Mişcarea, noiembrie 1910 (Anul 2, nr. 240-263)

1910-11-02 / nr. 240

mișcarea Contele de Luxembourg Frumoasa din New-York ţi == MISS DUDELSACK = mirei din cele mai frumoase operete moderne Se vor juca în serile de 15, 16 şi 17 Noembrie De către un excelent ansamblu vienez in frunte cu — THEBEN — Biletele se reţin la agenţia „Carmen-Sylva“ (librăria Iliescu) Piaţa Unirei Ultime Informaţiuni ♦ D. Tátiké Ionscu a convocat pe toţi senatorii şi deputaţii partizani ai d-sale, la o consfătuire ce se va ţine la 9 Noembrie. Această convocare a pus din nou pe d. Bădărău într’o mare încurcătură ! Avea-va d. Bădărău curajul şi se abţie şi de astă dată—cum s’a obţinut de la banchetul de la «73« ? ■ Ministerul Industriei şi Comerţului a făcut cunoscut Prefecturei de judeţ, ca legea relativ la măsurile de siguranţă pentru cazane, maşini, instalaţiuni mecanice şi electrice, precum şi la măsurile higienice din stabilimentele industriale, urmează a fi puse ci mai curînd în aplicare. încercare de sinucidere. —Astăzi dimineaţă d-na Fany B. din strada Păcurari a încercat să se sinucidă trăgîndu-şi un foc de revolver în partea stingă a pieptului. Glonţul insă riroşind, a provocat o mică arsură la piele, oprindu-se in pierete. Cauzele care au determinat această încercare de sinucidere nu se cunosc. ♦ Ministerul Instrucţiunei a cerut Rectoratului a se pronunţa cit mai neîntîrziat asupra recomandarei unui candidat la catedra de Patologie externă vacantă pe lingă Facultatea de medicină, deoarece ultimul termen expirind la 10 Noembrie a. c., dată de la care Ministerul,—conform art. 71 din lege,—poate numi pe oricare dintre candidaţi fară avizul Universitâţei. ♦ Dr. Ch. Drouhet va deschide cursul de istoria literaturei franceze Simbata 6 Noembrie a. c. ♦ Mercuri 3 Noembrie orele 5 jum. va avea loc in Aula Iruiversităţei deschiderea cursului de Pedagogie a d-lui Profesor I. Gâvănescul. Anul acesta d-sa va trata despre „Problemele de câpitenie ale educaţiei morale, religioase şi estetice". « . D. dr. Fior, noul medic al oraşului şi-a luat astăzi dimineaţa postul in primire. La orele 3 p. m. toţi medicii comunali împreuna cu noul medic primar şi cu d. dr. T. Demetrescu s’au fotografiat in grup. D. general Tatărescu care a fost transferat, a părăsit ieri oraşul nostru. La gara a fost condus de toţi ofiţerii din garnizoana locală,de la Teatru.Aseară s-a jucat la Teatrul Naţional pentru puma oara admirabila satira „Revizorul“ de V. Gogol, piesa care a obţinut un succes imens pe scena teatrului din Bucureşti în cursul stagiunei trecute. Piesa fost jucată la noi cu costumele perucile şi inzurele, care a fost împrumutate la direcţia generala a teatrelor din Capitală. Rare ori s’a jucat de către trupa noastră dramatică o piesa atât de bine studiată ca satira de aseară. D-nul Pella în rolul titular, dl. V. Cuzinschi in rolul primarului şi ceilalţi artişti au format un excelent ansamblu care a întrupat ’P ridicile personagii ale clasicului dramaturg rus până la cele mai mici subtilităţi. Trupa noastră a repurtat aseară un adevârat succes artistic, ceia ce face să exprimăm recnoştinţa noastră d-lui M. Sadoveanu directorul Teatrului, care contribue la ridicarea nivelului artistic al societâţei noastre dramatice. Joi seara sa va juca