelierele de tunuri Armstrong nu au fost invitate să ia parte la oferta de baterii de munte. Vizită imperială Bruxelles.—Tunul imperial a sosit la orele 2. pm. Perechea regală şi autoităţie au primit pe perechea imperială. Suveranii s’au îmbrăţişat de mai multe ori. Un cor de copii a intonat imnul belgian. împăratul, împărăteasa şi principesa Victoria Luisa au luat ceaiul la Contesa de Flandra. Dezastrul din sudul Italiei Cassamicciola.—Azi dimineaţă intre orele 10 şi 11 un puternic torent s’a precipitat dinspre munţi, distrugînd în cartierul Rita, o casă in care se aflau mai multe famili. Sunt nouă victime. * Torre del greco.—Inundaţiunea a făcut cinci victime. In celelalte regiuni ale Vesuviului nu sunt victime. —! Roma.—Vasele de resboiu Urania şi Colonna, au plecat astă-noapte şi cu alte vase spre Casamicciola ducînd me- rinde, corturi, medici, soldaţi şi săpători. Ministrul de lucrări publice a plecat hr! Salerno, iar cel de marină la Casamiccciola. * Roma. —După ultimile știri, stricăciunele în regiunea Vesuviană și în Insula Ischia, nu au gravitatea semnalată de primele svonuri. Casele căzute la Casamicciola sunt 15. Sunt și 10 victime. Pagubele sunt însă foarte inspre Amalfi. O mare parte din case a suferit stricăciuni, mai ales în regiunea Casaiei unde s’au regăsit pană acum 12 cadavre, se crede insă că victimei ■ sunt 150—200 La Minori 20, la Majari 4 și la Amalfi 2 împrumutul turcesc Constantinopole.—Ministrul de finanţe a avut o întrevedere cu ambasadorul Germaniei. Se asigură că obiectul întrevederei a fost cesiunea împrumutului. Dimisia ministrului marinei a fost primită definitiv. Onorată Doamnă Am onoară a vă face cunoscut că la 26 Octombrie 1910,Zvoiu deschide în acest oraş un atelier de Croitorie pentru Bane efectuând orice comenzi, precum : Costume-Tailleur, rachete de blană, de pluş, de catifea etc., toalete de bal, robede chambre, bluze şi mateneuri. Va rog să binevoiţi a vizita atelierul meu, onorându-mă cu comenzile D-voastră cari vor fi executate după ultimele modele pariziane. Comenzile vor fi executate în cel mai scurt timp, şi lucrate cu cea mai mare atenţiune. Preţuri modeste Cu toată stima Ştefan la Wnguiz No. 5, Str. Lt. col. Langa Colt cu Str. Stefan cel Mare (fosta str. Baston) Epitropia Bisericei Talpalari din Iaşi PUBLICAŢIUNE In ziua de 23 Octombri a.c. ora 10 a. m. se va ţinea în cancelaria Epitropiei, licitaţie publică, cu oferte scrise şi sigilate. 1) Pentru arendarea Viei bisericei, din comuna Buciumi, pe termen de trei ani de la 1 April 1911. Concurenţii vor depune garanţie 200 lei în efecte publice. 2) Pentru închirierea pe trei ani de la 26 Octombrie 1910, a unui apartament din curtea bisericei.Garanţie 200 lei în efecte publice. Condiţiunile de arendare şi închiriere se pot vedea în toate zilele la cancelaria Epitropiei, la orele 11 a. m. Art. 72—83 din legea comptabilitaţei generale, sunt aplicabile acestei licitațiuni. No. 24 1910 Oct. 8 EPITROPIA De vânzare 3 Gasse de fer Men A se vedea 10—12 a. m. şi 2 — 3 p. m. la Administraţia de Neuschtz Str. Academiei 3 în ogradă. 