pentru prima oară admirabila comedie a lui Fulda «Prostul» cu dl. V. Cuzinschi în rolul titular. * B Cerinţele Facultăţei de medicină se pun in aplicare. — Ministerul Instrucţiunei publice a făcut cunoscut Rectoratului că in urma memoriului înaintat de Facultatea de medicină din Iaşi prin care arată lipsurile şi nevoile Facultăţei, propunîndu-se în acelaş timp măsurile de îndreptare pentru bunul mers al acelui aşezâmînt cultural, a autorizat pe dl. Decan al Facultăţei de medicina să închirieze un local anume pentru Biblioteca ce se va înfiinţa pe lingă acea Facultate. Ministerul a pus deasemenea la dispoziţia d-lui Decan suma necesară pentru cumpărarea de mobilier şi cele necesare la instalare , prevâzîndu-se în budget suma pentru personalul necesar conducerei acestei biblioteci, care va fi amenajată în aşa fel, ca sa răspundă cu prisosinţă cerinţelor ei. In ceea ce priveşte complectarea catedrelor de Bacteriologie, Farmacologie şi clinica biontelor nervoase, dl. Ministru a promis că va face un proect de lege pentru crearea lor şi pe care-l va supune corpurilor leguitoare imediat de la deschiderea lor. Prin îndeplinirea acestor lucruri, Facultatea de medicină din Iaşi va capata un nou imbold la muncă pe tărâmul ştiinţei şi spre folosul nostru al tuturora. Studenţii medicinişti, in cea mai mare parte lipsiţi de mijloace, vor găsi prin înfiinţarea bibliotecei, un ajutor destul de mare, pentru continuarea studiilor lor. „rin comisiunea de judecată a institutorilor şi învăţătorilor compusă din d-nii D. Porfiriu şi C. Buzdugan consilieri la curte şi d. prof. dr. M. Manicatide a judecat pe institutorii Serafim Ionescu şi C. N. Zăhărescu din Suceava. Acuzarea a fost susţinuta de d. inspector şcolar D. Sacharescu. Pe institutorul Serafim Ionescu, comisiunea l-a pedepsit cu un avertisment, iar pe C. N. Zăhărescu cu suspendare pe timp de 8 luni din învâţamînt. ■ Senatul universitar unit cu consiliul facultăţei de litere a ţinut şedinţa limbată la orele 5 p. m. în sala de consiliu a senatului universitar, pentru recomandarea unui candidat la catedra de „Arhiologie“ vacanta pe lîngâ facultatea de litere din Bucureşti. In urma discuţiunilor urmate s’a decis a nu se recomanda nici un candidat întru cit candidaţi nu prezintă lucrau suficiente, răminind ca d-nii candidaţi să prezinte noi lucrări, asupra careia Senatul se va pronunţa intr’o alta şedinţă. Au candidat d-nii Al. Tzigara-Samurcaş şi George Murnu. O logodnă —seară a avut loc în saloanele d-nei şi d-lui Dimitrie Voinescu, logodna drăgălaşei şi distinsei d-re Marie Duca cu dl. La rând Aurelian Bantaş. S’a petrecut de minune pănă in zorii zilei cu multa voie bună. Au asistat d-nele Ana Duca, Ana Bantaş, Marie Voinescu, d-na Lambrior, d-na dr. Lambrior, d-na Finţescu, d na Bârsânescu, d-na inginer Tocirescu, d-na Rivalei, d-reie Addinoe Lambrino, Emilia Grigoroviei, Cecile Voinescu, Fianca Verga, Elena Dimitrovici, D nii dr. Lambrior, Gr. Bantaş, Finţescu, Bârsanescu, D. Vonescu, Eunom Al. T. Popovici, Inginer Tocilescu, Rivalet, Al. G. Panu, Victor Stoinescu, Eugen Ionescu-Darzeu, C. Buhman şi Fraţii Bantaş. Conferinţele pastorale.— Astăzi dimineaţa s’au început la Mitropolie conferinţele pastorale ale preoţilor din judeţul şi oraşul nostru. In acest scop preoţii au fost împărţiţi in două serii. Prima serie pentru zilele de 1 şi 2 Noembrie, a doua serie în zilele de 4 şi 5 Noembrie, iar în ziua de 3 Noembrie, va avea loc adunarea generala a membrilorsocietatei clerului „Mântuitorul Hristos». Conferinţele au fost deschise printr’un Te Drum oficiat la Mitropolie de către P. S. S. Arhiereul Nicodem Munteanu, la care a asistat şi I. P. S. S. Mitropolitul Pimen al Moldovei. După serviciul religios I. P. S. Sa a ţinu o cuvântare de deschidere, arătând importanţa misiunei preoţeşti, rolul acestora in sinul societâţei şi raporturile ce trebue sâ existe între preotul de la ţară, invâţâtor, pentru propăşirea şi binele populaţiei ţărăneşti. Dupâ terminarea cuvântărei I. F. S. S. Mitropolitului ,Pimen, toţi preoţii au trecut în sala de repetiţie a corului metropolitan, unde la orele 10-jum. se începu conferinţele sub preşidenţia P. SS. Arhiereului Nicodem Munteanu Primul care ia cuvîntul e Preotul Dărîngă (Podul Iloae). Sfinţia Sa vorbeşte despre : «Rolul Bisericei noastre cu viaţă naţională a poporului român. Preoţii au fost conducătorii şi sfătuitorii strămoşilor noştrii, cînd ei rătăceau prin munţi in timpul năvălirei barbarilor ; preoţii au întocmit şi regulat viaţa rominilor cînd ateşit dupâ risipirea barbarilor s’au coborit la şes la plugărie şi la sapă, apoi cînd viaţa s’a mai complicat, cînd rominii s’au strîns mai mulţi sub conducerea voevodului şi chiar după intemeiarea Principatelor, cînd autoritatea civilă s’a despărţit de cea bisericească, proţii încă erau totul, erau mina cea dreaptă în conducerea ţarei. Biserica prin reprezentanţii ei lucra împreună cu naţiunea, fiind totdeuna în fruntea ei la toate faptele cele mai strălucitoare şi ei au jucat mare rol în marile mişcări naţionale de la 1821, 1848, 1859, apoi la alegerea lui Cuza ele. Dupâ unire fiind nevoe de resurse colosale, aceste resurse le-a dat tot biserica prin averile mînăstireşti secularizate de cătră Cuza. Şedinţa de după amiază Şedinţa se deschide la orele 2 jum., sub preşidenţia P. S. S. Arhiereulu Nicodem Munteanu, care dă cuvântul Preotului Popovici-Ciurea. Părintele Popovici declară că nu va face nici o critică, conferinţei preotului Darângă, deoarece conferinţa a fost cât se poate de bine dezvoltata. Sfinţia Sa zice, că Biserica nu a fost numai locul de închinare al credincioşilor ci şi locul invăţăturei de cinste şi educaţie a poporului. Limba română a fost odată plină de străinism, care astăzi sub influenţa Bisericei a mai suferit oarecari corectări, în contra căruia Biserica a avut mult de luptat, şi luptă încă şi astăzi contra acelora care nu vor să ştie de credinţa strămoşească. Părintele Botez (Şipote), declară că nu are nimic de zis la cele spuse de părintele Dărligă. Părintele Andriescu, zice că conferinţa părintelui Dărînga a fost bine desvoltată, dar constata oarecare lipsuri. S. Sa spune că între biserica romînă şi creştină şi biserica cea mare este o mare deosebire, căci biserica noastră pe lingă că şi-a Îndeplinit rolul ei faţă de credinţă a mai avut şi acel mare rol naţional, de a forma şi consolida pămîntul şi graiul strămoşesc. Biserica a influenţat foarte mult şi asupra limbei. Şedinţa continuă. ULTIMA OARA — Serviciul telegrafic şi telefonic al „Mişcarea“ — Tulburările din Mexic New-York.