2 Gupele, 1 same cu podit şi alte lucruri de gospodărie la via Neuschotz între carele 2111—41/2-Spre silinţă. Marele Magasin de Coloniale şi delicatese Fraţii Alexiadis din Piața Unirei vinde fabulos de effin mărfurile din causa de lichidare. Lecțiuni de vioară Jean Bopescu, avînd cîteva ore libere, poate da lecțiuni de vioară. Adresa : str. Sărăriei 99. ÎNŞTIINŢARE Pentru ca oricine să se poată convinge în ce mod defectuos instalatorii de ocasie execută lucrările particulare, invităm onor. Public, în interesul lupropriu să vadă plumbul expus în vitrina magazinului nostru din str. Păcurari No. 3, ce s’a găsit turnat intr’o imbinare la tuburi de fontă de la proprietatea d-lui Stroici din str. Carol No. 4 cu ocazia executării racordului de către noi. Alăturea de plumbul arătat expunem şi plumbul cum el trebue să fie executat şi cum se execută de noi; differenţa sare in ochi. Plumbul, pentru ca să garanteze etanşeitatea, trebue sâ prezinte după turnare un inel complect şi compact, bine ştemuit cu o faţă netedă şi uniformă cum el este la noi, iar nu o masă murdară, diformă, cu totul incomplectâ şi neştemuitâ ca la alţii. Orice instalaţie făcută în astfel de condiţiuni viţioase, permite eşirea apei din tub, curgind chiar fără presiune, care de altfel este destul de înaltă la alimentarea din Iaşi. Cine reflectează deci la o instalaţie solidă şi durabilă, executată cu material de prima calitate şi în condiţiuni reproşabile să se adreseze cu încredere către societatea Union-Baugellschaft, secţia branşament lor, str. Păcurari No. 3 Direcţiunea soeietâţei Union-Baugesellscht Anunciu Cooperativa „Renaşterea“ din Iaşi, strada Alexandri, face cunoscut Onor. public că asortîndu-şi atelierul de croitorie bărbătească CU tot felul de stofe pentru sezonul de toamnă şi iarnă şi angăjînd un nou maestru tăctor, este în măsură a satisface toate cerinţele. ATEEIEE mecanic şi Instalaţiuni Electrice N. Niculescu şi I. Streit Iaşi,—Strada Uzinelor No. 80 Primeşte orice instalaţiuni electrice şi mecanice precum şi orice reparaţiuni atingătoare în această branşă. Fiind chemaţi prin o c. p. ne prezintăm imediat la domicilul. De la 26 Oct. a. c. Atelierul se va muta în aceaşi str. No. 48. Croitoria „Modei Elegante44 V. Vâlcev et N. Vasilescu Iaşi, str. Arcu No. 4 (în faţa poştei) Lucrează după ultima modă, cele mai rumoase costume bărbăteşti. Uniforme eolitare şi şcolare. Cercarea face convingerea La Croitoria „Modei Elegante“ veţ fi serviţi exact, curat, iute şi după cele mai noi cataloage. înştiinţare Am onoarea a înştinţa pe onor. mei clienţi precum şi onor. public ieşen, că de astăzi am deschis pe lâtrgâ depositul meu de lemne din Str. Cărei şi un Deposit de Cors şi Antracit garantat englezeşti. Onor. publi şi onor. mei clienţi sunt rugaţi a mă onora cu comenzile d-lor, asigurîndu-i că vor fi prompt serviţi. Cu stimă I. 1). Stamatul Important S'a redeschis Restaurantul Hotelului Binder cu începere de 1 Octombrie a. c. sub conducerea D-lui MaxGuluştein fost antrepenor al Berăiui Nouă Bucătarie franceză şi Română felurite delicatese, dejun, masa şi super Vinaturi străine şi indigene Rugăm pe onor. Public de a ne vizita căci vor fi pe deplin mulţumiţi. Administraţia Hotelului Binder N. B. ne oferim a da saloanele pentru Soarele Banchete şi Nunţi. Se primeşte abonamente IITSeno Steiner Fost asistent, al clinicei boalelor de piele, venerice şi sifilis, pe lingă Faultatea de medicină din Iaşşi medic Casei Sf. Spiridon. Consultaţiuni pentru boale interne, de femei, căi urinare şi venerice (sifilis). De la 1-3 şi 6—8 p. m. Iaşi—Scotr. Muzelor lţ cu str. de Sus