—După oştire din Mexic un proprietar american din Guadalajara a tras ori noapte focuri de revalor asupra numeroaselor persoane cari manifestau în contra Amirirei şi cari dadeau asalt casei sale, ucizind pe un baiat şi rânind pe un agent de poliţie american. Dinsul a fost arestat. Premiu Stockholm. — Premiul Nub I pentru chimie a fost confirit profesorului Outo Wailaib din Goetingen. HOLERA Ronau. —In ultimele 24 de ore s’au denunţat in provinciile napolitane 7 caşur şi 3 decese, in provincia Girgenti 1 cas şi nici un deces, în provincia Roma 7 caşuri şi 3 decese. Caşurile din provincia Romei nu au fost cercetate bacteriologiceşte. Preoţi expulzaţi Lisabona.—Se comunică din Rio de Janeiro că în urma interzicerei preoţilor expulzaţi din Portugia de a debarca in Basilia, o delegaţint de dm a protestat pe lingă d. Nito Peeanha care le-a declarat că guvernul a lucrat astfel din motive de ordin public iar nici de cum viciind libertatea de conştiinţa sau constituţia pe care apară ţara deosbire toate credinţele. Inundaţii Paris.De azi dimineaţa apele Senei sunt statornice, se crede creşterea lor sfârşita. Cu toate acestea apa a găsit trecere subterana spre gara Austerlit. Podiştele aşezate pentru trecerea calatorilor şi lucrărilor de aparare continua a se face. Paris. Ştirile sosite din ţinutul Champagne sunt mai bune. Apele descresc şi vremea redevine bună. A via fie Paris. Aviatorii Legagneux şi Martinet plecaţi la orele 6 şi 4*5 din Ies Moulieaux au ajuns la Bruxel la io si io. Explozie Lilie.Patru lucratori mineri au fost ucişi în urma prabusirii provocate de o explozie în minele din Anzin. Primăria comunei Trg.Frumos PUBLICAŢIINE Primăria Ui boi Târgul Frumos judeţul Iaşi, publică spre cunoştinţa generală ca in ziua de 25 Noembrie a. c., se va ţinea licitaţie publică la oficiul acestei Primării cu oferte scrise şi siglate pentru darea in adrepriza a furnizarei tăbliţelor necesare la 12 străzi, 8 stradele şi 2 pieţe din acest oraş, a cărora denumire a fost schimbată pe baza art. 95 din legea asupra organizărei comunelor urbane şi aprobata de dl. Ministru de Interne cu No. 14.052 din 1910. Concurenţii admişi la licitaţie, vor depune garanţia provizorie de 5 la sută din valoarea adjudecaţiunei. Disposiţiunile art. 72 — 83 din legea comptabilitaţei publice, sunt aplicabile. Primar, Z.lamandi. No. 1634-1910 Octombrie 24. UL TELIJEJFI MECANJSFIC şi Instalaţiuni Electrice N. Niculescu şi I. Streit Iaşi,— Strada Uzinelor No. 80 Primeşte orice instalaţiuni electrice şi mecanice precum şi orice reparaţiuni atingatoare în aceasta branşă. Fiind chemaţi prin o c. p. ne prezintăm imediat la domicilul. De la 26 Oct. a. c. Atelierul se va muta în aceași str. No. 48. Cameră mobilată se închiriază cu luna,euerviciu, in strada Arest STr. 4 (vis-avis de poștă). A se adresa acolo, la etaj, strada Arcu 4. Atenţiune 20000 bucăţi bucăţi 20000 La cunoscutul Brou Technic L. Pix a sosit un transport nou de Becuri cu fir metalic, garantate pentru durata fiecăruia cu 1000 ore, plus 70 la sută economie. Becuri de la 25—50 putere lumină lei3. Becuri de 50 — 100 putere lumină, variat. Becurile cari nu vor funcţiona pănâ la 1000 ore, vor fi schimbate gratis. Instalaţii pentru lumină electrică, prompt şi cu înlesniri de plată. Devizuri gratis. Cu stimă 1, 1ix Str. Gându 24 De vînzare Moşia Ursoaia Costuleni din judeţul Botoşani, în întindere de 528 fălci din care 370 pâmînt arabil, 14 fălci fâraţ, 30 falci iaz şi 14 fălci imaş care se pot preface în natură. Casă pentru proprietate şi acarete. Şasă kilometri depărtare de oraşul Botoşani. Pentru detalii a se adresa d-lui căpitan Genoi str. Banu 10 Iaşi ,sau la d 1 Eduard Buzdugan, moşi Coteci, comuna Todireşti, judeţul Vaslui. Moşia este scasă în vinzare pentru ieşire din indiviziune, cu termen la 25 Noembrie a.c. D-rul DEMETRIADE Profesor la facultatea de Medicină Şeful Serviciului de boli de Piele, venerice şi Sifilis al Spitalului Sft. Spiridon S’a mutat str. Falade No. 7, Consultaţiuni de la 1—4 p.m. şi 7 seara. înştiinţare Am onoarea a cunştinţa pe onor. mei clienţi precum şi onor. public ieşen, că de astăzi am deschis pe lângă depositul meu de lemne din Str. Gărei şi un Deposit de Cors şi Antracit garantat englezeşti. Onor. public şi onor. mei clienţi sunt rugaţi a mă onora cu comenzile d-lor, asigurîndu-i că vor fi prompt serviți. Cu stimă I. I. Stamatie Dr. Negruță S’a mutat în strada Păcurari 53 Consult. De la 12—2 p. m. Frizeria G- Ștefania Strada Anastasie Panu 56 Rog pe onorata mea clientelă a-mi da preţiosul sau concurs, asigurînd-o ca va fi servita conștiincios, frizeria mea fiind din nou aranjată, după regulele serviciului sanitar. Cu deosebita stima G. Ştefăniu, frizer fizitati vechilical „Arghiropol‘, înştiinţare Vechiul şi mult cunoscutul local cu vinurile cele mai excelente adevărate nectare, ARGHIROPOL din streda Caro 45, face cunoscut Onor. Public leşan cânecind sub o noua diecţiune a aranjat localul cu odăi bine aranjate. Cl-sa „ Arghiropol“ e una din cele mai vechi şi reputate case în viituri vechi şi naturale. Loaiul este deschis la orice oră de zi - noapte. Vizitând localul Onor. public se va convinge de farmecul localului de mânâurile alese şi de vinurile excelente, vechi şi naturale. Preţuri Convenabile. Cu toată stima Const. Arghiropol Succeso 45 str. Carol 45 MAGAZINUL MOBILE de HIRSCH IAŞI Lăpuşineanu 38 CEL MAI MARE DEPOZIT De DORMITOARE, SALOANE SUFRAGERI ŞI BIROURI cu preţurile cele mai ieftine Praperii, perdele, Storuri, Forme femes GALEftII pentru Prdele de bronz groase in loc de 35 Iei numai 1 lei fereastra complecta. PATURI DE BRONZ Lavabouri, Mesuţe de noapte, Toilete tot ce este mai nou, frumos şi eftin. MARE DEPOZIT DE Lămpi pentru electricitate Din cele mai renumite Fabrici din stră Doctor Alei- Mosen vechi medic şef de Spital - MAMOS -Specialist în boalele de faceri, femeşi copii. Tratamentul boalelor secrete după ultimile metoade. Consultaţiuni 8—9 a.m. şi 2—6 p. m. Strada mitropoliei 12 (lingă baia comunală) Boiangerie. Spălătorie chimică şi spălătorie de lenjuri cu abur MARTIN BUCHOLZER Iaşi—Str. Păcurari 105 Instalată din nou cu aparate moderne, curăţă peteleiaşi desinfectează hainele Maşini moderne speciale. Aparate de desinfectare. Rufele se spală fără clor. Specialitate unică în Iaşi : ATELIERL DEOINGERIE Iaşi—Str. Lăpuşneanu 25 Sucursale, Iaşi: Str. Anastasie Panu Str. Goliei. Vaslui: Str. Palatului. Huşi: Str. Ştefan cel Mare. Bârlad: Str. Principală. Paşcani. Lingă gară.